چرا بنیانگذار ARK، وارد معاملات آتی صندوق قابل معامله (ETF) بیت کوین نمی‌شود؟

اخبار etf بیت کوین داغ است!

شرکت سرمایه‌گذاری آرک اینوست (ARK Invest)، در زمینه بیتکوین و سهام‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال سرمایه‌ گذاری بزرگی انجام داده است، اما کتی وود آمادگی سرمایه‌گذاری در بازار داغ و جدید معاملات آتی صندوق قابل معامله (ETF) بیت کوین که مؤسسه ProShare عرضه کرده را ندارد.

کتی وود (Cathie Wood) مدیرعامل و سرپرست بخش سرمایه‌گذاری شرکت ARK Invest، در زمینه ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری‌های بزرگی از جمله سرمایه ‌گذاری در بیت کوین و سهام‌های مربوط به ارزهای دیجیتال مانند کوین بیس (Coinbase) و تراست بیتکوین گری ‌اسکیل ( Bitcoin Trust) انجام داده است. اما شرکت ARK فعلاً در معاملات آتی ETF بیت کوین، که به تازگی در آمریکا راه‌اندازی شده، سرمایه ‌گذاری نکرده است.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

اولین معاملات آتی ETF بیت کوین در آمریکا با نام تجاری (ProShares Bitcoin Strategy) معاملات خود را از روز سه شنبه آغاز کرد و تا پایان اولین روز کاری شاهد نقل انتقالی بالغ بر 1 میلیارد دلار بود که 280 میلیون دلار آن تنها در نیم ساعت اول معاملات ثبت شد.

 ETF بیت کوین، به سرمایه‌گذاران سازمانی و کوچک اجازه می‌دهد تا بدون خرید بین کوین و نگهداری آن، با این سردمدار عرصه ارزهای دیجیتال تعامل داشته باشند و در این مورد خاص، این یک ETF برای معاملات آتی یا فیوچرز بیت کوین است و نه بیت کوین واقعی، یعنی سرمایه‌گذاران سهم‌هایی را خریداری می‌کنند که نشان‌دهنده قراردادهای پیش بینی آنها از قیمت بیت کوین در آینده است.

کتی وود در پاسخ به این سوال که آیا ARK در کنفرانس جهانی مؤسسه میلکن (Milken) که روز گذشته برگزار شد، روی معاملات ETF بیت کوین سرمایه ‌گذاری کرده است یا خیر؟، پاسخ داد:

ما این کار را نکردیم. و یکی از دلایل آن این است که ما با دقت این موضوع را بررسی می‌کنیم.

وی افزود:

برخی از پیامدهای مالیاتی وجود دارد که ما می‌خواهیم در مورد آنها بیشتر بدانیم، که اقدامات لازم در وضعیت کونتانگو (Contango) در مقابل تکرار وضعیت وارونگی نرمال (normal backwardation)، چه می‌تواند باشد.

_ کونتانگو (Contango) وضعیتی است که در آن قیمت آتی یک کالا بالاتر از قیمت لحظه‌ای آن می‌باشد.

_ وارونگی نرمال (normal backwardation) به وضعیتی در بازار گفته می‌شود که در آن قیمت لحظه‌ای یک کالای پایه، بالاتر از قیمت درحال معامله در بازار آتی می‌باشد.

کونتانگو و وارونگی نرمال اصطلاحاتی هستند که به حرکت قیمت‌ها در طول زمان روی منحنی فیوچرز اشاره دارند. چنین مفاهیمی می‌توانند معاملات فیوچرز ETF نظیر این مورد را برای سرمایه‌گذاران‌ کوچک، برعکس معامله‌گران حرفه‌ای، پیچیده کنند.

البته وود، سرمایه ‌گذاری کهنه کار و بسیار موفقی است اما حتی او و شرکت ARK نیز آمادگی کامل برای سرمایه ‌گذاری در ProShares ETF را ندارند. و به این نتیجه رسیده است که: هنوز زمان مناسب فرا نرسیده است.

شرکت ARK Invest پروژه خود برای ETF بیت کوین را در دستور کار دارد. این شرکت در ماه ژوئیه، به صف طولانی شرکت‌هایی پیوست که در صف تأیید کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) جهت راه‌اندازی معاملات لحظه‌ای ETF بیت کوین در آمریکا هستند، که با قیمت لحظه‌ای بیت کوین مرتبط بوده و همانند جریان فیوچرز، به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد بدون خرید بیت کوین و نگه داشتن این رمزارز، با آن تعامل داشته باشند.

تاکنون هیچگونه معاملات لحظه‌ای ETF بیتکوینی، در ایالات متحده آمریکا به تأیید نرسیده است. دومین فیوچرز ETF بیت کوین، VanEck Bitcoin Strategy ETF، است که تمام مقدمات آن انجام شده است و از هفته آینده معاملات آن در بورس نیویورک (New York Stock Exchange – NYSE) آغاز شود. همچنین شرکت آرک اینوست، از نام خود برای یکی دیگر از ETFهای فیوچرز بیت کوین، که در مرحله آماده‌سازی به سر می‌برد، استفاده کرده است.

صبح امروز قیمت بیت کوین در میان هیجان و هیاهوی پیرامون راه‌اندازی معاملات فیوچرز ETF آن، به بالاترین میزان قیمت خود رسید و بر اساس داده‌های سایت CoinGecko، در قیمت 67,276 دلار معامله شد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش تتر صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *