رشد ۱۴۰۰ درصدی ETF بیت کوین در کمتر از یک هفته

رکورد شکنی صندوق‌های etf

در بحبوحه نوسانات قیمت بیت کوین در محدوده 50 تا 52 هزار دلار، برخی از صندوق‌ها ETF بیت کوین شاهد افزایش قابل توجهی در حجم معاملات بوده‌اند. VanEck و WisdomTree از صندوق‌هایی هستند که با رشد چشمگیر حجم معاملات، باعث شگفتی تحلیلگران و کارشناسان شده‌اند.

پشت دست بیت کوین بازی کردن

بسیاری از متخصصان بازار ارز های دیجیتال به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستند که چه عاملی باعث جهش ناگهانی حجم مبادلات در این ETF ها شده است. اریک بالچوناس، تحلیلگر مطرح ETF در خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که در تاریخ 1 اسفند، حجم معاملات روزانه VanEck با نماد HODL به 258 میلیون دلار رسیده که حدود 15 برابر بیشتر از روز قبل بوده است.

معالمات نماد HODL روند دیوانه‌کننده‌ای داشته است. حجم معاملات روزانه این ETF به 258 میلیون دلار رسیده است که بیش از 14 برابر بیشتر از میانگین حجم روزانه آن است. جالب اینجاست که این معاملات توسط یک سهامدار بزرگ انجام نشده است، بلکه طی 32 هزار ترید مجزا صورت گرفته است که این تعداد هم 60 برابر میانگین معاملات روزانه این صرافی است. چرا این اتفاق افتاده است؟ آیا طی آخر هفته این نماد به یک پلتفرم دیگر لیست شده است؟
اریک بالچوناس (20 فوریه 2024)

آمار معاملات ETF بیت کوینبه گفته بالچوناس این حجم ناشی از فعالیت چند نهنگ نبوده بلکه طی 32 هزار ترید مختلف انجام شده است و همینطور که پیش‌تر ذکر شد، این تعداد ترید 60 برابر بیشتر از میانگین روزانه این صندوق بوده است.بالچوناس 5 ساعت بعد از پست اولیه، پست دیگری را در توئیتر منتشر کرد و گفت:

هیچکس نمی‌داند علت این اتفاق چه بوده است. با توجه به افزایش عجیب و غریب حجم معاملات (500 مورد روز جمعه و 50 هزار ترید امروز)، به نظر می‌رسد که یکی از اینفلوئنسر‌های Reddit یا تیک تاک، دنبال کنندگان خود را تشویق به این کار نموده‌اند. به ‌نظر می‌رسد یک ارتش هواداری این کار را کرده باشد.

پست بعدی پانچلوس

در تاریخ 15 فوریه، VanEck طی اطلاعیه‌ای به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) اعلام کرد که از روز 21 فوریه (2 اسفند) کارمزدهای ETF خود را از 0.25 درصد به 0.20 درصد، یعنی 5 واحد کمتر از سایر ETF های بزرگی همچون BlackRock و Fidelity کاهش می‌دهد.


شرکت بلک راک که به عنوان بزرگترین صندوق ETFبیت کوین شناخته می‌شود، تعهد داده بود که تا رسیدن میزان سرمایه تحت مدیریت (AUM) صندوق این شرکت (iShares) به 5 میلیارد دلار از دریافت کارمزد چشم‌پوشی کند. پس از رسیدن به این نقطه عطف در تاریخ 15 فوریه، صندوق شرکت بلک راک از تمام سرمایه گذاری های جدید کارمزد 0.25 درصدی دریافت می کند.
بر اساس گزارش بالچوناس در خبرگزاری بلومبرگ، حجم معاملات در صندوق بیت کوین WisdomTree (WBTC) نیز با افزایشی غیرقابل پیش بینی همراه بود، به‌طوری که شاهد جهش تقریباً 1200 درصدی نسبت به میانگین روزانه و رسیدن آن به 154 میلیون دلار در تاریخ 20 فوریه بود.
جالب‌تر این که حجم معاملات WBTC نیز با رشید باورنکردنی همراه بود. رسیدن به 154 میلیون دلار که 12 برابر بیشتر از میانگین روزانه این ETF است طی 23 هزار ترید. برای درک بهتر این موضوع باید بدانید که تعداد معاملات این صندوق در روز جمعه تنها 221 مورد بود. همزمان با این اتفاق، حجم معاملات IBIT نیز افزایش یافت اما قابل مقایسه با دو ETF دیگر نبود.
رتبه‌بندی صندوق‌های ETF بیت کوین بر اساس AUM- منبع: Dune Analyticsبه گفته بالچوناس تعداد معاملات صندوق WBTC در روز جمعه برابر با 221 مورد بود که این تعداد در تاریخ 20 فوریه با رشدی شگفت‌انگیز به 23 هزار ترید رسید. افزایش غافلگیر‌کننده حجم معاملات WBTC و HODL در حالی اتفاق افتاد که سایر صندوق‌های بزرگ مانند iShares بلک راک، رشد اندکی را تجربه کردند.
براساس داده‌های Dune Analytics، در حال حاضر صندوق ETF متعلق به شرکت VanEck با 191.9 میلیون دلار سرمایه تحت مدیریت (AUM) در رده هفتم بزرگترین صندوق‌های ETF بیت کوین قرار دارد در حالی که WisdomTree با AUM به میزان 29.4 میلیون دلار، عنوان کوچک‌ترین ETF را در اختیار دارد.

چنانچه به بیت کوین و تحلیل‌های بلند مدت  آن علاقه‌مندید، سری به صفحه پیش بینی آینده بیت کوین بزنید؛ همچنین ما در همتاپی به صورت روزانه تحلیل بیت کوین را ارائه می‌دهیم که در این وانفسا و اخبار و ضد و نقیض بیت کوین می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

منبع: cointelegraph
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *