شایعه صندوق ETF ریپل چه تاثیری بر روی بازار ارز دیجیتال دارد؟

اخبار ریپل |‌ همتاپی

در پی انتشار شایعات و اخبار جعلی مربوط به ثبت یک صندوق امانی ریپل (XRP) توسط شرکت بلک راک (BlackRock)، قیمت ریپل با جهش چشمگیر مواجه شد. اکنون و پس از تکذیب این خبر، یکی از تحلیلگران خبرگزاری بلومبرگ به نام اریک بالچوناس (Eric Balchunas) معتقد است که بعید به نظر می‌رسد این اتفاق تاثیری در تصمیمات کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) در مورد تایید یا عدم تایید صندوق‌های ETF بیت کوین داشته باشد، اما به هر حال چنین اتفاقاتی از وجهه مناسبی برخوردار نیست.

از نظر بسیاری از فعالان این صنعت، اگرچه نوسان قیمت ریپل که ناشی از اخبار غیر واقعی مربوط به ثبت صندوق امانی ریپل توسط BlackRock بود، تاثیری در تصمیم‌گیری SEC نخواهد داشت، اما این موضوعات ظاهر خوبی ندارد.

نگذار دارایی هات از دست بره

پیش از این، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ادعا کرده بود که بازار بیت کوین قابل دستکاری است و با اشاره به عدم کنترل بر دستکاری‌ در این بازار، از بررسی و تایید صندوق‌های ETF خودداری نموده بود.

مقاله پیشنهادی: ریپل چیست

پس از این اتفاق، تحلیگر بلومبرگ به نام اریک بالچوناس به بررسی حواشی مربوطه به خبر جعلی ریپل پرداخته است و براساس تحقیقات او، احتمال اینکه SEC تحت تاثیر چنین رویدادی قرار بگیرد، نزدیک به صفر است.

او در گزارش خود اعلام کرده است که:

اگرچه این بعید به نظر می‌رسد که این اتفاق تاثیری در موضع SEC نسبت به ETF های بیت کوین داشته باشد، اما مسئله این است که چنین حوادثی باعث تایید دیدگاه و ادعا‌های SEC ]در مورد دستکاری بازار[ می‌شود. هیچ شکی نیست که این مسئله از وجه مناسبی برخوردار نبوده و به ادعای SEC در مورد جریانات کلاهبرداری و دستکاری در بازار ارز های دیجیتال دامن می‌زند.

در تاریخ 13 نوامبر (22 آبان) بایگانی وب‌سایت مربوط به لیست شرکت‌های ثبت شده در ایالت دلاور (Delaware) نشان می‌داد بلک راک شرکت iShares XRP Trust را به ثبت رسانده است. موضوعی که به نظر می‌رسید پیش درآمدی بر تاسیس یک صندوق ETF جدید باشد.

این اتفاق منجر به افزایش قیمت ریپل به میزان 12.3 درصد طی 30 دقیقه شد. پس از تماس افرادی مانند بالچوناس با شرکت BlackRock و سپس تکذیب این شرکت، قیمت ریپل به سرعت کاهش پیدا کرد. BlackRock ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد که شخص دیگری خود را به عنوان مدیر‌عامل این شرکت معرفی نموده و سپس چنین درخواستی را ثبت کرده است.

مایکل باسینا که به عنوان یکی از شرکآء شرکت Piper Alderman و همچنین به عنوان رئیس گروه Blockchain Australia فعالیت می‌کند نیز در مورد این خبر گفته است که اگر SEC از این موضوع به عنوان بهانه‌ای برای به تعویق انداختن بررسی ETF های بیت کوین استفاده کند، به شدت تعجب خواهد کرد.

بعید است که چنین شایعه پیش پا افتاده‌ای، یک مبنای قانونی برای به تعویق انداختن درخواست‌های ETF در حال بررسی ایجاد کند؛ به‌ویژه در مواردی که برای بررسی آن‌ها مهلت و ضرب‌الاجل نیز تعیین شده است.

با این حال به نظر می‌رسد که شرکت Parrot Capital به شدت با این نظرات مخالف است. حساب کاربری این شرکت در پلتفرم X (توئیتر سابق) خواهان رد تمام این درخواست‌ها شده است:

میزان دروغگویی، شایعه‌سازی و تلاش‌های وقیحانه برای دستکاری بازار در مورد ارز هایی مانند بیت کوین، ریپل، اتریوم، سولانا و موارد دیگر نیز مانند اخبار مربوط به ETF، برای رد همه درخواست‌های جاری کافی است.

اما لوکاس کایلی (Lucas Kiely)، مدیر پلتفرم مدیریت سرمایه Yield App معتقد است که جامعه ارز های دیجیتال باید آرامش خود را حفظ کند، چرا که این خبر تاثیری در تصمیم‌گیری SEC نخواهد داشت.

خیلی بعید است که ایت اتفاق نقش مهمی در تصمیم‌گیری SEC داشته باشد.

او همچنین به این موضوع اشاره کرد که بسیاری از کاربران فعال در برنامه X، پست‌های مختلفی را برای جلب توجه مخاطبان و هینطور جعل و کلاهبرداری منشتر می‌کنند.

به نظرم در شرایط فعلی بازار باید آرامش خود را حفظ کند و به کار خود ادامه دهد. شرایط فعلی برای بازار حساس و برای شرکت BlackRock هم کمی سرگرم‌کننده است.

با تتر کمر تورم رو بشکن

درخواست ثبت صندوق XRP، حاصل تلاش ETF های بیت کوین را از بین می‌برد

بر اساس استدلال جیمز ادواردز، تحلیلگر ارز های دیجیتال در شرکت فینتک استرالیایی Finder، در گذشته SEC با اشاره به موضوعاتی مانند عدم امنیت کاربران نسبت به کلاهبرداری و دستکاری قیمت‌ها در بازار ارز های دیجیتال، چند مورد درخواست مربوط به ETF را رد کرده بود. متاسفانه چنین موضوعی کاملاً در راستای ادعای SEC است و موارد مشابه به آن می‌توانند حاصل تلاش‌های شرکت‌های ثبت کننده ETF را از بین ببرند.

باتوجه به ماهیت غیرشفاف بازار ارز های دیجیتال، تضمین امنیت مالی کاربران و حفاظت از آن‌ها در برابر دستکاری و کلاهبرداری در این بازار بسیار دشوار است. با این حال این مسئولیت برعهده شرکت‌های متقاضی ثبت ETF مانند BlackRock است که نشان دهند به نحوی قادر به انجام این کار هستند.

به گفته اریک بالچوناس، پرونده جعلی صندوق XRP برای بررسی بیشتر به دادگستری ایالت دلاور ارجاع خواهد شد.

سخنگوی ایالت دلاور اعلام کرده است که این پرونده به دادگستری ایالت ارسال شده است. هم زمان با صحبت‌های ما در این مورد، قطعاً یک نفر از شدت وحشت به تکاپو افتاده است.

در پایان لازم به ذکر است که شرکت بلک راک، علاوه بر درخواست ثبت صندوق ETF بیت کوین، در تاریخ 9 نوامبر (18 آبان) یک درخواست دیگر را برای ثبت صندوق اتریوم نیز به ثبت رسانده و در حال حاضر منتظر تایید نهاد‌های مربوطه است.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *