راه‌اندازی ETF بیت کوین در آسیا

چکیده مطلب:

به نظر می‌رسد پس از تایید صندوق‌های ETF بیت کوین در ایالات متحده، راه برای گسترش این نوع ابزار سرمایه گذاری به سایر کشور‌ها هموار‌تر شده است. در این میان کشور هنگ کنگ، استرالیا، امارات و سنگاپور از علاقه و تمایل خود به ثبت و راه‌اندازی ETF بیت کوین در آینده نزدیک خبر داده است. این خبر و راه اندازی etf بیت کوین می‌تواند برای بازار یک محرک بسیار قوی باشد.

لیست شدن صندوق etf در 4 کشور آسیایی

ورود صندوق‌های ETF بیت کوین به معاملات بورس کشور آمریکا پس از سال‌ها تلاش و کشمکش مورد تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور قرار گرفت. اکنون این موضوع می‌تواند الگویی برای سایر کشور‌ها بوده و الهام‌بخش نهاد‌های قانونگذار دیگر در جهت تایید این نوع معاملات در سایر نقاط جهان باشد. اگرچه ممکن است ایجاد سیاست‌های لازم برای این اقدام، بلافاصله ممکن نباشد.

مدتی است که تحلیلگران و کارشناسان بازار ارز های دیجیتال نگران از دست رفتن فرصت‌های سرمایه گذاری در این حوزه بعلت عدم قانونگذاری شفاف و مطلوب در این زمینه هستند. با این حال، تایید و تصویب راه اندازی ETF های اسپات بیت کوین در آمریکا، باعث شده است که این کشور حداقل نسبت به آسیا و آفریقا یک گام جلوتر باشد (ETF بیت کوین پیش از این در اتحادیه اروپا و برخی کشور‌ها راه‌اندازی شده بود.)

پشت دست بیت کوین بازی کردن

با توجه به رقابت کشور‌های آسیایی برای تبدیل شدن به مرکز و قلمرو اصلی مبادلات ارز های دیجیتال، احتمال اجرای ETF در این کشور‌ها خیلی بیشتر از کشور‌های آفریقایی است. تاکنون کشور‌های امارات متحده عربی، سنگاپور و هنگ کنگ تا حدودی موفق به تنظیم سیاست‌هایی مختص جذب سرمایه گذاران خرد و مؤسسات مالی علاقه‌مند به فضای ارز های دیجیتال شده اند. با این حال هیچ یک از این کشور‌ها اقدام به ارائه مجوز تاسیس ابزاری مانند ETF بیت کوین ننموده‌اند.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

طی مصاحبه CoinDesk با بیش از ده‌ها تحلیلگر و فعال در صنعت ارز های دیجیتال، از استرالیا به عنوان کشور احتمالی بعدی در زمینه تایید ETF بیت کوین یاد شده است. هنگ کنگ همواره کشوری فعال در زمینه نوآوری‌های مربوط به ارز های دیجیتال بوده است و پیش از این نیز از تمایل به راه‌اندازی ETF های بیت کوین خبر داده است.

رایان لی (Ryan Lee) تحلیلگر ارشد Bitget Research گفت: پس از اقدام ایالات متحده در عرضه 11 صندوق قابل معامله بیت کوین در بورس، کشورهای دیگر مانند بریتانیا، هنگ کنگ، سنگاپور و ژاپن نیز باید سیاست‌هایی را برای جلوگیری از خروج سرمایه مؤسسات مالی بزرگ و متوسط از این کشور‌ها و واریز آن به ETF های آمریکا اتخاذ کنند.

استرالیا پیشتاز در عرضه ETF بیت کوین

لیام هنسی، وکیل استرالیایی شرکت Clyde & Co kdc معتقد است که استرالیا می‌تواند جزو کشور‌های پیشرو در زمینه تایید ETF باشد و انتظار می‌رود که بورس اوراق بهادار استرالیا (ASX) طی 3 ماهه اول یا دوم سال 2024 اقدام به ثبت اولین ETF ها در این کشور بکند.

قطعاً استرالیا در این زمینه یک گام جلوتر از هنگ کنگ و سنگاپور است. درخواست ثبت صندوق بیت کوین Monochrome اولین بار در جولای 2023 ارائه شده است. از لحاظ فنی، استرالیا همین حالا هم دارای دو محصول قابل معامله در بورس مرتبط با ارز های دیجیتال در کارگزاری CBOE Australia است. با این حال کارشناسان استرالیایی اعتقاد دارند که در صورت فعالیت رقیب بزرگتر CBOE یعنی بورس ASX در زمینه معاملات بیت کوین، شاهد استقبال بیشتر و حجم معاملات بسیار بالاتری خواهیم بود.

کمیسیون سرمایه گذاری و اوراق بهادار استرالیا (ASIC) قانون گذار اصلی این کش.ر در این زمینه است که عملاً در سال 2022 «مجوز» ثبت چنین محصولاتی را صادر کرده بود.

درک ولادیمیر هنینگسن (Derek Vladimir Henningsen)، مشاور ارشد و رئیس بخش حقوقی و مقررات شرکت مدیریت سرمایه دیجیتال Monochrome، طی مصاحبه با CoinDesk گفت: پیش بینی می‌کنیم که شرکت مدیریت سرمایه Monochrome در 3 ماهه دوم سال جاری صندوق ETF بیت کوین Monochrome را راه‌اندازی کند. به نظر می‌رسد که تایید ETF ها در ایالات متحده، نوعی ضمانت برای ASX به منظور صدور مجوز مشابه باشد.

به گفته هنسی و هنینگسن، اگرچه تعداد متقاضیان ETF بیت کوین در استرالیا بصورت عمومی اعلام نمی‌شود، اما سازمان امور مالی استرالیا گزارش داده است که تعداد زیادیETF بیت کوین در صف اخذ مجوز هستند. در این گزارش آمده است: «بورس اوراق بهادار استرالیا (ASX) در نیمه نخست سال 2024 یک صندوق قابل معامله در بورس مبتنی بر قیمت بیت کوین (BTC ETF) را تصویب خواهد کرد.

کمیسیون سرمایه گذاری و اوراق بهادار استرالیا (ASIC) و ASX که یک سازمان زیر مجموعه آن است، به ترتیب مسئول صدور مجوز و تأیید این صندوق هستند. البته لازم به ذکر است که Monochrome پیش از این مجوز ASIC را از طریق یک نهاد دیگر تحت عنوان Vasco Trustees Limited دریافت کرده بود.

یکی از سخنگویان ASIC در این رابطه گفت: در نهایت شرکت‌های مدیریت بورس (در حال حاضر ASX و CBOE) که مجری این ETF ها خواهند برای راه‌اندازی محصولی که با قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی آن‌ها انطباق داشته باشد، اعلام آمادگی کنند.

کارشناس ASX نیز در این ارتباط گفته است که این سازمان با اصلاح قوانین خود در تابستان 2022، امکان اجرای ETF های ارز دیجیتال را فراهم نموده است و همچنان با تعدادی از علاقه‌مندان به ثبت ETF ها در ارتباط است. البته او اشاره کرده است که در مورد برنامه‌های کاربردی این محصول سرمایه گذاری اظهار نظری نمی‌کند.

بنابر اظهارات هنسی، ممکن است شرکت‌های دیگری نیز درخواست خود را ثبت کرده باشند، اما مطمئناً در مورد آن به طور علنی صحبت نمی‌کنند. همچنین افراد دیگری نیز هستند که صندوق‌های مدیریت سرمایه‌گذاری یا ETF خصوصی را ثبت کرده‌اند، اما این صندوق‌ها صرفاً برای مدیریت سرمایه ارز های دیجیتال بوده و قابل معامله در بورس نیستند.»

هنگ کنگ، سنگاپور و امارات

در حال حاضر کشور‌های کنگ، سنگاپور و امارات برا تبدیل شدن به مرکز مبادلات ارز های دیجیتال در قاره آسیا با یکدیگر رقابت می‌کنند اما هیچ کدام از این کشور‌ها دارای ETF بیت کوین نیستند.

جانی نگ (Johnny Ng) یکی از قانونگذاران کشور هنگ کنگ که به عنوان یکی از اصلی‌ترین حامیان کریپتو در این کشور شناخته می‌شود، تنها چند ساعت پس از تایید ETF های ایالات متحده، در پلتفرم X اعلام کرد که هنگ کنگ باید جسارت «پیشرو» بودن در زمینه ارز های دیجیتال را داشته باشد و هرچه سریع‌تر برای راه‌اندازی ETF بیت کوین اقدام کند.

تلاش‌های هنگ‌کنگ برای بازپس‌گیری جایگاه خود به‌عنوان مرکز اصلی کریپتو، باعث شده است که این کشور برای تسهیل فعالیت قانونی صرافی‌های ارز دیجیتال، اقدام به اخذ سیاستی جدید کند. همچنین گفته می‌شود که این کشور از آمادگی لازم جهت بررسی درخواست‌های مربوط ثبت ETF برخوردار است.

مدیرعامل APAC به نام (H.B. Lim) که در جهت تامین بیت کوین  با Hashdex نیز همکاری می‌کند، اعتقاد دارد که پس از ایالات متحده، هنگ کنگ اولین کشوری خواهد بود که اقدام به ثبت ETF خواهد کرد.

او پیش از این، 13 سال به عنوان در بخش حقوقی بانک مرکزی سنگاپور و همچنین سازمان نظارتی بازار جهانی ابوظبی فعالیت داشته است. به اعتقاد او، تصویب ETF ها در آمریکا باعث می‌شود که پس از این شاهد فعالیت شرکت‌های خانوادگی کوچک و همچنین افراد دارای سرمایه هنگفت در این بازار خواهد شد و پس از مدت‌ها شاهد حضور بیت کوین در سبد سرمایه گذاری شرکت‌های کوچک‌تر خواهیم بود.

علاوه بر این، عواملی مانند شهرت هنگ کنگ به عنوان یک مرکز مالی قدرتمند، برخورداری از بازارهای سرمایه و سهام بزرگتر در مقایسه با سنگاپور یا کشورهای خاورمیانه، موقعیت استراتژیک در منطقه جنوب شرق آسیا و همینطورحمایت کلی دولت هنگ کنگ از وب 3 موجب حضور متقاضیان ETF در این منطقه خواهد شد.

تلاش‌های سنگاپور برای ایجاد تعادل بین مقررات مطلوب و محافظتی و در عین حال تداوم بی‌درنگ گسترش فناوری در این کشور، نشان دهنده رویکردی متناقض نسبت به ارزهای دیجیتال است. با این حال تحلیلگران بر این باور هستند که فعالیت ETF ها در آمریکا، احتمالاً همان چیزی است که این کشور برای راه‌اندازی محصولاتی مانند ETF بیت کوین به آن نیاز دارد.

دنی لیم (Danny Lim) یکی از کارکنان صرافی غیرمتمرکز مشتقات MarginX معتقد است که سنگاپور منتظر ورود سرمایه از یک بازار بزرگ مانند بورس آمریکا بوده است و اکنون آن‌ها آماده هستند تا با موج نقدینگی ایجاد شده همراه شوند.

سخنگوی وزارت دارایی سنگاپور (MAS) نیز اعلام کرده است که ETF های اسپات بیت کوین برای ارائه به سرمایه گذاران خرد تایید نمی‌شوند و همچنین تاکید کرده است که افرادی که مصمم به معامله در ETF بیت کوین در بازارهای خارج از کشور هستند باید این کار را با احتیاط بسیار زیاد انجام دهند.

آنجلا آنگ، مشاور ارشد سیاست گذاری شرکت اطلاعاتی بلاک چین TRM Labs با اشاره به نگرانی دولت سنگاپور در مورد مشکلات و حواشی ناشی از فعالیت بدون آگاهی در بازار ارز های دیجیتال در این باره گفت:

یکی از تکه‌های پازل در بحث تایید ETF ها این است که آیا درخواست کنندگان می‌توانند پاسخگوی نگرانی‌های MAS در مورد فعالیت سرمایه گذاران خرد در این بازار باشند یا خیر.

اما در مورد امارات متحده عربی شاید بتوان گفت که احتمال تایید ETF در این کشور بسیار پایین‌تر از سایر کشور‌های گفته شده است. یکی از مسئولین سابق قانوگذاری در مناطق آزاد امارات در این مورد گفته است که بطور کلی شرایط برای تایید و راه‌اندازی ETF اسپات بیت کوین در این کشور فراهم نیست. به گفته این مسئول، برای ایجاد چنین شرایطی، ابتدا باید نقدینگی کافی از سوی فعالان قدیمی بازار (که ممکن است ارتباطی با بازار امارات نداشته باشند) فراهم شود. اگر قصد فعالیت در TradFi (بازار مالی سنتی) را داشته باشید، باید جایی بروید که شرایط چنین بازاری فراهم است. در حال حاضر مشکل موجود در کشور امارات، بحث ارتباط است. در صورت تایید یک ETF توسط مقامات این کشور، سرمایه گذاران سایر کشور‌ها (مانند هندوستان یا بریتانیا) باید با یکی از فعالان بازار بورس منطقه، مانند بازار مالی دبی، ارتباط داشته باشند.

قوانین در کشور امارات به گونه‌ای است که ایجاد چنین ارتباطی هزینه بسیار زیادی دربر خواهد داشت. شاید پیداکردن راه حلی برای این موضوع غیر ممکن نباشد، اما به نظر من مبادله و خرید و فروش تنها یک محصول نمی‌تواند اقدامی به‌صرفه باشد. جذب بازیگران بازار سنتی که بتوانند دسترسی لازم را برای سرمایه گذاران خرد و سازمانی فراهم کنند، نیازمند مجموعه‌ای جذاب و ارزشمند از ابزار‌های سرمایه گذاری است.

منبع: coindesk
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *