تعویق هاوینگ بیت کوین؛‌ دروغ ۱۳ یا واقعیت

آیا ماینرها می‌توانند به‌تنهایی هاوینگ بیت کوین را تا سال آینده به تأخیر بیاندازند یا از وقوع آن جلوگیری کنند؟ بله، از نظر فنی‌ انجام این کار از طریق یک توافق برای تغییر پروتکل بیت کوین امکان‌پذیر است. البته، در عمل ماینرها یا هیچ مرجع متمرکزی دیگری نمی‌تواند این رویداد را به تعویق بیاندازد.

سیاست پولی بیت کوین به‌گونه‌ای طراحی شده است که هاوینگ به‌طور خودکار پس از استخراج هر ۲۱۰٬۰۰۰ بلاک، تقریباً هر ۴ سال یک‌ انجام خواهد شد. رویدادی که با کاهش برنامه‌ریزی‌شده نرخ عرضه بیت کوین‌های جدید از طریق نصف‌کردن پاداش استخراج، کمیابی این دارایی دیجیتال را در طول زمان حفظ می‌کند. در حقیقت، همه افراد با پذیرش و مشارکت در بلاک چین بیت کوین، به‌طور ضمنی با سازوکار هاوینگ موافقت می‌کنند.

تعویق هاوینگ برای یک سال یا هر دوره زمانی دیگر، نیازمند تغییر در کد هسته بیت کوین (Bitcoin Core) از طریق انجام یک هارد فورک است. چنین تغییری مستلزم اجماع و پذیرش همه‌جانبه از سوی تمام مشارکت‌کنندگان شبکه، ازجمله نودها، توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و دیگر کاربران در کنار ماینرهاست.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

در نتیجه، باوجوداینکه ۳ استخر استخراج «فاندری یواس‌ای»، «انت‌پول» و «اف۲پول» هم‌اکنون حدود دوسوم کل نرخ هش شبکه را در اختیار دارند، اما عملاً نمی‌توانند هاوینگ ‌بعدی را به تعویق بیاندازند که طبق تخمین‌ها در ۲۰ آپریل (۱ اردیبهشت) انجام خواهد شد. با فرض وقوع این اتفاق، ماینرها احتمالاً به سراغ دیگر استخرهای استخراج خواهند رفت و این رویداد در زمان خود انجام خواهد شد.

توییت مرتبط به تعویق هاوینگ

تلاش برای به تعویق‌انداختن خودسرانه هاوینگ جنجال بسیاری ایجاد خواهد بود و احتمالاً با مقاومت بسیار زیادی از سوی دیگر مشارکت‌کنندگان روبه‌رو خواهد شد؛ زیرا با ارزش بنیادی بیت کوین یعنی اجرای یک سیاست پولی ثابت و قابل پیش‌بینی که توسط کدها برای افزایش ارزش این دارایی در طول زمان در تضاد است.

در نهایت، بعید است که جامعه بیت کوین تغییر در پروتکل و انجام هارد فورک را صرفاً برای به تأخیر‌انداختن هاوینگ بپذیرد. مگر اینکه یک مشکل فنی جدی در شبکه وجود داشته باشد؛ زیرا این گونه تصمیمات ماهیت غیرمتمرکز و بدون نیاز به اعتماد به شخص ثالث را تضعیف می‌کند.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *