راه‌اندازی ETF بیت کوینِ بلک راک در برزیل؛ آیا قیمت بیت کوین افزایش پیدا می‌کند؟

راه اندازی صندوق بیت کوین در برزیل توسط بلک راک

شرکت بلک راک (BlackRock)  دارای بزرگترین صندوق etf بیت کوین در جهان، روز پنجشنبه از راه‌اندازی ETF بیت کوین iShares Bitcoin Trust با نماد IBIT39 در کشور برزیل خبر داد. ارزش این شاخص بر اساس قیمت لحظه‌ای (اسپات) بیت کوین در نظر گرفته شده و معاملات آن نیز از روز جمعه 11 اسفند در بورس آتی و کالای (B3) برزیل آغاز شده‌است.

راه‌اندازی ETF بیت کوین بلک راک در برزیل

خانم Karina Saade مدیر شعبه برزیل شرکت بلک راک ضمن اشاره به تعهد این شرکت به فراهم نمودن بهترین ابزار دسترسی برای سرمایه گذاران ارز های دیجیتال، اعلام کرد: IBIT39 بخشی طبیعی از تلاش چندین ساله ما و مبتنی بر ویژگی‌هایی است که تاکنون در بازار ارز های دیجتال ایجاد کرده‌ایم.

پشت دست بیت کوین بازی کردن

فلیپه گونچالوز (Felipe Gonçalves)، سرپرست بخش ارزی بورس B3 نیز ضمن صحبت در مورد افزایش تعداد محصولات مرتبط با ارز های دیجیتال که در مارکت یا بازار برزیل لیست شده‌اند، اعلام کرد که میزان دارایی این بازار که از سال 2021 آغاز به کار نموده است، اکنون 2.5 میلیارد رئال برزیل، معادل 505 میلیون دلار رسیده است.

به گزارش رسانه‌های محلی برزیل، اگرچه این مارکت در ابتدا با نوسانات بسیار زیادی مواجه بود، اما در پایان سال گذشته میلادی حجم معاملات روزانه آن به عدد قابل توجه 30 میلیون رئال (6.6 میلیون دلار) رسید.

آقای گونچالوز همچنین اعلام کرد که تعداد سرمایه گذاران فعلی این ETF (شامل سرمایه گذاران سازمان مانند صندوق‌ها و همچنین افراد حقیقی) به 170 هزار کاربر رسیده است. لازم به دکر است که سیستم نقدینگی B3 به کمک برخی از سازمان‌های غیرعضور در این بازار تامین می‌شود.

طبق گزارشات، کارمزد معاملات و هزینه مدیریتی IBIT39 برابر با 0.25 درصد خواهد بود، که پس از رسیدن دارایی تحت مدیریت صندوق (AUM) به 5 میلیارد دلار، به مدت یک سال به 0.12 درصد کاهش می‌یابد. همچنین ین محصول در دسترس عموم خواهد بود که منجر به مشارکت هرچه بیشتر علاقه‌مندان به بازار بیت کوین می‌شود.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

7.5 میلیارد دلار ورودی خالص ETF بیت کوین از زمان عرضه در ایالات متحده

صندوق ETF IBIT شرکت بلک راک عملکرد قابل توجهی در رقابت ETF های ایالات متحده داشته و ورودی قابل توجه این ETF مانع برهم خوردن تعادل بازار ناشی از خروج سرمایه شدید صندوق گری اسکیل (GBTC) شده است.

تحقیقات BitMEX نشان می‌دهد که در تاریخ 29 فوریه 2024، جریان ورودی روزانه به 92 میلیون دلار رسیده است. نکته قابل توجه این است که بلک راک و گری اسکیل عملکردی کاملا عکس یکدیگر داشته و گردش سرمایه 600 میلیون دلاری در جهت مخالف یکدیگر را تجربه نمودند. همچنین آمار‌ها حاکی از آن است که زمان راه‌اندازی ETF ها در تاریخ 11 ژانویه 2024، حجم ورودی خالص به عدد قابل‌توجه 7.5 میلیارد دلار رسیده است.

براساس گزارش BitMEX، صبح روز جمعه مجموع دارایی صندوق‌های ETF اسپات که فقط بیت کوین نگهداری می‌کنند به 776,464 بیت کوین معادل 776,464 میلیارد دلار رسید. لازم به یادآوری است که کل عرضه بیت کوین در حال حاضر 19.64 میلیون بوده و حداکثر تعداد بیت کوین قابل عرضه نیز 21 میلیون واحد خواهد بود.

با توجه به این امار، در اختیار گرفتن 4 درصد از کل عرضه بیت کوین توسط ETF ها، نقطه عطف بزرگی به شمار می‌رود. این موضوع نشان‌دهنده تقاضای رو به رشد سرمایه گذاران سازمانی برای استفاده از این ابزار‌ها و سرمایه گذاری بر روی بیت کوین است.

نمودار یک روزه قیمت بیت کوین

درحال حاضر بیت کوین با 1.3 درصد افزایش نسبت به روز گذشته، به‌دنبال تثبیت در محدوده 62 هزار دلار است.

منبع: www.newsbtc.com
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *