سقوط قیمت بیت‌ کوین در بازار سهام جهانی؛ حمایت مهم بعدی کجاست؟

سقوط قیمت بیت‌ کوین در بازار سهام جهانی؛ حمایت مهم بعدی کجاست؟ | همتاپی

پس از گذشت یک هفته از نزول قیمت سهام جهانی و رونق قیمت بیت کوین، این فشار همچنان ادامه دارد، زیرا قراردادهای آتی SPX به شدت سقوط کرده و ترس و عدم اطمینان در مورد بحران بدهی 300 میلیارد دلاری کمپانی املاک چینی اورگرند (Evergrande) نیز همچنان پابرجا است.

با توجه به این که شاخص SPX یک تایم فریم بالاتر‌ (Higher Time Frame) را شکسته است، سرمایه‌گذاران بایستی با احتیاط عمل کنند، زیرا احتمالاً نوسانات قیمت در هفته‌های آینده افزایش خواهد یافت. این امر به احتمال زیاد بر نوسانات قیمت بیتکوین نیز تأثیر می‌گذارد‌، زیرا دارایی‌های ریسک‌پذیر بسیار با یکدیگر مرتبط هستند.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

نمودار قراردادهای آتی SPX و نمودار قیمت بیتکوین | همتاپی

نمودار قراردادهای آتی SPX و نمودار قیمت بیت کوین. منبع: تریدینگ ویو 

بررسی سطوح حمایت تکنیکالی: سطوح کلیدی باید حفظ شوند

فشار فروش کوتاه‌مدت، بیت‌ کوین را به زیر میانگین متحرک بسیار مهم 200 روزه و میانگین متحرک 50 روزه رسانده است. قیمت بیت‌ کوین بایستی سطح حمایتی میانگین متحرک 200 روزه را برای بسته شدن هفتگی قیمت حفظ کند تا ساختار بلندمدت صعودی و مرحله اعتبارسنجی بازار صعودی ادامه داشته باشد.

سطوح حمایتی بسیار نزدیکی بین 43,600 دلار تا 43,900 دلار وجود دارد. این محدوده حمایتی شامل سطوح کلیدی همچون خط روند صعودی در ناحیه پایینی محدوده معاملات و میانگین متحرک نمایی هفته‌ای  21 می‌باشد. در صورت نزول مجدد قیمت سهام جهانی، سطوح بعدی حمایتی 41,300 دلار و 42,600 دلار خواهند بود که باید حفظ شوند.

در صورتی که قیمت بیت کوین تا محدوده 40,000 دلار کاهش یابد، پس از آن احتمال می‌رود بیت کوین با نزول بیشتر قیمت‌ها در بازارهای جهانی، افزایش قیمت دلار و عدم قطعیت سیاست‌های پولی اورگرند و فدرال رزرو قیمتش دست‌خوش تغییر شود.

 نمودار قیمت بیت کوین | همتاپی

 نمودار قیمت بیت کوین. منبع: تریدینگ ویو

پولبک ناشی از لیکویید شدن و فروش عجولانه کوین‌های نوظهور

اصلاح قیمتی سهام جهانی و لیکویید شدن بی‌رحمانه بیش از 4 میلیارد دلار از پول‌های معاملات آتی، دو علت اساسی ریزش اخیر قیمت‌ها در بازار بوده است.

این رویدادها ارتباط چندانی با مسائل فاندامنتال بیت‌ کوین و روند صعودی ندارند. اگرچه حرکات قیمت بیت کوین در کوتاه مدت از نزول آن حکایت دارد، اما معیارهای متعددی وجود دارد که روند صعودی قیمت بیت کوین را نشان می‌دهند، زیرا دارندگان بلندمدت بیت کوین، ماینرهای بزرگ و نهادهای مالکِ بیت کوین تمایلی به فروش کوین خود ندارند.

در عوض، این معیارهای تحلیلی نشان می‌دهند که کوین‌های با طول عمر کمتر (به ویژه کوین‌هایی که 1 هفته تا 1 ماه و 3 تا 6 ماه عمر دارند)، عجولانه و با ترس به فروش رسیده‌اند. هولدر‌هایی که کوین‌های قدیمی‌تر (با طول عمر بیش از از 12 ماه) را در اختیار دارند، همچنان خواهان خرید کوین‌های بیشتر و نگه داشتن آن‌ها پس از افت قیمت‌ها هستند.

روند درون زنجیره‌ای قیمت بیت کوین همچنان صعودی است

با وجود پولبک (pullback) کوتاه مدتِ ناشی از رویدادهای منفی بازار جهانی، روند کلی معیارهای درون زنجیره‌ای همچنان صعودی است. معیار میانگین عمر کوین (Mean Coin Age) در سایت آماری کریپتوکوانت (CryptoQuant) که فعالیت دارندگان بلندمدت را ارزیابی می‌کند، از انباشت مجدد کوین حکایت دارد؛ زیرا دارندگان کوین‌های قدیمی‌تر تمایلی به فروش ندارند.

نمودار مدت زمان هولد بیت کوین توسط هولدرها | همتاپی

نمودار مدت زمان هولد بیت کوین توسط هولدرها. منبع: کریپتوکوانت

نمودار زیر که ذخایر بیت کوین ماینرها و خروج آن‌ها از صرافی‌ها را نشان می‌دهد، همچنان حاکی از آن است که ماینرها تمایلی به فروش مقادیر زیاد بیت‌ کوین در سطوح فعلی ندارند. ذخایر بیت کوین ماینرها در تمام سال روند صعودی خود را ادامه داده‌اند که این امر نشان‌دهنده جمع‌‌آوری بیت کوین است. علاوه بر این، ذخایر صرافی‌های لحظه‌ای (spot exchange) همچنان در پایین‌ترین سطح خود در چند سال اخیر قرار دارند، زیرا بیت کوین از صرافی‌ها به والت‌های سرد منتقل می‌شود.

نمودار جریان بیتکوین در تراکنش‌ها، صرافی‌ها و والت‌های سرد | همتاپی

نمودار جریان بیت کوین در تراکنش‌ها، صرافی‌ها و والت‌های سرد. منبع: کریپتوکوانت

کاهش قیمت فعلی عمدتا ناشی از لیکویید شدن پوزیشن‌های خرید (Long) و فروش عجولانه و از روی ترس توسط تازه‌واردان بازار بود که این اصلاح قیمت به یک فرصت خرید جذاب برای سرمایه‌گذاران بلندمدت تبدیل شد.

آنچه برای تداوم قیمت بیت کوین در بازار ضروری است

فرضیه فعلی در مورد صعودی بودن بازار بستگی به روند صعودی معیارهای درون زنجیره‌ای دارد که همراه با ورود موج بعدی سرمایه به بازار، به طور ایده‌آل در سه ماهه چهارم سال 2021، ادامه می‌یابد. سرمایه‌گذاران باید همه احتمالات را در نظر بگیرند، زیرا امکان رد شدن این فرضیه صعودی درباره قیمت بیت‌ کوین وجود دارد.

برای آنکه این فرضیه رد شود، دارندگان بلندمدت، ماینرهای بزرگ و نهادهای مالک کوین‌های قدیمی‌تر بایستی مقادیر زیادی از بیت کوین های خود را بفروشند و روند فروش زنجیره‌ای را آغاز کنند. از این رو، آنها باید قیمت را به زیر 41.3 هزار دلار (در محدوده معاملاتی 30 هزار دلار تا 40 هزار دلار) برسانند. این امر احتمالاً مستلزم به فروش رساندن سهام جهانی است که فروش عجولانه و گسترده در همه دارایی‌ها را به دنبال خواهد داشت.

هفته پیش رو برای قیمت بیت کوین حیاتی خواهد بود

مسیر سهام‌ جهانی در این هفته به احتمال زیاد بر قیمت بیت کوین تأثیر خواهد گذاشت. از آن جا که عدم قطعیت در سیاست‌های پولی اورگراند و فدرال رزرو همچنان ادامه دارد، نوسانات کوتاه مدت قیمت بیت کوین دور از انتظار نیست. سرمایه‌گذاران بیت کوین، گزارشات فدرال رزرو را اواخر این هفته بررسی خواهند کرد تا سرنخ‌هایی در مورد کاهش خرید سهام جهانی در اواخر امسال به دست آورند.

توجه به این نکته ضروری است که ترازنامه فدرال رزرو هر هفته به بالاترین سطح خود می‌رسد، نرخ‌ها همچنان در‌حد صفر هستند، دولت ایالات متحده از نگرانی‌ موجود درباره افزایش نرخ‌ پس از کاهش خرید فدرال رزرو کاسته است و در برابر ارز فیات که هم‌اکنون بی‌ارزش شده است، میلیاردها دلار نقدینگی به دنبال حفظ ارزش خودشان هستند. دارایی‌های ریسک‌پذیر طی سالیان متمادی با ترازنامه فدرال رزرو در ارتباط بوده‌اند و این امر نشان می‌دهد که شرایط در درازمدت همچنان به نفع آن‌هاست.

برای بررسی این که آیا سرمایه گذاران بزرگ‌تر در حال خرید بیت‌ کوین هستند و یا دارندگان بلندمدت و نهادهای بزرگ در حال فروش بیت کوین هستند، بایستی کل داده‌های زنجیره‌ای در طول هفته بررسی شوند. در حال حاضر، روند کلی قیمت بیت کوین همچنان صعودی است، زیرا فروش‌های صورت گرفته بیشتر ناشی از لیکویید شدن پوزیشن‌های خرید و اقدامات عجولانه تازه واردان بازار ناشی از ترس آنها از ریزش بوده است. فروش اخیر بیت‌ کوین تحلیل فاندامنتال و قیمت آن را به طور کلی بهم ریخته و یک فرصت خرید جذابی را برای سرمایه‌گذاران بیت کوین ایجاد کرده است.

برای اطلاع از آخرین اخبار بیتکوین، به مقاله تحلیل بیت کوین مراجعه نمایید. 

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

 

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *