کاهش فعالیت شبکه بیت کوین پیش از هاوینگ به چه معناست؟

تاثیر هاوینگ بر استخراج بیت کوین در سال 2024.

از تاریخ 28 ژانویه 2024 (8 بهمن 1402) تاکنون، حجم تراکنش‌های روزانه بیت کوین با کاهش قابل توجهی مواجه شده و از سقف 600 هزار تراکنش به کمتر از 300 هزار تراکنش در روز کاهش یافته است. از جمله دلایل این اتفاق می‌توان به کاهش میزان تولید اینسکریپشن ها (inscription)، کاهش فعالیت در شبکه و همچنین کاهش هزینه‌های درون زنجیره اشاره کرد. اینسکریپشن ها نوعی از دارایی‌های دیجیتال هستند که بر روی پروتکل اردینال (Ordinal) بیت کوین ایجاد می‌شوند.

کاهش فعالیت شبکه بیت کوین، همزمان با کاهش تولید اینسکریپشن های اردینال

داده‌های مربوط به تاریخ 17 فوریه (28 بهمن) نشان می‌دهد که ماینرها در بازه زمانی 24 ساعت، تعداد 327,713 تراکنش را پردازش کرده‌اند. این در حالی است که تعداد تراکنش‌های انجام شده در تاریخ 28 ژانویه برابر با 636,523 تراکنش بوده است. این اختلاف فاحش نشان دهنده کاهش تراکنش‌های شبکه در ماه فوریه است.

پشت دست بیت کوین بازی کردن

علاوه بر این، پایین‌ترین نرخ تراکنش ماهانه شبکه بیت کوین نیز در تاریخ 6 فوریه با 278,098 تراکنش به ثبت رسیده است. همانطور که گفته شد، یکی از دلایل اصلی کاهش فعالیت بلاکچین بیت کوین، مربوط به کاهش میزان فعالیت اردینال ها بوده است.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

شبکه بیت کوین در تاریخ 3 فوریه شاهد ایجاد تنها 300 هزار اینسکریپشن بوده، و پس از آن نیز کاهش تولید این دارایی‌ها به طرز چشمگیری ادامه داشته است. تنها 3 روز پس از این تاریخ، تعداد اینسکریپشن های روزانه با کاهشی بی‌سابقه مواجه شده و به به 35,814 مورد رسید. بدین ترتیب، ضمن کمتر شدن تعداد تراکنش‌های شبکه، میزان کارمزدی که به ماینر‌ها تعلق می‌گیرد نیز نسبت به ماه‌های دسامبر 2023 و ژانویه 2024 (زمان اوج‌گیری تقاضا برای فضای بلوک در شبکه) بسیار کمتر شده است.

همچنین در این ماه شاهد افت میزان تراکنش های تایید نشده در ممپول (mempool) بوده‌ایم، بطوری که این آمار از 200 هزار پیش از 9 فوریه به رقم فعلی یعنی 139,625 تراکنش رسیده است.

در نتیجه این تغییرات، میانگین کارمزد تراکنش های بیت کوین از بالاترین میزان یعنی 14.81 دلار در تاریخ 3 فوریه، با افتی شدید مواجه شده و در حال حاضر به تنها 4.56 دلار به ازای هر تراکنش (یا 27 ساتوشی به ازای هر byte رسیده است). این در حالی است که حد وسط یا میانه (median) کارمزد تراکنش ها نیز از 4.16 دلار به نرخ فعلی 1.75 دلار به ازای هر تراکنش رسیده است.

علی رغم کاهش میزان کارمزد تراکنش ها، درآمد ماینر ها در این ماه به 816 میلیون دلار رسیده است که بیش از 47 میلیون دلار آن از محل کارمزد تراکنش های درون زنجیره بوده است. علاوه بر آن، قیمت هش (Hash Price) که ارزش روزانه یک پتاهش بر ثانیه (PH/s) از توان محاسباتی را تخمین می‌زند، از نرخ 92 دلار به ازاء هر پتاهش بر ثانیه، به 82 دلار بر PH/s رسیده است.

چنین تغییراتی در حجم تراکنش‌های بیت کوین که با کاهش قابل توجه میزان فعالیت و کارمزد روزانه همراه بوده است، حاکی از احتمال وقوع تغییراتی چشمگیر در وضعیت کلی این شبکه است. با توجه به ماینر ها خود را با شرایط و نرخ‌های جدید و درآمد کمتر تطبیق می‌دهند، بسیاری از کاربران نیز از کاهش هزینه‌ها و کارمز‌ها سود می‌برند و این عوامل می‌تواند منجر به ورود این اکوسیستم به یک فاز و مرحله تثبیت شود.

در شرایطی که کمتر از 9 هزار بلوک تا چهارمین رویداد هاوینگ (Halving) بیت کوین باقی مانده است، تغییراتی همچون افزایش فعالیت اینسکریپشن ها، افزایش تقاضا برای فضای بلوک و همچنین افزایش کارمزد‌ها به عنوان عوامل کلیدی برای حفظ فعالیت و بقاء ماینر های بیت کوین درنظر گرفته می‌شوند. با توجه به نصف شدن پاداش ماینر ها پس از هاوینگ در ماه آوریل، وقوع چنین عوامل و حمایت‌هایی برای تداوم فعالیت ماینر ها ضروری است. 

نظر شما در مورد کاهش میزان فعالیت شبکه بیت کوین در هفته‌های اخیر چیست؟ نظرات خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.

منبع: newsbtc
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *