کاربردهای تتر چیست و چگونه این ارز می‌تواند برای ایرانیان مشگل گشا باشد

کاربردهای تتر چیست

کاربردهای تتر چیست؟ چرا باید دست به خرید تتر بزنیم؟ سرمایه گذاری روی تتر کار عاقلانه‌ای است یا نه؟ این‌ها سوالاتی است که ممکن است زمانی که فهمیده باشید استیبل کوین چیست به آن رسیده باشید.

ما در این مقاله قصد داریم به ابعاد مختلف کاربرد تتر در بازار ارز دیجیتال بپردازیم و شما را با چم وخم این ارزدیجیتال آشنا کنیم.

تتر بزرگترین و پرکاربردترین استیبل کوین در چندین بلاکچین مختلف است و در حال حاضر در صنعت بلاکچین بیش از 60 میلیارد دلار نقدینگی دارد. تتر (USDT) باعث شده است دلار از یک قالب قدیمی و فیزیکی (پول فیات) به یک شکل دیجیتالی تبدیل شود.

تتر با دیجیتالی کردن دلار فیات، پتانسیل‌های جدیدی برای عملکرد پول در صنعت بلاک چین ایجاد می‌کند. 

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

در حالی که موارد استفاده از تتر مشخص است، بررسی جایگاه استفاده از این ارز دیجیتال در سراسر جهان و مزایای خاصی که کاربران از توکن تتر (USDT) کسب می‌کنند خالی از لطف نیست. در زیر به برخی از کاربردهای تتر می‌پردازیم. این مقاله در 8 بخش به بررسی کاربردهای تتر خواهد پرداخت.

کاربرد تتر در تامین نقدینگی 


توکن تتر عاری از محدودیت‌های پول‌های فیات است، یکی از این موارد سرعت بالا و سهولت انجام تراکنش‌های فرامرزی است. به طور متوسط در سال 2021، حجم معاملات روزانه تتر در صرافی‌های ارز دیجیتال بیش از 130 میلیارد دلار بوده است. 

مطالب بیشتر: تتر (Tether) چیست؟

مشکل سیستم تراکنش سنتی ارزهای فیات به این صورت است که برای جابجایی پول، پای موسسات مختلفی به میان می‌آید. این امر باعث می‌شود کارمزد انتقال بالا رفته و سرعت تراکنش‌ها نیز پایین آید. در حالی که، برای توکن‌های تتر سیستم تایید تراکنش‌ها به صورت خودکار در هر کدام از شبکه‌های بلاک چین انجام می‌شود و نیازی به شخص ثالث نمی‌باشد. این بدان معنی است که می‌توان با سهولت و قیمت پایین توکن‌های تتر را خرید و فروش کرد.


کاربردهای تتر  در خرید و فروش ارزهای دیجیتال


سهولت جابجایی توکن‌های تتر در اکوسیستم قوی صرافی‌های ارز دیجیتال و پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

بازار ارزهای دیجیتال علاوه بر اینکه بین‌المللی هستند، به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته نیز فعال می‌باشند. اما در دیگر بازارهای مالی کنونی محدودیت‌هایی برای روزها و ساعات معامله وجود دارد، این موضوع دقیقاً برعکس بازار ارزهای دیجیتال است. 

در نتیجه، معامله گران برای انتقال وجوه از طریق سیستم صرافی‌های سنتی محدودیت‌های شدیدی را تجربه می‌کنند، مثلا ساعات تایید و انتقال وجوه در مناطق مختلف متفاوت می‌باشد و در این صورت تایید تراکنش‌ها به روز بعد موکول می‌شود. 

در صورتی که معامله ‌گران با سیستم‌های سنتی به کار خود ادامه دهند، همین اختلاف زمانی باعث می‌شود معامله گران دیگر قادر به انجام تراکنش‌های سریع نباشند و فرصت‌های موجود در بازار را از دست بدهند.

توکن‌های تتر با تأمین نقدینگی پایدار این مشکل را حل کرده است، با استفاده از این توکن‌ها می‌توان تراکنش‌ها را به سرعت انجام داد و همچنین با دیگر ارزهای دیجیتال بازار خرید و فروش کرد. 

در صورتی که نقدینگی قابل معامله نباشد و یا ارزش پایدار نداشته باشد، معامله‌گران مجبور می‌شوند علاوه بر ریسک قیمت، خطر کندی سرعت فرآیندها را نیز بپذیرند. اما معامله ‌گران با استفاده از ارزهای دیجیتال می‌توانند معاملات خود را انجام دهند. در حالی که، بی‌ثباتی قیمت یک رمزارز به تنهایی ریسک قابل ملاحظه‌ای دارد و اگر معاملات آن با ارزهای فیات انجام شود، سرعت تراکنش‌ها پایین می‌‌آید. پس بهترین راه حل می‌تواند توکن تتر (USDT) باشد.


کاربردهای تتر  در پرداخت‌های بین‌المللی


توکن‌های تتر (Tether) به کاربران این امکان را می‌دهد تا روند دشوار ارسال پول در سطح بین‌المللی را دور بزنند. نقل و انتقالات بین‌المللی پرهزینه هستند. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های حواله، هزینه تبدیل ارز و هزینه خدمات نیز می‌شود. ارسال پول بین‌المللی برای نقل و انتقالات کوچک‌تر به صرفه نخواهد بود و شاید برای مبالغ بالاتر تا حدی منطقی باشد. 

همچنین، نقل و انتقالات بین‌المللی نیز کند است و تا زمانی که به دست دریافت‌کننده برسد ممکن است یک هفته زمان‌ ببرد.

در عوض، توکن‌های تتر زمان تسویه را از روزها یا شاید هفته‌ها، به دقیقه کاهش می‌دهند و نیاز به تبدیل ارزش بین ارزهای فیات مختلف را از بین می‌برند.

هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، توانایی انتقال وجه مستقیم از طریق تتر را دارد. درحالی که ارزش دارایی هیچ وقت تغییر نمی‌کند (همیشه برابر با 1 دلار است). همچنین، علاوه بر انتقال، شما می‌توانید دارایی دلاری خود را توسط تتر نگهداری کنید آن هم بدون نیاز به هیچ بانک و موسسه مالی.

مطالب بیشتر: بررسی مزایای تتر و دارایی‌های دیجیتال در بستر بین‌المللی

 

کاربرد تتر در فرار از تورم


کاربرد تتر در فرار از نقدینگی

بسیاری از مردم در سراسر جهان به دلیل ارزش کم ارز کشور خود ترجیح می‌دهند ارزش سرمایه خود را به دلار حفظ کنند. استفاده از این ترفند مستلزم آن است که افراد یا پول نقد داشته باشند یا با یک بانک مطمئن کار کنند و دلارهای (یا ارزهای فیات دیگر) را آنجا نگهداری کنند.

مطالب بیشتر: فرق تتر ERC20 و TRC20 در چیست؟

هر یک از این موارد بالا خطرات امنیتی را برای کاربر ایجاد می‌کند. با نگه داشتن پول نقد، آنها خود را در معرض خطر سرقت و نیاز به امنیت جسمی قرار می‌دهند. از طرف دیگر، اگر با یک بانک کار کنند، خود را در معرض خطر سرقت در هنگام برداشت و جابجایی پول قرار می‌دهند (تازه اگر بتوانند بانکی را پیدا کنند که از ابتدا خدمات حضانت دلار را ارائه دهد).

در عوض، با استفاده از تتر، کاربران می‌توانند ارزش دلاری سرمایه‌ی خود را به روشی آسان و سریع حفظ کنند. همچنین استفاده از تتر، کاربران را قادر می‌سازد تا از طریق رایانه و یا موبایل هوشمند خود به یک شبکه معاملات و تراکنش جهانی متصل شوند.


کاربرد تتر در ارز دیجیتال و زیرساخت مبتنی بر دیفای (De-Fi)


دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز مفهومی است که به سرعت در حال رشد است و از توانایی شبکه‌های بلاک چین غیرمتمرکز برای ایجاد زیرساخت‌های مالی ناشی شده است. بسیاری از برنامه‌های دیفای از نوعی وثیقه‌گذاری، استقراض و تولید بازده استفاده می‌کنند. این برنامه‌ها در دریافت و دادن وام در سطوح بالا موثر هستند. 

با این حال، با توجه به اینکه دیفای در حال حاضر فقط می‌تواند با دارایی‌های درون زنجیره‌ای کار کند، باید با نوسانات طبیعی رمزارزهای مربوطه مقابله کند. نوسانات بیش از حد می‌تواند خطرات مالی بیشتری را برای افرادی که از محصولات De-Fi استفاده می‌کنند ایجاد کند، زیرا افزایش ناپایداری منجر به از دست رفتن کل یا بخشی از سرمایه می‌شود.

تتر راه حلی برای موضوع دارد. تتر به صورت وثیقه روی شبکه‌های دیفای، ارزش ثابتی را حفظ می‌کند. کاربران می‌توانند بدون نیاز به مدیریت نوسان، توکن‌های تتر را به عنوان وثیقه برای شرکت در شبکه‌های De-Fi واریز کنند.

این در نهایت نه تنها از کاربر محافظت می‌کند، بلکه باعث تثبیت کل سیستم می‌شود، زیرا در صورت بزرگ بودن خرابی‌ها، می‌تواند در کل برنامه باعث خرابی زنجیروار شود.

برای آنکه پشتوانه‌ی مالی دیفای رشد کند، لازم است که کاربران بتوانند وثیقه برنامه‌های دیفای را با دارایی‌های بدون نوسان پرداخت نمایند.


 کاربردهای تتر در مبادلات صرفا دیجیتال


یک مزیت قابل توجه در مورد بسیاری از صرافی‌های رمز ارزی این است که بسیاری از آنها فقط دیجیتال هستند. آنها هیچ ارتباطی و وابستگی با سیستم بانکی قدیمی ندارند و به هیچ وجه از ارزهای فیات استفاده نمی‌کنند. این اتفاق معمولاً کمتر رایج بوده است. صرافی‌های بزرگتر در نهایت با پرداخت‌های ارز فیات را پذیرفته‌اند. اما امروزه تتر همچنان اساس خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌باشد. 

توکن تتر به معامله گران و سرمایه گذاران این امکان را می‌دهد تا هنگام فروش، دارایی‌های خود را یک دارایی باثبات تبدیل نمایند. (بسیاری از کاربران اصطلاحا این امر را  «Tethering Up» می‌نامند). اگر شرکت تتر این قابلیت را ارائه نمی‌داد، کاربران فقط می‌توانستند سرمایه‌ی دیجیتال خود را به ارزهای رمزنگاری شده دیگر تبدیل نمایند که در این صورت باز هم دچار نوسانات می‌شدند. 

همچنین، توکن‌های تتر سرمایه گذاران و معامله‌گران را قادر می‌سازد تا روش‌های کارآمدی را برای انتقال ورود و خروج به صرافی‌های دیجیتال داشته باشند. 

در حالی که بیشتر صرافی‌های ارزهای رمزنگاری شده به زودی با ارز فیات یکپارچه می‌شوند، مفهوم «صرافی صرفا دیجیتالی» همچنان برای صرافی‌‌های غیرمتمرکز (DEX) صدق می‌کند. 

صرافی‌های غیرمتمرکز نمی‌توانند سازوکار خود را با ارز‌های فیات ادغام کنند، زیرا آنها کاملاً غیرمتمرکز هستند و فقط با دارایی‌های درون زنجیره‌ای کار می‌کنند. بنابراین، وجود یک توکن رمزنگاری شده و مبتنی بر دلار بسیار حائز اهمیت می‌باشد. 

توکن‌های تتر با قابلیت حفظ دارایی‌های درون زنجیره‌ای، به معامله گران صرافی‌های غیرمتمرکز این امکان را می‌دهد که دارایی خود را به یک دارایی پایدار درون زنجیره‌ای تبدیل نمایند که ارزش آن بین معاملات کاملا حفظ می‌شود.


کاربردهای تتر در صنعت فین تک


توکن‌های تتر به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا بدون هیچگونه وابستگی به سیستم بانکی سنتی مبالغ خود را جابجا کنند. آنها همچنین توانایی ایجاد نوآوری کاربری در راس سیستم بانکی قدیمی را ایجاد می‌کنند. بانکداری یکی از سیستم‌هایی است که به سختی در دنیا کنترل می‌شود. اکثر مشتری‌ها هرگز نمی‌بینند که چه چیزی در پشت صحنه اتفاق می‌افتد و روند تسویه حساب برای انتقال فیات یک فرایند پیچیده و دست‌وپا گیر است. علاوه بر این، شرکت‌های مختلف ممکن است موانعی داشته باشند که از یکپارچگی آنها با سیستم قدیمی جلوگیری می‌کند. 

یکی از نوآوری‌های کلیدی دارایی‌های مبتنی بر بلاک چین این است که توکن‌ها پرداخت و تسویه حساب‌ها را در یک سیستم واحد ترکیب می‌کنند. 

توکن‌های تتر ابزاری را در اختیار کسب‌وکارها می‌گذارد که به آنها امکان ارسال، دریافت، ذخیره و تسویه حساب سریع و کارآمد را می‌دهد. این قابلیت باعث می‌شود کسب و کارهایی که نمی‌توانند به سیستم بانکی قدیمی دسترسی پیدا کنند در هزینه و وقت خود صرفه جویی کرده و از تراکنش‌های مالی محروم نشوند. با این حال، توکن‌های تتر نه تنها یک گزینه جایگزین برای کاربرانی است که با بانکداری قدیمی نمی‌توانند نیازهای تجاری خود را مرتفع سازند، بلکه به خدمات مالی در زیرساخت‌های بانکی راهکارهای موثرتری را ارائه می‌دهد.

کشورهای مختلف برای انجام تراکنش‌های مالی با استفاده از شبکه بلاکچین و تحت زیرساخت‌های بانکی در حال قانون‌گذاری می‌باشند.

بانک‌ها با استفاده از مزایای قدرتمند دارایی‌های مبتنی بر بلاک چین می‌توانند خدمات‌رسانی بهتری به مشتریان خود ارائه دهند. به هر حال، این امر از کاربردهای عمده‌ی توکن‌های تتر نیست، اما نشان‌دهنده این است که دارایی‌های مبتنی بر بلاکچین می‌توانند از سیستم‌های مالی موجود پشتیبانی کرده و به آنها بهبود بخشد.

تضمین پرداخت با تتر


برای بازرگانان استفاده از کارت‌های اعتباری رایج بسیار پرریسک است. مثلا ممکن است که پول توسط بانک بلوکه شود یا کلا برگشت داده شود. این در حالی است که پرداخت‌های تتری در کمتر از چند دقیقه انجام می‌شوند.

کار کردن با توکن‌های تتر راهی موثر برای مقابله با اینگونه مشکلات برای صنایع و کسب‌وکار‌ها است. گرچه با استفاده از بقیه رمزارزها می‌توان پرداخت‌ها را در کمتر از چند دقیقه انجام داد، اما همچنان مشکل نوسان قیمت بر سر راه است که با توکن‌های تتر این مشکل نیز برطرف می‌شود.

مطالب مرتبط

  • تتر انواع مختلفی دارد. اگر با انواع تتر آشنا نیستید حتما معرفی همه‌جانبه انواع تتر را مطالعه کنید.
  • همانطور که گفتیم تتر معادل دلار در دنیای ارزهای دیجیتال است. ارز دیجیتال تترگلد هم توسط شرکت تتر عرضه شده که هر واحد آن معادل یک انس طلا است.
  • ماهیت تتر با دلار کاغذی تفاوت دارد. با مطالعه تفاوت قیمت تتر و دلار از این تفاوت‌ها بیشتر آگاه شوید.
  • دامیننس تتر هم یک متغییر مهم در تحلیل بازار ارزهای دیجیتال است که لازم است با آن آشنا باشیم.
منبع: tether.to
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *