نقش معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین چیست؟

نقش معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین چیست؟ همتاپی

معاملات مارجین، یکی از روش‌هایی است که معامله‌گران برای خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند. در استفاده از معاملات مارجین افراد می‌توانند به کمک اهرم‌ها به سود (و ضرر) بیشتری دست پیدا کنند. این معاملات در مقایسه با روش‌های معمولی به افراد این امکان را می‌دهد که از فرصت‌های معاملاتی استفاده کنند که در حالت عادی ممکن است امکان‌پذیر نباشد.

معامله‌گران نترسی که به دنبال هیجان بیشتر در بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال هستند می‌توانند از امکانات معاملات مارجین که در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال ارائه می‌شود، استفاده نمایند. 

معاملات مارجین با بکارگیری اهرم‌ها می‌توانند سود زیادی برای معامله‌گران به ارمغان آوردند البته نقطه مقابل آن نیز امکان دارد و ممکن است معامله‌گر بخش زیادی از سرمایه خود را از دست بدهد. صرافی‌های ارز دیجیتال نیز از تریدرهای مارجین انتظارات بیشتری دارند و برای تایید هویت آنها سخت‌گیری بیشتری اتخاذ می‌کنند. 

در این مقاله با همراه باشید تا با واکاوی معاملات مارجین با نحوه انجام آنها و خطرات این معاملات بیشتر آشنا شوید.

تعریف ساده معامله مارجین در ارزهای دیجیتال

معاملات مارجین معاملاتی هستند که معامله‌گران با استفاده از آنها می‌توانند چند برابر سرمایه خود را از صرافی‌های ارز دیجیتال قرض بگیرند و با استفاده از این سرمایه معامله کنند و پس از کسب سود، قرض خود را به صرافی مورد نظر پس دهند. البته چنانچه معامله‌گر در تحلیل بازار اشتباه کرده باشد ضرر او در این معاملات نسبت به روش‌های معمولی بیشتر است. حتی ممکن است صرافی تمام دارایی او را به جای ضرر خود بردارد. 

این روش معامله برای هر نوع دارایی مالی قابل استفاده است. معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال نیز مانند معاملات مارجین در اوراق بهادار سنتی می‌باشد و تفاوت عمده‌ای ندارد. ایده اصلی پشت این معاملات این است که معامله‌گر با استفاده از اهرم‌ها و قرض گرفتن، سرمایه اولیه خود را افزایش دهد. این موضوع بوسیله یک نسبت بیان می‌شود.

تصور کنید معامله‌گری یک بیت کوین دارد و پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت کوین از 11,000 دلار به 15,000 دلار می‌رسد. این معامله‌گر با استفاده از یک معامله مارجین با اهرم 5 سرمایه‌ گذاری خود را انجام می‌دهد. براساس این معامله مارجی، گویی معامله‌گر به جای یک بیت کوین صاحب 5 بیت کوین می‌باشد و چنانچه قیمت بیت کوین به 15,000 دلار برسد، سود او 5 برابر زمانی است که یک بیت کوین دارد. در مقابل اگر تحلیل او اشتباه باشد و قیمت بیت کوین کاهش پیدا کند، صرافی از دارایی اولیه معامله‌گر نسبت به ضرری که کرده است و یا کل دارایی او را برمی‌دارد.

معاملات مارجین ابزار حیاتی برای بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد. تریدرها با درک صحیح این معاملات می‌توانند هنگام استفاده از راهبردهای معاملاتی این ابزار را در نظر بگیرند و از آن استفاده کنند. در ادامه با دو قسمت اصلی معاملات مارجین آشنا می‌شویم.

بازار مارجین تریدینگ دارای دو قسمت اصلی می‌باشد. 

  • بازار نقدی:

اولین قسمت معاملات مارجین تریدینگ، بازار نقدی می‌باشد. در این دسته از معاملات مبالغ وام گرفته شده به محض تمام شدن معامله باید به صرافی‌ باز گردانده شود. این کار اغلب توسط صرافی‌های ارز دیجیتال و با استفاده از سیستم وام‌دهی همتا به همتا (P2P) انجام می‌شود. به بیان دیگر، در این نوع معاملات مبالغ مورد نیاز معامله‌گر مارجین توسط یک نهاد دادوستد مجزا تامین می‌شود. 

این موضوع باعث ایجاد آستانه تسویه می‌شود. در صورتی ‌که بدهی معامله‌گر از میزان ارزش کل تضمین بیشتر باشد، وام‌دهنده فراخوان مارجین یا اصطلاحا کال مارجین (margin call) انجام می‌دهد تا از این طریق اطمینان یابد که پول قرض داده شده خود را پس خواهد گرفت. این مسئله خود نیز به دو بخش تقسیم می‌شود.

در بخش نخست حد مجاز اولیه معامله‌گران را از ایجاد موقعیت‌های نامعقول محفوظ می‌دارد و حد مارجین پایین‌تر باعث می‌شود وقتی معامله‌گری به حد خسارت خود برسد، یک مارجین کال فوری را فراخوانی کند.

  • بازار مبادله مشتقات:

مشتقات، ابزارهای مالی می‌باشند که در لایه بالاتر از دارایی اصلی ایجاد می‌شوند. شناخته شده‌ترین نوع آن نیز معاملات آتی می‌باشد. زمانی که معامله‌گر یک معامله مارجین را در بازار مشتقات انجام می‌دهد، دارایی اصلی او دست نخورده باقی می‌ماند و طرفین معامله قرارداد آتی انتخاب می‌شوند.

علاوه بر این، هیچ وام یا پولی قرض گرفته نمی‌شود که بصورت اتومات بازگردانده شود. لذا صرافی‌های ارز دیجیتال برای این که بتوانند خود را در برابر برخی از معاملات محافظت کنند اقدامات متفاوتی انجام می‌دهند. برخی از آن‌ها هنگام کال مارجین از معامله‌گران طرفداری می‌کنند و برخی بدهی‌ها را توسط منابع بیمه‌ خود تامین می‌کنند. 

انواع معاملات مارجین

معامله مارجین برای دو موقعیت فروش استقراضی (short) و خرید استقراضی (long) قابل استفاده است. در موقعیت خرید استقراضی فرد معامله‌گر با افزایش قیمت ارز دیجیتال (Digital currency) سود می‌کند و در فروش استقراضی هم با کاهش قیمت ارز دیجیتال سودی نصیب او خواهد شد. 

  • فروش استقراضی یا شورت (Short)

فروش استقراضی (Shorting) به این معنی است که معامله‌گر یک ارز دیجیتال را از صرافی قرض می‌کند و آن را می‌فروشد. در فروش استقراضی معامله‌گر صبر می‌کند تا ارزش یک ارز دیجیتال از قیمتی که هنگام قرض گرفتن داشته است، کمتر شود، سپس در قیمت پایین‌تر، همان ارز دیجیتال را دوباره خریداری می‌کند، در این صورت می‌تواند بدهی خود را به صرافی ارز دیجیتال پرداخت کرده و سود حاصل از معامله را برای خود بردارد.

استفاده از روش فروش استقراضی در بازارهای خرسی (Bear Market) که قیمت ارزهای دیجیتال در آن افت می‌کند می‌تواند بسیار سودمند باشد. معامله‌گرانی که فقط سعی می‌کنند ارز دیجیتالی را با قیمت پایین بخرند و با قیمت بالا بفروشند، در واقعا نیمی از فرصت‌های بازار ارزهای دیجیتال را که در زمان افت قیمت بوجود می‌آید را از دست می‌دهند. برای اینکه راحت‌تر با نحوه کار فروش استقراضی آشنا شوید آن را در قالب یک مثال بررسی خواهیم کرد:

تصور کنید قیمت بیت کوین نزولی است و مدام در حال کاهش می‌باشد و معامله‌گری قصد دارد از فروش استقراضی استفاده کند. یک بیت کوین با قیمت 10,000 دلار را از صرافی ارز دیجیتال قرض گرفته و سریعا می‌فروشد. 

معامله‌گر در این لحظه 10,000 دلار دارد.

اکنون تصور کنید که قیمت بیت کوین کاهش یافته و به 9,500 دلار رسیده است. مجددا یک بیت کوینی که فروخته است را خریداری می‌کند و قرض خود را به صرافی باز می‌گرداند و حساب خود را تسویه می‌کند. اکنون تریدر با استفاده از معادله مارجین فروش استقراضی 500 دلار سود کسب کرده است. 

  • خرید استقراضی یا لانگ (Long)

خرید ارزهای دیجیتال با اهرم یا لورج، که به آن لانگ نیز گفته می‌شود، یکی دیگر از روش‌های مهم در معاملات مارجین می‌باشد. استفاده از این روش نیز مانند معاملات فروش استقراضی می‌تواند برای دسترسی به سود بیشتر بسیار مفید و کارآمد باشد. 

در این روش معامله‌گر می‌تواند با استفاده از اهرم چند برابر دارایی خود را از صرافی ارز دیجیتال قرض بگیرد و از آن به عنوان اهرم در معاملات خود استفاده کند. در معاملات مارجین به سرمایه اولیه مارجین گفته می‌شود. در این معاملات تریدر مارجین یا دارایی اولیه خود را نزد صرافی گرو می‌گذارد و چند برابر موجودی خود را قرض می‌گیرد. سپس با مبلغ قرض گرفته شده سرمایه‌ گذاری می‌کند. به مثال زیر توجه کنید:

تصور کنید قیمت بیت کوین در این لحظه 9,500 دلار می‌باشد. معامله‌گر پیش‌ بینی می‌کند که قیمت به زودی افزایش می‌یابد بنابراین یک معامله اهرمی برای بیت کوین انجام می‌دهد.

فرض کنید معامله‌گر سودی که در مثال قبلی بدست آورده است را به نسبت 1:50 این 500 دلار را اهرم می‌کند. بنابراین این 500 دلار دارایی اولیه را در صرافی گرو می‌گذارد و مشخص می‌کند که می‌خواهد با این اهرم یک پوزیشن لانگ روی بیت کوین ایجاد کند.

این بدان معناست که معامله‌گر اکنون به جای 500 دلار 25,000 دلار برای سرمایه گذاری دارد. و به ازای 1% افزایش قیمت بیت کوین به جای 5% سود 250 دلار سود می‌کند. همانطور که حتما تا به اینجا متوجه شده‌اید تریدرها با استفاده از اهرم می‌توانند معاملات بزرگتری انجام دهند.

مزایا استفاده از معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال و بیت کوین

ارزهای دیجیتال بویژه بیت کوین از آن دسته دارایی‌هایی می‌باشند که معاملات مارجین برای آنها مزایای زیادی دارد. به همین دلیل بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای در معاملات خود از آن استفاده می‌کنند. همانطور که پیش از این نیز گفته شد. معاملات مارجین باعث ایجاد فرصت‌های جدیدی می‌شود که در حالت عادی این فرصت‌ها وجود ندارند. این فرصت‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای سودآورتر ار روش‌های معمولی می‌باشند.

  • سودآوری بازارهای خنثی

اگر بازاری در یک جهت ثابت حرکت کند و نوسانات قیمتی کمی داشته باشد، به آن خنثی گفته می‌شود. بسیاری از تریدرها علاوه بر اینکه در زمان نوسانات شدید معاملات خود را متوقف می‌کنند در زمان‌هایی که قیمت در یک جهت ثابت حرکت می‌کند نیز به دلیل سود کمی که دارد سرمایه‌ گذاری نمی‌کنند.

اگرچه این کار عاقلانه به نظر می‌رسد اما از آنجایی که دوره‌های بازار خنثی معمولا طولانی می‌باشد و قیمت در یک محدوده بسته و یک طرفه تغییر می‌کند درآمد معامله‌گرانی که در این شرایط معامله نمی‌کنند، قطع می‌شود. 

استفاده از اهرم‌ها به تریدرها این امکان را می‌دهد که در بازارهای خنثی نیز با وجود معادلات محدود به اندازه دوره‌های نوسانی سود بدست آورند. برای مثال تریدر می‌تواند در معامله‌ای با دامنه محدود که در حالت عادی سود آن کمتر از 1% می‌باشد با اهرمی به نسبت 1:5 سودی 5 برابر بدست آورد.

  • سودآوری بازارهای صعودی و نزولی

همانطور که پیش از این گفته شد فروش استقراضی در انواع روندهای بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند سودآور باشد.  

تریدرها با استفاده از فروش استقراضی در دوره‌هایی که قیمت کاهشی می‌باشد و بالا نمی‌رود می‌توانند معاملات سودآوری انجام دهند. این بدان معناست که حتی در بازارهای نزولی نیز درآمد آنها افت نمی‌کند.

از فروش استقراضی می‌توان در نوع خاصی از معاملات استفاده کرد و آنها را به معاملاتی پرسود تبدیل نمود. تریدر زمان حرکات سریع، بزرگ و صعودی قیمت که به آن پامپ گفته می‌شود کمی صبر می‌کند. سپس زمانی که حرکت شروع به چرخش رو به پایین می‌کند، یک فروش استقراضی بزرگ در آن انجام می‌دهد و صبر می‌کند تا پامپ به قبل از دستیابی به سود بازگردد.

  •   تقویت سود معاملات موفق

سود معاملات موفقتان را افزایش دهید و آنها را رها نکنید. اگر به راهبرد سودآور و اطمینان بخشی رسیده‌اید، برای تقویت معاملات و سودآوری خود از اهرم‌ها استفاده نمایید. 

اگر راهبردی دارید که به شکل تضمینی روزی 1 دلار سود ایجاد می‌کند، می‌توانید میزان سود خود را با استفاده از اهرمی با نسبت 1:100 به روزی 100 دلار برسانید.

  •   سودآوری با معاملات مومنتوم

معاملات مومنتوم (Momentum) راهبرد بسیار محبوبی برای مارجین تریدینگ هستند. این نوع معاملات بر این ایده استوار هستند که وقتی قیمت یک دارایی در یک جهت در حال حرکت باشد، در همان جهت به حرکت خود ادامه می‌دهد. 

در برخی موارد ممکن است این ایده برعکس عمل کند؛ اما با بررسی‌های کامل و دقیق می‌توانید متوجه شوید که کدام روندها تا چه مدت در جهت حرکت خود ادامه خواهند داد. استفاده از اهرم در راهبردهای مومنتوم می‌تواند میزان سودآوری شما را بیشتر کند حتی اگر روند مورد نظر مدت کوتاهی ادامه داشته باشد.

معاملات مارجین چه خطراتی دارد؟

انجام معاملات به صورت مارجین، نسبت به معاملات معمولی خطرات و تهدیدهای زیادی را به همراه دارد. اکنون تصور کنید این معاملات را در بازار ارزهای دیجیتال بکار بگیرید مسلما با توجه به نوسانات زیاد قیمت ارزهای دیجیتال ریسک  این معاملات نیز افزایش می‌یابد، بسیاری بر این باورند که در حقیقت معاملات مارجین حکم یک بازی برای معامله‌گران حرفه‌ای را دارد که به دنبال هیجان و ریسک بیشتر هستند. همانطور که استفاده از این معاملات می‌تواند سود زیادی را نصیب معامله‌گر کند یک افت قیمتی کوچک نیز می‌تواند او را با شکستی بزرگ روبرو سازد. در این بازار ممکن است گاهی اوقات قیمت برخلاف پیش بینی افراد تغییر کند و یا نهنگ‌ها و تریدرهای حرفه‌ای با هدف تصاحب دارایی تریدرهای آماتور باعث ایجاد جهش‌های مصنوعی و ناگهانی در بازار شوند. اوضاع زمانی خطرناک می‌شود که تریدر اصطلاحا مارجین کال شود. این بدان معناست که معامله‌گر در آستانه از دست دادن تمام یا بخشی از دارایی‌هایش می‌باشد و ممکن است مبلغی حتی بیشتر از دارایی اولیه‌اش را به صرافی بدهکار شود. بنابراین قبل از شروع معاملات با ابزار لوریج، مهارت و دانش خود را در خصوص ترید و تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ارزهای دیجیتال افزایش دهید.

مدیریت ریسک در مارجین تریدینگ

معاملات مارجین تریدینگ مانند یک شمشیر دو لبه است. در عین حال که می‌تواند سود چند برابری به ارمغان آورد، با یک تحلیل اشتباه نیز ضرر زیادی را متوجه سرمایه‌گذار می‌کند. لذا مدیریت ریسک در این‌گونه معاملات بسیار مهم و ضروری است. در ادامه چند روش مستقیم برای کاهش ریسک معاملات مارجین را بررسی خواهیم کرد. با اجرای این روش‌ها سرمایه‌گذار می‌تواند کفه ترازو را به سمت خود سوق دهد.

  • درک توافق‌نامه با صرافی

مارجین با صرافی‌های ارز دیجیتال مانند بستن قرارداد با آنها می‌باشد. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که سرمایه‌گذاران قبل از ورود به معاملات مارجین باید به آنها توجه کنند، دسترسی صرافی یا اطلاعاتی که بصورت عمومی منتشر می‌کنند اطمینان حاصل کنند. سرمایه‌گذاران می‌بایست هنگام بستن قرارداد مارجین شرایط توافق‌نامه و مقدار دقیق مبلغی را که قرض می‌گیرند را به خوبی بدانند. زیرا همه قراردادهای مارجین شبیه به هم نیستند، حتی اگر صرافی یکسان باشد، ممکن است شرایط یک معامله با معاملات دیگر متفاوت باشد. 

بنابراین اولین و مهم‌ترین گام قبل از بستن قراردادهای مارجین انجام تحقیقات است. سرمایه‌گذاران می‌بایست قبل از هر اقدامی اطمینان یابند که تمام روش‌هایی که با آنها می‌توانستند به سود بیشتری دست یابد و روش‌هایی که ممکن است دارایی‌هایشان را از بین ببرند را به خوبی درک کرده‌اند. این کار می‌تواند به سرمایه گذار در درک روش‌های که با استفاده لذا باید قبل از عقد قرارداد مارجین به روش‌های به که به نفع شما است و چیزهایی که باعث خسارت شما می‌شود اطلاع یابید.

  • مشخص کردن حد ضرر 

حد ضرر یا استاپ لاس (Stop-loss) یکی از مهم ترین فاکتورها در معاملات اهرمی است. سه روش برای اتمام معامله اهرمی وجود دارد که دو تا از آن به اختیار سرمایه گذار است و دیگری از کنترل او خارج است. 

حد ضرر به سرمایه گذار این امکان را می‌دهد که در هر نقطه‌ای که تمایل دارد، چه سود یا ضرر، معامله خود را ببندد و مبلغی که به صرافی بدهکار است را پرداخت کند.   

یکی از روش‌های بسته شدن قراردادهای مارجین، لیکویید شدن (liquidations) معامله است. لکویید شدن به این معناست که موجودی حساب تریدر به دلیل اشتباه در انتخاب اهرم از بین می‌رود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سرمایه گذار در معامله مارجین خود سود نمی‌کند و حد ضرر نیز مشخص نکرده است و صرافی بدهی را از سرمایه اولیه او برمی‌دارد. در چنین شرایطی معامله خود به خود بسته می‌شود. این روش بسته شدن معامله از کنترل سرمایه گذار خارج است. 

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، باید برای معاملات مارجین استاپ لاس تنظیم شود. استاپ لاس باید جایی انتخاب شود که در آن نقطه اولین مبلغ از دست برود. در این صورت معامله به محض ضرر دادن بسته خواهد شد. در این حالت اگر چه سرمایه گذار سودی به دست نمی‌آورد، ضرر هم نخواهد کرد.

  • نوسانات بازار را در نظر بگیرید

نوسانات بازار تاثیر بسیار زیادی در سودآوری معاملات مارجین دارند؛ بنابراین قبل از انجام معاملات مارجین باید از نوسانات بازار ارزهای دیجیتال درک درستی بدست آورد. 

معمولا تریدرها هنگام انجام معاملات مارجین به دنبال دارایی‌هایی هستند که نوسانات قیمت زیادی دارند، زیرا می‌دانند احتمال تغییرات زیادی در قیمت آنها وجود دارد و از این طریق می‌توانند سود زیادی به دست آورند. 

از سوی دیگر تریدرهایی هم هستند که به دنبال معاملات ایمن‌تر هستند. آنها اغلب تمایل دارند با دارایی‌هایی کار کنند که نوسانات قیمت کمتری دارند و معاملات مارجین ایمن‌تری خواهند داشت. آنچه که مشخص است نوسانات قیمت دارایی اهمیت زیادی دارد و باید قبل از انجام معاملات مارجین مدنظر قرار بگیرد. 

  • خوش نام بودن و سابقه خوب صرافی 

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در معاملات مارجین این است که فقط با صرافی‌هایی که خوش‌نام هستند و سابقه خوبی در ارائه خدمات به کاربران خود دارند کار کنند.

حجم معاملات، خوش‌نامی و امنیت صرافی از جمله عواملی است که باید هنگام انتخاب پلتفرم معاملاتی در نظر گرفته شود؛ زیرا برخی از پلتفرم‌های معاملاتی در زمینه ارزهای دیجیتال هک شده‌اند. (مانند صرافی بیتمکس) بنابراین بهتر است قبل از انجام معاملات مارجین در مورد پلتفرم انتخابی تحقیق کنید.

پلتفرم‌های ارائه دهنده معاملات مارجین 

اکنون که با مفهوم معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال آشنا شدید، نوبت آن رسیده که با شناخته شده‌ترین پلتفرم‌های این حوزه نیز آشنا شوید. همانطور که می‌دانید خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک زیادی همراه است و معاملات مارجین نیز این ریسک را تا حدودی افزایش می‌دهد؛ بنابراین قبل از هر اقدامی برای استفاده از پلتفرم‌های زیر و شروع معاملات مارجین تحقیقات کافی را انجام دهید. چرا که بسیاری از این پلتفرم‌ها به دلیل تحریم‌های بین المللی به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهند و فعالیت در آنها می‌تواند ریسک بلوکه شدن دارایی‌ها را به همراه داشته باشد.

نگذار دارایی هات از دست بره
  • پرایم ایکس بی تی

پرایم ایکس بی تی در سال 2018 راه اندازی شد و خیلی زود در 150 کشور توسعه یافت. این صرافی با فراهم کردم امکان معامله 30 دارایی از جمله ارزهای دیجیتال و فارکس در حال حاضر بزرگ‌ترین پلتفرم معاملات مارجین در سطح جهان است. در این صرافی ارزهای دیجیتال و دارایی‌های سنتی بسیاری نظیر جفت ارزهای اصلی فارکس مانند یورو/دلار آمریکا (EUR/USD)، دلار استرالیا/ین ژاپن (AUD/JPY) و پوند انگلیس/فرانک سوییس (GBP/CHF)، شاخص‌های سهام از جمله SP500، نزدک، UK100 و کالاهایی مانند نفت خامِ برنت، گاز طبیعی و طلا قابل معامله می‌باشد. به دلیل تنوع بالای دارایی‌های تحت پوشش، این پلتفرم در سال ۲۰۱۹ رشد چشمگیری داشت و متوسط حجم روزانه معاملات در آن به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار رسید.

پرایم ایکس بی تی بیت‌کوین را در فهرست دارایی‌های ارز دیجیتال تحت پوشش خود قرار داده است و کاربران می‌توانند بیت کوین را با دارایی‌های رمزنگاری شده دیگری مانند اتریوم (Ethereum)، ریپل (XRP)، ایاس (EOS) و لایت‌ کوین (Litecoin) معامله کنند.

در این صرافی معامله گران می‌توانند برای معاملات مارجین خود در ارزهای دیجیتال از اهرمی با نسبت ۱:۱۰۰ و برای دارایی‌های سنتی ۱:۵۰۰ استفاده نمایند. هم‌چنین پرایم ایکس بی تی برای حمایت از معامله‌گران خود تنها ۰٫۰۵% کارمزد از همه معاملات دریافت می‌کند که این رقم حدود 10 برابر کمتر از کارمزد پلتفرم‌های دیگر است. هم‌چنین شما می‌توانید در این پلتفرم صندوق‌های سرمایه‌گذاری همتا به همتا ایجاد کنید که در آن مبلغ سرمایه‌گذاری شده را از معامله‌گران دیگری دریافت کنید و سود حاصل از معامله را به نسبت تعیین شده با آن‌ها تقسیم کنید.

  • ای تورو

ای تورو (eToro) یکی از پلتفرم‌های بزرگ مارجین تریدینگ است که در ابتدا برای دارایی‌های سنتی ایجاد شده بود، اما پس از گذشت زمان و مشاهده مزایای معامله با ارزهای دیجیتال این دارایی‌ها را نیز در فهرست اقلام خود قرار داد.

ای تورو با پلتفرم‌های دیگر متفاوت است زیرا تخصص این شرکت در معاملات اجتماعی می‌باشد؛ این معاملات همان معاملاتی است که در آن کاربران می‌توانند راهبردهای موفق خود را در ازای دریافت سود با دیگران به اشتراک بگذارند. 

در حال حاضر ای تورو از کلاس‌های دارایی مختلفی مانند قراردادهای تفاضلی (CFD)، جفت ارزهای فارکس، سهام، صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) و ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند و برای هر کدام از این کلاس‌ها بازارهای متعددی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

  • بایننس

صرافی بایننس بیشتر برای معاملات ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود چرا که صرفا بر روی مبادلات این دارایی‌ها تمرکز دارد. برخلاف سایر پلتفرم‌ها که کاربران می‌توانند در آنها ارزهای فیات مانند دلار را به حسابشان واریز نمایند و سپس با ارزهای دیجیتال معامله کنند، در صرافی بایننس کاربران می‌بایست برای انجام معاملات خود در حسابشان ارز دیجیتال داشته باشند.

پلتفرم بایننس در سال 2017 راه اندازی شد و بعد از آن توکن مخصوص خود با عنوان بایننس کوین (BNB) را منتشر کرد؛ دارندگان بایننس کوین در این صرافی می‌توانند کارمزد معاملات خود را تا 25 درصد کاهش دهند. به همین دلیل پلتفرم‌های دیگری مانند پرایم ایکس بی تی به دلیل رقابت با بایننس کارمزدهای خود را پایین‌ آوردند. هم‌چنین لازم به ذکر است صرافی بایننس از ارزهای دیجیتال زیادی برای معاملات مارجین پشتیبانی می‌کند و ارتباط دوطرفه خوبی برای مدیریت معاملات برقرار می‌کند.

  • صرافی بیت مکس

صرافی بیت مکس کارمزد کمتری برای معاملات مارجین از کاربران دریافت می‌کند. این صرافی امکان لورج تا 100 را به کاربران می‌دهد. صرافی بیت مکس از سی اف دی هشت ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین (XBT)، ایاس (EOS) و ریپل (XRP) پشتیبانی می‌کند.

اگر چه صرافی بیت مکس در حال حاضر یکی از پلتفرم های محبوب در زمینه معاملات مارجین می باشد اما به دلیل پیچیدگی رابط کاربری برای افراد تازه کار و مضطرف مناسب نخواهد بود.

  • بیتفینکس

بیتفینکس (Bitfinex) در سال 2012 راه‌اندازی شد و به دلیل نقدینگی عالی به سرعت در بین کاربران کریپتوکارنسی معروف شد. BTC/USD و ETH/USD محبوب‌ترین جفت تریدهای این صرافی هستند که شما می‌توانید با استفاده از حداکثر اهرم 3.3 آنها را معامله کنید. این صرافی کارمزدهای استانداری را از کاربران خود دریافت می‌کند برای معاملات با حجم بالا تخفیف‌های خوبی را در نظر می‌گیرد. شما برای استفاده از خدمات مارجین این صرافی باید مراحل احراز هویت آن را بطور کامل انجام دهید.

 

  • کراکن

کراکن قدیمی‌ترین صرافی ارز دیجیتال است که در سال 2011 توسط Payward Inc راه‌اندازی شده است. این صرافی از ارز فیات دلار آمریکا پشتیبانی می‌کند و تا لورج 5 را برای برخی از ارزهای دیجیتال به کاربران خود ارائه می‌دهد. صرافی کراکن از ارزهای دیجیال زیادی پشتیبانی می‌کند در این میان از جفت‌های بیت‌کوین، اتریوم و بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash) با ارزهای فیات محبوب ترین‌ها می‎‌باشد.

با تتر کمر تورم رو بشکن

معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال


همانطور که قبلا گفتیم معاملات مارجین در بسیاری از بازارهای مالی کاربرد دارد. در بازار ارزهای دیجیتال نیز این دسته از معاملات طرفداران زیادی دارد. اما آنچه که مشخص است ریسک معاملات مارجین در بازار ارزهای دیجیتال نسبت به معاملات اسپات بیشتر است. در واقع توانایی تحلیل کردن نمودارها، شناسایی ترندها و مشخص کردن نقاط ورود و خروج به تنهایی نمی‌تواند ریسک‌های آمیخته با مارجین تریدینگ را از بین ببرد؛ بنابراین کاربران قبل از این که لورج را وارد معاملات مارجین خود کنند باید درک درستی در مورد آن‌ها داشته باشند. در حال حاضر با توجه به دشواری‌های زیادی که در معاملات مارجین وجود دارد؛ صرافی‌های اندکی مانند بیتمکس (Bitmex)، بایننس (Binance)، هوبی (Huobi)، ویل کلاب (Whaleclub) و کراکن (Kraken) آن را ارائه می‌دهند. از آن جایی که دنیای ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز است؛ صرافی‌های ارائه دهنده خدمات مارجین شخصا قوانین متعددی را برای ارائه خدمات خود در نظر می‌گیرند و از آنها می‌خواهند اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت مالی خود ارائه دهند. زیرا در صورت نبود قوانین سختگیرانه به دلیل نبود سرمایه کافی در این معاملات، نقدینگی بازارهای ارز دیجیتال به خطر می‌افتد.

آینده معاملات مارجین ارزهای دیجیتال و بیت کوین چیست؟

معاملات مارجین بازار ارزهای دیجیتال از زمان معرفی بیت کوین در سال 2008 تا به امروز راه درازی را پیموده است.

در طول این سال‌ها معامله‌گران تنها می‌توانستند معاملات ابتدایی و ساده‌ را انجام دهند و از آنجایی که این بازار بسیار کوچک بود تنها چند پلتفرم برای انجام این معاملات وجود داشت.

اما در حال حاضر معاملات مارجین بیت کوین به قدری محبوب شده است که پلتفرم‌های زیادی امکان انجام این معاملات را فراهم کرده‌اند. هرچه بازار ارزهای دیجیتال بزرگتر شود و فناوری به کار گرفته شده در صرافی‌های ارز دیجیتال بهبود یابد، تعداد معاملات مارجین نیز افزایش می‌یابد و ممکن است روزی برسد که این قبیل معاملات به بخش جدانشدنی معاملات بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

دلیل این امر تا حد زیادی به افزایش آگاهی تریدرها نسبت به معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال بستگی دارد؛ در حال حاضر حجم معاملات مارجین نسبت به 3-4 سال گذشته بزرگ‌تر شده است؛ بنابراین با توجه به این که هر ساله ارزهای دیجیتال بیشتری نسبت به سال قبل وارد جریان اصلی بازار می‌شوند. لذا احتمال ادامه این روند در آینده وجود دارد.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *