طرح EIP-1559 چیست و دلیل تمایل بازارها به این طرح چیست؟

طرح EIP-1559 چیست و دلیل تمایل بازارها به این طرح چیست؟ | همتاپی

توسعه‌دهندگان اتریوم (Ethereum) برای کاهش کارمزدهای بالای گس (gas) شبکه، پیشنهاداتی ارائه داده‌اند. برخلاف اشتیاق بازارها به این موضوع، ماینرها تمایلی نشان نمی‌دهند.

کارمزدهای شبکه اتریوم سبب شده که این شبکه برای برخی از پروژه‌ها قابل استفاده نباشد. طرح EIP-1559 پروپزالی است که برای کاهش کارمزدهای گس اتریوم ارائه شده است. برخی از ماینرها مخالف این پروپزال هستند، زیرا این امر کارمزدهای دریافتی آنها را کاهش می‌دهد.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

شبکه‌ی اتریو‌م در طول شش سال تاریخ عمرکوتاه خود، بر رمزارزها تسلط یافته است. در حالی که بیت کوین به سبب نوسانات فراوان، بسیار خبرساز شده، اتریوم به مکانی برای فعالیت در بلاک چین تبدیل شده است.

اما این تسلط، چالش‌هایی را نیز به دنبال داشته است. اولین و مهمترین آن، مدت زمان تراکنش‌هاست. در هر ثانیه 10-15 تراکنش اتریوم و 3-5 تراکنش جزئی بیت کوین انجام می‌شود که این امر دلیل محبوبیت اتریوم به حساب می‌آید.

بنابراین برای جبران، میزان گس مورد نیاز در هر تراکنش افزایش می‌یابد. گس، کارمزد درج تراکنش در یک بلاک بوده که به عهده ماینرها است. در ژانویه سال جاری، کارمزد تراکنش‌ها برای ارسال پول از طریق شبکه به 500 دلار رسید. در آن زمان، اتریوم برای استخراج کنندگان، به یک معدن طلای واقعی تبدیل شده بود.

در ماه مه، درآمد استخراج اتریوم به 2.35 میلیارد دلار رسید و همچنان بالا بود. اگرچه ماینرها از این وضعیت راضی بودند، اما تعدادی از پروژه‌های کوچکتر که به کارمزد تراکنش‌ کمتری نیاز داشتند را وادار به جستجوی بلاک چین‌های جایگزین نمود.

معضل کارمزدهای اتریوم منجر شد تا کاربران به پروژه‌های رقیب از جمله سولانا (Solana) و نییر (Near) هجوم آورند. توسعه دهندگان و کاربران با استفاده از این پروژه‌ها می‌توانند تراکنش‌ها را با کارمزد کم و سرعت بیشتر انجام دهند. بنابراین، توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم در پی چاره برآمده و پروپوزال ارتقاء اتریوم (Improvement Proposal 1559) را ارائه دادند.

EIP-1559 به کاهش کارمزد انتقال داده‌ها در پلتفرم اتریوم کمک کرده و نایابی اتر را افزایش می‌دهد. در نتیجه، اتریوم کمیاب‌تر و از لحاظ نظری با ارزش‌تر می‌شود. اما این تغییرات به نفع همه افراد نیست.

پروپوزال ارتقاء اتریوم (EIP-1559) چیست؟

ارتقاء اتریوم عمدتاً توسط تمامی انجمن حامی این شبکه تعیین می‌شود. این فرایند مجموعاً پروپوزال ارتقاء اتریوم نامیده می‌شود و معمولاً شامل یک توسعه‌دهنده یا گروهی از توسعه‌دهندگان می‌باشد که تغییراتی را در شبکه اعمال می‌کنند، سپس این تغییرات توسط توسعه‌دهندگان اصلی که مدیریت مخزن کد اتریوم را در گیت‌هاب (Github) برعهده داشته، مورد بررسی قرار می‌گیرند. گیت هاب، بستری برای ذخیره کد است.

چنانچه این ارتقاء پذیرفته شود، معمولاً با سایر پیشرفت‌ها در بروزرسانی‌های گسترده‌تر شبکه هارد فورک (hard fork) تلفیق خواهد شد. هارد فورک برلین، جدیدترین هارد فورکی بود که شامل تعدادی ارتقاء امنیتی و انواع جدیدی از تراکنش‌ها می‌باشد.

طرح EIP-1559، برای اولین بار توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) و مجموعه‌ای از توسعه دهندگان اصلی در آوریل 2019 ارائه شد و به هارد فورک بعدی اتریوم با نام هارد فورک لندن که قرار است در ژوئیه 2021 رخ دهد، اضافه شود.

طرح EIP-1559 چیست؟

پروپزال 1559 برای کارآمدتر کردن تراکنش‌ها در اتریوم طراحی شده است. در حال حاضر، اتریوم دارای یک سیستم مزایده بوده که تعیین می‌کند کدام تراکنش‌ در چه بلاکی قرار گیرد.

هرچه تمایل کاربر برای پرداخت بیشتر باشد، احتمالاً تمایل ماینر برای مشارکت در تایید تراکنش بیشتر خواهد بود. هرچه شبکه شلوغ‌تر باشد، کارمزد تراکنش‌ها بیشتر می‌شود. به عبارتی دیگر، کاربران هنگام  ازدحام شبکه می‌بایست کارمزد کل انتقال در شبکه را در نظر داشته باشند.

با اجرای طرح EIP-1559، ساختار کارمزد دیگری جایگزین سیستم فعلی خواهد شد. به طوری که شبکه به صورت خودکار کارمزدها را قیمت گذاری می‌کند. به علاوه، این سیستم راهنما به افرادی که تمایل دارند تراکنش‌هایشان سریعتر تأیید شود، امکان می‌دهد تا هزینه ی بیشتری به ماینرها پرداخت نمایند.

این امر می‌تواند کارمزد تراکنش‌ها را تا 90 درصد کاهش داده و از بی‌ثباتی کارمزدها در اتریوم بکاهد. اما این پروپزال تأثیر دیگری نیز بر روی شبکه خواهد گذاشت.

سوزاندن اتر

طرح EIP-1559 برای کاهش هزینه‌های تراکنش طراحی شده و محرک نایابی اتریوم نام گرفته است. زیرا، کارمزد پایه‌ای که کاربر برای تراکنش پرداخت می‌کند، به جای اینکه سهم ماینر شود، به طور موثر به شبکه ارسال شده و با سوزانده شدن  باعث کاهش عرضه می‌شود.

ویلسون ویتوم (Wilson Withum)، تحلیلگر مرکز تحقیقات میساری (Messari) اظهار داشت:

[با این کار] عرضه خالص سالانه اتریوم به دنبال ادغام فاز 1.5 اتریوم 1.0 در اتریوم 2.0 به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

نمودار نرخ عرضه اتریوم (ETH) | همتاپی

نمودار نرخ عرضه اتریوم (ETH). منبع: میساری 

بازارها از این رویداد استقبال می‌کنند، زیرا کاهش انتشار اتر جدید سبب می‌شود که میزان رمزارز‌های جدیدی که وارد چرخه شده، کاهش یابد و این موضوع می‌تواند بر ذخیره اتریوم تاثیر بگذارد. این امر دقیقاً مشابه رویدادهای هاوینگ بیت کوین بوده که تقریباً هر چهار سال یکبار روی می‌دهد و میزان ورود بیت کوین جدید به چرخه را کاهش داده و افزایش قیمت را در پی دارد. اما این وضعیت برای همه افراد خوشایند نیست.

عدم رضایت ماینرها

پروپزال ارتقاء اتریوم با مقاومت برخی از استخرهای استخراج مواجه شده است. فلکس‌پول (Flexpool) در اوایل سال 2021 یک کمپین بازاریابی علیه EIP راه‌اندازی کرد که چندین استخر دیگر نیز به آن پیوستند.

استخر ماینینگ اسپارک (Spark Pool)، بزرگترین استخر استخراج با حدود 24 درصد هش ریت، در یک توییت اعلام کرد که با این پروپزال مخالف است، در حالی که F2Pool که حدود 11 درصد از هش ریت شبکه را در اختیار دارد، موافق این جریان است.

در ماه ژانویه، بیت فلای (Bitfly)، اپراتور حامی دومین استخر بزرگ استخراج اتریوم، اترماین (Ethermine)، که حدود 20 درصد هش ریت را در اختیار دارد، در یک پست توییتری اعلام کرد:

مخالف پذیرش طرح EIP-1559 در حالت فعلی است، زیرا آینده‌ی اتریوم ممکن است در معرض خطر باشد.

این موضوع نشان‌دهنده‌ی وضعیت پیچیده‌ی اتریوم است: بیش از 50 درصد از کل هش ریت فعلی اتریوم با این جریان مخالف است. بنابراین، مشخص نیست که این امر چگونه ممکن است بر روند ارائه پروپزال تأثیر بگذارد، اما برخی از ماینرها به دنبال درآمد جایگزین بوده که به ویژه می‌توان به ارزش استخراج شده توسط ماینر (miner extracted value) اشاره کرد.

این طرح و تکنیک بحث‌برانگیز باعث می‌شود استخرهای استخراج از ربات‌ها برای پرداخت تراکنش‌ها در ممپول (mempool) شبکه استفاده کنند و به دنبال معاملات آربیتراژ (arbitrage trades) باشند تا آنها را کپی کرده و سود کسب نماید. (ممپول، مخزن تراکنش‌های آینده است که در انتظار تأیید می‌باشند.)

هنگامی که معامله‌ای کپی (Copy Trading) می‌شود، قیمت گس برای تأیید تراکنش افزایش خواهد یافت و حتی باعث می‌شود تا معامله اولی زودتر از معامله‌ای که در حال انتظار است تایید شود.

در یکی از مقالات گروه تحقیقاتی Flashbots در سایت مدیوم آمده است:

پس از ویرایش بلاک چین اتریوم که از بلاک 9193266 در سال 2020 شروع بکار کرد، نسبت به اول ژانویه 2020، در مجموع  سود ماینرها حداقل 314 میلیون دلار (معادل 540 هزار اتریوم) بوده است.

برخی از استخرهای استخراج با این رویکرد موافق نیستند و حتی ابزارهایی ساخته‌اند که ماینرها را از بکارگیری این روش باز می‌دارند. یکی از بزرگترین استخرها، شبکه تای‌چی اسپارک پول (SparkPool’s Taichi Network) است که از جاسوسی ربات‌ها در مورد تراکنش‌های فعلی جلوگیری می‌کند.

برای انتقال به شبکه اثبات سهام (proof-of-stake) هنوز راه طولانی در پیش است، پس از عملیاتی شدن EIP-1559، شبکه‌ی اتریوم و قیمت ارز دیجیتال آن تابستان دشواری خواهند داشت.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *