آیا پروژه‌­های بلاک­چین تاثیرات بسیار مخربی بر محیط زیست می­‌گذارند؟ 

آیا پروژه‌­های بلاک­چین تاثیراتی بسیار مخربی بر محیط زیست می­‌گذارد؟ | همتاپی

یکی از دلایلی که اخیراً در افت شدید بازار رمزارزها دخیل بوده است در واقع نگرانی‌­های زیست­ محیطی مطرح شده توسط ایلان ماسک (Elon Musk) و سایرین است. اما آیا بیت کوین و سایر پروژه‌های بلاک­چین برای محیط زیست زیان آور هستند؟

از نظر ایلان ماسک پروژه‌­های بلاک­چین تاثیراتی پایدار و مخرب بر محیط زیست داشته­ و سبب ایجاد حجم عظیمی از کربن در محیط زیست می‌شود. با این حال، پروژه‌­های بلاک­چین همواره خلاقانه بوده است و تعدادی از این پروژه­‌ها در سوی و جهتی پیش رفته‌­اند که بیشتر و بیشتر دوستدار انرژی و محیط زیست باشند.

هر بخشی از صنعت که باشیم، لازم است بیشتر و بیشتر به موضوع فرایندهای دوستدار محیط زیست بپردازیم. امروزه، در جهانی زندگی می‌­کنیم که هر روز شاهد تاثیرات مخرب انسان­‌ها بر محیط زیست­ هستیم. همگی باید تلاش کنیم تا خیلی بیشتر از پیش به مراقبت و حفاظت از محیط زیست بپردازیم و بدین طریق بتوانیم تکنولوژی­‌های سبزتری پیرامون­مان داشته باشیم.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

در هفته‌­های اخیر، موضوع استفاده نادرست از انرژی در بخش بلاک­چین توجه همگان را به خود جلب کرده بود. بیت ­کوین مصرف انرژی بسیار بالایی دارد تا جایی که به نظر می‌­رسد سطح مصرف انرژی برای استخراج بیت ­کوین توسط ماینرها بسیار بیشتر از میزان انرژی مورد نیاز یک کشورِ متوسط است.

شاید بتوانیم این مصرف بسیار بالای انرژی برای استخراج بیت ­کوین را توجیه کنیم. با وجود تمام تورم‌­ها و تمام عواملی که سبب سقوط و انحطاط افراد در جوامع شده است، بیت ­کوین پناهگاهی بسیار امن برای تمام کسانی است که قصد دارند از سیستم پولی (monetary system) موجود خارج شوند و به طریقی می‌­خواهند از پس هزینه‌­های زندگی­شان برآیند و آینده‌­شان را تامین کنند.

آیا صرفاً باید در اینجا درمورد پروژه­‌های مخرب محیط زیست بلاک­چین صحبت کرد؟

بخش بلاک­چین و رمزارزها باید تغییراتی اساسی در عملکرد خود به وجود آورند. همیشه راهکارهایی برای تولید انرژی پاک­تر (cleaner energy) و ایجاد متدهایی با هدف کاهش چشمگیر اثرات مخرب استخراج ارزهای دیجیتال بوده است. با این وجود، تا زمانی که سیستم‌­های سنتی مالی به همین شیوه پیش برود، مقایسه‌­های زیست محیطی تاثیر قابل توجهی در رابطه با این موضوع نخواهد داشت. 

هیچ کس به مصرف بی‌­رویه انرژی در صنعت بانکداری اعتراض نمی‌­کند. این در حالیست که ماه پیش گلکسی دیجیتال ریسرچ (Galaxy Digital Research) گزارشی انتشار داد مبنی بر اینکه مصرف انرژیِ صنعت بانکداری بیش از دو برابر مصرف انرژیِ شبکه بیت­ کوین است.

میزان مصرف تقریبی انرژی سالانه برای بیت کوین، طلا و سیستم بانکی  | همتاپی

میزان مصرف تقریبی انرژی سالانه برای بیت کوین، طلا و سیستم بانکی 

گزارش بالا ابتدا به بررسی تاثیرات زیست محیطیِ (environmental footprints) نظام بانکداری، صنعت طلا و شبکه‌ی بیت­ کوین پرداخته است، سپس عقلانیت اقتصادی (economic rationality) بیت­کوین را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده است. با توجه به نمودار بالا، اینگونه می‌توان نتیجه‌­گیری کرد که میزان انرژی مصرفی برای استخراج بیت کوین در سطح قابل قبولی قرار دارد.

با این اوصاف، می‌­توانیم اینگونه جمع بندی کنیم که این مشکل صرفاً مرتبط با بیت کوین نیست و سایر پروژه‌­های بلاک­چین نیز باید اصلاحاتی در شیوه‌­ی عملکرد خود ایجاد کنند.

تغییر مسیر از گواه اثبات کار به گواه اثبات سهام در شبکه‌های بلاک­چین

گواه اثبات کار (PoW) و گواه اثبات سهام (PoS) از مکانیزم اجماع برخوردارند، هردو این ماکانیزم‌ها بی‌­آنکه به تایید شخص ثالثی نیاز داشته باشند، به تنهایی تراکنش‌های بلاک­چین را تایید می‌­کنند. بیت­کوین نیز برمبنای اجماع اثبات کار فعالیت می‌­کند. همانگونه که می­‌دانید این نوع الگوریتم به صورت امن و یکپارچه طراحی شده است. با این حال، ماینرها به انرژی بسیار زیادی نیاز دارند تا بتوانند معمای رمزنگاری (cryptographic) را حل کنند و در قبال کاری که انجام می‌دهند پاداش بیت ­کوینی دریافت کنند.

همچنین، اتریوم (Ethereum) نیز از مکانیزم اجماع اثبات کار بهره می‌­برد. با این حال، از آنجا که توان عملیاتی بسیار زیادی برای انجام تراکنش­‌ها بر روی بلاک­چین اتریوم نیاز است، توسعه­‌دهندگان اتریوم برای تایید تراکنش­‌های این شبکه در حال تغییر به مدل گواه اثبات سهام هستند.

گواه اثبات سهام نیز از الگوریتم رمزنگاری استفاده می‌­کند، اما به جای آنکه الگوریتم‌­های پیچیده را حل کند، (آنگونه که در شبکه بیت­ کوین اتفاق می­‌افتد) گواه اثبات سهام به مقدار حداقلی کوین برای فریز و استیکینگ کردن (stake) در شبکه نیاز دارد. هر چقدر سرمایه‌گذاری یا استیکینگ (stake) بیشتری وجود داشته باشد، احتمال برنده شدن ماینر برای دریافت کوین از  بلوکی خاص بیشتر می‌­شود.

بنابراین، هزینه‌ی مصرف انرژی در مدل اجماع گواه اثبات سهام بسیار پایین‌تر است و دیگر در این مدل ضرورتی برای وجود ریگ ماینینگ (mining rig) با مصرف انرژی بالا نیست.  

سایر روش‌های اجماع در بلاک­چین

گواه اثبات اعتبار (Proof-of-Authority) یکی دیگر از الگوریتم‌­های اجماع است که نیاز به استخراج یا استیکینگ ندارد. تعدادی بسیار محدودی از اعتبارسنج­‌های قابل اعتماد فرایند تایید را انجام می‌­دهند. در این مدل غیرمتمرکز بودن تا حدودی از بین می‌رود، زیرا تا حدودی به پایگاه داده متمرکز شباهت دارد.

سایر الگوریتم­‌های اجماع عبارتند از: گواه اثبات سهام نمایندگی شده (Delegated Proof of Stake/DPoS)، گواه اثبات زمان سپری شده (Proof of Elapsed Time/ PoET)، گواه اثبات سوزاندن (Proof of Burn/PoB) و تعداد بسیار زیادی از مدل­‌های خلاقانه‌­ی دیگر.

شبکه‌ داسک (Dusk Network) و توافق­نامه‌ی تفکیک شده بیزانتین (SBA)

یکی دیگر از الگوریتم‌­های اجماع، شبکه‌ی داسک و SBA است  که سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.  شبکه‌ی داسک ضرورت بهره­ وری انرژی (energy efficiency)، حریم خصوصی، قابلیت دسترسی و سرعت را مطرح می­‌سازد و الگوریتم اجماع اصلاح شده‌ی PoS، این نیاز شبکه‌ی داسک را برآورده می‌­سازد.

در نتیجه، شبکه‌ی داسک الگوریتم اجماع خاص خود را ساخت. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به چگونگی عملکرد این نوع خاص از الگوریتم به صفحه‌ی الگوریتم اجماع شبکه‌ی داسک نتورک رجوع کنید.

پیروی از اهداف توسعه پایا ایالات متحده (United Nations Sustainable Development Goals) یکی دیگر از اهداف شبکه‌ی داسک است. 15 هدف مجزا وجود دارد، تمام این اهداف در کنار یکدیگر فعالیت دارند تا به هدف ایالات متحده مبنی بر توسعه پایدار با هدف بهبود زندگی بشر و حفاظت از محیط زیست دست یابند.

شبکه‌ی داسک اهداف اصلی برای خود قرار داده است که به هدف نهم (صنعت، خلاقیت و زیرساخت‌ها) و هدف دهم (کاهش نابرابری­‌ها- ارائه خدمات مالی و برنامه‌­های کاربردی برای همگان) دست یافته است. همچنین، با توجه به عملکرد شبکه‌ی داسک، هدف چهارم (آموزش باکیفیت) و مهمتر از آن هدف دوازدهم (تولید و مصرف مسولیت‌­پذیرانه) نیز در حال تحقق یافتن در این شبکه است.

نتیجه­‌گیری

در این مقاله به بررسی بی‌­عدالتی‌­های رهبران سیستم مالی کنونی پرداختیم. آنها انگشت اتهام خود را به سمت بیت ­کوین و دیگر رمزارزها نشانه می‌­گیرند و می‌­گویند مصرف انرژی‌ آنها بسیار بالاست و سبب ایجاد تاثیرات مخرب در محیط زیست شده‌اند.

همانطور که پیش‌­تر نیز ذکر شد، سطح مصرف انرژی در صنعت طلا و بانکداری نیز بسیار بالاست. با این حال، نباید بگوییم اما آنها خیلی بدتر از ما هستند.

همیشه پروژه‌­های بلاک­چین بسیار نوآورانه، خلاقانه و زیرکانه بوده­‌اند. پروژه­‌هایی همانند داسک از پیشگامان در مسیر خلاقیت و نوآوری تلقی می‌­شود. اگر از چنین نمونه‌­هایی پیروی کنیم و به انرژی تجدیدپذیر در این امر دست یابیم، صنعت بلاک­چین دیگر متهم به ارتکاب تخلفات زیست ­محیطی نخواهد بود و می‌­تواند با غلبه بر این مسائل و حل و فصل آنها، اوضاع نابسامان کنونی خود را سروسامان بدهد. 

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *