هش ریت شبکه ارزهای دیجیتال چیست و چه تاثیری روی قیمت آن‌ها دارد؟

هش‌ریت شبکه ارزهای دیجیتال چیست و چه تاثیری روی قیمت آن‌ها دارد؟ | همتاپی

هش ریت یا قدرت هش (HashRate) معیاری برای اندازه گیری عملکرد دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال می‌باشد. اگر قصد ورود به عرصه ماینینگ یا استخراج ارزهای دیجیتال را دارید، دانستن مفهوم هش ریت و اثرات آن بر شبکه ارزهای دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این مقاله قصد داریم ضمن آشنایی با مفهوم هش ریت و چگونگی انجام آن و تاثیر آن بر قیمت ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم.

هش‌ریت چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم هش‌ریت یا هش پاور، میزان سرعت یک دستگاه استخراج را در حل هش و دریافت پاداش نمایش می‌دهد. هش ریت رابطه مستقیمی با درآمد ماینر (Miner) دارد، هر چه هش‌ریت دستگاهی بیشتر باشد، آن دستگاه با سرعت بیشتری هش بلاک‌ها را حل کرده و پاداش بیشتری دریافت می‌کند. در فرآیند استخراج بیت کوین، بلاک‌ها قبل از این‌که به شبکه بلاک‌چین اضافه شوند باید هش شوند. به روند هش شدن بلاک‌های زنجیره بلاکچین هشینگ (Hashing) می‌گویند.

در شبکه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال که از الگوریتم اجماع برای تامین امنیت و تایید تراکنش‌های شبکه استفاده می‌کنند هش ریت یکی از مهم‌ترین فاکتورها قلمداد می‌شود.

ماینرها برای استخراج یک بلاک، باید طوری هِدِر (Header) بلاک را هش کنند که کمتر یا برابر هدف (تارگت یا هش خروجی) باشد. معمولا با تغییر سختی استخراج شبکه ارز دیجیتال، هدف نیز تغییر می‌کند؛ بنابراین ماینر برای رسیدن به هدف باید برخی از هدرهای بلاک را که با عنوان نانس (nonce) شناخته می‌شوند را تغییر دهند. هر نانس با صفر (0) شروع می‌شود و تا رسیدن به هش موردنظر دائم افزایش پیدا می‌کند. تغییر نانس‌ها کاملا تصادفی است و احتمال رسیدن آن‌ها به هش موردنظر بسیار کم می‌باشد. لذا ماینرها با تغییر نانس می‌بایست تلاش زیادی کنند تا به عدد مورد نظر برسند. به تعداد دفعاتی که ماینرها در هر ثانیه تلاش می‌کنند تا به هش موردنظر برسند، هش‌ریت یا قدرت هش می‌گویند. استخراج ارزهای دیجیتال نیز طی فرآیند آن‌ها ناشی می‌شود.

کاربردهای هش ریت

از هش‌ریت علاوه بر تولید انواع بلاک در شبکه بلاک‌چین در پایگاه داده وب‌سایت‌های مختلف استفاده می‌کنند. در واقع آن‌ها با استفاده از هش‌ریت تمام رمزهای عبور به پایگاه داده را به صورت Hash نگهداری می‌کنند. مقدار این رشته‌ها بدون در نظر گرفتن مقدار ورودی داده به صورت 128 بیتی در پایگاه داده ذخیره می‌شوند؛ بنابراین وقتی شما قصد ورود به سایت را داشته باشید از شما رمز عبور را می‌خواهند که آن را با عبارت ذخیره شده در دیتابیس مقایسه می‌کنند، لذا در صورتی که آن‌ها یکسان باشند حق ورود به سایت را خواهید داشت، در غیر این صورت امکان دسترسی به سایت نخواهید داشت.

در واقع به صورت کلی از Hash، برای امضای دیجیتال (digital signature)، کدهای تائید پیام (MAC)، احراز هویت (Authentication)، نمایه‌سازی داده‌ها در جداول هش، انگشت‌نگاری، شناسایی پرونده‌ها، شناسایی موارد تکراری (Checksum) یک داده و تسریع فرآیند جستجو جهت صحت داده استفاده می‌کنند.

 هش‌ریت را چگونه اندازه‌گیری می‌کنند؟

واحد اندازه‌گیری هش‌ریت «هش بر ثانیه (H/s)» است که مانند تمام واحدهای محاسباتی دیگر به اندازه‌های بزرگتر و کوچکتر تقسیم می‌شود:

  • 1 KH/s  هزار هش بر ثانیه برابر است با یک کیلوهش بر ثانیه 
  • 1 MH/s یک‌میلیون هش بر ثانیه برابر است با یک مگاهش بر ثانیه 
  • 1 GH/s یک میلیارد هش بر ثانیه برابر است با یک گیگاهش بر ثانیه
  • 1 TH/s یک تریلیون هش بر ثانیه برابر است با یک تراهش بر ثانیه 
  • 1 PH/s یک کوادریلیون هش بر ثانیه برابر است با یک پتاهش بر ثانیه 
  • 1 EH/s یک کوئینتیلیون هش بر ثانیه برابر است با یک اگزاهش بر ثانیه

برای مثال دستگاهی با سرعت 50 هش در ثانیه، برای پیدا کردن جواب و حل کردن بلاک 50 حدس می‌زند. همانطور که می‌دانید دستگاه‌های مختلف هش ریت متفاوتی دارند. به عنوان مثال ماینری که برای استخرج بیت کوین به کار گرفته می‌شود با دستگاهی که برای استخراج اتریوم استفاده می‌شود هش ریت متفاوتی دارد. چرا که شبکه ارزهای دیجیتال مختلف الگوریتم‌های متنوع و میزان حافظه و محاسبات یکسانی بکار گرفته شده است.

هش ریت چه تاثیری روی قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟

نرخ Hash، پاداش ماینرها و سختی شبکه (Difficulty)، سه عامل متصل‌ به‌ هم هستند که به صورت مستقیم از هم تاثیر می‌پذیرند. به طوری که هر چه سختی شبکه بیت‌کوین بیشتر باشد، قدرت هش موردنیاز برای استخراج ارزهای دیجیتال نیز زیاد می‌شود. لذا آن‌ها هزینه برق و انرژی زیادی را برای استخراج صرف می‌کنند. به همین دلیل رمز ارزهای استخراج شده خود را با قیمت بیشتری خواهند فروخت؛ بنابراین هر چه هش‌ریت شبکه‌ای زیاد باشد قیمت ارزهای دیجیتال نیز بیشتر خواهد شد.

البته پاداش بلاک‌ها نیز تاثیر زیادی بر روی قیمت ارزهای دیجیتال دارد. در حال حاضر شبکه بیت کوین برای ماین (Min) کردن هر بلاک حدود 6.25 بیت‌کوین به عنوان پاداش به ماینرها می‌دهد که این رقم در رمز ارزهای دیگر متفاوت است.

رابطه هش ریت با استخراج ارزهای دیجیتال چیست؟

همان‌گونه که در بالا ذکر شده است رابطه مستقیمی بین هش‌ریت، پاداش ماینرها و درجه سختی استخراج شبکه وجود دارد. وقتی تعداد ماینرهای شبکه‌ای زیاد شود، در این صورت رقابت بین آن‌ها بیشتر شده و میزان هش‌ریت و سختی شبکه نیز افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین در این شرایط دریافت پاداش نیز سخت‌تر می‌شود. در حقیقت هر چه تعداد ماینرها زیاد شود تعداد حدس‌هایی که آن‌ها برای یافتن Hash یک بلاک انجام می‌دهند، بیشتر می‌شود. در این میان نیز شبکه بیت‌کوین با بالا بردن سختی شبکه همواره تلاش می‌کند در هر ده دقیقه یک بلاک تولید کند تا کفه ترازو برابر باشد. در نهایت هر دستگاهی که هش‌ریت بالاتری داشته باشد، شانس بیشتری برای موفقیت در این رقابت خواهد داشت؛ بنابراین میزان درآمد دستگاه‌هایی که قدرت هش‌ریت آن‌ها زیاد است بیشتر می‌باشد.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. اینطور که من متوجه شدم الان به دلیل اینکه مدت زمان زیادی از شروع استخراج ارز ها میگذره این هش ریت ها سخت تر شده و ماینر ها سخت تر میتونن ارز ها رو استخراج کنن درسته؟
    این امر برای افرادی که تازه میخوان وارد کار استخراج بشن مهمه به نظرم چون باید بدونن که دیگه استخراج ارز مثل اوایل اسون نیست و کسب درامد هم ازش سخت تر شده

    1. سلام دوست عزیز

      با گسترش شبکه یک ارز دیجیتال سختی شبکه افزایش یافته و هش ریت نیز افزایش می‌یابد. کاربران با استفاده از سخت افزاری که هش ریت بالایی دارد می‌توانند با قدرت به استخراج ارزهای دیجیتال بپردازند.

  2. یکی از نکاتی که برای خرید دستکاه استخراج باید بهش توجه کرد دقیقا همین موضوع هست
    ممنون از مقاله خیلی خوبتون اطلاعات خوبی داشت