بررسی مزایای تتر و دارایی‌های دیجیتال در بستر بین‌المللی

مزایای تتر و دارایی‌های دیجیتال در بستر بین‌المللی | همتاپی

بوجود آمدن دارایی‌های دیجیتال، نقطه عطفی در تاریخ پول و تجارت پدید آورده است. دارایی‌های دیجیتالی ویژگی‌های منحصر به فرد و هدفمند متنوعی را در سراسر جهان در اختیار کاربران قرار می‌دهند. همانطور که دارایی‌های دیجیتال ممکن است اشکال مختلف و مزایای بی‌شماری برای کاربران داشته باشند، تتر و سایر استیبل‌کوین‌ها نیز می‌توانند برای مردم دنیا بسیار مفید و کاربردی باشند.

توکن‌های تتر (USDT) دارای مزایای قابل توجهی در سطح بین‌المللی هستند. پذیرش قانونی بیت کوین (Bitcoin) به عنوان وجه رایج توسط السالوادور (El Salvador)، شاید به منزله‌ی سرآغاز دوره‌ای تاریخی و یا شروع دوره شتابدهی قابل توجه، برای تأثیر گذاشتن بر دارایی‌های دیجیتال در سطح بین‌المللی باشد. در چنین شرایطی، بررسی مزایای ویژه تتر برای اقتصادهای جهانی حائز اهمیت است.

کیفیت و دسترسی به زیرساخت‌های مالی در نقاط مختلف دنیا بسیار متفاوت است. بیش از 2 میلیارد نفر به حساب بانکی دسترسی نداشته و حتی افراد بیشتری نیز به زیرساخت‌های مالی مطمئن و امن دسترسی ندارند. این وضعیت در مناطقی که ارزی پایدار و قابل اعتماد ندارند، نیز پیچیده‌تر می‌شود.

این مشکلات را می‌توان ناشی از عوامل زیر دانست:

  1. عدم دسترسی به بانک‌ها و حساب‌های بانکی.
  2. خدمات مالی که کاربر ممکن است در آنها به دلیل سرقت یا قصور در انجام خدمات، پول خود را از دست بدهد.
  3. کاهش ارزش پول و فساد.

در بسیاری از مناطق، همه این مسائل بر پایه یکدیگر بوجود می‌‌آیند و یا ترکیبی از این عوامل هستند.

تتر، راه‌حلی‌ برای افرادی که به خدمات بانکی دسترسی ندارند

برخی از افراد نمی‌توانند به بانک‌ها یا خدمات مالی دسترسی داشته باشند، یا قادر به پس‌انداز پول خود نبوده و ارتباط آنها با اقتصاد جهانی قطع است. به همین دلیل، آنها مجبور به ذخیره پول نقد می‌باشند. در این صورت فرد در معرض سرقت قرار می‌گیرد و هیچ‌گاه نمی‌توانند به اقتصاد دیجیتال بین‌المللی دسترسی داشته باشند.

تتر با دسترسی به معادل خدمات بانکی واقعی (نگهداری وجوه و انتقال آنها) این چالش‌ها را دور می‌زند و کاربر تنها نیاز به دسترسی به اینترنت دارد. علاوه بر این، تتر این خدمات را به گونه‌ای ارائه می‌دهد که کاربر را از نوساناتی که ممکن است برای دارایی‌های دیجیتال دیگر اتفاق بیفتد، ایمن نگاه می‌دارد.

توکن‌های تتر را می‌توان راحت‌تر از پول نقد فیزیکی ذخیره کرد و ماهیت و هویت دیجیتالی را دارا می‌باشند.

تتر، همچنین امکان دسترسی کاربران به بازارهای جهانی را راحت‌تر کرده است، حتی برای کسانی که به خدمات بانکی نیز دسترسی دارند.

بازرگانان و کاربرانی که به دلیل موقعیت جغرافیایشان ارتباط کمتری با ارزهای اصلی دارند، هنگام تبدیل ارز محلی خود به ارزهای پذیرفته شده جهانی، درصدی از پول خود را از دست می‌دهند. این بازرگانان و کاربران مجبور هستند ارزش دارایی خود را (در اکثر مواقع) به واحد پول محلی خود ذخیره کنند، زیرا ممکن است بانک‌های محلی آنها خدمات بانکی برای نگهداری ارزهای مختلف را ارائه ندهند.

تتر به چنین کاربرانی این امکان را می‌دهد که مستقیماً وجوه را در قالب دارایی که هم قابل قبول بوده و هم در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، دریافت و یا ارسال کنند. تتر و بیشتر دارایی‌های دیجیتال، مربوط به فضای دیجیتال بوده و به سازمان‌های مالی محلی وابسته نیستند.

علاوه بر این، مناطق بسیاری وجود دارد که کاربران هنگام استفاده از خدمات مالی در منطقه خود ممکن است با کارمزدهای بالا یا ریسک سرقت وجوه خود دست به گریبان باشند. این جریان می‌تواند به شکل ارائه‌دهندگان حواله‌جات باشد که کارمزدهای گزافی دریافت می‌کنند و یا با ریسک سرقت در هنگام جابجایی پول نقد از جایی مانند وسترن یونین (Western Union) روبرو باشند. این موارد برای درصد قابل توجهی از جمعیت جهان اتفاق غیرمعمولی نیست.

تتر دلاری (USDt)، تتر یورویی (EURt) و تتر وابسته به قیمت یوان چین (CNHt)، به عنوان راهکاری جایگزین، کاربران بین‌المللی را قادر می‌سازند تا در سرتاسر دنیا نسبت به واریز و دریافت پول اقدام کنند و آنها را از جابجایی و ذخیره فیزیکی پول بی‌نیاز می‌کند.

آینده استیبل کوین‌ها چگونه خواهد بود؟

با گذشت زمان، دارایی‌های دیجیتالی مانند تتر، بطور بالقوه این توانایی را خواهند داشت که حصار اقتصادهای بسته‌ای را که باعث قطع ارتباط کشورها از بازارهای جهانی می‌شود را بشکنند. با پذیرش دارایی‌های دیجیتالی مانند تتر به عنوان گزینه‌ای برای پرداخت در بازارهای سراسر جهان، توانایی دسترسی همه از هر گوشه دنیا به این بازارها بیشتر گسترش می‌یابد.

این جریان هم به سود بازرگانان و هم به نفع کاربران است. کاربران می‌توانند فراتر از کشور یا سیستم ارزی که در آن قرار دارند، به شکل کارآمدتری به محصولات و خدمات دسترسی پیدا کنند و بازرگانان نیز می‌توانند محصولات و خدمات خود را به مخاطبان بسیار گسترده‌تری به فروش برسانند.

تتر و سایر دارایی‌های دیجیتال برای افراد ساکن در مناطقی که با مشکلات فساد یا ضمانت‌های مالی ضعیف دست و پنجه نرم می‌کنند، به عنوان ماهیتی ارزشمند تلقی می‌شوند.

به طور کلی، اکثر افراد نگران این نیستند که ممکن است به طور ناگهانی امکان ادعا برای مالکیت خانه یا ماشین خود را از دست بدهند. سیستم‌های حقوقی مستحکم پیرامون حقوق مالکیت فردی در اکثر موارد قریب به اتفاق جلوی چنین اتفاقی را می‌گیرند.

با این حال، مناطق بسیاری در سطح جهان وجود دارند که سیستم محافظت از ادعاهای فردی (مالکیت) را ندارند. در اینگونه مناطق، استفاده از پس‌انداز برای خرید خانه یا هر نوع دارایی فیزیکی یا محلی (مانند سهام‌ و …) ممکن است با ریسک همراه باشد.

تتر گزینه‌ای جایگزین را برای نگهداری پس‌انداز و ارزش است که به صورت دارایی با حفظ حقوق ضروری مالکیت به کاربران ارائه می‌شود. این امر می‌تواند در توانمند‌سازی افراد برای بهبود کیفیت زندگی‌شان با جمع‌آوری ثروت، بسیار مهم باشد.

در نهایت، تتر به افراد امکان می‌دهد ثروت خود را خارج از سیستم بانکی که ممکن است به خطر بیفتد، ذخیره کنند. این امر یکی از نمونه‌های تغییردهنده‌ی رژیم است، زیرا، دولت‌ها سعی دارند کنترل سیستم بانکی را بدست گرفته و جریان آزاد سرمایه را محدود کنند.

تتر به کاربران این امکان را می‌دهد تا سرمایه خود را در جایی نگهداری کنند که از زیرساخت‌های بانکی که به شدت محدودکننده و موجب ضرر و زیان آنها می‌شود در امان باشند. 

از آنجایی که برخی از کارشناسان رسانه‌‌ها معتقدند دارایی‌های دیجیتال بلااستفاده هستند، بررسی ویژگی‌های حیاتی و نجات‌بخشی که این ارزها به کاربران خود در سراسر جهان ارائه می‌دهند، بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، بنا به دلایل فوق و یک سری دلایل دیگر، السالوادور، اولین کشوری است که پذیرش دارایی‌های دیجیتال و بیت کوین را به عنوان وجه و پول قانونی شروع کرده است.

چگونه تتر می‌تواند ثبات قیمت خود را حفظ کند؟!

سقوط استیبل کوین الگوریتمی ترا (UST) در هفته اخیر، باعث شوک شدید و بی سابقه‌ای در بازار ارزهای دیجیتال شد. UST یک استیبل کوین پرطرفداراست که قبل از سقوط ۵۰ درصدی فقط در عرض چند روز، به ارزش بازار ۱۸ میلیارد دلاری رسید. لونا (LUNA)، ارز دیجیتال مرتبط با UST نیز که در ادامه مکانیسم آن بررسی خواهد شد، در عرض ۵ روز بیش از ۹۰ درصد سقوط کرد.

هر چند از UST به عنوان یک استیبل کوین در مقیاس وسیع یاد می‌شود، اما هیچ شباهتی با استیبل کوین‌ های دارای وثیقه مانند تتر ندارد. یو اس تی (UST) در واقع یک استیبل کوین الگوریتمی است.

چرا تتر قابل اعتمادتر از استیبل کوین های الگوریتمی است؟

با توجه به اینکه سرمایه گذاران از سقوط اخیرUST متحمل ضررهای بزرگی شدند، سوال اساسی بسیاری از آن‌ها این است که، آیا برخلاف استیبل کوین ترا می‌توان کاملا به تتر اعتماد داشت؟

برای پاسخ به این سوال تنها کاری که لازم است، کافی است، تاریخچه و سوابق تتر را بررسی کنیم.

بازار ارزهای دیجیتال دوره‌های متعددی شاهد سقوط‌های شدیدی بوده است، و در تمام این شرایط تتر به‌عنوان اولین شکل نقدینگی مبتنی بر دلار در بازار ارزهای دیجیتال مورد اتکاء بوده و نمره قبولی گرفته است.

برای درک کامل سازوکار ثبات USDT ضروری است که تفاوت بین قیمت دلار در بازار مبادلات و تسهیلات بازخریدی که همیشه از طریق تتر در دسترس هستند را بدانید.

از سال ۲۰۱۵، تتر هرگز در فرایند درخواست بازخرید با ارزش ۱ دلار به ازای هر توکن USDT، با شکست مواجه نشده است. در بازار آزاد نیز تقریباً هرگز از این قیمت منحرف نشده است، هر چند موارد کمی از این انحراف در صرافی‌هایی مثل بایننس وجود داشته است.

حتی زمانی هم که انحرافی جزیی رخ می‌دهد، به این معنا نیست که تتر پیوند ثبات ۱:۱ را از دست داده است، یا بازخریدهای تتر با نرخی کمتر از 1 دلار انجام می‌شود. در واقع این شرایط طبیعی نشان دهنده اینست که فشار فروش در صرافی‌ها از نقدینگی محدود در آن صرافی فراتر رفته است.

یا به عبارت دیگر می‌توان گفت: در شرایط مورد نظر، یک صرافی خاص نقدینگی کافی در دفاتر خود برای پردازش مبادله هر توکن USDT با دلار نخواهد داشت. در مواردی که نقدینگی مبادلات بسیار کم است، سرمایه گذاران برای درخواست بازخرید به سراغ تتر می‌روند. این اتفاق دقیقاً همان چیزی است که در ماه مه رخ داد.

در روزهای ۱۱ و ۱۲ماه مه، قیمت از محدوده معمولی 1 دلاری خود در چند صرافی منحرف شد. این امر باعث شد که سرمایه‌گذاران USDT را در آن صرافی‌ها با تخفیف خریداری کنند، و سپس آن توکن‌ها را با تتر به نسبت ۱ به ۱ بازخرید کنند.

از ۱۱ماه مه، تتر موفق شد ۷ میلیارد دلار بازخرید USDT را برای سرمایه گذاران تایید شده، پردازش کند. هر درخواستی که ارسال شد به طور کامل بازخرید شد و درنهایت پیوند ۱ تتر به 1 دلار (USD) رعایت شد.

وقتی درخواست بازخریدی در این حجم، بدون هیچ عیب و نقصی مدیریت می‌شود، نشان می‌دهد که USDT همچنان قوی‌ترین استیبل کوین در صنعت ارزهای دیجیتال است.

تتر درگیر سناریوهای مدیریت ریسک و آزمون استرس دائمی و اطمینان حاصل می‌کند که همیشه یک سبد دارایی نقدی برای مدیریت بازخریدها، حتی در بدترین شرایط، در اختیار دارد.

استیبل کوین الگوریتمی چگونه کار می کند؟

برخلاف استیبل کوین‌هایی که قسمت اعظم آنها با فیات پشتیبانی می‌شود، استیبل کوین‌های الگوریتمی تلاش می‌کنند ارزش خود را از طریق عملیات‌های مختلف بازار (که اغلب شکست خورده‌اند) حفظ کنند. در مقایسه با تتر که همیشه به طور کامل توسط ذخایر با ثبات پشتیبانی می‌شود، استیبل کوین‌های الگوریتمی به شدت در برابر نوسانات بازار آسیب پذیر هستند.

استیبل کوین‌های الگوریتمی مختلف از مکانیسم‌های متفاوتی برای دستیابی به ثبات قیمت استفاده می‌کنند، معمولاً از نوعی تنظیم عرضه با سوزاندن یا تولید، استفاده می‌کنند.

ترا یو اس تی (Terra UST) برای مدتی از یک تابع مبادله بین استیبل کوین UST و توکن لونا برای تثبیت ارزش UST در برابر 1 دلار استفاده کرد.

ترا (Terra) از مبادله زنجیره‌ای استفاده می‌کرد که در آن ۱ دلار UST می‌‌توانست با 1 دلار از لونا (LUNA) بدون توجه به قیمت هر یک از دارایی‌ها مبادله شود. بنابراین، اگر ارزش UST به زیر ۱ دلار کاهش پیدا می‌کرد، کاربران تشویق می‌شدند تا UST را با لونا مبادله کنند. علاوه بر این، وقتی UST به بالای ۱ دلار می‌رسید، کاربران می‌توانستند LUNA را با UST مبادله کنند، که در آن هر دلار LUNA در یک UST ضرب می‌شد. بدین ترتیب در این فرآیند بخشی از لونا سوزانده شده و مابقی ذخیره می‌شد.

علاوه بر آن ترا، به عنوان بخشی از ساز و کار خود از ذخایر لونا جهت تشویق مردم برای ایجاد و صدور UST از طریق پرداخت ۲۰ درصد سود در هر UST که در پروتکلی به نام آنکر (Anchor) سپرده گذاری می‌شد استفاده کرد. آنها همچنین از آن برای تثبیت قیمت UST زمانی که ثبات این استیبل کوین تحت فشار قرار گرفت استفاده کردند.

بنابراین انگیزه اصلی نگهداری و رشد UST سودی بود که توسط پروتکل انکر پرداخت می‌شد. نکته جالب توجه این بود، بلافاصله مشخص شد که تنها راهی که ترا قادر به پرداخت ۲۰ درصد سود است، پرداخت یارانه به این سود از خزانه شرکت است.

 این بدان معنا بود که اگر قیمت لونا مدام افزایش پیدا نکند و کاربران به استخراج روز افزون UST ادامه دهند، ترا مطمئناً نمی‌تواند پرداخت نرخ سودی را که در وهله اول با استفاده از آن کاربران را به استفاده از UST تشویق کرده بود تضمین کند.

در ادامه به محض اینکه قیمت لونا شروع به کاهش کرد، خصوصاً زمانی که ارزش بازار لونا به زیر ارزش بازار UST رسید، قیمت هر دو دارایی به سرعت شروع به سقوط کرد، چون مقادیر بیشتری لونا برای حفظ پیوند UST فروخته شد.

آیا با این شرایط استیبل کوین های الگوریتمی همچنان تداوم خواهند داشت؟

استیبل کوین‌های الگوریتمی سابقه جالبی ندارند. سقوط استیبل کوین ترا در این ابعاد وسیع و با این حجم مخاطب مطمئناً در حافظه سرمایه‌گذاران باقی خواهد ماند، همچنین استیبل کوین‌های الگوریتمی زیادی وجود دارند که دچار فروپاشی مشابهی شده‌اند.

طی پژوهشی در سال ۲۰۲۱ در دانشگاه کلگری (Calgary) مشخص شد، علت فروپاشی این استیبل کوین‌ها ضعف عملکرد تیم‌هایشان نیست بلکه سازوکار و ماهیت این استیبل کوین ها ذاتاً آسیب‌پذیر و شکننده است.

مستعد آسیب پذیری: شکنندگی ذاتی استیبل‌کوین‌های الگوریتمی، استدلالی است که اعتقاد دارد، استیبل کوین‌های الگوریتمی کاربرد تعریف شده و محدودی دارند و فقط برای سطح حداقلی از تقاضا و شرایط تثبیت شده از قیمت مناسب هستند. 

از آنجایی که هیچ یک از این متغیرها خصوصاً در دنیای ارزها قطعی نیستند و معمولاً با کاهش قیمت‌ها شرایط بدتر می‌شود؛ نتیجه این شده است که، تاریخچه استیبل کوین‌های الگوریتمی تاریخ سراسر از شکست و سقوط بوده است.

تتر معتقد است که تنها مدل استیبل کوین قابل دوام یک استیبل کوین است، که با ذخایر قابل اطمینانی پشتیبانی شده است. استیبل کوین‌های الگوریتمی با سوابق متعدد سقوط‌ شان سرمایه‌های بزرگی را سوزانده و سرمایه گذاران شان را ورشکسته کرده‌اند.

نکته مهم‌تر، آسیبی است که استیبل کوین‌های الگوریتمی به کلیت و اعتبار بازار ارزهای دیجیتال وارد کرده‌اند. هر چند استیبل کوین‌های غیر متمرکز جذابیت‌های فریبنده فراوانی دارند، تجارب و سوابق تاریخی نشان می‌دهد، که طراحی غیر متمرکز برای استیبل کوین‌های غیرمتمرکز یا منجر به متمرکز شدن می‌شود (آن‌ها در نهایت توسط استیبل کوین‌های وثیقه‌دار پشتیبانی می‌شوند)، و  یا منجر به شکست مفتضحانه (فروپاشی استیبل کوین الگوریتمی) می‌شود.

تتر مفتخر است که همچنان با سازوکار درست خود، نقش خود را به عنوان تامین کننده اصلی نقدینگی مبتنی بر دلار در بازارهای ارزهای دیجیتال حفظ کرده است.

مطالب مرتبط

  • اگر می‌خواهید درک بهتری از تتر (USDT) داشته باشید و بفهمید چرا این ارز دیجیتال به یکی از پایه‌های اصلی بازار کریپتو تبدیل شده است، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “تتر چیست؟” را مطالعه کنید. این مقاله به شما اطلاعات جامع و دقیقی در مورد عملکرد و کاربردهای تتر ارائه می‌دهد.
  • برای آشنایی بیشتر با پشتوانه تتر، توصیه می‌کنم مقاله ما را بخوانید و با سبد پشتوانه تتر بیشتر آشنا شوید.
  • یکی از فاکتورهای تحلیل وضعیت بازار ارزهای دیجیتال دامیننس تتر است که باید آن را زیر نظر داشته باشیم.
  • در زمینه آشنایی با تتر و جزئیات بیشتر این شبکه موضوعاتی مثل وایت پیپر تتر که جزئیات فعالیت این ارز دیجیتال پرداخته یا آگاهی از کارمزد انتقال در شبکه تتر می‌تواند مفید باشد
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *