۵۰ اشتباهی که نباید در سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال انجام دهید

راهکار‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال در سال 2020 / این اشتباهات رایج را انجام ندهید.

هر کس می‌تواند با سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال سود زیادی کسب کند. شما فقط باید در زمان مناسب سرمایه گذاری کنید. مانند دسامبر سال 2017 که هیچ‌کس ضرر نکرد.

سرمایه‌گذاری در زمان مناسب نیاز به شانس دارد. تنها کسانی که هر روز استراتژی‌های سرمایه گذاری خود را بهبود می‌بخشند و اشتباهات خود را پس از دیگری اصلاح می‌کنند، می‌توانند به طور پیوسته مشکلات را از پیش پا برمی‌دارند و پیشرفت کنند. فقط ماهرترین و قانونمندترین سرمایه گذاران با گذشت زمان سودهای زیادی بدست می‌آورند. در حالی که افراد خیال‌باف و مبتدی در نهایت کوین‌های به درد نخور را نگه می‌دارند. 

در این مقاله ما به آخرین استراتژی‌های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می‌پردازیم و لیستی از اشتباهات رایج که هنگام سرمایه‌گذاری در بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال مرتکب می‌شویم و باید از آنها اجتناب کنیم، آورده شده است. در ابتدا با رایج‌ترین اشتباهات شروع خواهیم کرد و به تدریج به موارد پیشرفته‌تر خواهیم پرداخت. بنابراین اگر یک سرمایه‌گذار باتجربه هستید، حتما این مقاله را تا آخر مطالعه کنید.

آیا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال خوب است؟

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

باید بگوییم که به صورت کلی، سرمایه گذاری یکی از مهمترین مفاهیم و نیازهای زمانه ماست؛ سرمایه گذاری از آن جنس نیازهایی است که نمی‌توان برای رفع نیاز همه افراد نسخه یکسان ارائه کرد.

با همین استدلال باید به شما بگوییم که نمی‌شود به صورت کلی سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را نفی یا تایید کرد و به همه توصیه کرد در ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال یکی از پر ریسک‌ترین و البته پر بازده‌ترین سرمایه گذاری‌ها در چند سال اخیر بوده است.

چه بسیار افرادی که با سرمایه گذاری ارز دیجیتال ثروتمند شدند و چه بسیار افرادی که داریی‌های خود را به باد دادند؛ سرمایه گذاری به ذات کار درست و پیشنهاد شده‌ای است اما به دو شرط:

1- آگاهانه سرمایه گذاری کنید

سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال یک ریسک بزرگ دارد و آن هم این است که اکثر افراد به چیزی که بر روی آن سرمایه گذاری می‌کنند آگاه نیستند.

2- سرمایه گذاری کنترل شده

این که آگاه باشید که سرمایه گذاری با قمار فرق دارد و قرار نیست سرمایه گذاری بر روی یک دارایی به تنهایی و یک شبه شما را از خاک بلند کند، خود بخش مهمی از مسیر سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال است.

چگونه در ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؟

راهکاری برای سرمایه گذاری بهتر در ارز دیجیتال

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را می‌توانید به طرق مختلف انجام دهید، اما یک چیز را باید در نظر بگیرید، محوریت نگاه!

باید بدانید زمان سرمایه گذاری در یک ارز دیجیتال محوریت ارزش شما بر چه اساس است؟

آیا منتظر وقوع یک رخداد مثل هاوینگ بیت کوین و تاثیرش بر قیمت بیت کوین هستید؟ یا منتظر پولبک کردن قیمت ارز مورد نظرتان بر روی مقاومت شکسته شده‌اش هستید؟( نگاه تکنیکال – زمان محور)

به صورت کلی باید توجه داشته باشید که با چه نگاهی در حال سرمایه گذاری بر روی ارز دیجیتال هستید.

استراتژی های سرمایه گذاری بر روی ارز دیجیتال را می‌توانیم به دسته‌های زیر تقسیم کنیم:

نگاه پروژه محور

در این روش شما بر روی آینده یک پروژه سرمایه گذاری می‌کنید و دل به تحقق وعده‌های که تیم سازنده آن به شما می‌دهند می‌بندید. مثلا شما در رسانه‌های مختلف درباره اهداف پروژه متیک می‌خوانید و تصمیم می‌گیرید بر روی این پروژه سرمایه گذاری کنید تا به تحقق اهدافش پول شما هم چند برابر شود.

نگاه ارزش محور

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که ارزش یک دارایی برایتان مهم است، این دسته افراد در بازار ارزهای دیجیتال نیز وجود دارند و اکثر آنان را بیت کوین ماکسیمالیست‌ها تشکیل می‌دهند.

آن‌ها معتقد اند که بیت کوین به ذات یک چیز ارزشمند است و به مرور و با گذر زمان این ارزش بالقوه به ارزش بالفعل تبدیل می‌شود.

ممکن است شما هم همگام با آن‌ها بخواهید دست الماسی داشته باشید و بیت کوین را تا ابد نگهداری کنید.

نگاه رخداد محور

نگاه رخداد محور هم از آن دست نگاه‌های محبوب برای سرمایه گذاری در بازارز ارز دیجیتال است، در این روش شما به عنوان یک سرمایه گذار چشم به رخدادهای حول محور یک ارز خواهید دوخت. مثلا هاوینگ بیت کوین و یا انتقال اتریوم به pos.

معمولا افرادی که این نگاه را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده‌اند، قبل از رخداد و یا اندکی بعد از آن (و در اوج) دارایی‌های خود را نقد می‌کنند.

نگاه تکنیکال

البته که برای سرمایه گذاری از نگاه تحلیل تکنیکال نیز می‌توانید کمک بگیرید، کافی است چارت قیمت را در مقابل خود باز کنید، به تایم فریم ماهانه و یا هفتگی بروید، خطوط مقاومت و حمایت را رسم کنید، شروع به خرید پله‌ای کنید و در مقاومت‌ها سرمایه خود را نقد کنید.

اما باور کنید که به همین آسانی نیست، 95 درصد سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال شکست می‌خورند، اما چرا؟

آن‌ها معمولاً نکات ساده‌ای را نادید می‌گیرند که تاثیر زیادی بر شکست یا پیروزیشان در بازار دارد. در ادامه این مقاله ما برای شما 50 نکته مهم در مورد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال آورده‌ایم.

فهرست مطالب

1. اصول اولیه ارز دیجیتال را نمی‌دانید

اگر تازه شروع به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال کردید و به احتمال زیاد مشتاق معامله کردن هستید، این اشتیاق قابل درک می‌باشد. اما نباید عجله کنید. کمی وقت بگذارید و یک استراتژی اساسی برای معامله کردن در ارزهای دیجیتال برای خود در نظر بگیرید و به خودتان آموزش دهید (منظور اینکه خودتان وقت بگذارید و درباره ارزهای دیجیتال تحقیق کنید). آیا اصول اولیه تکنولوژی بلاکچین و بیتکوین را می‌دانید؟ آیا می‌دانید تفاوت سرمایه در گردش با سرمایه کل چیست؟ آیا می‌دانید تورم چیست؟ آیا در مورد صرافی‌های ارز دیجیتال، کیف پول‌ ارز دیجیتال، کلید خصوصی و کلید عمومی آگاهی دارید؟ 

اگر نمی‌توانید به این سؤالات اساسی پاسخ دهید، دیر یا زود دچار مشکل خواهید شد. لازم است کمی وقت بگذارید و خودتان را آماده کنید.

2. اقدامی نمی‌کنید

سرمایه گذاران بالقوه هر روزه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال را از دست می‌دهند. زیرا در مورد نحوه شروع به کار اطمینان ندارند. در حالی که سرمایه گذاران باتجربه حتی می‌توانند از ارزهای دیجیتال جدید یا ارزهای دیجیتالی که فعال نیستند نیز سودهای قابل توجهی به دست آورند.

چرا؟ زیرا آن‌ها از اشتباه کردن می‌ترسند. اولین قدم، اقدام کردن است. پس برای اینکه کار را با شور و شوق شروع کنید و شک نکنید. اقدام منجر به تجربه خواهد شد و تجربه منجر به تصمیم‌گیری بهتر می‌شود. در حقیقت، اهمیت اصلی تجربه، یادگیری از اشتباهاتی است که مرتکب می‌شوید.

اسکار ویلد (Oscar Wilde)

اسکار ویلد (Oscar Wilde):

تجربه کلمه‌ای ست که افراد برای اشتباهات خود به کار می‌برند.

اگر احساس می‌کنید که آماده سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال هستید، برای انجام اولین سرمایه‌گذاری خود اقدام کنید. برای شروع می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را با 10 دلار، در هر صرافی که تمایل دارید و بر روی هر ارز دیجیتالی که می‌خواهید، آغاز کنید. 

نمی‌توانید تصور کنید که برداشتن یک ‌قدم کوچک با اقدام نکردن چقدر متفاوت است. این همان جایی است که می‌توانید تجربه کسب کنید و فراز و نشیب سرمایه‌گذاری را احساس کنید. یک مسیر کاملا پر تلاطم است.

3. فناوری ارز دیجیتال را درک نمی‌کنید

آنچه بیتکوین و بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده را نوآورانه می‌سازد، فناوری بنیادی آن‌ها است. اما اگر اصول فناوری بلاکچین و رمزارزها را درک نکنید، مسیر سرمایه‌گذاری در آنها پر خطر خواهد بود. تا زمانی که در تصمیم گیری‌های سرمایه‌گذاری خود به “دانش” دیگران تکیه کنید، و نتوانید این اصول را برای خود ارزیابی کنید، فرصت‌های بزرگی را از دست خواهید داد. از این گذشته، سازندگان بیت کوین و پذیرندگان اولیه آن همه متخصصان فناوری بودند. از این رو شما می‌بایست منابع آموزشی معتبر در این حوزه را پیدا کنید، برای یادگیری زمان بگذارید و از همه مهم‌تر، از مسیر یادگیری لذت ببرید. هنگامی که بتوانید پاداش بلاک، الگوریتم‌های اجماع، اقدامات پیش از استخراج و همه این اصطلاحات خیالی را درک کنید، یک سرمایه‌گذار خوب و مستقل خواهید بود. فناوری بلاکچین دائماً در حال پیشرفت است؛ بنابراین با بهترین حالت ممکن با آن همراه شوید.

4. کارمزدهای ارز دیجیتال را نادیده می‌گیرید

حالا که قرار است در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال اقدامی انجام دهید، وقت بگذارید و صرافی با بهترین کارمزد را پیدا کنید. وقتی افراد شروع به خرید و فروش بیت کوین و ارز دیجیتال می‌کنند و با امید اینکه سودهای کمی به دست آورند، روزانه معاملات زیادی انجام می‌دهند. شاید این کار از نظر تئوری خوب باشد اما کارمزدهای اکسچنج‌ها، این افراد را با شکست مواجه می‌کند. حتی اگر کارمزدها کم باشند.

4. کارمزدها را نادیده می‌گیرید

قبل از خرید و فروش هر نوع رمزارزی حتما تحقیق کنید. برای تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذار موفق، باید همین حالا عادت‌های خوب را شروع کنید.

5. بیش از حد در ارزهای دیجیتال معامله می‌کنید

برخی از سرمایه‌گذاران یا به عبارتی اغلب مبتدیان می‌خواهند در یک روز 20 معامله انجام دهند و این خطرناک است. در نهایت، بسیاری از آن‌ها به واسطه کارمزدها یا به دلیل اشتباه در معاملات ضرر می‌کنند و سپس برای بازیابی ضررهایشان معاملات بیشتری انجام می‌دهند و با این کار تنها شرایط را برای خود بدتر می‌کنند . واقعیت این است که در یک روز 20 فرصت تجاری خوب وجود ندارد. معامله بیش از حد منجر به تصمیم‌گیری ضعیف می‌شود.

6. پیامدهای مالیاتی را درک نمی‌کنید

معامله کردن بیش از حد، بدهکارهای مالیاتی شما را نیز افزایش می‌دهد. حداقل در ایالات متحده و کانادا اینگونه است. اکثر مردم فکر می‌کنند فقط برای سودهایی که از پول‌های فیات به دست آورده‌اند باید مالیات پرداخت کنند. اما در واقعیت، شما برای هر معامله‌ای که انجام می‌دهید باید مالیات پرداخت کنید، حتی برای ارزهای رمزنگاری شده. IRS و CRA هر معامله را همراه با سود یا زیان می‌بینند. به بیان ساده‌تر، اگر اتر را با بیتکوین بخرید، آن‌ها این معامله را یک رویداد مشمول مالیات با سود یا ضرر محقق مورد بررسی قرار می‌دهند. آن‌ها فرض می‌کنند که اتریوم را به دلار آمریکا فروخته‌اید و سپس بیتکوین را با دلار USD خریداری کرده‌اید، حتی اگر شما از این روش استفاده نکرده باشید.

نادیده گرفتن پیامدهای مالیاتی و کارمزدهای صرافی به ‌شدت روی استراتژی سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال تأثیرگذار خواهد بود. 

پیامدهای مالیاتی نیز مانند کامزدهای حاصل از انجام معامله و معاملات بد، دلیل دیگری است که چرا نباید بیش از حد معامله کرد.

7. کل پس‌انداز زندگی خود را در ارز دیجیتال سرمایه گذاری می‌کنید

اولین قانون سرمایه‌گذاری این است که بیشتر از آنچه که می‌توانید ضرر بدهید، سرمایه‌گذاری نکنید. باید خود را برای از دست دادن آنچه سرمایه‌گذاری کرده‌اید آماده کنید. در نهایت، با بالا و پایین رفتن قیمت، باید آرام باشید و در عین حال با داشتن مخارج عادی به زندگی سالم خود ادامه بدهید. داستان‌های وحشتناک بی‌شماری از افراد شنیده‌ام که از روی طمع با تمام پس‌اندازهای زندگی‌شان یا قرض گرفتن مبالغ زیادی پول سرمایه گذاری می‌کنند. این یک اشتباه بزرگ است.

واقعا خنده‌دار است، هر چقدر که موفق باشید باز هم طمع شما به احتمال زیاد غالب است. به‌عنوان مثال، اگر در یک مقطع 50,000 دلار سرمایه‌گذاری کنید و 150,000 دلار بدست آورید، آنگاه ذهن شما این موفقیت‌ را با استدلال عقلی تفسیر می‌کند و به صورت قانون و قاعده در می‌آورد و اهمیت موضوع را برای شما کم رنگ می‌کند. اما اگر بازار ریزشی باشد، دوباره به نقطه سربه‌سر بازمی‌گردید و یا ضرر می‌کنید.

8. تصور می‌کنید که ارزهای دیجیتال مانند سهام هستند

برای آموزش خود وقت بگذارید و بدانید روی چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنید.

ارزهای دیجیتال، سهام یک شرکت خاص یا بورس نیستند. شما هیچ‌گونه مالکیتی در شرکت ندارید و سودی هم دریافت نمی‌کنید.

اگر شرکتی یک ارز دیجیتال ارائه دهد، این امکان هست که شرکت سود کند، بدون اینکه فایده‌ای برای شما داشته باشد. از طرفی دیگر، ممکن است یک شرکت عملکرد خوبی داشته باشد اما ارزش ارز دیجیتال آن کاهش یابد.

تنها استثنائی که باید در اینجا قائل شد توکن‌های امنیتی می‌باشند که می‌تواند به سرمایه‌گذاران خود مالکیت اعطا کند. اما با این‌ وجود، به دستورالعمل‌های ارائه آن ارز دیجیتال بستگی دارد.

ارزهای دیجیتال بازی متفاوتی دارند.

9. به دنبال ارز دیجیتال ارزان قیمت می‌گردید

با رؤیای لامبورگینی و جت‌های خصوصی به دنبال کوین‌‌های ارزان نباشید.

بسیاری از سرمایه‌گذاران بی‌سواد در فضای رمزنگاری، ارزهای دیجیتال ارزان‌ قیمت را خریداری می‌کنند. زیرا فکر می‌کنند این رمزارزها شانس بیشتری برای بازدهی بالا دارند. 

اگر یک کوین با قیمت 0.01 دلار و کوین دیگری با قیمت 75 دلار در اختیار این افراد قرار بگیرد، آن‌ها کورکورانه کوین 0.01 دلاری را خریداری می‌کنند زیرا فکر می‌کنند حرکت کوین از 0.01 دلار به 0.02 دلار، راحت‌تر از 75 به 150 دلار است.

 این یک تله رایج است.

فاکتورهای زیادی بر قیمت یک ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارند، دو مورد از مهم‌ترین عوامل عبارتند از: عرضه در گردش و ارزش جهانی ارز. اغلب مواقع یک ارز دیجیتال ارزان دارای عرضه بالایی می‌باشد که این کار قیمت آن را کاهش می‌دهد. اگر عرضه انبوه و ارزش واقعی آن کم باشد، آنگاه کوین قیمت گذاری شده در 0.01 دلار، کم ارزش‌گذاری نشده است و حتی می‌تواند پایین‌تر هم قیمت گذاری شود.

عامل مهمتری که در هنگام جستجوی ‌کوین‌های با پتانسیل رشد بالا باید در نظر گرفته شود، سرمایه بازار رمزارز مورد نظر می‌باشد. سرمایه بازار از طریق (قیمت فعلی * سرمایه در گردش) محاسبه می‌شود و غالبا شاخص بهتری (نه بهترین شاخص) برای ارزیابی یک ارز توسط سرمایه‌گذاران می‌باشد. 

اگر می‌خواهید ارز خوب بعدی را پیدا کنید، به دنبال ارزهایی باشید که سرمایه بازاری کمی دارند. 

ارزهای دیجیتال با سرمایه پایین از پتانسیل بیشتری برای رشد برخوردار هستند اما با ریسک بسیار بیشتری نیز همراه می‌باشند (عدم موفقیت، نقد شوندگی و غیره).

در نهایت، اگر هنوز در این حوزه مبتدی هستید باید از این ارزهای دیجیتال دوری کنید و سرمایه‌گذاری‌های بعدی خود را براساس ارزش بالقوه آن‌ها در دنیای واقعی انتخاب کنید.

10. فکر می‌کنید همیشه باید حق با شما باشد

همیشه حق با شما نیست و ایرادی هم ندارد. دوست ندارم این را به شما بگویم،اما خودتان باید به آن برسید. سرمایه‌گذاری حتی برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای یک بازی حدس زدنی پرخطر است که کمی تابع شانس می‌باشد. برای پیروزی در این حوزه، کافی ست درصدی از مواقع حق با شما باشد. 

به‌عنوان مثال، در یک نگاه بلند مدت اگر 55 درصد از مواقع سرمایه‌گذاری شما 2 برابر شود، آنگاه می‌توانید 45 درصد از مواقع ضرر بدهید.

11- مرتکب اشتباه می‌شوید

دست نگه‌دار، دوست من! هنگام انتقال پول خود عجله نکنید و از صحت آدرس‌ کیف پول هنگام ارسال و دریافت مطمئن شوید. هرگز آدرس والت ارز دیجیتال را تایپ نکنید. فقط آن‌ها را کپی و paste  کنید. به این ترتیب، از بروز هرگونه اشتباه تایپی جلوگیری می‌کنید. علاوه بر این کار سریع‌تر است! بعد از کپی و paste کردن آدرس والت، همیشه دو حرف اول و سه حرف آخر را چک کنید.

12. به سبد سهام ارز دیجیتال خود تنوع نمی‌دهید

استراتژی سرمایه‌گذاری شما در ارز دیجیتال باید داری تنوع باشد. شاید سرمایه گذاری در یک رمز ارز وسوسه‌انگیز باشد ولی تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید. هر سرمایه‌گذار باتجربه‌ای در دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند و خود را در برابر ریسک مصون کرده یا آن را مدیریت می‌کند. ممکن است متوجه شده باشید برخی از ارزها به نحوی با هم مرتبط هستند، وقتی قیمت یکی از این ارزها بالا می‌رود، دیگری پایین می‌آید. اگر این حالت وجود دارد و شما به آینده هر دو ارز دیجیتال علاقه مند هستید می‌توانید در هر دوی آنها سرمایه گذاری کنید. در این سرمایه‌گذاری شما بسیار مطمئن‌تر خواهد بود.

توصیه من: حداقل 5 نوع ارز دیجیتال داشته باشید.

13. سبد ارز دیجیتال خود را بیش از حد متنوع می‌کنید

تعداد ارز دیجیتال‌ را طوری انتخاب کنید که بتوانید آن‌ها را پیگیری کنید. این به معنای پیگیری اخبار و نوسانات قیمت آنها نیز می‌باشد. 

توصیه من: هر بار حداکثر روی 10 ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید.

13. سبد خود را بیش از حد متنوع می‌کنید.

در تنوع ارز دیجیتال خود مسئولیت داشته باشید!

14. خودتان تحقیقات لازم را در ارزهای دیجیتال انجام نمی‌دهید 

 قبل از سرمایه‌گذاری روی یک ارز درباره آن تحقیق کنید. بسیاری از مردم از روی هیجان کاذب سرمایه‌گذاری می‌کنند. برخی از مردم با دیدن صحبت سرمایه‌گذاران در توییتر یا فیس بوک در مورد یک ارز و افزایش قیمت ارزی خاص، خرید عجولانه و بدون برنامه ریزی انجام می‌دهند. این اقدام اغلب پایان خوبی ندارد. حتما خودتان بررسی کنید. هنگام بررسی یک پروژه، باید بتوانید به موارد زیر پاسخ دهید:

  • هدف پروژه چیست؟
  • اعضای اصلی تیم چه کسانی هستند؟ آیا آن‌ها قبلا با هم کار کرده‌اند یا در گذشته موفقیتی داشته‌اند؟
  • انتظار می‌رود چه زمانی شبکه اصلی راه‌اندازی شود؟

اگر پاسخی برای این سوالات داشته باشید، زمان آن رسیده که شروع کنید. از اینکه فرصت سرمایه گذاری را از دست بدهید نترسید؛ همیشه فرصت‌های بیشتری در آینده پیش خواهند آمد.

15. بررسی‌ها و تحقیقات شما درباره ارزهای دیجیتال کافی نیست

به محض اینکه متوجه شدید بر روی چه موضوعی باید تحقیق کنید، تحقیقات و بررسی‌های خود را شروع کنید. اگر در بیت کوین و ارزهای دیجیتال تازه‌کار هستید این روند می‌تواند برای شما زمان‌بر باشد. اما هرچه بیشتر درباره بیت کوین و ارزهای دیجیتال تحقیق کنید، درک شما در این زمینه بهتر خواهد شد.

در اینجا چند اصل برای شروع کار آورده شده است:

  1. با توجه به موضوع، برای هر کوین یا ارز دیجیتالی نگاهی به وب‌سایت اطلاع‌رسانی BitcoinTalk.org بیندازید.
  2. در اینترنت جستجو کنید و ببینید آیا بر روی این ارز بررسی انجام‌ گرفته یا موردی از کلاهبرداری این ارز دیجیتال تا به حال گزارش شده است. اگر در گوگل یا Reddit صحبت‌های زیادی درباره کلاهبرداری آن ارز دیجیتال مشاهده کردید، حتما ارزش این را دارد که بررسی‌های عمیق‌تری انجام دهید. 
  3. مسائل اقتصادی هر ارز مانند ارزش بازار، حجم معاملات، تاریخچه قیمت و سرمایه کل بازار و سرمایه در گردش را حتما بررسی کنید. 
  4. نظرات متقابل متخصصان حوزه‌ ارزهای دیجیتال را بررسی و ارزیابی کنید. هرگز تنها به یک عقیده اطمینان نکنید.

16. اطلاعاتتان را در مورد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال به روز نگه نمی‌دارید

وقتی صاحب 5، 6، 7 یا … نوع ارز دیجیتال می‌شوید، میزان مسئولیتی که به عهده شماست افزایش می‌یابد. مطمئن شوید که اطلاعاتتان را با تمام نوسانات قیمتی این ارزهای دیجیتال به‌ روز نگه می‌دارید.

برای اینکه اطلاعاتتان را در مورد بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال بروز نگه دارید می‌بایست:

  • آن‌ها را از طریق شبکه‌های اجتماعی و از طریق وبلاگشان دنبال کنید.
  • به کانال‌های ارتباطی آن‌ها بپیوندید، مانند تلگرام و دیسکورد
  • وب‌سایت‌ها و موضوعات Bitcointalk را نشانه‌گذاری (هایلایت) کنید.

17. برنامه‌ای برای نحوه سرمایه گذاری در رمزارزها ندارید که به آن پایبند باشید

بسیاری از مردم صبر می‌کنند که بازار به اوج خود برسد. هنگامی که پورتفوی آن‌ها به اوج قیمت می‌رسد آن‌ها فقط می‌خواهند روند صعود‌های بیشتر داشته باشد (ارزش پرتفوی آنها بالاتر رود). از طرف دیگر، وقتی که قیمت یک کوین افت می‌کند، آن‌ را تا زمانی که 0 می‌شود نگه می‌دارند، زیرا نسبت به سرمایه‌گذاری‌ خود مصمم هستند. بهترین راه برای جلوگیری از این شرایط تعیین هدف، پایبند بودن به آن و حریص نبودن است. بنابراین، هنگامی که وارد یک موقعیت می‌شوید مطمئن شوید که برنامه خود را نوشته‌اید.

18. سود خود را در رمزارزها برداشت نمی کنید

اگر می‌خواهید استراتژی سرمایه‌گذاری شما در بازار ارزهای دیجیتال سودآور باشد باید در نهایت بفروشید و سودها را جمع کنید. 

از اشتباهات دیگران بیاموزید. در پایان سال 2017 در جریان یک رشد بزرگ در بازار ارزهای دیجیتال، اگر سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال خود را می‌فروختند و سود خود را برداشت می‌کردند،  تعداد زیادی از آنها ثروتمند می‌شدند. از طرف دیگر، بسیاری به سودهای تئوری اعتقاد داشتند، اما در بازار خرسی رمزارزهای خود را به طور افراطی نگه داشتند. و پس از آن در ضرر بزرگی گیر افتادند و منتظر حرکت گاوی بعدی شدند. 

به یاد داشته باشید تا زمانی که دست به فروش نزنید و سود خود را برداشت نکنید، سود نخواهید کرد.  

19. ضررهای خود را کاهش نمی‌دهید 

سرسخت بودن آسان است. اما در پایان روز ممکن است بازار به سمتی حرکت کند که برخلاف احساس شماست. کوین‌هایی را که دیگر به آنها ایمان ندارید، نگه ندارید. همیشه باید از خود بپرسید: «اگر من این کوین را نخریده بودم، الان این کوین را می‌خریدم؟» 

با خودتان صادق باشید. امکان دارد همه چیز تغییر کند. علاوه بر این، اگر قصد دارید ضررها را با 15٪ ببندید، این کار را انجام دهید. مهم نیست که در آن زمان چه احساسی دارید. استدلال نکنید که افزایش خواهد یافت. ضررهای خود را کاهش داده و به برنامه خود اعتماد کنید.

20. ارزهای دیجیتال را در اوج قیمت می‌خرید

شرط می‌بندم وقتی بیت کوین در 20,000 یا 60,000 دلار بود، دوستان و خانواده از شما درباره ارزهای دیجیتال سؤال می‌کردند. دلیل این امر آن است که به طور طبیعی مردم تمایل دارند روند را دنبال کنند. در این بین افرادی سود می‌برند که زودتر وارد این روند شدنده‌اند. 

در اوج قیمت رمزارزها را نخرید، مخصوصا وقتی یک کوین به بالاترین قیمت خود (ATH) نزدیک است. چرا وقتی می‌توانید بیت کوین را در کمتر از اوج قیمت بخرید، این رمزارز را نمی‌خرید؟ در بعضی مواقع گران خریدن ممکن است تصمیم درستی باشد، اما در اغلب موارد این کار اشتباه است.

21. به اندازه کافی در ارزهای دیجیتال هودل نمی‌کنید

از طرف دیگر، بسیاری از سرمایه‌گذاران کم حوصله هستند و به دلیل احساسات، سریعا جلوی ضرر خود را می‌گیرند. 

بازار ارزهای دیجیتال از چرخه‌هایی ساخته شده است که قیمت‌ها در آن به شدت پرنوسان می‌باشد. اگر گران می‌خرید باید منتظر چرخه جدید بازار بمانید تا به سود خود برسید (که به معنی یک جریان خرسی و سپس گاوی است) و در این صورت احتمالا بیش از یک سال باید منتظر بمانید.

مثالی که در این رابطه می‌توان زد پروژه Verge است. در آن زمان شایعاتی توسط جان مک‌کافی (John McAfee) و دیگر چهره‌های برتر منتشر شد. آنها درباره مشارکت‌ها و نوآوری‌ها بحث می‌کردند. قیمت بر اساس شایعه به سرعت بالا رفت و برخی از افراد بهترین تصمیمات اولیه را گرفتند و یک فرصت دیگر به خود دادند.  

به یاد داشته باشید اگر هنوز به این پروژه اعتقاد دارید، بهترین شرط بندی برای شما این است که صبور باشید و محکم بمانید حتی اگر قیمت به‌سرعت کاهش یابد.

22. تصور می‌کنید در ریاضیات مهارت لازم را دارید

هر سرمایه‌گذار موفق باید ریاضیات پایه مربوط به معامله‌گری را درک کند. اگر پیامدهای واقعی یک افت 20 درصدی را درک نمی‌کنید، وقت آن است که یاد بگیرید. در ادامه چند نمونه از سردرگمی‌های مربوط به ریاضیات آورده شده است: 

  • اگر یک دارایی 50٪ افت قیمت داشته باشد برای سربه‌سر شدن قیمت نباید فقط همان مقدار درصد افت رشد داشته باشد. در واقعیت، باید 100٪ افزایش قیمت داشته باشید. در مورد آن فکر کنید: اگر یک کوین را به قیمت 100 دلار خریداری کردید و قیمت آن 50 دلار کاهش پیدا کند، باید قیمت دو برابر (100٪+) شود تا از 50 دلار دوباره به 100 دلار برسد. اگر فقط 50 درصد افزایش یابد، شما 75 دلار خواهید داشت. در غیر این صورت هنوز هم متضرر هستید.
  • تفاوت بین 80٪ ضرر و 95٪ ضرر بسیار چشمگیر است. برای سربه‌سر شدن بعد از یک ضرر 80 درصدی، قیمت باید 5 برابر افزایش یابد. برای سربه‌سر شدن در ضرر 95٪ شما باید منتظر 20 برابر شدن قیمت باشید. با هر 10 درصد، افت اختلاف بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود

23. از تایید هویت دو عاملی یا 2FA استفاده نمی‌کنید

دنیای ارزهای دیجیتال غرب وحشی است. این حوزه پر از فرصت‌های فوق‌العاده است، اما به‌شدت خطرناک است. یک قدم مهم هنگام کار و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، بالا بردن امنیت ارزهای دیجیتال‌تان است. فعال کردن 2FA در هر وب‌سایت حساس، مهم‌ترین کاریست که برای بالا بردن امنیت حساب‌های خود در آن سیستم باید انجام دهید. 2FA یا تأیید هویت دو عاملی، لایه‌ی دیگری از امنیت در هنگام ورود به سیستم است. در اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال، کیف پول‌ها و دیگر خدمات ارزهای دیجیتال فعال کردن این کد امکان‌پذیر است. برای فعال کردن 2FA، شما باید یک برنامه آن را از طریق تلفن هوشمند خود دانلود کنید، به عنوان مثال، برنامه‌ی گوگل Google Authenticator را به شما پیشنهاد می‌کنیم.  برنامه را از طریق کد QR با صرافی یا کیف پول خود همگام کنید. این کار بسیار ساده است. دفعه بعد که وارد سامانه صرافی / کیف پول‌تان می‌شوید، علاوه بر وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود می‌بایست از کد دو عاملی را از برنامه نصب شده، وارد کنید. در این برنامه هر 30 ثانیه کد دوعاملی تغییر می‌کند، بنابراین برای اینکه شخصی بتواند حساب شما را هک کند، به تلفن همراه شما احتیاج دارد.

24. ارزهای دیجیتال خود را در صرافی‌ها نگه می‌دارید

یکی از معروف‌ترین شعارها در صنعت رمزنگاری این است که «اگر مراقب کلیدهایتان نباشید، نمی‌توانید کوین‌هایتان را کنترل کنید.» صرافی‌های ارز دیجیتال از اهداف بزرگ هکرها و همیشه در معرض خطر هستند. وقتی ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول صرافی نگهداری می‌کنید، صرافی کوین‌های شما را کنترل می‌کند. در این صورت شما به اقدامات امنیتی صرافی و نه به خودتان اعتماد می‌کنید.

به نفع خودتان است که ارزهای دیجیتال خود را در یک کیف پول شخصی نگه دارید. 

25. یک کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال تهیه نمی‌کنید

باید بگوییم که اگر بیش از 500 دلار در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اید، کیف پول‌های سخت‌افزاری یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه است. این والت‌ها به اینترنت متصل نیستند. به این معنی که هکرها نمی‌توانند به ارزهای دیجیتال شما دستبرد بزنند. در صورتی آنها می‌توانند ارزهای دیجیتال شما را بدست آورند که دستگاه سخت افزاری والت شما را سرقت کرده و رمز عبور آن را بدانند. استفاده از والت سخت افزاری امنیت را بسیار بیشتر و ساده‌تر کرده است. اگر سرمایه‌ای بیش از 5000 دلار را به ارزهای دیجیتال اختصاص داده‌اید، ارزش دارد که دو والت سخت افزاری تهیه کنید. والت دوم می‌تواند کپی از والت اول باشد. کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند Ledger Nano S به‌طور باور نکردنی ایمن، قابل اطمینان و کار کردن با آنها بسیار راحت است.

26. بهترین شیوه‌های امنیتی را در ارزهای دیجیتال نمی‌دانید

هم والت و هم وب‌سایت‌هایی که استفاده می‌کنید در امنیت اطلاعات شخصی حساس شما بسیار مهم است.  در انتخاب آنها تمام تلاشتان را انجام دهید که اطلاعاتی که در آنها ثبت می‌کنید در جای امنی ثبت شده باشند.  

اگر کسی حساب‌های شما را به خطر بیاندازد، آنگاه باید با همه وجوه خود خداحافظی کنید. امنیت را جدی بگیرید و از کسانی که راه سخت را یاد گرفته‌اند، بیاموزید.

هنگام استفاده ازوالت، چه سخت‌افزاری چه دسکتاپی، مطمئن شوید که کارهای زیر را انجام داده‌اید:

  • از به کار بردن Wifi عمومی خودداری کنید.
  • از به کار بردن نرم‌افزار / افزونه‌های (extensions) ناامن خودداری کنید.
  • از رمزهای عبور قوی استفاده کنید.

نکته مهم دیگر: هنگام ورود به فضای رمزنگاری، از آدرس ایمیل روزانه خود استفاده نکنید. از یک ایمیل جداگانه که به سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال اختصاص داده‌اید، استفاده کنید.

27. از اطلاعات حساس خود نسخه پشتیبان تهیه نمی‌کنید

همیشه از داده‌های 2FA و کیف پول نسخه پشتیبان تهیه کنید. اگر به کامپیوتر خود دسترسی نداشته باشید و از کلیدهای خصوصی، کلمات بازیابی (seed) یا رمز عبورتان نسخه پشتیبان تهیه نکرده باشید، دیگر نمی‌توانید به کوین‌های خود دسترسی پیدا کنید. 

در مورد صرافی‌ها هم اگر تلفن همراه خود را گم کنید و نسخه‌ی دیگری از کلیدهای 2FA را نگه نداشته باشید، دیگر نمی‌توانید وارد حساب کاربریتان شوید و حساب شما قفل خواهد شد. والت‌ها و صرافی‌ها اغلب شما را در این فرآیند راهنمایی می‌کنند، بنابراین حتماً دستورالعمل‌های آن‌ها را با دقت بخوانید و دنبال کنید. برای 2FA، به شما توصیه می‌کنیم از کلیدهای خود پشتیبان تهیه کنید تا وقتی یک گوشی جدید می‌گیرید، بتوانید تمام حساب‌های خود را به گوشی جدید وارد کنید. نباید انجام این کارها را فراموش کنید. اگر در انجام این کارها کوتاهی یا فراموش کنید، دردسر بزرگ و زمان‌بر خواهید داشت.

28. گول کلاهبردارها را می‌خورید

بسیار مراقب باشید. در دنیای ارزهای دیجیتال کلاهبرداران زیادی وجود دارد که با گذشت زمان ترفندهای هوشمندانه‌تری دارند. در ادامه چند روش قابل اعتماد برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ها آمده است:

  1. URL‌هایی را که می‌خواهید روی آن‌ها کلیک کنید، حداقل دوبار بررسی کنید. یک URL می‌تواند در این متن به صورت نهفته قرار گرفته شده باشد. اگر بر روی یک لینک حساس – مانند یک کیف پول – کلیک کنید و به یک URL متفاوت برسید، چه می‌کنید؟ حتما پیش از آنکه آن را باز کنید می‌توانید با کلیک راست بر روی آن، آدرس URL را کپی کنید و URL را در یک صفحه جدید مرورگر قرار دهید،  اما دکمه اینتر را فشار ندهید. سپس URL کپی شده را بررسی کنید.
  2. دامنه‌هایی (domin) که می‌خواهید وارد شوید، حتما سه بار چک کنید. ممکن است  چیزهایی را ببینید که شما را غافلگیر سازد. به‌عنوان مثال، ممکن است به جای coinbase.com وارد coiinbase.com شوید. مطمئن باشید که این وب‌سایت‌ها برای سرقت پول شما درست شده‌اند.
  3. از فرصت‌های بدست آوردن «پول مفت» خودداری کنید. هر بار که به شما وعده پولدار شدن به صورت آنلاین داده می‌شود، به طور پنهانی کلاهبرداری صورت می‌گیرد. این امر دقیقا مثل طرح‌های پانزی است که به افراد وعده پول‌های پول‌های هنگفت در کمترین زمان داده می‌شود. به یاد داشته باشید: فرصت‌های بزرگ دو دستی به شما پیشنهاد نمی‌شوند.
  4. از گوگل و انجمن‌های مربوطه سؤال کنید. در گوگل عبارت [“نام وب‌سایت” + کلاهبرداری] یا [“وب‌سایت” + نقد و بررسی] را تایپ کنید، خیلی سریع اطلاعاتی درباره آن سایت بدست می‌آورید.

29. یک جامعه مطمئن برای یادگیری در مورد ارزهای دیجیتال پیدا نمی‌کنید

هنگامی که به مشکل خاصی برخورد، انجمن‌های آنلاین بسیار مفید خواهند بود. فرقی نمی‌کند که برای استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال به مشکل خورده باشید یا در مورد ارزش اصلی بیت کوین سؤال داشته باشید و یا هر مشکل دیگری در این حوزه، بودن در کنار افراد همفکر بسیار ضروری است. همچنین عضویت در این انجمن‌ها می‌تواند جریان مداوم احساسات در ارزهای دیجیتال را برای شما فراهم کند تا نبض صنعت را بدانید. گروه‌هایی که در فیس بوک (facebook)، ردیت (Reddit)، بیت کوین تاک (BitcoinTalk) هستند می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند. در تمامی شبکه‌های اجتماعی می‌توانید این نوع گروه‌ها را جستجو کنید.

30. از کلاهبردارها پیروی می‌کنید

منظور از کلاهبردار در این قسمت افرادی هستند که شت کوین‌ها یا ارزهای دیجیتال به درد‌نخور را تبلیغ می‌کنند و در ازای این کار حقوقی را دریافت می‌کنند. 

 در اینجا نام فرد خاصی را نمی‌بریم، اما بسیاری از افراد تاثیر گذار، وبلاگ نویس‌ها و افراد فعال در یوتیوب متهم به انجام چنین کاری هستند و پروژه‌هایی وحشتناک و حتی گاها کلاه برداری را ترویج می‌دهند که این کار را به خاطر مقاصد شخصی انجام می دهند. چه به آنها برای این کار پول داده شود و چه مقاصد دیگری داشته باشند (به عنوان مثال مقادیر زیادی از آن کوین را داشته باشند، یا صاحبان پروژه را بشناسند و غیره) در نهایت این شما هستید که تاوان تبعیت کورکورانه را از توصیه آنها خواهید داد.

31. موج

کلاهبردارها قصد دارند افراد زیادی را به دنبال خود بکشانند. اگر آنها اینفلوئنسرهایی باشند که هزاران فالوور دارند، آنگاه می‌بینید که تمامی آنها به صورت هم‌صدا درباره یک ارز دیجیتال صحبت می‌کنند. این امر می‌تواند منجر به ایجاد موضوعات فیس بوکی، موضوعات توییتری و موضوعات جوامعی مثل بیت کوین تاک (Bitcointalk) شود. کورکورانه از آن‌ها پیروی نکنید. احتمالا شایعات را بشنوید که: 

  • این کوین واقعاً امیدوارکننده است،
  • یا تصور می‌کنید که هیچ‌چیز جدیدتر دیگری در این دنیا وجود ندارد.

به عنوان مثال، رمزارزی به نام ICON را تعداد زیادی از مردم خریدند و در انجمن‌های بزرگ و رسانه‌های اجتماعی کشش زیادی به وجود آورد

تحلیل قیمت بیت | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

قیمت رمز ارز Icon. منبع: تریدینگ ویو

اما 12 ماه بعد موج ایجاد شده از فروکش کرد و قیمت این ارز دیجیتال 98 درصد کاهش یافت.

در کل، در مورد کوین مورد نظر تحقیقات خود را انجام دهید و به شایعات توجه نکنید.

این توصیه را دنبال کنید: وقتی همه در مورد یک ارز دیجیتال صحبت می‌کنند، احتمالا  زمان فروش آن می‌باشد.

32. وارد پوزیشن‌های معاملاتی می‌شوید که دیگر نمی‌توانید از آن خارج شوید

ممکن است کوینی را خریداری کنید که هیچ‌کس نمی‌خواهد آن را بخرد. در این حالت شما در یک بازار غیر نقدشونده هستید. نقدشوندگی به سهولت خرید یا فروش یک دارایی در یک بازار اشاره دارد. با بررسی حجم معاملات آن ارز دیجیتال در ارزش کل بازار می‌توانید چگونگی نقدشوندگی آن را چک کنید. نقدشوندگی یکی از نکات ضروری در سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال است:

اگر قیمت یک ارز دیجیتال سقوط کند چه باید کرد؟

اگر قیمت یک ارز دیجیتال به‌سرعت بالا رود، برای ورود به سرمایه نیاز داشتید چه کاری باید انجام داد؟

اگر به دلیل مسائل شخصی به پول احتیاج پیدا کنید چه کاری باید انجام دهید؟

در هر یک از این سناریوها، باید بتوانید ارزهای دیجیتال خود را به‌سرعت و یکجا بفروشید.

اگر مجبور باشید ارز دیجیتالی را بفروشید که از نقدشوندگی کمی برخوردار است، برای پیدا کردن خریدار/ خریداران مجبور هستید آن را با قیمت کمتری بفروشید.

حتی بدتر: اگر ارزهای دیجیتال شما غیر نقدشونده باشند، ممکن است مجبور باشید برای همیشه با پول خود خداحافظی کنید. هرچه نقدشوندگی یک ارز دیجیتال کم باشد پر ریسک‌تر است. اگر مبتدی هستید، وقت خود را حتی با خرید یک ارز دیجیتال که حجم معاملات روزانه آن کم است تلف نکنید.

33. FOMO (ترس از دست دادن) دارید

اصطلاح ((FOMO) fear of missing out) یا ترس از دست دادن، یک رفتار رایج در بازار ارزهای دیجیتال است. FOMO زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران احساس می‌کنند قرار است فرصت بزرگی را در مورد یک ارز دیجیتال از دست بدهند و در نتیجه همانند یک فرد بی‌تجربه، ارز دیجیتال موردنظر را صرفا با تبعیت از سایر معامله‌گران، خریداری می‌کنند. نمونه‌هایی از این نوع متقاعدسازی‌ها، می‌تواند صاحبان پروژه یا سرمایه‌گذارانی باشند که مواردی مانند: “خبر بزرگ هفته آینده منتشر شد” یا “مشارکت بزرگ با یک بانک بزرگ به زودی اعلام می‌شود” را توییت می‌کنند. بسیاری از کلاهبرداران از طریق FOMO با توضیح این که یک ارز دیجیتال خاص بزودی افزایش قیمت شدیدی خواهد داشت، به سرمایه‌گذاران این حس را القا می‌کنند که این ترند بزرگ جدید مارکت ارزهای دیجیتال است و اگر اکنون از این فرصت خرید استفاده نکنید، برای همیشه پشیمان خواهند شد. آن‌ها سرمایه‌گذاران را ترغیب به خرید غیرمنطقی و در نتیجه FOMO می‌کنند. بنابراین شایعه را نادیده بگیرید و حقایق را تجزیه‌ و تحلیل کنید. در نظر داشته باشید که تصمیمات سرمایه‌گذاری شما باید مبتنی بر منطق باشد و نه از روی احساسات.

34. گول FUD را می‌خورید

برخلاف FOMO، مفهوم FUD بیان کننده ترس، عدم اطمینان و شک و تردید است. هدف FUD این است که مردم به فروش بپردازند نه خرید. در چنین شرایطی کلاهبرداران با هدف خرید یک کوین در قیمت پایین‌تر، شروع به انتشار اخبار بد درباره آسیب‌پذیری‌های امنیتی، هک شدن، تغییرات تیمی یا هر چیز دیگر می‌کنند که باعث ایجاد ترس و فروش سریع مردم شود و اعتماد خود را به پروژه از دست بدهند. 

بنابراین بار دیگر تاکید می‌کنیم که منطقی فکر کنید. انگیزه‌ و هدف از این اقدامات را درک کنید و صرفا از روی هیجان اقدام نکنید.

35. از روی ترس اقدام به فروش می‌کنید

علاوه بر FUD، دلیل ساده دیگر فروش مردم، کاهش سریع قیمت است. اما این لزوما به این معنی نیست که قرار است قیمت آن ارز افت بیشتری کند. بنابراین منطقی است که با عجله اقدام به فروش نکرده و ضمن حفظ آرامش، با دوستانتان که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، گفتگو و مشورت کنید. در کل، “احساسات خود را کنترل کنید” و درباره تصمیم خود تجدید نظر کنید. فراموش نکنید که بازار ارزهای دیجیتال نوسانی است و باید برای ضررهای قابل‌توجه آماده باشید.

36. گول تبلیغات رسانه‌ای را می‌خورید.

اکثر سایت‌های خبری گاهی اوقات اخبار بسیار منفی و گاهی تهدیدآمیز را منتشر می‌کنند. این اخبار ممکن است مربوط به کشوری باشد که استفاده از ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده و توضیح می‌دهد که به چه سبب وال‌استریت نمی‌خواهد در آن وارد شود. عناوین فریبنده، پایه و اساس تبلیغات هستند. بسیاری از این مقالات خبری برای ایجاد صداها، جنجال‌ها و حتی گاهی FUD در نظر گرفته شده‌اند که معمولا خیلی اغراق‌آمیز است.

نوعی دیگر از محتوای رسانه‌ها که می‌تواند شما را متقاعد کند، محتوای اسپانسری است. در این صورت وب‌سایت‌ها و رسانه‌هایی که به آن‌ها اطمینان دارید، یک محصول را به دلیل هزینه‌ای که دریافت کرده‌اند تبلیغ می‌کنند، نه به این دلیل که از آن استفاده می‌کنند و آن را می‌پسندند.

محتوای اسپانسری تا زمانی خوب است که به‌وضوح بیان شود که برای این محتوا، هزینه دریافت شده است. بسیاری اوقات، محتوای اسپانسری ممکن است مشابه یک محتوای غیراسپانسری به نظر برسد، که این موضوع می‌تواند به نوعی فریب مخاطب تلقی شود.
مؤثرترین تغییری که می‌توانید برای بهبود استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت در ارز دیجیتال خود ایجاد کنید، خواندن این مقاله‌ها بصورت کامل (نه فقط عناوین و عقاید مرجع مقاله) می‌باشد. بنابراین سعی کنید همیشه آرام و شکاک باشید.

37. از نظر احساسی به سرمایه خود وابسته هستید

بسیاری از سرمایه‌گذاران از نظر عاطفی به سرمایه‌گذاری‌های خود وابسته و علاقه مند می‌شوند. به این معنی که نسبت به سرمایه خود تعصب زیادی دارند و تمایلی به فروش آن‌ها در اوج قیمت و خرید مجدد در کف قیمت بعدی ندارند. من تا کنون چندین سرمایه‌گذار ارز دیجیتال را دیده‌ام که 95٪ از ارزش سرمایه‌ آن‌ها کاهش یافته بود و با وجود آگاهی از این که این پروژه توسط تیم سازنده آن رها شده و یا از لیست صرافی‌ها خارج شده است، اما هنوز هم تمایلی به فروش این سرمایه ارز دیجیتال خود ندارند، زیرا به طوری غیرمنطقی، امید به بازگشت ارزش سرمایه خود دارند..

این موضوع با تعصبات شخصی ما که قبلاً ذکر کردیم، همراه است. درواقع انسان‌ها نمی‌خواهند بپذیرند که اشتباه می‌کنند.

بنابراین با سرمایه خود وابستگی عاطفی نداشته باشید و همیشه بر اساس منطق سرمایه گذاری کنید.

38. صبور نیستید

سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و ثروتمند، صبور هستند. گاهی ممکن است برای پیدا کردن فرصت‌های سرمایه گذاری احساس ناامیدی داشته باشید، اما ” نهنگ ها” به قدری سرمایه دارند که دو یا چند سال در انتظار زمان مناسب برای حمله به بازار بمانند. نهنگ‌ها به راحتی می‌توانند سال‌ها با ضرر در بازار خرسی صبر کنند. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران ثروتمند می‌توانند برای چندین سال ضرر کنند تا هولدرهای ضعیف را متزلزل کنند. اگر از صبر و دانش کافی در این زمینه برخوردار نیستید، بنابراین همیشه در موقعیت نادرست بازار اقدام به خرید می‌کنید. اگر به اندازه‌ای صبور باشید که حتی یک سال تمام در بازار خرسی (نزولی) هولد یا خرید کنید و تا زمان حرکت گاوی (صعودی) بعدی صبر کنید، در این صورت سود زیادی خواهید کرد.

39. خوش‌فکر (هوشیار) نیستید

همواره سعی کنید آرام و راحت باشید. 

شما می‌بایست مبلغی را سرمایه‌گذاری کنید که اگر از دست رفت، دچار مشکل نشده و بتوانید به راحتی از کنار آن رد شوید. اجازه ندهید که جراید منفی یا اخبار بزرگ، نظرتان را عوض کنند. 

اگر به خود اجازه منفی‌بافی بدهید، احتمالاً تصمیمات ضعیفی می‌گیرید. هرازگاهی ذهن خود را از ارزهای دیجیتال فاصله دهید تا فکرتان باز بماند.

40. از تحرکات بازار اطلاع ندارید

بیتکوین فقط 40 تا 50 درصد از نقدینگی بازار را تشکیل می‌دهد. هزاران نوع آلتکوین در مارکت ارزهای دیجیتال وجود دارد که در ارتباط با بیتکوین کار می‌کنند. 

عدم درک این ارتباطات می‌تواند منجر به تصمیمات ضعیف و پرهزینه در زمینه سرمایه‌گذاری شود. کسانی که با پول خود به ترید ارزهای دیجیتال می‌پردازند، این تحرکات را مانند کف دست می‌شناسند. برای چگونگی تأثیر بیتکوین و آلتکوین‌ها روی یکدیگر سه موقعیت وجود دارد:

کل بازار سقوط می‌کند. در چنین حالتی، بیتکوین غالبا نسبت به سایر کوین‌ها مقاومت بیشتری خواهد داشت. ما برای اولین بار در سال 2018 شاهد این مورد بودیم. شرایط به طوری بود که قیمت آلتکوین‌ها حدود 95% سقوط کرده، درحالی‌که قیمت بیتکوین حدود 80 کاهش پیدا کرده بود.

تسلط بیتکوین افزایش می‌یابد. در این حالت، قیمت بیتکوین به‌شدت افزایش می‌یابد، اما قیمت آلت کوین‌ها ثابت باقی مانده یا پایین می‌روند. ما این موضوع را در بازه زمانی سپتامبر تا نوامبر 2017 شاهد بودیم.

تسلط بیتکوین کاهش می‌یابد. در این سناریو، قیمت بیتکوین به‌تدریج  بالا می‌رود و قیمت آلت کوین‌ها به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. ما این موضوع را در دسامبر سال 2017 شاهد بودیم.

همه این چارچوب‌های زمانی را می‌توان در سایت کوین مارکت کپ (coinmarketcap) مشاهده کرد. وقت بگذارید و به چارچوب‌های زمانی مختلف گذشته نگاه کنید تا به شما در پیش‌بینی بهتر بازار آینده کمک کند! 

هر زمان احساس کردید بازار آماده حرکت گاوی است، آنگاه آلتکوین‌های بیشتری به سبد خرید خود اضافه کنید. از طرف دیگر، اگر معتقدید بازار رو به کاهش است، آلتکوین‌های خود را به بیتکوین و یا حتی بهتر از آن، به ارزهای فیات یا استیبل کوین‌ها تبدیل کنید.

41. از ایردراپ‌ها غافل می‌شوید

شرکت در ایردراپ‌ها، درواقع بدست آوردن پول رایگان و بدون تلاش است. 

بسیاری از مواقع، پروژه‌های جدید با هدف استراتژی بازاریابی برای افزایش آگاهی برند خود، ایردراپ برگزار کرده و توکن رایگان بین افراد توزیع می‌کند.

برای شرکت در ایردراپ و دریافت توکن‌های توزیع شده، ممکن است نیاز به ثبت‌نام در وب‌سایت آن پروژه داشته باشید، اما گاهی اوقات اصلاً نیاز به انجام کاری نیست. 

برای این که از همه ایردراپ‌ها به سرعت اطلاع پیدا کنید، می‌توانید به وبسایت AirdropAlert مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط:  ایردراپ چیست و چگونه می‌توانید کوین رایگان دریافت کنید؟

42. برای فورک‌ها آمادگی لازمه را ندارید

از دید یک سرمایه‌گذار، هاردفورک‌ها نیز مانند ایدراپ‌ها هستند. یعنی پول بی دردسر! بیشتر سرمایه‌گذارانی که من می‌شناسم، این فرصت‌ها را که می‌توانند کاملاً پرسود باشند، از دست می‌دهند. بیتکوین کش نمونه‌ای از یک هاردفورک بیتکوین است که در آن همه دارندگان بیتکوین، به ازای هر بیتکوین در کیف پول خود، 1 بیت کوین کش دریافت کردند. بیتکوین کش با قیمتی بالغ بر 100 دلار یا 200 دلار معامله می‌شود، بنابراین این کوین‌های رایگان، ارزان قیمت نیستند.

فقط مطمئن شوید که کیف پولی که استفاده می‌کنید، از فورک پشتیبانی می‌کند. به همین سادگی! 

برای دریافت اطلاعات بروز از هاردفورک‌ها، می‌توانید از وبسایت CoinsCalendar استفاده نمایید.

43. از بهترین ابزارهای موجود بهره نمی‌برید

صنعت ارزهای دیجیتال پر از افراد خلاق و تلاشگر است که برخی از محصولات و خدمات مفید را ارائه می‌دهند. 

فقط به خودتان متکی نباشید و از تمام ابزارهایی که در اختیار دارید، برای ساخت بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال استفاده کنید و تصمیمات بهتری بگیرید.

44. تتر هولد می‌کنید

تتر (Tether) با نماد USDT، یک استیبل کوین است که ارزش آن روی 1 دلار  ثابت نگه داشته می‌شود. مقرر شده است که هر تتر پشتوانه یک دلاری در بانک داشته باشد. 

برای خرید تتر و هولد آن دو خطر وجود دارد:

گذشته مبهم شرکت تتر: بسیاری بر این باورند که هر تتر واقعا با یک دلار آمریکا پشتیبانی نمی‌شود.

به گفته سخنگوی شرکت تتر، این شرکت رابطه خود را با  شرکت حسابرسی فرایدمن (Friedman LLP) منحل کرده است.

کارمزد انتقالات بالا: ممکن است اکثر مردم این را ندانند که برداشت USDT از صرافی‌ها، خصوصا روی شبکه اتریوم، گاها چندین دلار هزینه دارد. اگر می‌خواهید وجوه خود را به صرافی دیگری منتقل کنید، اغلب تبدیل به یک ارز دیجیتال و انتقال آن به جای تتر، ارزان‌تر خواهد بود (هر چند وقت‌گیرتر است). 

در حالی که ورود به موقعیت‌های تتری برای معاملات کوتاه‌مدت ایرادی ندارد، ولی بهتر است آن را برای مدت خیلی طولانی نگهداری نکنید.

45. از استراتژی «با شایعه بخر، با اخبار بفروش» غافل هستید

یک روایت معروف وجود دارد که می‌گوید، “با شایعه بخر، با اخبار بفروش.” اغلب پروژه‌های ارز دیجیتال قبل از این که محصول نهایی آ‌ن‌ها راه اندازی شود، کوین خود را عرضه می‌کنند. بدین ترتیب شایعاتی در مورد زمان تکمیل محصول، شرکت‌هایی که با آن‌ها همکاری می‌کنند و صرافی‌هایی که کوین آن را لیست می‌کنند، در جامعه پخش می‌شوند. 

این شایعات معمولاً هیجانات زیادی در مورد آن پروژه بوجود می‌آورند. این هیجانات می‌تواند به حدی اغراق آمیز شوند که وقتی خبر واقعی منتشر می‌شود، قیمت کاهش می‌یابد. 

یک مثال برای این امر، پروژه Verge است که زمانی شایعاتی توسط جان مکافی (John McAfee)  و دیگر چهره‌های برجسته این حوزه، در مورد مشارکت‌ها و نوآوری‌های این پروژه، منتشر شد. در نتیجه قیمت ورج با شایعات به‌سرعت بالا رفت و افرادی که خیلی زود اقدام به خرید آن کردند، بهترین تصمیم زندگی خود را گرفتند.

46. با اخبار می‌خرید

از طرف دیگر، هنگامی‌که این اخبار منتشر می‌شوند، اقدام به خرید نکنید. زیرا در این موقعیت، دیگر خیلی دیر شده است. این در حالی است که کسانی که همسو با شایعات خرید می‌کنند، سودشان را دریافت می‌کنند. زمانی که خبرهای واقعی در مورد Verge منتشر شد، قیمت آن به‌شدت، بیش از 80٪ کاهش یافت.

 بنابراین، به جای این که فقط در زمان انتشار اخبار مربوط به یک کوین، اقدام به خرید آن نمایید، مقداری ریسک کنید. همسو با انتشار شایعات در مورد آن کوین، اقدام به خرید نمایید و منتظر بمانید تا حباب آن رشد کند و وقتی اخبار آن منتشر شد، آن را بفروشید.

47. نمی‌دانید چگونه یک نمودار معاملاتی را بخوانید

پس از درک برخی پویایی‌های اساسی مانند عرضه و تقاضا، آنگاه باید شروع به یادگیری نحوه خواندن نمودارهای معاملاتی کنید که به تحلیل تکنیکال نیز معروف است. تحلیل تکنیکال، علمی است که به شما کمک می‌کند با آنالیز داده‌های گذشته بازار، آینده را بهتر پیش‌بینی کنید. این حس را وقتی به دست می‌آورید که بازارها در حال تغییر (وارونه شدن) باشند و یا زمانی که دارایی‌ها به‌درستی قیمت‌گذاری نشده‌اند.

برای برخی، استراتژی سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال بسیار مفید و اساسی است. وب‌سایت BabyPips یک مکان محبوب برای شروع یادگیری تحلیل تکنیکال است. این مطلب نه‌تنها در مورد رمزارزها بلکه در مورد همه بازارها به کار می‌رود. دانستن نحوه خواندن نمودارها برای شما نسبت به کسانی که نمی‌توانند این کار را انجام دهند یک مزیت محسوب می‌شود- و می‌تواند بسیار سودمند باشد.

48. خود را برای بازارهای گاوی آماده نمی‌کنید

آیا اعتقاد دارید که بازار مرده است و کل صنعت ارزهای دیجیتال  تنها به دلیل سقوط بیت کوین در حال از بین رفتن است؟ البته که نه. این چرخه‌ها همیشه اتفاق می‌افتند، بنابراین از اینکه مخالف جمع حرکت می‌کنید نترسید. اگر زمانی که در سود بودید، فروخته بودید می‌توانستید در بازارهای خرسی خود را  برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال آماده کنید. پول‌هایتان  را در کیفهای پول خود در دسترس قرار دهید و هنگامی‌که همه افراد در بازار ترسیده‌اند شما آماده جمع‌آوری ارزهای دیجیتال مورد نظرتان باشید.

اما حواستان باشد که FOMO نکنید! به‌طور کلی، بازارهای خرسی می‌تواند بیش از یک سال دوام داشته باشد. اگر خیلی زود وارد شده باشید (خرید کرده باشید) در نهایت پول زیادی را از دست خواهید داد. بازارهای خرسی نیز زمان زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا آلت‌کوین‌هایی را پیدا کنید که ارزش سرمایه‌گذاری دارند. بنابراین صبر نکنید تا بازار گاوی بازگردد – تحقیقات خود را از قبل انجام دهید.

49. به احساس بازار گوش نمی‌دهید

اگر احساس کل بازار متفاوت باشد، پس قیمت نیز ممکن است متفاوت شود. درحالی‌که ممکن است انتظار یک بازار گاوی را داشته باشید یا به یک ارز دیجیتال خوش‌بین باشید، سایر سرمایه‌گذاران ممکن است احساسی مخالف شما داشته باشند. به این دلیل است که گوش دادن به احساسات سایر سرمایه‌گذاران در صنعت بسیار مهم است، اگر این‌طور نباشد، ممکن است حدود یک ماه بازار خرسی/گاوی بعدی یا ارز دیجیتال بعدی را از دست بدهید.

بنابراین، چگونه به احساس رفقای خود گوش می‌دهید؟

  • افکار سایر سرمایه‌گذاران را بخوانید. نه افکار تأثیرگذاران یا رسانه‌ها یا حتی سرمایه‌گذارانی مثل شما و من! می‌توانید این کار را با پیوستن و مشارکت فعالانه در برخی از بهترین انجمن‌های ارز دیجیتال انجام دهید (اشتباه شماره 29 را بخوانید).
  • از ابزارها استفاده کنید. این ابزارها اطلاعات را از وب جمع آوری و آن را به معیارهای منطقی تبدیل می‌کنند و هر یک از آن‌ها برای تعیین احساسات از عوامل مختلفی استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، سایت Alternative.me داده‌های مربوط به حجم‌های معاملاتی، Google Trends و رسانه‌های اجتماعی را از بین سایر شاخص‌ها جمع آوری می‌کند. به یاد داشته باشید که احساسات تنها یکی از شاخص‌ها برای حرکت‌های بعدی بازار است. هنگام ایجاد استراتژی برای ارز دیجیتال، شاخص‌های مختلف را از چندین منبع به کار بگیرید. همیشه در برابر احساسات از منطق استفاده کنید. 

50. از ارزدیجیتال خود سودی به دست نمی‌آورید

شما نمی‌توانید از ارزهای دیجیتال مثل حساب بانکی خود سود کسب کنید، اما روش‌هایی وجود دارند که به وسیله آن‌ها به‌سادگی می‌توانید کیف‌هایتان را با آن بزرگ کنید (سود کنید).

 سه روش برای کسب سود از ارزهای دیجیتال وجود دارد:

  1. کوین‌ها را استیک (stake) کنید
  2. معاملات مارجین
  3. پلتفرم وام‌دهی

51. سود اوراق قرضه

آیا فقط در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ این آخرین اشتباه جای تعجب دارد، اما چرا فقط در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ عاقلانه است که سبد سهام خود را نه‌تنها بین ارزهای دیجیتال، بلکه سهام، اوراق قرضه و دارایی‌های دیگر متنوع کنید. بازار سهام در واقع ایمن‌تر از بازار ارزهای دیجیتال است، بنابراین اگر می‌خواهید محافظه‌کار باشید، 15٪ از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود را به ارزهای دیجیتال اختصاص دهید. اگر سهام و اوراق قرضه ایمن را با پول باقی مانده در دست دارید، پس باید بسیار مطمئن باشید.

سلب مسئولیت: ما نه وضعیت مالی شما را می‌دانیم و نه مشاوران مالی هستیم. دنیا به کام شماست، بنابراین از سرمایه‌گذاری در بازارها و موقعیت‌های مناسب مختلف نترسید. خب، شما این کارها را تا آخر انجام دادید، تبریک! اگرچه اشتباهات زیادی وجود دارد که باید از  آن‌ها دوری کرد، اما اکثر آن‌ها احساسات رایجی هستند که نیازی به بخاطر سپردن ندارند. صرفاً باید به اندازه کافی در مورد آنها اطلاعات داشت تا شما را به سود و بهبود استراتژی سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال برساند. کدام اشتباه در لیست مانع از این می‌شود که شما بیشتر سود کنید؟ کدام‌یک را دوباره و دوباره مرتکب می‌شوید؟ آیا مرتکب اشتباهاتی می‌شوید که لیست نشده است؟ با درمیان گذاشتن نظراتتان به من اطلاع دهید!

سوالات متداول

بهتر است برای شروع چقدر در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؟

اولین قانون سرمایه‌گذاری این است که بیشتر از آنچه که می‌توانید ضرر بدهید سرمایه‌گذاری نکنید. باید خود را برای از دست دادن آنچه سرمایه‌گذاری کرده‌اید آماده کنید. در نهایت، با بالا و پایین رفتن قیمت، باید آرام باشید و در عین حال با داشتن مخارج عادی به زندگی سالم خود ادامه بدهید.

بهتر است از ارزهای دیجیتال متنوع خریداری کنم یا فقط یک نوع ارز بخرم؟

استراتژی سرمایه‌گذاری شما در ارز دیجیتال باید دارای تنوع باشد. شاید سرمایه گذاری در یک رمز ارز وسوسه‌انگیز باشد ولی تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید. هر سرمایه‌گذار باتجربه‌ای در دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند و خود را در برابر ریسک مصون کرده یا آن را مدیریت می‌کند.

چگونه اطلاعاتم را در خصوص ارزهای دیجیتال به روز نگه دارم؟

آن‌ها را از طریق شبکه‌های اجتماعی و از طریق وبلاگشان دنبال کنید.
به کانال‌های ارتباطی آن‌ها بپیوندید مانند تلگرام و دیسکورد
3)وب‌سایت‌ها و موضوعات Bitcointalk را نشانه‌گذاری (هایلایت) کنید.

هنگام استفاده از والت چه کارهایی باید انجام دهم؟

• از به کار بردن Wifi عمومی خودداری کنید.
• از به کار بردن نرم‌افزار / افزونه‌های (extensions) ناامن خودداری کنید.
• از رمزهای عبور پیچیده استفاده کنید. همچنین توصیه می شود هر چند وقت یکبار رمز عبور خود را تغییر دهید .

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام، چقدر ساده و قابل فهم توضیح دادید ممنونم از مقاله خوبتون،

    من توی یکجایی خوندم نوشته بود چون ارزهای دیجیتال پشتوانه نقدینگی درست و حسابی ندارن ممکنه موقع خرید و فروششون به مشکل آدم بخوره.

    خواستم ببینم شما به عنوان یه صرافی ارز دیجیتال معتبر اینو تائید میکنید؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام نه اگر در صرافی‌های معتبری مثل همتاپی معامله انجام دهید مشکلی پیش نمیاد

  2. سلام، من در یک شرکت بنام Nexere Consulting ltd سرمایه گذاری کردم و متوجه شدم که یک شرکت کلاهبرداری هستن و اجازه برداشت از حساب را به من نمیدهند اگر کسی اطلاعاتی در این زمینه دارن من را راهنمایی کنند چه ارگان یا سازمانی می تونند این موضوع رو پیگیری کنند

    1. سلام وقتتون بخیر،برای اتفاقی که براتون افتاده.
      در حال حاضر تنها مرجع رسمی که می‌تونید بهش مراجعه کنید پلیس فتاست، اما توصیه می‌کنیم برای این که دوباره توی دام این کلاهبرداری‌ها نیفتید سایت‌هایی که در زمینه پیگیری کلاهبرداری‌ها فعالیت می‌کنند دنبال کنید. (مثل سایت وب آموز)

  3. من پیشنهاد میکنم افرادی که نا اشنا هستند با این بازار حتما با حداقل سرمایه وارد شوند و از پول کنار گذاشته استفاده کنند تا تجربه لازم رو کسب کنند .

  4. مرسی از مقاله خوبتون ، به نظرم هر سرمایه گذاری باید این موارد گفته شده رو چه تو بورس چه تو زمینه ارز های دیجیتال و فارکس رعایت کنه

  5. مهم ترینش فک میکنم اینه که گذرواژه‌ قوی برای کیف پول خودتون انتخاب کنید. در اولین فرصت کیف پول تون را با احراز هویت دو فاکتوری ایمن‌تر کنید. این امر مانع دسترسی هکرها به ارز دیجیتالتون میشه.

  6. لطفا درباره بازی هایی که ازشون ارز و توکن به دست میاد و مقایسه بینشون مطلب بذارین . و اینکه این جور ارز ها ارزش سرمایه گذاری دارن ؟

    1. سلام دوست عزیز

      ممنونم بابت پیشنهاد خیلی خوبتون، این مورد حتما پیگیری خواهد شد.

      برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال بازی‌های کریپتویی، قبل از هر اقدامی تحقیق نمایید و به اندازه‌ای سرمایه گذاری کنید که در صورت از دست رفتن سرمایه با مشکل مواجه نشوید.