چطور احساسات خود را هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتال کنترل کنیم؟

چطور احساسات خود را هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتال کنترل کنیم؟ | همتاپی

یکی از مهم‌ترین اقدامات در زمان خرید و فروش ارز‌های دیجیتال کنترل احساسات است که می‌تواند باعث سود و یا زیان شما گردد.

گاهی اوقات افراد معامله‌گر و یا به اصطلاح دیگر ‌تریدر‌ها، در زمان خرید و فروش ارز دیجیتال نمی‌توانند احساسات خود را کنترل کنند، این ناتوانی در کنترل احساسات می‌تواند به صورت مستقیم بر روی معاملات آن‌ها تاثیر بگذارد. احساساتی مانند ترس، طمع و یا هیجان می‌توانند باعث به اشتباه انداختن شما در زمان ‌ترید کردن ‌شوند، به گونه‌ای که دیگر این شما نیستید که تصمیم می‌گیرید، بلکه انگیزه‌ها و غرایز شما هستند که نتیجه معامله را کنترل می‌کنند.

در واقع شما زمانی می‌توانید در سرمایه گذاری و خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال پیروز از میدان خارج شوید که بتوانید بر روی احساسات خود کنترل کامل داشته باشید، به این دلیل که مدیریت آرامش روحی و احساسی در زمان پروسه معامله یکی از تاثیر گذارترین فاکتور‌ها بر روی کنترل سود و زیان است.

به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد روش‌های کنترل احساسات در زمان انجام معاملات ارز دیجیتال بیشتر توضیح دهیم تا بتوانید با آگاهی کامل در این خصوص به سود بیشتری دست یابید.

روش‌های کنترل احساسات در زمان خرید و فروش ارزهای دیجیتال

کنترل احساسات به عنوان یک برنامه مدیریت شده برای کاهش ریسک در زمان معامله و ‌ترید ارز‌های دیجیتال بسیار موثر است و می‌تواند باعث کاهش چشمگیر ضرر‌های مالی شما گردد. گاهی اوقات احساساتی مانند طمع باعث می‌شود تا یک تریدر انتخاب‌های نادرستی انجام دهد، که در نتیجه آن چیزی جزء زیان و ضرر مالی برای او حاصل نمی‌شود. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که تریدر در زمان خروج نمی‌تواند به درستی تصمیم بگیرد، این مسئله بیشتر برای کاربران تازه کار رخ می‌دهد که استراتژی مناسبی برای خود در نظر نگرفته‌اند. بنابراین استفاده از یک استراتژی مناسب برای برنامه‌ریزی زمان خروج، علاوه بر اینکه می‌تواند ریسک معامله را کاهش دهد، می‌تواند باعث کنترل بیشتر معامله‌گر بر روی ضرر مالی احتمالی خود گردد. البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که بدون ریسک و خطر کردن نمی‌توان وارد بازار ارز دیجیتال شد، اما باید این ریسک با برنامه و مدیریت شده باشد تا با اطمینان خاطر معاملات خود را انجام دهید.

  • تعیین زمان مشخص برای انجام معاملات

با وجود اینکه تمامی صرافی‌های ارز دیجیتال به صورت 24 ساعته و حتی در روزهای تعطیل فعال هستند و در هر زمانی که بخواهید می‌توانید این معاملات را انجام دهید، اما بهتر است ساعات مشخصی را برای ‌ترید و خرید و فروش ارز دیجیتال در نظر بگیرید. به این منظور که زمان کافی برای استراحت و یا انجام کار‌های روزانه خود داشته باشید تا بتوانید به صورت مفید در این عرصه فعالیت کنید.

کسی که استراحت کافی در طول روز داشته باشد قطعا می‌تواند خیلی بهتر نسبت به احساسات خود و استرس و اضطرابی که در زمان انجام معاملات بر او وارد می‌شود، کنترل داشته باشد.

  • با یک برنامه‌ریزی صحیح پیش بروید

بهتر است برای سود و زیان خود یک هدف مشخص داشته باشید و یک سقف برای آن تعیین کنید. در صورتی که به برنامه‌ریزی خود پایبند باشید می‌توانید به راحتی احساسات و هیجانات و حتی طمع خود نسبت به سود بیشتر و در نهایت بروز ضرر و زیان را به شدت کاهش دهید.

این برنامه‌ریزی می‌تواند یک مدیریت کلی بر روی تمامی‌ ترید‌های شما باشد و یا اینکه در زمان انجام یک معامله با در نظر گرفتن شرایط و جزئیات آن، برنامه‌ریزی آنی برای انجام دهید و نقاط ورود و خروج را تعیین کنید.

  • حذف طمع از برنامه معاملاتی ارزهای دیجیتال

حرص و طمع برای داشتن سود بیشتر یکی از مخرب‌ترین احساساتی است که معامله‌گران با آن رو به رو می‌شوند. در مواقعی ممکن است وارد یک معامله بزرگ شوید و مدیریت ریسک را فراموش کنید، همین موضوع می‌تواند باعث بروز ضرر در خرید و فروش شما گردد. در نتیجه بهتر است در زمان انجام ‌تردید احساساتی مانند غرور، ترس و طمع را کنار بگذارید و آن‌ها را کنترل کنید و معاملات را براساس روش و چارچوب از پیش تعیین شده خود پیش ببرید.

  • چارت‌ خود را شلوغ نکنید

این مسئله بیشتر برای کاربران مبتدی و تازه کار صدق می‌کند، زیرا گمان می‌کنند که هر چه تعداد اندیکاتورهای پیش بینی قیمت را بر روی چارت افزایش دهند، بهتر می‌توانند بازار را تحلیل کرده و شانس بیشتری برای رسیدن به سود خواهند داشت، اما این ذهنیت کاملا غلط است و باید آن را اصلاح کنید.

استفاده بیش از حد از اندیکاتور‌ها می‌تواند کنترل احساست شما را سخت و دشوار کند و این نیز باعث می‌شود تا احتمال موفقیت شما کاهش یابد، استفاده از تعداد زیادی اندیکاتور‌ هنگام تحلیل بازار می‌تواند به جای کمک به معامله‌گران تصمیم‌گیری را برای وی دشوارتر کند. این ابزارها باید به گونه‌ای استفاده شوند که پیام واضحی را به شما منتقل کند. به این منظور توصیه می‌گردد تا از ترکیبی از سطوح کلیدی حمایت و مقاومت و همچنین سطوح فیبوناچی، اندیکاتور میانگین متحرک، الگو‌های شمعی و چارت پترن‌ها در تحلیل‌های خود استفاده کنید. در این شرایط شما می‌توانید با کنترل احساسات خود بهترین تصمیم را بگیرید و به سودآوری برسید.

  • تحقیقات خود را انجام دهید

بهتر است قبل از خرید هر ارز دیجیتال ابتدا در مورد تاریخچه و سابقه آن تحقیق کنید. از آنجایی که تکنولوژی زیرساخت و زیر بنایی ارزهای دیجیتال در رشد قیمت ‌آنها تاثیرگذار است. برای خرید و فروش باید به دنبال ارزهایی بگردید که یک تکنولوژی خوب و مناسب در پشت آن قرار داشته باشد و همچنین جامعه کاربران و طرفداران فعال بسیاری داشته باشد.

البته باید در نظر داشته باشید که، این بخش تضمینی برای موفقیت یک پروژه محسوب نمی‌شود، اما می‌تواند کمک بسیاری به درک بهتر از چیزی که خریداری می‌کنید به شما بدهد. همین موضوع می‌تواند احساسات هیجانی و ناخودآگاه شما را در زمان ترید ارز دیجیتال کنترل کند.

  • انتخاب صرافی مناسب برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال

انتخاب یک صرافی مناسب می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافی که برای خود در نظر گرفته‌اید کمک کند. برخی از این صرافی‌ها تنها تعداد محدودی از ارزهای دیجیتال را برای خرید و فروش در اختیار شما قرار می‌دهند، در صورتی که برخی دیگر از آن‌ها بیشتر از ده‌ها ارز در دسترس شما می‌گذارند تا کاربر بتواند بهترین تصمیم و انتخاب را در هنگام خرید و فروش داشته باشد. همچنین بعضی از این صرافی‌ها این امکان را فراهم می‌کنند تا سرمایه گذاران بتوانند ارز دیجیتال خود را به فیات و یا دلار تبدیل کنند اما برخی از آن‌ها این امکان را ندارند.

  • به نمودارهای بازار خیره نشوید

ماهیت ارزهای دیجیتال به این صورت است که به صورت مداوم در حال نوسان می‌باشن و قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کنند. این تغییرات می‌تواند باعث ایجاد فرصت‌هایی برای سود بردن شما شود که باید از آن به درستی استفاده نمایید.

اما اگر وجود این نوسانات باعث بروز احساسات هیجانی در شما گردد، قطعا به جای اینکه از پروسه خرید و فروش خود سودی ببرید باعث ضرر و زیان شما می‌گردد. اما حال چگونه باید این احساسات را کنترل کنیم؟ تماشای مداوم نمودارهای بازار می‌تواند منجر به افزایش فشار خون و به دنبال آن بروز واکنش‌های احساسی در شما گردد و در نهایت به خریدی در قیمت بالا و یا حتی فروشی بی موقع ختم شود. با وجود این که نمودارهای بازار یکی از ارزشمندترین منابع اطلاعات هنگام ترید کردن است، اما تجربه ثابت کرده که زل زدن مداوم و شبانه روزی به صفحه نمایشگر حاوی اطلاعات نمودار راه حل خوبی برای کنترل احساسات نخواهد بود. بنابراین بهتر است برای خود یک برنامه ریزی هدفمند و دقیق داشته باشید. 

نکات موثر در کنترل احساسات در زمان خرید و فروش ارزهای دیجیتال

  •       ورزش کنید، اینکار می‌تواند باعث شود تا ذهن شما خالی شود.
  •       احساسات خود همچون ترس، طمع، حرص، دلهره، استرس و اضطراب را کنترل کنید.
  •       کارهایتان را تقسیم‌بندی کنید و یک برنامه‌ریزی مدیریت شده برای خرید و فروش ارزهای خود داشته باشید.
  •       زمانی را برای استراحت و انجام کارهای روزانه خود در نظر بگیرید، تا ذهنتان مشغول فعالیت‌های انجام نشده نباشد.
  •       نسبت به برنامه ریزی که انجام می‌دهید وفادار باشید و در زمان رسیدن به سود مورد نظر، بیشتر از آن طمع نکنید.
  •       منبع درآمد اصلی خود را انجام معاملات ارزی قرار ندهید و آن را به عنوان یک کار جداگانه در نظر بگیرید.
  •       برای یادگیری مطالب بیشتر در خصوص ارزهای دیجیتال و طریقه خرید و فروش آن زمان کافی بگذارید.

سخن آخر

آرامش روحی و روانی فرد معامله‌گر تاثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه آن خواهد گذاشت، از این رو باید برای کنترل احساسات خود در زمان انجام پروسه خرید و فروش تمرین کنید و زمان کافی بگذارید. احساسات و غرایز انسانی به راحتی می‌تواند عملکرد یک معامله را تحت تاثیر خود قرار دهد و یا حتی بهترین برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌ها را بر هم بزند. همانطور که گفتیم این احساسات می‌توانند شامل مواردی همچون ترس و یا عصبانیت، هیجان، طمع و همچنین اعتماد به نفس بالا در این زمینه باشد. این موارد به اندازه‌ای بر روی روند معاملات موثر هستند که حتی می‌توانند یک پروسه معاملاتی قوی را با شکست و ضرر به پایان برسانند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. خیلی ممنونم از شما و سوالی که ازتون دارم اصطلاح FUD یا ترس چیست؟