حساب‌های اجاره‌ای در صرافی‌های ارزهای دیجیتال

حساب‌های اجاره‌ای در صرافی‌های ارزهای دیجیتال | همتاپی

این روزها با داغ شدن موضوع ارزهای دیجیتال در کشور برخی از مجرمان فعال در فضای مجازی با سوءاستفاده از نام صرافی‌های ارز دیجیتال و با انتشار آگهی استخدام افراد ساده لوح و ناآگاه را فریب داده و با گرفتن اطلاعات حساب بانکی آنها اقدام به پولشویی و کلاهبرداری می‌کنند. آنچه که مشخص است هر چقدر فناوری و ایده‌ای در جامعه رشد کند حجم کلاهبرداری‌های صورت گرفته در آن حوزه نیز افزایش می‌یابد.

حساب‌های اجاره‌ای نمونه‌ای بارز از این کلاهبرداری‌های اینترنتی در حوزه ارز‌های دیجیتال می‌باشند. افراد جویای کار با هدف کسب درآمد و در قبال دریافت درصدی از پول، اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار افراد سودجو قرار می‌دهند و در اغلب موارد بی‌خبر از کاری که آنها انجام می‌دهند در جرمشان شریک می‌شوند. با وجود هشدارهای زیادی که به مردم داده می‌شود حجم این قبیل کلاهبرداری‌های اینترنتی آنقدر زیاد شده است که در مراکز پلیس بخشی برای رسیدگی به آنها مشخص شده است. در ایران رسیدگی به این جرایم در حوزه اختیارات پلیس فتا می‌باشد.

[tabal-content]

انتقال به صفحه استخراج ابری

منظور از حساب‌های اجاره‌ای ارزهای دیجیتال چیست؟

حساب‌های اجاره‌ای یکی از ابزارهایی می‌باشند که مجرمان برای نقل و انتقال پول‌های کثیف خود که از روش‌های غیر قانونی مانند سرقت، پولشویی، فروش مواد مخدر و… بدست آورده‌اند از آن استفاده می‌کنند. امروزه استفاده از این حساب‌ها در بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتالی بسیار زیاد شده است.

کارمزد تراکنش‌های بیت کوین نیمه ناشناس می‌باشد. به این معنی که تراکنش‌های انجام شده برای تمامی افراد فعال در شبکه قابل رویت است اما کاربران برای انجام این تراکنش‌ها نیازی به وارد کردن اطلاعات هویتی خود ندارند و همین امر پیگیری این تراکنش‌ها را برای مراجع قانونی بسیار مشکل می‌کند. به همین دلیل صرافی‌های ارز دیجیتال برای خرید و فروش بیت کوین و سایر رمز ارزها از کاربران خود درخواست می‌کنند فرآیند احراز هویت را انجام دهند تا در صورت وقوع جرم امکان پیگیری از طریق مراکز قضایی وجود داشته باشد.

این افراد معمولا با درج آگهی کاریابی مانند کار در منزل با حقوق عالی، استخدام و … از افرادی که به دنبال کار هستند درخواست می‌کنند با ثبت نام در صرافی‌های ارز دیجیتال و انجام فرآیند احراز هویت حساب کاربری خود را در ازای دریافت مبالغی قابل توجه در اختیار آنها بگذارند. مقادیر پیشنهادی این مجرمان انقدر بالاست که ممکن است هر کسی را برای قبول پیشنهادشان وسوسه شود.

این مجرمان با استفاده از حساب کاربری که به نام شخص می‌باشد و با مدارک شناسایی او احراز شده است اقدام به پولشویی می‌کنند و یا مقادیری که از طریق فیشینگ حساب‌های بانکی بدست آورده‌اند را به بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کنند. 

کاربردهای حساب‌های اجاره‌ای

معمولا کلاهبرداران از ترفندهای زیادی برای سرقت دارایی قربانیان خود استفاده می‌کنند که در زیر به چند روش آن اشاره می‌کنیم.

  • مشاهده یک آگهی فروش بسیار استثنایی که در آن کاربر با واریز مبلغی، کالا یا خدماتی را با قیمت ارزان خریداری می‌کند.
  • منتشر کردن یک سری لینک‌های مخرب و نفوذی که باعث می‌شوند کاربر با کلیک کردن بر روی آن‌ها بتواند تمام اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار هکر قرار دهد.
  • استفاده از نرم‌افزارهای کی‌لاگر (keylogger) در فضای مجازی
  • جعل کارت‌های بانکی با اسکیمر (Skimmer)
  • فیشینگ یا استفاده از سایت‌های جعلی که می‌تواند مخاطب را فریب داده و اطلاعات حساب بانکی او را دریافت کند.
  • تماس افراد نامشخص با کاربرانی که در برخی از قرعه‌کشی‌ها شرکت کرده‌اند. در این روش قربانی برای ارسال جوایز خود باید مبلغی را به عنوان هزینه پست پرداخت کند یا اقدامات خاص دیگری را انجام دهد.
  • سایت‌های قماربازی و شرط‌بندی از جمله روش‌های سرقت دارایی کاربران اینترنتی است. در این سایت‌ها ابتدا با پرداخت منظم سود، اعتماد کاربران را جلب می‌کنند؛ اما در نهایت با دریافت اطلاعات حساب کاربری تمام پول‌های او را با هم می‌دزدند.

پس از آنکه تمام دارایی کاربران به سرقت رفت آنگاه کلاهبرداران، پول به دست آورده خود را مستقیم به حساب بانکی خود منتقل نمی‌کنند. بلکه استفاده از حساب‌های اجاره می‌تواند ترفند خوبی برای فرار از شناسایی شدن باشند؛ بنابراین آن‌ها پول‌های خود را به حساب شخص اجاره دهنده واریز می‌کنند. سپس وارد صرافی‌های آنلاین شده و دارایی‌های خود را به بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کنند؛ لذا بعد از آنکه پول کلاهبردارها وارد صرافی ارز دیجیتال شد به دلیل نامتمرکز بودن تراکنش‌ها امکان ردگیری آن‌ها توسط پلیس وجود ندارد.

هدف از ایجاد حساب‌ اجاره‌ای چیست؟

آنچه که مشخص است حساب‌های اجاره‌ای با اهداف پلیدی ایجاد می‌شوند که پیدایش آن‌ها به سال‌ها پیش برمی‌گردد. اعمال محدودیت‌های قانونی در تراکنش‌های مالی بانک‌ها در سال‌های اخیر باعث رونق گرفتن حساب‌های اجاره‌ای شده است. در این بین افراد بی‌سواد یا کسانی که از تملک مالی خوبی برخوردار نیستند همواره از این حساب‌ها استقبال کرده‌اند. در زیر به تعریف سه هدف اصلی ایجاد حساب‌های اجاره‌ای یعنی پول‌شویی، فرار مالیاتی و کلاه‌برداری اشاره می‌کنیم.

  • پول‌شویی، یکی از روش‌هایی است که در آن کلاهبرداران پول‌هایی را که از راه‌های غیرقانونی به دست آورده‌اند را تمیز کرده و وارد شبکه بانکی کشور می‌کنند. برای انجام این کار مجرمان افراد را مجاب می‌کنند در قبال دریافت پول در صرافی‌های ارز دیجیتال حساب کاربری ایجاد کنند و با انجام مراحل احراز هویت اقدام به خرید ارز دیجیتال کنند.
  • فرار مالیاتی، کلاهبرداران برای این که تراکنش‌های بانکی خود را شفاف‌سازی نکنند از چند حساب بانکی که به نام خودشان هم نمی‌باشد برای انجام امور مالی زیرزمینی خود استفاده می‌کنند. مجرمان با انجام این کار قوانین را دور زده و مالیات پرداخت نمی‌کنند.
  • کلاهبردارانی که مقادیر زیادی پول را از طریق فیشینگ (Phishing) بدست آورده‌اند با استفاده از حساب‌های اجاره‌ای وارد صرافی‌های ارز دیجیتال کرده و راه‌های پیگیری مراجع قانونی را از بین می‌برند.

ترفندهای کلاهبرداران برای حساب اجاره‌ای چیست؟

کلاهبرداران با استفاده از روش‌های مختلف سعی می‌کنند افراد را مجاب کنند که اطلاعات حساب بانکی و حساب کاربری خود در صرافی‌های ارز دیجیتال را در اختیار آنها قرار دهند نمونه‌ای از سناریوهای مورد استفاده توسط این افراد به شرح زیر است:

  1. مجرمان با درج آگهی استخدام با عناوینی مشابه «استخدام در منزل با حقوق عالی» در سایت‌های آگهی رایگان اقدام به جذب نیرو کار کرده و با یک حساب تلگرامی با افراد ارتباط برقرار می‌کنند.   
  2. پس از استخدام افراد، از او خواسته می‌شود که با ثبت نام در سایت صرافی‌های ارز دیجیتال و انجام مراحل احراز هویت اطلاعات حساب کاربریش را در اختیار آنها قرار دهند. در برخی از موارد ممکن است به دلیل قوانین بعضی از صرافی‌های ارز دیجیتال، کلاهبردار از قربانی خود بخواهد که اطلاعات مربوط به حساب بانکیش را نیز ارائه دهد. 
  3. حقوق پیشنهاد شده برای این کار مبالغ بسیار بالایی است که می‌تواند هر کسی را برای انجام آن وسوسه کند. این افراد برای جلب اعتماد بیشتر در ابتدا با مبالغ پایین کار خرید ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهند.
  4. پس از پشت سر گذاشتن مراحل بالا، مجرمان می‌توانند با استفاده از حساب کاربری قربانی به راحتی از صرافی ارز دیجیتال بیت‌ کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را خریداری کنند و بدین صورت مبالغ کارت‌های بانکی هک شده را از این طریق به حساب خود منتقل می‌کنند.
  5. مسئولیت تمامی جرایم صورت گرفته با حساب کاربری و کارت بانکی بر عهده صاحب اصلی حساب می‌باشد.

معمولا چه کسانی قربانی حساب‌های اجاره‌ای می‌شوند؟

هرکسی می‌تواند قربانی حساب‌های اجاره‌ای ارز دیجیتال شود. فقط تنها کافی است فرد بی‌سواد، ناآگاه، نیازمند مالی، معتاد، بیکار یا بی‌خانمان باشد. در این صورت می‌تواند با وسوسه‌های کلاهبرداران به راحتی در دام آن‌ها بیفتد و بدون این که از عواقب کاری که انجام این آگاه باشد حساب کاربری خود را در اختیار آن‌ها قرار دهد. لذا لازم است آگاهی جامعه را در این مورد افزایش دهند. هم‌چنین باید همیشه به یاد داشته باشیم که هیچ انسان عاقلی برای کارهای ساده و آسان مبلغ زیادی را پرداخت نخواهد کرد. برخی از افراد به دلیل این که مهارت نه گفتن را بلد نیستند درخواست دوستان و آشنایان خود را قبول می‌کنند. به طوری که اطلاعات خصوصی خود را برای مدتی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. در حالی که شما باید به یاد داشته باشید هرگز اطلاعات خصوصی خود را در اختیار دیگران حتی آشنایان قرار ندهید.

بیت کوین بخر تا از هاوینگ جا نمونی

نحوه برخورد با کلاهبرداران حساب‌های اجاره‌ای ارز دیجیتال چگونه است؟

دارندگان حساب کاربری در صرافی‌های ارز دیجیتال، هنگامی که ثبت‌نام می‌کنند تمام شرایط و قوانین آن را نیز تائید کرده و می‌پذیرند. معمولا در قوانین اکثر صرافی‌ها بندی وجود دارد که به وضوح ذکر می‌کند چنانچه جرمی انجام شود مسئولیت جرایم انجام شده با حساب کاربری فرد برعهده خود اوست؛ این فرد از طریق پلیس و مراجع قضایی مورد پیگیری قرار می‌گیرد تا پاسخگو تمام مبادلات انجام شده باشد. در این لحظه قربانی‌ به عمق فاجعه پی می‌برد؛ بنابراین به هیچ عنوان حساب کاربری خود را در اختیار فرد دیگری قرار ندهید؛ زیرا هیچ گونه راه‌حلی برای بازگشت و فرار از کلاهبرداری‌های انجام شده ندارید. مگر این که فرد کلاه‌بردار دستگیر شود.

چگونه در برابر حساب‌های اجاره‌ای ایمن باشیم؟

بهترین راه برای مقابله با کلاهبرداران حساب‌های اجاره‌ای آگاهی مردم است. به طوری که دولت و نظام بانکی آموزش‌های بیشتری را به مردم ارائه دهد تا آن‌ها متوجه شوند اطلاعات حساب کاربری آن کاملا محرمانه است و در اختیار کسی قرار ندهند. به طوری که در حفظ و نگهداری آن‌ها کوشا باشند؛ زیرا در غیر این صورت مسئولیت هر گونه اقدامی با خود فرد است. لذا اگر از حسابش سو استفاده کنند آنگاه باید به مراجع قانونی پاسخگو باشد. هم‌چنین باید به برخی از افراد ساده‌لوح آموزش بدهند که از طمع دوری کنند تا از این کلاهبرداری‌ها در امان باشند؛ زیرا از انجام کارهای ساده و راحت انتظار سود کلان نداشته باشند. هم‌چنین تقویت مهارت نه گفتن در برخی از افراد می‌تواند در روند پیشگیرانه این کلاهبرداری‌ها موثر باشد تا این افراد داده‌های حساب کاربری خود را در اختیار کسی قرار ندهند.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام وقت بخیر متاسفانه الان از این موارد خیلی زیاد شده چطور بایدتشخیص بدیم که حساب اجاره ای هستند یا خیر ؟

    1. ببین به توضیحاتی که میدن دقت کن مثلا میگن برای فرار از مالیات ما نیاز به حساب تایید شده در صرافی به شما نیاز داریم یا مثلا میگن بدلیل محدودیت در حجم خرید نیازمندیم به شما. و اینکه همیشه از خودت بپرس چرا و به چه دلیل سود بمن بدن؟ وقتی خودت میتونی با حسابخودت و پول خودت خرید کنی. چرا باید اطلاعات و مدارک شخصیتو در اختیار کسی دیگه بزاری!! حساب رو اجاره دادن حماقت محضه.

  2. مرسی از مطالب خوبتون و اطلاع رسانیتون ، من تو سایت دیوار دنبال کار میگشتم ، اگهی بود که در منزل ادمین مشتری که به حساب من پول بزنند و من براشون تو صرافی ارز دیجیتال خرید کنم خدا به من رحم کرد این مقاله رو به موقع خوندم