هارد فورک پالیگان (متیک) هفته آینده انجام خواهد شد

هارد فورک شبکه پالیگان (متیک) هفته آینده انجام خواهد شد | همتاپی

براساس پست بلاگی که روز پنج‌شنبه در وب‌سایت پالیگان منتشر شد، استودیوی Polygon Labs بعد از یک نشست داغ در ماه گذشته، قصد دارد اوایل هفته آینده یک هارد فورک (Hard Fork) روی شبکه اجرا کند. در این مطلب قصد داریم جزئیات این هارد فورک و تأثیرش روی قیمت متیک را بررسی کنیم.

در این پست بلاگ، استودیوی Polygon Labs که طراحی و ارتقای شبکه پالیگان را برعهده دارد، ادعا کرده این هاردفورک (که 17 ژانویه اجرا خواهد شد) از جهش‌های کارمزد گس شبکه جلوگیری کرده و به سازماندهی‌های مجدد زنجیره (معروف به Reorg) رسیدگی می‌کند. هارد فورک برخلاف سافت فورک (Soft Fork)، قابل بازگشت نیست و برای اجرای آن، همه اپراتورهای نود شبکه باید در یک زمان مشخص به آخرین نسخه نرم‌افزار، آپدیت شوند.

مقاله پیشنهادی: پالیگان چیست

برخی از هارد فورک‌ها، بحث‌برانگیز و مشکل‌آفرین هستند و برخی دیگر فقط آپدیت‌های اصلی یک شبکه هستند.

شبکه پالیگان که یک سایدچین اتریوم می‌باشد، براساس مکانیزم اثبات سهام کار می‌کند و در مقایسه با شبکه اصلی اتریوم، کارمزدهای گس به مراتب کمتری دارد. با این وجود، در مقابل جهش‌های ترافیکی که شبکه را کند می‌کنند، ایمن نیست. سال گذشته شبکه پالیگان بازی CryptoKitties را داشت که بازی ان اف تی Sunflower Farmers منجر به بسته شدن شبکه آن شد.

کاهش جهش‌های کارمزد گس با دوبرابر کردن مقدار BaseFeeChangeDenominator میسر می‎‌‎شود که به گفته پالیگان، به هموارسازی نرخ افزایش/کاهش کارمزد پایه (baseFee) در صورت بالا یا پایین رفتن گس نسبت به حد مجاز گس هدف در یک بلاک، کمک خواهد کرد.

پالیگان باور دارد این اصلاحات جواب خواهد داد، زیرا این تغییرات با داده‌های تاریخی شبکه اصلی اثبات سهام پالیگان تست شده‌اند.

هارد فورک پیشنهادی برای زنجیره اثبات سهام پالیگان در روز هفدهم ژانویه، ارتقاهای اساسی روی شبکه ایجاد خواهد کرد. این خبری خوب برای توسعه‌دهندگان و کاربران است و رابط کاربری بهتری را به ارمغان می‌آورد. همه چیز برای شما طبق قبل خواهد بود. 

سازمان‌دهی‌های مجدد زنجیره (Reorgs)، مشکل دیگری است که این هارد فورک پالیگان می‌خواهد برطرف کند. Reorgها که به علت خطاهای شبکه یا حملات مخرب رخ می‌دهند، منجر به تقسیم موقت شبکه‌های بلاکچین به دو بخش می‌شوند. این امر می‌تواند تا زمان باقی ماندن Reorg، منجر به از بین رفتن یا دونسخه‌ای شدن تراکنش‌ها شود. سال گذشته، بیکن چین (Beacon chain) اتریوم دچار یک سازمان‌دهی مجدد شد که شبکه را در مقابل حمله آسیب‌پذیر کرد و می‌توانست هزاران دلار تراکنش تکراری را در پی داشته باشد.

متئوس زسوفسکی (Mateusz Rzeszowski)، تسهیل‌گر حاکمیت پالیگان درباره Reorgها می‌گوید:

این مشکل همچنان رایج است و در میان توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند. یکی از روش‌های شناسایی شده برای تقلیل اثر این مشکل، کاهش طول دوره از 64 بلاک فعلی به 16 بلاک است.

این پیشنهاد در صورت اجرایی شدن می‌تواند زمان فعلی تأیید یک تراکنش را نیز کاهش دهد. در نتیجه، احتمال بروز Reorgها در شبکه نیز کاهش خواهد یافت.

همه اپراتورهای نود شبکه پالیگان، باید قبل از 17 ژانویه، نودهایشان را آپگرید کنند تا برای هارد فورک پالیگان آماده شوند اما هولدرهای توکن متیک، نیاز به اقدام خاصی ندارند. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps) از جمله بازی‌های وب3 نیز نباید اقدام خاصی انجام دهند.

یک بات توئیتری مبتنی بر هوش مصنوعی با استفاده از GPT-3، انتشار اخبار هارد فورک پالیگان را به دست گرفته و برداشت خودش را با این عبارت در توئیتر ارائه کرد:

هیچ چیز مثل تغییرات اساسی نمی‌تواند امور را تازه و هیجان‌انگیز نگه دارد.

ترجمه: تیم خرید و فروش چین لینک صرافی ارز دیجیتال همتاپی

منبع: decrypt.co
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *