کاهش همبستگی بیت کوین و نزدک به پایین ترین سطح یک سال گذشته

بیت کوین و همبستگی با مزدک | همتاپی

تحلیل و بررسی  داده‌های به دست آمده از بازار ارز های دیجیتال و بورس نزدک (Nasdaq) نشان می‌دهد که با توجه به روند صعودی قدرتمند قیمت بیت کوین در روز‌های اخیر، میزان همبستگی این دو بازار به کمترین میزان طی یک سال اخیر رسیده است.

افت «همبستگی 30-روزه» بیت کوین و نزدک به 29 درصد 

بر اساس آخرین گزارش هفتگی Arcane Research، همبستگی و شباهت روند بازار‌های مالی ایالات متحده و بیتکوین همچنان رو به کاهش است. «همبستگی 30-روزه» معیاری است که به بررسی میزان شباهت روند و عملکرد بیتکوین با سایر دارایی‌ها، طی یک ماه گذشته می‌پردازد.

 

مثبت بودن مقادیر این شاخص، بدان معناست که واکنش بیت کوین به تغییرات سایر دارایی‌ها، همسو و هم‌جهت با آن‌ها است. از سوی دیگر نیز مقادیر منفی نشان می‌دهند که تغییرات قیمت بیتکوین، در جهت مخالف دارایی مد نظر قرار دارد.

به طور طبیعی اگر مقدار این شاخص برابر با صفر باشد، یعنی عملکرد دارایی‌های مورد مقایسه، هیچ ارتباط و شباهتی با یکدیگر ندارند.

همگرایی بیت و مزدک |همتاپی

روند شاخص همبستگی 30-روزه بیتکوین و بورس نزدک، طی دو سال گذشته. منبع: تردینگ ویو

به نظر می‌رسد مقادیر این شاخص، طی روز‌های گذشته کاهش یافته است.

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، شاخص همبستگی 30 روزه در بسیاری از ماه‌های سال 2022، نشان دهنده اعداد مثبت بوده است. یعنی طی این مدت، روند بیت کوین و بازار سهام آمریکا، از همبستگی بالایی برخوردار بوده‌ و در جهت مشابه، در حرکت بوده‌اند.

این گزارش همچنین با ذکر چند دلیل به تشریح علت همبستگی این دو بازار اشاره می‌کند.

  • دلیل اول این است که در این دوره، شاهد حضور پر رنگ سرمایه گذاران سازمانی بودیم که بیتکوین را به عنوان یک دارایی پر ریسک در نظر می‌گیرند. این سرمایه توجه بسیار زیادی به رویداد‌های اقتصاد کلان دارند و به همین دلیل، رفتار آن‌ها باعث افزایش همبستگی بیت کوین و بازار سهام می‌شود.
  • دلیل دوم این است که در سال گذشته، شاهد خرید مقادیر زیادی بیت توسط شرکت‌های بزرگی مانند تسلا بودیم. حضور چنین شرکت‌هایی که در بازار بورس نیز فعال هستند، به طور طبیعی باعث ایجاد همبستگی بیت کوین و بورس شده بود.

بر اساس این گزارش، سومین دلیل ایجاد همبستگی بین بیتکوین و بازار سهام، به فروش بیتکوین توسط ماینر ها یا استخراج کنندگان مربوط می‌شود. این افراد، برای گسترش و توسعه ابزار مورد نیاز برای استخراج بیت کوین، اقدام به گرفتن وام نموده بودند. پس از افت قیمت بیتکوین و همچنین در پی فشار ناشی از نرخ بهره و افزایش هزینه انرژی، این گروه چاره ای جز فروش ذخایر بیتکوین خود نداشتند.

چهارمین و آخرین دلیل نیز مربوط به سیاست‌های غلط و به دور از آینده نگری شرکت‌های فعال در حوزه ارز های دیجیتال بود. این شرکت‌ها بجای سرمایه گذاری سالم و منطقی، ثروتمند شدن و کسب درآمد سریع را در دورانی که نرخ بهره پایین بود، در اولویت قرار داده بودند. بازار نزولی طولانی مدت سال 2022، زیان بسیار زیادی را به این شرکت‌ها تحمیل کرد و بسیاری از آن‌ها ناچار به اعلام ورشکستگی شدند.

در عین حال، اخیراً میزان همبستگی بیت کوین و بورس نزدک به طور قابل توجهی کاهش یافته و به عدد 0.29 رسیده است. این عدد، پایین‌ترین درصد ثبت شده از دسامبر 2021 (آذر 1400) است.

Arcane Research در ادامه توضیح می‌دهد:

اوضاع نسبت به سال 2022 تغییر کرده است؛ اکنون شرکت‌های سهامی از ذخایر بیت کوین کمتری برخوردار هستند، ماینر ها بیت کوین چندانی برای فروش ندارند و بسیاری از سرمایه گذاران سازمانی نیز از چرخه بازار کنار رفته اند. تمام این عوامل باعث کاهش میزان همبستگی در آینده می‌شوند.

تحلیل قیمت بیتکوین

نمودار قیمت بیت کوین به دلار | همتاپی

نمودار قیمت بیت کوین به دلار. منبع: تردینگ ویو

در زمان نگارش این مطلب، خرید و فروش بیت کوین در محدوده 20,830 دلار انجام می‌شود که حدود 22 درصد نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است.

ترجمه: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

منبع: blockchainir
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *