ادغام اتریوم بر قیمت بیت کوین چه تاثیری می‌گذارد؟ 

ادغام اتریوم بر قیمت بیت کوین چه تاثیری می‌گذارد؟ | همتاپی

ویتالیک بوترین خالق اتریوم در روز سه شنبه ۱۵ شهریور گفته است که ادغام اتریو‌م قرار است در حدود ۱۳ تا ۱۵ سپتامبر (۲۲ تا ۲۴ شهریور) اتفاق بیفتد. این زمانی است که دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان پس از بیت کوین مکانیسم پرمصرف الگوریتم اجماع اثبات کار را کنار می‌گذارد. کارشناسان معتقدند که تفاوت در مصرف انرژی، آشکارا در این دو بلاکچین دیده می‌شود.

این تغییر مکانیزم اجماع چه تاثیری بر قیمت بیت کوین که در صدر مارکت ارز دیجیتال است و هنوز از مکانیسم اثبات کار استفاده می‌کند خواهد داشت؟!

تغییر غیرقابل اجتناب الگوریتم اثبات کار

رویداد ادغام تنها و آخرین ارتقای بلاکچین اتریوم است که هدف آن ایجاد یک اکوسیستم غیرمتمرکز قابل اعتماد برای آینده اقتصاد است. استفاده از اثبات سهام علاوه بر کاهش نگرانی‌های مربوط به انرژی، مزایای بیشتری به همراه خواهد داشت.

در اثبات سهام، تراکنش‌های بلاکی توسط افرادی که تعدادی از توکن‌های خود را استیک کرده باشند، تأیید می‌شوند.(فرآیند استیک کردن ارز دیجیتال از این قرار است که دارایی‌های رمزارزی شما به عنوان یک وثیقه در جهت افزایش اعتبار و منابع شبکه قفل می‌شود تا به اضافه شدن بلاک جدید به زنجیره شبکه کمک کند.) هر چه یک فرد توکن‌های بیشتری در بلاکچین استیک کند، احتمال بیشتری دارد که به صورت تصادفی به عنوان تایید کننده شبکه انتخاب شود.

فرآیند اثبات کار فرآیندی پرمصرف و انرژی‌بر برای استخراج ارزهای دیجیتال از طریق حل الگوریتم‌های ریاضی است و با فرآیند اثبات سهام متفاوت است. این میزان مصرف انرژی یک انتقاد بزرگ به اثبات کار است. پس از انتقال اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام، تنها استخراج بیت کوین باقی خواهد ماند.

علاوه بر موضوع انرژی و فروپاشی اخیر وام دهندگان ارز دیجیتال، این صنعت با نگرانی‌های کلان بیشماری از تنش‌های سیاسی گرفته تا نرخ‌های تورم بالا و سیاست‌های پولی سختگیرانه ملی مواجه است. برانگیختن بازار نزولی اخیر به این عوامل کلان بستگی دارد.

فشار قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین در نوامبر سال 2021 به سقف خود یعنی 69,000 دلار رسید. از آن زمان، شرایط بد اقتصادی باعث کاهش قیمت بیت کوین و بقیه ارزهای دیجیتال بازار شده است. با این حال، در این شرایط، برخی سرمایه‌گذاران فرصت‌هایی برای خرید بیت کوین در قیمت‌های پایین‌تر را جستجو می‌کنند، با امید به بازگشت قیمت‌ها به سطوح قبلی یا حتی بالاتر. از آن جایی که قیمت بیتکوین به نوسانات خود ادامه می‌دهد و با مقاومت 20,000 دلار مواجه است، آینده کوتاه مدت قیمت بیت کوین همچنان مبهم است.

مشخص نیست چه رویداد یا تغییری می‌تواند به بازگشت قیمت بیت کوین کمک کند. سم بنکمن (Sam Bankman) مدیرعامل صرافی اف تی ایکس (FTX)، در قسمت اخیر پادکست gm Decrypt گفته است که این امر می‌تواند مستلزم بازیابی کلی اقتصاد باشد یا این که افراد جامعه (مردم) به جایی برسند که تصمیم بگیرند از ارز دیجیتال به جای پول برای مقاصد روزمره خود استفاده کند.

نمودار قیمت بیت کوین به دلار | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

نمودار قیمت بیت کوین به دلار. منبع: تردینگ ویو

از آن جایی که نوسانات ارزهای دیجیتال پیشروی این بازار همچنان باعث نگرانی سرمایه گذاران اصلی و بزرگ می‌شود، این احتمال وجود دارد که تبدیل به منتقدان بنیادی بیتکوین شوند و ارتقای شبکه اتریوم که قرار است اکوسیستم اتریوم را به عنوان ارز آینده تعیین نماید، می‌تواند فشار بیشتری بر بهره وری بیت کوین وارد کند.

هفته گذشته ویتالیک بوترین در مصاحبه با روزنامه‌نگار نوح اسمیت (Noah Smith) نگرانی‌های خود را درباره مدل‌های امنیت، حکمرانی و ساز و کار اجماع و مدل الگوریتم اثبات کار بیت کوین ابراز کرد.

وی همچنین گفت:

یک سیستم اجماع که بیهوده هزینه‌های هنگفت برق را ایجاد می‌کند، نه تنها برای محیط زیست بد است، بلکه نیازمند انتشار صدها هزار بیت کوین یا اتریوم در سال است.

نگرانی بوترین نه تنها برای مصرف انرژی حال حاضر است، بلکه نگرانی دیگر او برای این است که چگونه انتشار مدام یک توکن اثبات کار بر اعتبارسنجی آینده تاثیر می‌گذارد. 

همچنین وی اظهار کرد:

انتشار بیت کوین به صورتی است که تا نزدیک به صفر کاهش پیدا می‌کند، در این مرحله دیگر مشکلی نیست، بعد از این مرحله بیت کوین با مسئله دیگری در مورد امنیت رو به رو می‌شود: چگونه مطمئن شویم که بلاکچین امن می‌ماند؟

کایل مک دونالد هنرمندی که با کدها کار می‌کند، اخیرا با اعلامیه‌هایش موجی علیه نابودی بیت کوین راه انداخته است و به سایت Decrypt می‌گوید که اتریوم به آرامی در جلب کردن اطمینان سرمایه گذاران پیروز خواهد شد و ادغام در طولانی مدت سودده‌تر خواهد بود.

پس از رویداد ادغام، تنها 23 درصد از کل حجم بازار ارز دیجیتال به روش اثبات کار فعال خواهند بود که بیشتر آن‌ها هم به بیت کوین تعلق دارد. از آن جایی که قانون گذاران به دنبال راه‌هایی برای کنترل ارزهای دیجیتال هستند، زیر سوال بردن فرآیند اثبات کار اولین اقدام آشکار آن‌ها خواهد بود.

در واقع، شهرت بیت کوین به عنوان یک صنعت انرژی‌بر و پرمصرف، تبدیل به پاشنه آشیل (نقطه ضعف) آن شده است.

نشریه دیجیکونومیست ‌(Digiconomist) یک نشریه علم و فناوری است که به طور منظم از طریق مدل‌های اقتصادی شامل نرخ هش شبکه، درآمد استخراج و مصرف انرژی سالانه استفاده می‌کند تا مصرف انرژی بیت کوین را رهگیری کند. نتیجه گیری این نشریه این است که بعید است بیتکوین به این زودی‌ها تغییر روش به اثبات سهام دهد.

این تحلیل پس از منع استخراج ارزهای دیجیتال توسط چین تقویت شد که به طور قابل توجهی میزان انرژی‌های تجدیدپذیری که شبکه را تأمین می‌کرد کاهش داد. محقق و منتقد ارزهای دیجیتال، الکس دی وریس (Alex de Vries) خاطر نشان کرد وضعیت بیت کوین پس از توقف ماینینگ در چین در سال 2021، پرحاشیه‌تر شد.

آیا برای رویداد اتریوم اغراق شده است؟

اما همچنان هنوز همه متقاعد نشده‌اند که‌ در نهایت اتریوم رتبه اول بازار ارزهای دیجیتال را به دست آورد.

تحلیلگرانی مانند گلن گودمن (Glen Goodman) از پلتفرم ای‌تورو (eToro)، تصریح کرده‌اند که چگونه قیمت اتریوم در هفته‌های اخیر عملکردی بهتر از بیت کوین داشته است؛ که این روایت بیشتر در مورد حرکت اخیر بازار است.

مقاله پیشنهادی: اتریوم چیست

گودمن در وبینار کریپتو دیس ویک (Crypto this week) در گفتگو با ای‌تورو، بیان کرده که آخرین مورد این است که عملکرد اتریوم بسیار بهتر از بیت کوین بوده است، زیرا رویداد ادغام در راه است و این رویداد همه چیز را در دنیای ارزهای دیجیتال شگفت انگیز خواهد کرد و همچنین این اتفاق بسیار با محیط زیست سازگار است. 

اما با نگاهی به هر دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم آشکارا می‌توان نشان داد که چگونه روایت رویداد ادغام را به اشتباه تفسیر کرده‌اند‌… این فقط یک نمایش برای رشد اتریوم است که احتمالا عامل اصلی هم باشد. 

قیمت اتریوم از پایان سال میلادی گذشته بسیار بیشتر از قیمت بیتکوین ارزش خود را از دست داده است و داستان ادغام، نمایشی برای رشد اتریوم بوده و همانطور که مشاهده می‌کنید، اکنون این ارز کم و بیش در همان محدوده‌ای است که بیت کوین خرید و فروش می‌شود.

نمودار قیمت اتریوم و بیت کوین | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

نمودار قیمت اتریوم و بیتکوین. منبع: eToro

گودمن به این نتیجه رسید که روایت‌های مربوط به رویداد ادغام به برگشت قیمت اتریوم کمک کرده است اما به اندازه‌ای که حامیان آن ادعا می‌کنند، نزدیک نیست.

مطالب مرتبط: بعد از رویداد ادغام (Merge) چه اتفاقی برای اتریوم می‌افتد؟

دن هلد (Dan Held)، یک بیت کوین باز با نفوذ به پادکست gm Decrypt که رویداد ادغام را از نزدیک تحت نظر دارد، گفت:

من فکر می‌کنم که این رویداد بر مصرف انرژی بیت کوین فشار می‌آورد؛ حتی اگر ناظر بر اثبات سهام باشد باز هم ارزش قربانی کردن امنیت شبکه را ندارد و هنوز منتقدان دیگری مانند دنیس پورتر (Dennis Porter)، بنیانگذار صندوق غیرانتفاعی ساتوشی اکشن (Satoshi Action Fund) می‌گوید که این رویداد در واقع قیمت اتریوم را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

پورتر در توییتر اعلام کرد: اتریوم با حذف اثبات کار خود را منسوخ می‌کند و خود را از بازارهای جهانی انرژی خارج خواهد کرد.

در نهایت، آینده بیت کوین پس از رویداد ادغام نامشخص است.قانون گذارها، نگرانی‌های انرژی و رقابت، تنها برخی از عوامل این نمایش هستند. در زمانی که بزرگ‌ترین رقیب بیت کوین در آستانه ادعای برتری از لحاظ فنی است، مخترعان نسبت به خطرات اقتصادی احتمالی محتاط گونه عمل می‌کنند.

در لحظه بارگذاری این مقاله قیمت بیتکوین به دلار در حوالی 21,621 در نوسان است.

برای اطلاع از آخرین اخبار بیتکوین، به مقاله تحلیل بیت کوین مراجعه نمایید.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

 

منبع: decrypt.co
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. اگر این اتفاق بیفته قیمت اتریوم هم تاثیر میزاره ؟ میره بالا یا نه ؟

  2. درود.ایا روشن بودن دستگاههای گرافیک که اترکلاسیک استخراج می‌کنند دراین موفقیت درامدداردیاخیر وچه پیش بینی شماچبست سپاس