اطلاعات تکمیلی روزانه در مورد ورشکستگی بانک سیلیکون ولی

اطلاعات تکمیلی روزانه در مورد ورشکستگی بانک سیلیکون ولی |همتاپی

اخبار مرتبط با بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley Bank به اختصار SVB) به سرعت در حال انتشار و دست به دست شدن هستند. در این مقاله به بررسی مهم‌ترین مسائل پیش آمده در هفته گذشته می‌پردازیم.

ورشکستگی ناگهانی بانک سیلیکون ولی (SVB) خیلی سریع اتفاق افتاد. این اتفاق که در هفته گذشته فاش شد باعث دیپگ (depeg) شدن استیبل کوین‌ها (کاهش ارزش استیبل کوین‌ها) شده و قانون‌گذاران کشور‌های آمریکا و انگلستان را وادار به آماده‌سازی طرح‌های اضطراری نمود و همچنین باعث ایجاد رعب و وحشت در میان کسب و کار‌های کوچک، صندوق‌های سرمایه گذاری ریسک پذیر و سایر سرمایه گذارانی شد که قادر به دسترسی به وجوهی که به این بانک سپرده بودند، نیستند.

برای خرید و فروش بیت کوین در خواست خود را ثبت کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

در همین رابطه ما در این صفحه به اتفاقات پیرامون این ورشکستگی پرداخته‌ایم:

22 اسفند) بایدن: تمام افراد مسئول در این بحران، باید پاسخگو باشند

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده با انتشار یک پست توئیتری اعلام کرد که تمام تلاشش را می‌کند تا تمام افراد مسئول در فروپاشی SVB، پاسخگو باشند. او همچنین اعلام کرد که بزودی حرف‌های بیشتری برای گفتن خواهد داشت.

به دستور من، رئیس شورای اقتصاد ملی و قانون‌گذاران به ارائه راهکاری برای حل مشکل SVB و بانک سیگنچر (Signature) پرداخته‌اند.

با خوشحالی اعلام می‌کنم که آن‌ها به راه حلی دست یافته‌اند که از کارگران، کسب و کارهای کوچک، مالیات دهندگان و سیستم اقتصادی ما حمایت می‌کند.

منبع: حساب تویتتر جو بایدن، 13 مارس

21 اسفند) وجوه متعلق به سپرده گذاران در امان است

قانون‌گذاران فدرال ایالات متحده، از جمله جانت یلن (Janet Yellen)، وزیر خزانه داری ایالات متحده، جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس هیئت مدیره فدرال رزرو، و مارتین گرونبرگ، رئیس شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC)، در تاریخ 12 مارس (21 اسفند) از انجام اقدامات قاطع برای حفاظت از سرمایه مشتریان بانک‌های SVB و بانک Signatue که به تازگی تعطیل شده است خبر دادند.

خزانه داری ایالات متحده، فدرال رزرو و شرکت بیمه سپرده فدرال، بیانیه‌ای را در مورد اقدامات لازم جهت محافظت از اقتصاد ایالات متحده به وسیله تقویت اعتماد عمومی نسبت به سیستم بانکی و اطمینان از امنیت پس انداز سپرده گذاران صادر کرده‌اند.

منبع: حساب توییتر فدرال رزرو، 12 مارس

بر اساس این بیانیه مشترک، سپرده گذاران از روز دوشنبه، 21 اسفند، به تمام پول خود دسترسی خواهند داشت. ضمناً هیچ گونه ضرر و زیان ناشی از تصمیمات و مشکلات بانک سیلیکون ولی بر عهده مالیات دهندگان نخواهد بود.

مطالب مرتبط: ورشکستگی بانک سیلیکون ولی چه تاثیری بر روی قیمت ریپل خواهد داشت؟

21 اسفند) برنامه 25 میلیارد دلاری فدرال رزرو جهت تأمین پشتوانه بانک‌ها

هیئت مدیره فدرال رزرو در روز 21 اسفند از ایجاد یک برنامه 25 میلیارد دلاری به عنوان برنامه تأمین مالی بانکی (BTFP) خبر داد. بر اساس این طرح بانک‌ها و سایر موسسات سپرده گذاری واجد شرایط برای جلوگیری از هرگونه مشکل نقدینگی احتمالی، قادر به دریافت وام‌های یک ساله خواهند بود.

برنامه تامین مالی بانکی (BTFP) برای حمایت از مشاغل و خانوارهای آمریکایی و اطمینان از توانایی بانک‌ها برای پوشش نیازهای تمام سپرده گذاران، راه اندازی خواهد شد..

منبع: حساب توییتر فدرال رزرو، 12 مارس

21 اسفند) ورود نهاد‌های قانون‌گذار

قانون‌گذاران آمریکایی و انگلیسی، به تدریج شروع به انجام اقدامات در رابطه با ورشکستگی بانک SVB کردند. جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تمرکز خزانه داری بر رفع نیازهای سپرده گذاران بوده و به نجات بانک فکر نمی‌کند. ریشی سوناک (Rishi Sunak)، نخست وزیر بریتانیا نیز اظهار داشت که گام‌های فوری برای اطمینان از رفع نیازهای کوتاه مدت مرتبط با جریان نقدینگی مشتریان بانک سیلیکون ولی بریتانیا، برداشته خواهد شد.

بانک لندن (Bank of London) نیز یک پیشنهاد رسمی برای در اختیار گرفتن شعبه SVB در بریتانیا ارائه کرده است.

به گزارش بلومبرگ، FDIC در تاریخ 11 مارس در حال انجام فرآیند مزایده برای SVB بوده است. وال استریت ژورنال نیز گزارش داد که مناقصه در ساعت 2 بعدازظهر 12 مارس به وقت شرق به اتمام رسید. همچنین ایلان ماسک با انتشار یک پست، نسبت به ایده خرید این بانک، ابراز تمایل کرد. دفتر ریاست جمهوری آمریکا نیز از آماده شدن برای انجام اقدامات مهم خبر داد.

20 اسفند) ترس از سرایت بحران

پس لرزه‌های این بحران به جامعه دیفای نیز رسید و بسیاری از نهنگ‌ها در پی خروج سرمایه خود از USDC هستند. میکردائو (MakerDAO)، تولید کننده توکن DAI، یک پیشنهاد اضطراری برای کاهش تاثیر بحران بر روی سرمایه 3.1 میلیارد دلاری USDC ارائه کرد. استخر مبادلات Curve Finance در 11 مارس شاهد رکورد جدید در معاملات خود بود و عدد 7 میلیارد دلار را ثبت نمود. ترس از سرایت به سرعت افزایش یافت و بانک‌های منطقه در معرض خطر قرار گرفته و هشدارهای جدی به گوش رسید. همزمان، شرکت‌های سرمایه گذاری خطرپذیر و بسیاری از سرمایه گذاران دیگر، اعلام کردند که در صورت خریداری این بانک و افزایش سرمایه آن، مایل به ادامه همکاری با این بانک خواهند بود.

20 اسفند) آغاز دردسرهای صنعت ارز های دیجیتال

گزارش‌های مربوط به تاثیر این اتفاق بر روی صنعت کریپتو در حال افزایش است. پس انداز شرکت سیرکل (Circle) در بانک SVB به 3.3 میلیارد دلار می‌رسید. سخنگوی این شرکت اعلام نمود:

در عین حال که منتظر شفافیت در مورد نحوه تاثیر اقدامات FDIC بر سپرده‌گذاران هستیم، Circle و USDC به طور عادی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در پی این بحران، توکن USDC دیپگ depeg شده و بیش 10 درصد از ارزش خود را از دست داد. این اتفاق درست مانند یک دومینو عمل نمود و باعث دیپگ شدن چند استیبل کوین دیگر شد. DAI، USDD و FRAX توکن‌هایی بودند که تحت تاثیر قرار گرفتند. Circle اعلام نمود که از منابع شرکت برای جبران مشکلات ناشی از ورشکستگی SVB استفاده خواهد کرد.

نمودار قیمت USDC به دلار | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

نمودار قیمت USDC به دلار. منبع: کوین مارکت کپ

مطالب مرتبط: پشتوانه تتر چیست و چه کسی اعتبار تتر را تضمین می‌کند؟

19 اسفند) واکنش جهانی نسبت به این بحران

بانک انگلستان (Bank of England) در  تاریخ 10 مارس اعلام کرد که شعبه انگلستان SVB، پرداخت یا دریافت وجه را متوقف خواهد کرد، زیرا بانک مرکزی در نظر دارد از دادگاه درخواست کند تا SVB UK را در فرایند ثبت ورشکستگی قرار دهد.

سپرده گذاران آمریکایی یکی پس از دیگری در تلاش برای برداشت وجوه خود هستند. بر اساس یک گزارش غیر رسمی، شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) در صدد است تا 95 درصد از سپرده‌های بیمه نشده SVB را پوشش دهد. 50 درصد از این وجه در هفته آینده پرداخت خواهد شد.

فروپاشی این بانک سریع بود و در کمتر از 48 ساعت پس از اطلاعیه مدیریت آن، مبنی بر نیاز به افزایش سرمایه 2.25 میلیارد دلاری برای تقویت فعالیت‌های عملیاتی، اتفاق افتاد. متعاقباً قیمت سهام این بانک در تاریخ 9 مارس، بیش از 60 درصد سقوط کرد.

19 اسفند) تعطیلی بانک سیلیکون ولی به دستور قانون گذاران کالیفرنیا

 تعطیلی بانک سیلیکون ولی (SVB) در تاریخ 10 مارس، به دستور نهاد نظارت مالی کالیفرنیا و پس از اعلام فروش قابل توجه دارایی‌ها و سهام این بانک با هدف افزایش سرمایه مورد نیاز صورت گرفت.

دپارتمان حفاظت مالی و نوآوری کالیفرنیا، ضمن تایید خبر مبنی بر دستور تعطیلی بانک سیلیکون ولی، از بیان علت این اتفاق خودداری نمود.

این سازمان نظارتی، شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) را به عنوان متولی محافظت از سپرده های بیمه شده منصوب کرد. با این حال، خدمات FDIC تنها تا 250 هزار دلار از وجوه هر سپرده را شامل می‌شود. بیش از 5 میلیارد دلار از وجوه متعلق به شرکت های بزرگ سرمایه گذاری خطرپذیر در این بانک نگهداری می‌شد. بانک سیلیکون ولی یکی از 20 بانک بزرگ آمریکا است که خدمات بانکی خود را به شرکت های سرمایه گذاری فعال در زمینه ارز های دیجیتال، مانند Sequoia Capital و Andreessen Horowitz ارائه می دهد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی 

منبع: cointelegraph.com
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *