دامیننس بیت کوین خبر از شروع یک آلت سیزن غافلگیر کننده می‌دهد

دامیننس بیت کوین و شروع یک آلت سیزن |‌ همتاپی

در ماه گذشته میلادی، شاهد حمله حساب شده کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (sec) علیه آلتکوین ها بودیم. این اتفاق باعث رشد دامیننس (تسلط) بیت کوین و عبور آن از 50 درصد شد. با عبور دامیننس بیت کوین از این سطح روانی، اکنون ارزش بازار بیت کوین از کل بازار آلتکوین ها بیشتر شده است.

با این حال، در نمودار دامیننس بیت کوین (btc.d) شاهد یک سیگنال تکنیکال هستیم که در گذشته و در اوج روند خرید بیت کوین تبدیل به نقطه بازگشت آلتکوین ها و افزایش قیمت آن‌ها شد. در این مقاله، ضمن بررسی این سیگنال، توضیح می‌دهیم که چرا ممکن است در آستانه یک آلت سیزن (altcoin season) غافلگیر کننده باشیم. قیمت بیت کوین امروز نیز در حوالی 30990 دلار در حال نوسان است.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین بیشتر از کل آلتکوین ها

دامیننس بیت کوین در واقع شاخصی است که نسبت ارزش بازار بیت کوین، در مقابل تمام دارایی‌های دیجیتال دیگر در دنیای ارز های دیجیتال را می‌سنجد. این شاخص اغلب به عنوان ابزاری برای تشخیص رونق بازار آلتکوین ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌ویژه زمانی که باید تصمیم بگیریم بهتر است بیت کوین داشته باشیم یا آلتکوین هایی مانند اتر، لایت کوین و یا سولانا.

مطالب مرتبط: به نمودار دامیننس تترسر بزنید تا بتوانید راحت‌تر تحلیل کنید.

زمانی که شاخص btc.d نزولی می‌شود، بازار آلتکوین‌ها بهبود پیدا کرده و عملکرد آن‌ها از بازار اولیه، یعنی بیت کوین بهتر می‌شود. اما بطور کلی، آلتکوین‌ها که به عنوان دارایی‌های ثانویه شناخته می‌شوند، بیشتر از بیت کوین دچار نوسان می‌شوند. به همین دلیل در بازار‌های نزولی، درصد ریزش آن‌ها بیشتر از بیت کوین بوده و همین موضوع باعث افزایش قابل توجه دامیننس بیت کوین می‌شود.

در سال 2023، اوضاع در تمام مدت به همین صورت بوده است. آلتکوین‌ها ارزش خود را از دست داده‌اند اما بیت کوین پابرجا بوده است. با توجه به این واگرایی و تفاوت روند در میان بیت کوین و آلتکوین ها، ارزش بازار بیت کوین از مجموع تمام ارز های دیگر بیشتر شده است. طبیعتاً سطح دامیننس 50 درصد از اهمیت بالایی برخوردار است، اما با این وجود، روند شاخص قدرت نسبی یا rsi، در شرایطی قرار دارد که توجه به آن خالی از لطف نیست.

نمودار دامیننس بیت کوین

نمودار هفته‌ای دامیننس بیت کوین، منبع: تریدینگ ویو

دامیننس بیت کوین و سیگنال شروع آلت سیزن

اندیکاتور rsi یا شاخص قدرت نسبی، یک ابزار اندازه‌گیری حرکتی است که احتمال اشباع خرید یا اشباع فروش یک دارایی را به معامله گران نشان می‌دهند. در واقع معامله گران با بررسی این شاخص متوجه می‌شوند که یک دارایی بیش از حد خریداری یا فروخته شده است. 

در بازار ارز های دیجیتال، یک دارایی می‌تواند برای مدتی طولانی در محدوده اشباع خرید یا فروش باقی بماند. اما بررسی نمودار هفتگی دامیننس بیت کوین نشان می‌دهد که این شاخص در گذشته مدت زیادی را در محدوده اشباع خرید سپری نکرده است. در واقع این شاخص فقط تعداد دفعات اندکی به محدوده اشباع خرید رسیده است.

مطالب مرتبط: فهمیدن رابطه دامیننس تتر و بیت کوین به تحلیل بازار رمزارزها کمک می‌کند؟

وضعیت روند فعلی دامیننس بیت کوین در محدوده اشباع خرید، دقیقا حالتی را نشان می‌دهد که در گذشته تبدیل به سقف روند آن شد و بلافاصله پس از آن شاهد بازگشت رو به پایین این شاخص و شروع یک آلت سیزن فوق‌العاده بودیم. این حالت پیش از این در اواخر سال 2019 اتفاق افتاد که در آن زمان دامیننس بیت کوین 70 درصد بود.

شرایط فعلی دامیننس بیت کوین در منطقه اشباع خرید و همچنین بررسی و شمارش امواج الیوت که حاکی از به پایان رسیدن موج پنجم است، نشان می‌دهد که الت سیزن بعدی بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که دیگران فکر می‌کنند. اگرچه در آلت سیزن شاهد عملکرد بهتر آلتکوین‌ها نسبت به بیت کوین هستیم، اما برخلاف نام آن، به صعودی شدن روند بیت کوین برای جذب سرمایه گذاران خرد نیازمند هستیم.

با توجه به نشانه‌های صعودی شدن و افزایش قیمت بیت کوین، به نظر شما چقدر تا شروع یک آلت سیزن جدید باقی مانده است؟ اینده بیت کوین و ارزهای دیجیتال را پیش بینی کنید.

منبع: newsbtc
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *