مزایای استخراج بیت کوین برای انرژی‌های تجدیدپذیر

چکیده مطلب:

استخراج بیت کوین اغلب به عنوان یک خطر برای محیط زیست به حساب می‌آید، اما با توجه به پژوهش‌های اخیر، بیت کوین ابزاری برای افزایش انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر است. داده‌ها حاکی از این است که تولیدکنندگان انرژی که دوستار محیط زیست هستند، می‌توانند زمان کاهش پیک مصرف را با استخراج بیت کوین مشغول باشند و سود کنند.

استخراج بیت کوین، به طبیعت کمتر آسیب خواهد زد

محبوبیت جهانی بیت کوین (BTC) باعث شده که مصرف انرژی این شبکه تا 19 ژانویه 2024 (29 دی 1402) به 147.3 تراوات ساعت در سال برسد.

طبق گفته دانشگاه کمبریج، میانگین مصرف این شبکه به میانگین مصرف انرژی سالانه کشورهایی مانند اوکراین، مالزی و لهستان نزدیک شده است.

 

این سطح مصرف برق در دولت ملی که بخش کوچکی از آن توسط سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود، نشانه‌ای از مضر بودن استخراج یا ماینینگ بیت کوین برای محیط زیست ایجاد کرده است. ردپای کربن، تقاضای بالای انرژی و مصرف آب ممکن است معیارهای خوبی برای این خطر هستند اما فقط یک طرف داستان هستند.

علاوه بر این، استخراج بیت کوین به سمت منابع انرژی جایگزین تغییر کرده است. در 18 ژانویه 2024، طبق پیش‌بینی بیت کوین ای‌اس‌جی (Bitcoin ESG)، مصرف انرژی پایدار استخراج بیت کوین به بالاترین حد خود یعنی 54.5 درصد رسید.

استخراج بیت کوین

استفاده از انرژی پاک توسط استخراج کنندگان یا همان ماینرهای بیت کوین به نفع شرایط آب و هوایی جهان است. علاوه بر این، استخراج بیت کوین به یک مورد ایده‌آل برای تقویت انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر و ارائه درآمد امیدوارکننده برای صنعت انرژی سبز تبدیل شده است.

 

تامین مالی پروژه‌های تجدیدپذیر در مراحل اولیه توسط استخراج بیت کوین

 

گروهی از دانشمندان دانشگاه کرنل در ایالات متحده به این نتیجه رسیدند که ایجاد عملیات استخراج بیت‌کوین در مکان‌های استراتژیک می‌تواند ردپای زیست‌محیطی رمزارزها را به عنوان درآمدی که به سمت سرمایه‌گذاری‌های آینده در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر می‌رود، کاهش دهد.

در مطالعه اکتبر 2023، محققان به این نتیجه رسیدند که استخراج بیت کوین می‌تواند صدها میلیون دلار کسب درآمد از انرژی اضافی جمع‌آوری شده توسط انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد کند.

آنها اظهار داشتند که تنها در ایالات متحده، پتانسیل درآمد قابل توجهی در مرحله توسعه پیش تجاری مزارع بادی یا خورشیدی وجود دارد که در این مرحله، مزارع در حال تولید برق هستند اما هنوز در شبکه گسترده‌تر ایجاد و ادغام نشده‌اند.

توسعه‌دهندگان به وسیله روش‌های پاک استخراج بیت کوین مثل استخراج بیت کوین با پنل خورشیدی می‌توانند میلیون‌ها دلار را درآمد ایجاد کنند که سپس می‌توان این مبلغ را در پروژه‌های تجدیدپذیر آینده سرمایه‌گذاری کنند.

بر اساس این مطالعه، تگزاس با 32 پروژه تجدیدپذیر برنامه‌ریزی شده بالاترین پتانسیل را دارد زیرا می‌تواند سود ترکیبی 47 میلیون دلاری را با استخراج بیت کوین در طول عملیات قبل از تجاری ایجاد کند.

استخراج بیت کوین می‌تواند انعطاف‌پذیری را برای تاسیسات انرژی بادی و خورشیدی فراهم کند که ممکن است زمان اوج تولید با دوره‌های اوج تقاضا مطابقت نداشته باشد.

علاوه بر این، طبق گزارش شرکت سرمایه گذاری آرک اینوست (ARK Invest) در گزارش سال 2021، استخراج بیت کوین می‌تواند به شرکت‌های برق تجدیدپذیر «توانایی بازی بین قیمت برق و قیمت بیت کوین» را بدهد.

مارگوت پائز (Margot Paez)، یکی از همکاران موسسه سیاست بیت کوین (Bitcoin Policy Institute) و مشاور پایداری و محیط زیست استخراج بیت کوین، بیان کرد:

«اغلب یک عدم تطابق عرضه و تقاضا وجود دارد که باعث تولید بیش از حد انرژی تجدیدپذیر می‌شود. استخراج بیت‌کوین به‌عنوان عاملی عمل می‌کند که برای هدررفت برق، پرداخت می‌شود. در همین راستا، استخراج بیت کوین از استفاده انرژی‌های تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی سود می‌برد و ردپای کربن شبکه را بهبود می‌بخشد و این یک مسئله برد-برد است.»

 

مکان‌یابی استخراج بیت کوین

استخراج بیت‌کوین می‌تواند هر جایی که انرژی مازاد تولید می‌شود حضور داشته باشد ولی در همین حال مکان‌یابی منطقه استخراج مسئله مهمی به حساب می‌آید. به عنوان مثال پژوهشی توسط فنگکی یو (Fengqi You) در مرکز کرنل آتکینسون (Cornell Atkinson) برای پایداری انجام شد که بیان می‌کند:

“سودآوری یک سیستم استخراج به دوره‌های در دسترس بودن انرژی ثابت بستگی دارد، زیرا منابع انرژی تجدیدپذیر می‌توانند به طور قابل توجهی متفاوت باشند. بنابراین، مکان‌یابی مزرعه استخراج به صورت استراتژیک برای به حداکثر رساندن بهره‌وری حائز اهمیت است.”

جران ملرود (Jaran Mellerud)، یکی از بنیانگذاران و استراتژیست اصلی استخراج بیت کوین هشلبز (Hashlabs)، به کوین تلگراف گفت که دو نوع منبع انرژی تجدیدپذیر وجود دارد که استخراج کنندگان یا همان ماینرها بیت کوین می‌توانند از آنها استفاده کنند. اولین آنها منابع انرژی تجدیدپذیر مانند باد و خورشید هستند. استخراج یا ماینینگ با استفاده از این منابع چالش برانگیز است و اغلب مستلزم زمان کم و وقفه مداوم در عملیات است تا شرایط مهیا شود.

دومین منبع انرژی که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین می‌توانند از آن استفاده کنند، منابع تجدیدپذیر مانند آب و گرمایش زمین است. استخراج با استفاده از این منابع بسیار ساده‌تر است، زیرا آنها پایدارتر هستند و می‌توانند زمان و شرایط بیشتری را نسبت به باد یا خورشید ارائه دهند.

بن گانیون (Ben Gagnon)، مدیر ارشد استخراج بیت کوین شرکت بیت فارمز (Bitfarms)، به کوین تلگراف گفت:

ما معتقدیم در درازمدت برق آبی باید یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین منابع انرژی برای سال‌های آینده باشد، بنابراین نیازی به انتخاب بین پایدار و مقرون‌به‌صرفه بودن نداریم.

ملرود یک سناریوی واقعی را بیان کرد که در آن هشلبز یک مرکز استخراج بیت کوین را در اتیوپی پیاده‌سازی کرد که صرفاً از منابع انرژی تجدید پذیر تامین می‌شود. تولید برق اتیوپی شامل 94 درصد انرژی آبی، 5 درصد انرژی بادی و 1 درصد انرژی خورشیدی است و انتظار می‌رود با افتتاح نیروگاه‌های برق آبی جدید، 25 درصد مازاد برق این کشور افزایش یابد.

ماینینگ

ملرود گفت:

“در حالی که شرکت برق اتیوپی منتظر است مصرف برق این کشور جبران شود، مقداری از این برق تولید شده را به ما می‌فروشد و کسب درآمد می‌کند.”

برای ماینرهای بیت کوین، این فعالیت یک سناریوی برد-برد است، زیرا آنها به شرکت کمک می‌کنند تا تامین مالی زیرساخت‌های الکتریکی جدید را برای جمعیت رو به رشد کشور انجام دهند.

 

مقررات و انتقال انرژی تجدیدپذیر از طریق استخراج بیت کوین

محققان دانشگاه کرنل مشکلی اساسی برای رشد صنعت استخراج بیت کوین را بیان می‌کنند و آن “مقررات” است. ماینر بیت کوین ملرود این نگرانی مداوم را در صنعت بیان و در این خصوص تاکید کرد:

“بزرگترین مانع استخراج بیت کوین مقررات و ریسک سیاسی مرتبط با آن است.”

مطالعه کرنل یک توصیه سیاسی برای ارائه پاداش‌های اقتصادی برای استخراج رمزارزها با مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی، مانند عدم انتشار کربن ارائه کرد: «این پاداش‌ها می‌تواند به عنوان انگیزه‌ای برای استخراج‌کنندگان برای استفاده از منابع انرژی پاک عمل کند که می‌تواند منجر به اثرات مثبت بر شرایط آب و هوایی شود که این عمل کاهش تغییرات، بهبود ظرفیت انرژی تجدیدپذیر و سود اضافی در طول عملیات پیش تجاری مزارع بادی یا خورشیدی را به همراه دارد.

به طور اساسی این رویکرد با تلاش دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، برای اعمال مالیات بر استخراج کنندگان کریپتو متفاوت است.

گانیون با پیشنهاد اعتبارات کربن مخالفت نکرد و در این خصوص اشاره کرد که انگیزه اقتصادی بیت کوین در حال حاضر برای رونق صنعت کافی است:

“استخراج بیت کوین تنها انگیزه اقتصادی روی کره زمین برای کاهش داوطلبانه اتلاف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای است که این مورد با یارانه تامین نمی‌شود. با انجام این مورد نیازی به سیاست دولت برای ایجاد انگیزه برای این رفتار نیست!»

 

مصرف انرژی برای بشر بد نیست

به نظر گانیون، «استفاده از انرژی چیز بدی نیست». در واقع، او فکر می‌کند که “توانایی مهار انرژی، سنگ بنای جامعه و پیشرفت بشریت است.”

گانیون معتقد است که بشر با تکامل توانایی خود برای مهار انرژی بیشتر پیشرفت کرده است. برای ماینر بیت کوین، اساساً انرژی چیزی است که دنیای امروزی را که ما در آن زندگی می‌کنیم را توانا می‌سازد.

همیشه انسان‌ها از توانایی یافتن و استفاده از انرژی بهره برده‌اند. گانیون برخی از نقاط عطف حیاتی تکامل انسان را که در آن منابع انرژی جدید نقش مهمی داشتند، برجسته کرد:

“از کشف آتش و سوزاندن چوب گرفته تا آسیاب‌هایی که توسط رودخانه ها کار می‌کنند، روغن برای روشنایی شمع، زغال‌سنگ برای صنعتی شدن جامعه و فولاد برای ساخت و ساز و کشف اتم و انرژی هسته‌ای، همگی در خصوص منابع انرژی و بشریت هستند.”

 

ملرود معتقد است که “کشورهای بزرگتر  به زودی نسبت به ماینینگ دوستانه‌تر خواهند شد و پتانسیل آن برای بهینه سازی انرژی را درک خواهند کرد.”

گانیون معتقد است برای رسیدن به این هدف، باید روی «آموزش و اطلاع‌رسانی برای نشان دادن مزایای مثبت استخراج بیت کوین» کار شود و افزود:

“ماینینگ بیت کوین یک داستان عالی برای تعریف است که باید بیان شود. این موضوع هنوز توسط افراد کافی شنیده نشده است، اما از آنجایی که استخراج بیت کوین همچنان خود را به عنوان یک نیروی خوب و مطلوب ثابت می‌کند، ناگزیر باید از آن استقبال کرد.”

 

در مورد نتیجه‌گیری دانشگاه کرنل نیز تغییر دیدگاه لازم است: صرفاً بیت‌کوین را نباید به‌عنوان مصرف‌کننده انرژی در نظر گرفت، بلکه به‌عنوان تسهیل‌کننده‌ای برای استفاده کارآمدتر و پایدارتر انرژی باید به حساب آورد.

همیشه هر دو روی سکه باید در نظر گرفته شود، به ویژه در اینجا که هدف نهایی بهبود شرایط آب و هوایی جهانی باشد.

منبع: cointelegraph
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *