سایه رکود اقتصادی ناشی از ویروس کرونا بر بازار ارزهای دیجیتال

سایه رکود اقتصادی بر ارزهای دیجیتال

بحران ویروس کرونا و رکود اقتصادی ناشی از آن ثابت کرد که بیت کوین محل امنی برای سرمایه‌گذاری نیست. اکنون می‌دانیم در رکود اقتصادی چه اتفاقی برای ارزهای دیجیتال می‌افتد.

تا پیش از بحران ویروس کرونا هیچ رمز‌ارزی با شرایط رکود اقتصادی روبرو نبوده است. نخستین ارز رمزنگاری شده، بیت کوین، از آتش بحران بانکی در سال 2008 بدنیا آمد، و خالق مرموز آن، ساتوشی ناکاموتو، هدف خود را برای جایگزینی سیستم پولی حاضر که توسط بانک‌های مرکزی اداره می‌شود، را بیان کرد. بنابراین بیت‌ کوین، به عنوان یک شبکه مالی همتا به همتا، به عنوان نوع جدیدی از پول تعیین شد.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

از سال 2008 به تدریج رمز ارزهای دیگری نیز پدیدار شدند، اما بیت کوین نسبت به رقبای خود یک سر و گردن بالاتر بوده و تقریبا سهم 65 درصدی از کل بازار رمز ارزها را به خود اختصاص داده است. با این حال، روایت اصلی برای بیت‌کوین به عنوان یک نوع از دارایی از دیدگاه اصلی ناکاموتو تغییر کرده است. بیت‌کوین اکنون به عنوان “ذخیره ارزش” در نظر گرفته می‌شود، دارندگان بیت‌کوین به جای خرج کردن پول دیجیتالی خود، بیشتر تمایل به خرید و نگهداری آن دارند.

چندین سال است که بیت کوین به عنوان یک “لنگرگاه ایمن” (محلی امن برای سرمایه گذاری) یا “طلای دیجیتالی” برای دارایی‌ها شناخته می‌شود که با بازارهای بورس و دیگر بازارها ارتباط ندارد. این روایت حتی تا چند هفته قبل، پیش از آن که تهدید Covid-19 بر بازارها سایه افکند، همچنان قوی بود. در این رابطه تیلر وینکلووش ( Tyler Winklevoss)، یکی از صاحب نظران عرصه بیت کوین می‌گوید: 

تا به امروز فقط یک مشکل در مورد این تئوری‌ها در رابطه با بیت کوین به عنوان یک لنگرگاه امن وجود داشته، اینکه بازار بیت‌کوین هرگز در معرض یک بحران اقتصادی یا رکود اقتصادی چشمگیر قرار نگرفته بودند. اما امروز همه چیز تغییر کرده است.

قیمت بیت کوین در تاریخ 15 مارس افت شدیدی داشت، و با کاهش 50 درصدی در طول 24 ساعت از 8,000 دلار به 4،400 دلار رسید. همچنین ارزش بازار سهام نیز کاهش یافت، اما با افتی  کمتر از 10٪ یعنی پنج برابر کمتر از سقوط شدید بیت‌کوین.

اگر نظریه‌هایی که بیت کوین را یک دارایی غیرمرتبط با سایر دارایی‌ها معرفی می‌کنند صحیح بود، باید سهامداران بازار بورس را در حال فرار به سوی بیت‌‌‌کوین و دیگر رمز ارزها به عنوان یک نوع دارایی می‌دیدیم. باور رایج در مورد بیت کوین به عنوان یک ذخیره دارایی، انتظار داشت قیمت این ارز دیجیتال در میان سقوط بازار سهام افزایش یابد. اما متاسفانه این باور، امروز یک شوخی تلقی می‌شود:

بیت کوین نه تنها نتوانسته است صعود قیمت داشته باشد، بلکه پنج برابر نسبت به نرخ سایر بازارها افت کرده است.

اگر چه سایر دارایی‌های ظاهراً غیر وابسته، مانند طلا به طور خاص، با بحران کرونا نیز سقوط را تجربه کرده‌اند. اما برخی از طرفداران بیتکوین ممکن است بگویند که این اتفاق یک رویداد “قو سیاه” است، (غیرقابل پیش بینی و غیرقابل ارائه) که در آن همه‌ی دارایی‌ها دچار افت می‌شوند، در واقع با توجه به این دیدگاه طبیعی است که بیت‌کوین اعتبار خود را به عنوان لنگرگاه امن از دست بدهد.

اما در جواب این دیدگاه می‌توان گفت به عنوان نمونه طلا فقط 4٪ سقوط کرده است و تا حدودی، از اعتبار خود به عنوان یک ذخیره امن ارزش (حداقل، نسبت به سایر بازارها) دفاع کرده است. در نتیجه نیازی نیست که یک خبره علم اقتصاد باشید تا تفاوت قابل توجه بین افت 4٪ و افت 50٪ را بدانید.

فکر می‌کنیم همیشه درک ما از مسئله صد در صدی درست است اما …

با نگاهی به گذشته، شاید در نظر گرفتن بیت‌کوین به عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن در یک بحران مالی، دیگر فقط یک شوخی باشد. اکنون رمز ارزها یک نوع دارایی مشهور اما بی‌ثبات می‌باشد. در یک بازار توام با وحشت است و سرمایه‌گذارانی که نگران از دست دادن پول خود هستند، کدام عقل سلیم پول خود را از بازار سهام بیرون می‌آورد و آن را در یک دارایی خطرناک‌تر سرمایه‌گذاری می‌کند؟

ما باید در مورد سرمایه گذاری در رمز ارزها واقع بین باشیم. در این مرحله از تکامل رمز ارزها، نگه داشتن آنها یک قمار سوداگرانه در این فناوری نویدبخش است. در حالی که سرمایه‌گذاران به دنبال امنیت و آرامش برای سرمایه‌‌گذاری‌های خود هستند، به احتمال زیاد رمز ارزها در بازار خرسی از عملکرد خوبی برخوردار نخواهند بود که حقیقتا شواهد نیز گویای این مطلب است.

نکته‌ای نفرت انگیز در مورد فرصت طلبی تاثیرگذاران در بازار بیتکوین وجود دارد.  آنها احتمالا به محض نگرانی در مورد امنیت پول خود در رکود اقتصادی، مردم را به خرید بیت کوین ترغیب می‌کنند.

این که به رکود اقتصادی به عنوان محرکی برای افزایش قیمت بیت‌کوین نگاه کنیم، ایده‌ای احمقانه بود و اکنون حقیقت با توجه به آمار مشخص می‌باشد. من انتظار دارم که در نهایت قیمت بیت کوین بهبود یابد (همچنان که در مورد سهام بورس نیز این انتظار را دارم)، اما روایت بیت‌کوین به عنوان یک لنگرگاه امن ممکن است هرگز بهبود نیابد. فراموش کردن افت 50 درصدی آن هم در بازه‌ی 24 ساعته، بسیار دشوار است.

یک هوادار سرسخت بیت‌کوین ممکن است چنین استدلال کند که رکود شدید در بلندمدت برای تایید رمز ارزها امتیازی مثبت است، زیرا عجله اجتناب ناپذیر بانک‌های مرکزی که پول را به اقتصاد تزریق می‌کنند، ظاهراً انسجام کل سیستم را از بین می‌برد.

این استدلال فقط یک ایده سرمایه‌گذاری است. اما توجه داشته باشید که فقط یک آنارشیست به تمام معنا حاضر می‌شود در ازای به نابودی کشیده شدن کل سیستم مالی، بیت کوین‌هایی که خریداری کرده است در وضعیت سوددهی قرار گیرد.

آیا این بدان معنی است که خرید همه ارزهای دیجیتال به منزله هدر دادن پول و کالاهایی تقلبی هستند؟ هرگز. ایده‌ی سرمایه‌گذاری در اکثر ارزهای رمز‌پایه به نوعی نوآوری تکنولوژیکی یا سیستماتیک متکی است و نه ذخیره ارزش. قیمت هر رمز‌ارز به طور فراگیری توسط بحران ویروس کرونا میخکوب شده است، و مطمئناً یک بازار گاوی فضای مساعد‌تری برای تحقیق و توسعه فناوری خواهد بود، اما به طور کلی این یک گواهی فوت برای رمز‌ارز نیست. در حقیقت، برخلاف بیت‌کوین، بسیاری از رهبران ارزهای رمزپایه در رابطه با ریسک و نوسانات پیشگام هستند.

چالش کنونی برای طرفداران بیت کوین این است که اکنون ارزش دارایی خود را به نحوی دیگر تعریف کنند چیزی به غیر از “جایگزینی امن” برای سیستم پولی در جهان .

حتی وقتی که درحال نوشتن نتیجه‌گیری برای این قسمت هستم، قیمت‌ها دوباره کاهش یافته‌اند. بیت‌کوین به کمتر از 4,000 دلار سقوط کرده است و بازار سهام نیز خسارت‌های بیشتری را متحمل شده است. اصلا نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چند روز آینده چه چیزی را شاهد خواهیم بود. بازارها ممکن است در نهایت بهبود بیایند یا (به احتمال زیاد) آتش بازی‌های بیشتری را شاهد خواهیم بود.

اما در حال حاضر، چیزی که به طور قطع می‌دانیم این است که در دوران رکود و بحران اقتصادی چه اتفاقی برای رمز ارزها می‌افتد و این اتفاق چندان خوشایند نخواهد بود. سرانجام بازارها بهبود می ‌یابند، اما روایت “لنگرگاه امن” دیگر وجود نخواهد داشت.

همچنان که بحران ناشی از کرونا فراگیرتر می‌شود نوشته‌های این مطلب در مورد رمز ارزها در بحبوحه‌ی این آشفتگی نیز به روز خواهند شد. پس ما را دنبال کنید.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش ارز دیجیتال صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *