پیشرفت بیت‌کوین طبق نقشه؛ بررسی بیت کوین در سال ۲۰۲۰

پیشرفت بیت‌کوین طبق نقشه؛ بررسی بیت کوین در سال 2020 | همتاپی

هر آنچه که بر بیت کوین در سال 2020 گذشت، از میزان جستجو و توسعه گرفته تا دیفای و دیگر موارد را در این مقاله مرور خواهیم کرد.

از آنجا که ویروس کرونا، جهان را به قرنطینه فرستاده و اقتصاد کشورها را متزلزل کرده است، سال 2020 مطمئناً در خاطره‌ها باقی خواهد ماند. سال گذشته در صنعت رمز ارزها، شاهد افزایش پذیرش نهادی کریپتو و ظهور چشمگیر صنعت دیفای بودیم.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

امسال، بیت کوین یک بار دیگر کانون توجه قرار گرفت: شکستن رکوردها، اطمینان از پذیرش توسط شرکت‌های بزرگ و احیای مجدد جاه‌طلبی‌های توسعه‌دهندگان بلاک چین در سراسر جهان.

با نزدیک شدن به پایان سال 2020، برای بررسی روند پیشرفت بیت کوین در یک سال گذشته، مرحله به مرحله به تمامی موارد می‌پردازیم.

علاقه‌ی جستجوی جهانی به بیت کوین

میزان درخواست‌های جستجو برای یک رمزارز خاص در موتور جستجو، نشان‌دهنده علاقه به آن رمزارز یا به طور کلی بازار ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شود.

طبق داده‌های گوگل ترندز (Google Trends)، تمایل به جستجوی بیت کوین در سراسر جهان از 45 (در ژانویه) به 100 (در ماه گذشته) افزایش یافته است. با این وجود، هنوز میزان جستجوی بیت‌کوین در گوگل در سال 2020، به میزان ژانویه سال 2018 نرسیده است و جستجوهای امسال کمتر از یک چهارم بالاترین جستجوها در ژانویه 2018 است.

میزان جستجوی بیت کوین | همتاپی

میزان جستجوی بیت کوین. منبع: گوگل

نیجریه، آفریقای جنوبی، استرالیا، سوئیس و غنا پنج منطقه برتر جستجوی بیت کوین در سال جاری بودند.

کشورهایی که بیشترین جستجوی کلمه بیت کوین را دارند | همتاپی

کشورهایی که بیشترین جستجوی کلمه بیت کوین را دارند. منبع: گوگل

در سال جاری، متداول‌ترین جستجوها در این زمینه، به ترتیب متعلق به قیمت بیت کوین، دوره‌ی آموزش بیت کوین، قیمت بیت کوین به دلار، سهام بیت کوین و بیت کوین به دلار آمریکا بود. از میان آنها، قیمت بیت کوین بیشتر از سایر موارد بود که بصورت ترکیبی نیز جستجو شده است.

همچنین، تعاملات پیرامون بیت کوین در سال 2020 در ردیت (Reddit) نیز افزایش داشت. در دسامبر امسال، گروه‌های فعال در این زمینه بیش از 1.8 میلیون مشترک و در سال گذشته 1.2 میلیون مشترک داشتند. بعلاوه، از ابتدای سال در گروه‌های بیت‌کوین سایت ردیت، اظهارنظرها نیز بیش از دو برابر افزایش داشته است و تقریباً 20 برابر تعداد نظرات در گروه‌های اتریوم این سایت است.

  • بیت‌کوین در فضای آکادمیک

به طور کلی، با توجه به مقالات دانشگاهی انجام شده در این زمینه، می‌توان دریافت که علاقه جامعه دانشگاهی به فناوری بلاکچین و بیتکوین در سال 2020 به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

تعداد مقالات گوگل اسکالر (Google Scholar) که از بیت‌کوین نام برده است، در مجموع به 97,800 مقاله رسیده که 158,500 مورد آنها در سال 2020 منتشر شده‌اند. در حال حاضر، تا دسامبر سال 2020، تعداد مقالات ارجاع داده شده به بلاک چین 205,000 می‌باشد که 33,800 مقاله در سال جاری منتشر شده است.

بنابراین، در مقاله‌های علمی سال 2009، تنها 371 مورد از بیت کوین و 140 مورد از بلاکچین نام برده شده است.

علاوه بر این، تعداد مقالات مربوط به بیت کوین در آرشیو ای‌پرینت کریپتولوژی (ePrint Cryptology) که برای بایگانی مقالات مربوط به کریپتو استفاده می‌شود. با سرعت زیادی در حال افزایش است. در سال 2020، تاکنون تنها 20 مقاله جدید در این زمینه افزوده شده که مجموع مقالات را به 166 مقاله رسانده است.

با این حال، بیشترین مقالات ای‌پرینت کریپتولوژی درباره بیت‌کوین، همچنان مربوط به  سال 2018 است و در مجموع 26 مقاله در آن سال منتشر شد.

  • توسعه‌ی بیتکوین

براساس داده‌های کریپتو‌میسو (CryptoMiso)، بیتکوین سومین رمزارز فعال از نظر توسعه است. که براساس تعداد تغییرات این دارایی درمحبوب‌ترین مخزن گیت‌هاب (Github) اندازه‌گیری شده است.

تنها دو رمزارز از بیت‌کوین فعال‌تر هستند: چین‌لینک (LINK) و لیسک (LSK). چین لینک، یک شبکه اوراکل مبتنی بر بلاکچین می‌باشد، در حالی که لیسک، پلتفرمی برای راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) است.

مخزن گیت‌هاب بیت کوین | همتاپی

مخزن گیت‌هاب بیت کوین. منبع: Cryptomiso

در حال حاضر، مخزن گیت‌هاب بیتکوین مجموعاً دارای 2,632 تغییر از حدودا 100 مشارکت‌کننده ‌می‌باشد. در حالی که 3592 تغییر (62 مشارکت‌کننده) برای چین لینک و 3,453 تغییر (63 مشارکت‌کننده) برای لیسک ثبت شده است.

با این وجود، در حال حاضر بیت کوین با اختلاف قابل توجهی بیشترین تعداد ستاره و ناظر را به خود اختصاص داده است. این موضوع اساساً حاکی از آن است که افراد بیشتری به دنبال ریپوی بیت‌کوین، نسبت به سایر رمزارزها، هستند.

تسلط و ارزش بازار بیت کوین

سال 2020 یکی از تاثیرگذارترین سال‌های ثبت‌شده برای بیتکوین است. این رمز ارز در سال جاری به بالاترین ارزش خود یعنی بیش از 28,000 دلار دست یافت. در همان زمان، ارزش بازار بیتکوین به بالاترین رقم 500 میلیارد دلار رسید که بیش از یک سوم، از اوج قیمت سال 2017 پیشی گرفته است. در واقع، ارزش بازار (market cap) بیت‌کوین پیش از آنکه به بالاترین حد خود برسد، از بالاترین قیمت تاریخ خود (ATH) فراتر رفت، زیرا بیت کوین بیشتری نسبت به قبل در گردش است.

احتمالا افزایش قیمت بیت‌کوین به طور عمده توسط بازار سهام مدیریت شده است. سرمایه‌گذاری‌های نهادی نیز در طول سال افزایش یافتند، زیرا شرکت‌های سرمایه‌گذاری نظیر گری‌اسکیل (Grayscale) و اسکوئر (Square) مبالغ قابل توجهی بیت کوین به صندوق‌های خود اضافه کردند.

در طول سال 2020، تسلط بیت‌کوین بر بازار به طور قابل توجهی در نوسان بود. طبق اطلاعات کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، تسلط بازار بیت کوین در طول سال، 2020 بین 56 تا 69 درصد بوده است. این رمزارز از ژانویه تا سپتامبر 2020، موقعیت قابل توجهی را در برابر آلتکوین‌ها از دست داد. با این وجود، از آن زمان به بعد بیشتر ضررهای خود را جبران کرده است.

ایوان لیلجویست (Ivan Liljeqvist)، مجری کانال یوتیوب Ivan On Tech اظهار داشت:

آلتکوین‌ها در سال 2020 عملکرد بسیار خوبی داشتند و سلطه بیتکوین از ابتدای سال تاکنون 5٪ کاهش یافته است.

وی در ادامه گفت:

این ممکن است تنها آغاز رشد آنها باشد، زیرا آلتکوین‌ها احتمالاً در سال 2021  عملکرد بهتری نسبت به بیت‌کوین خواهند داشت. من انتظار دارم سلطه بیت کوین مانند سال 2018 به زیر 40٪ برسد.

تراکنش‌های بیت کوین

کارمزد تراکنش‌های بیتکوین پس از اینکه در دسامبر 2019 به بیش از 55 دلار در هر تراکنش رسید، تا امروز به یکی از مسائل جنجال برانگیز تبدیل شده است. در واقع همین امر باعث شده است که بیت کوین برای تراکنش‌های خرد مورد استفاده قرار نگیرد.

با این حال، از آن زمان تاکنون اوضاع بهبود یافته و متوسط ​​کارمزد تراکنش‌های بیت کوین در طول سال 2020، زیر 2 دلار بوده است.

این کاهش کارمزد را می‌توان به دلیل افزایش استفاده از بچینگ تراکنش (transaction batching) توسط صرافی‌های رمزارز و افزایش استفاده از آدرس‌های سگویت (SegWit) دانست. با استفاده از این روش‌ها می‌توان از کاهش کارمزدهای تراکنش سود برد.

تعداد تراکنش‌های تایید شده روزانه بیت کوین از ابتدای سال تاکنون افزایش مختصری داشته است. اما در طول سال به میزان قابل توجهی متفاوت بوده است. به طوری که، تعداد تراکنش‌ها در ماه مارس به حداکثر 330,000 در روز و در آوریل به حداقل 264,000 در روز رسید (احتمالاً در نتیجه پنجشنبه سیاه این اتفاق افتاده است).

نمودار تعداد تراکنش‌های بیتکوین در سال 2020 | همتاپی

نمودار تعداد تراکنش‌های بیتکوین در سال 2020. منبع: Blockchain.com

اگرچه تعداد تراکنش‌های درون زنجیره‌ای در طول سال متفاوت بوده است، اما ارزش کل تراکنش‌های درون زنجیره‌ای (on-chain transactions) امسال روند صعودی تقریباً ثابتی داشته است. بطوریکه از 730 میلیون دلار در روز (در 1 ژانویه) به 3.4 میلیارد دلار در روز (در 18 دسامبر) افزایش یافت- این میزان از ژانویه سال 2018، بالاترین ارزش را داشته است.

ارزش دلاری تراکنش‌های بیتکوین به صورت روزانه در سال 2020 | همتاپی

ارزش دلاری تراکنش‌های بیتکوین به صورت روزانه در سال 2020. منبع:  Blockchain.com 

علی رغم افزایش تعداد انتقالات درون زنجیره‌ای، متوسط ​​کارمزد تراکنش‌ها در سال 2020 به ندرت بالاتر از 10 دلار بوده است.

معاملات بیت‌کوین

با رشد روز افزون قیمت بیت کوین در سال 2020، خرید و فروش این ارز نیز افزایش یافته و به بالاترین میزان خود رسیده است.

براساس داده‌های مساری (Messari)، حجم واقعی معاملات درون زنجیره‌ای بیتکوین، در نوامبر امسال از اوج ماهانه سال 2017 خود، یعنی 88.5 میلیارد دلار عبور کرد و به 114 میلیارد دلار رسید. در داده‌های مساری، تنها حجم معاملات ده صرافی برتر (که توسط شرکت سرمایه‌گذاری بیت وایز (Bitwise) مشخص شده‌اند) لحاظ شده است.

تاد کراسلند (Todd Crosland)، مدیرعامل صرافی کوین زوم (CoinZoom)، به دیکریپت گفت:

بیت کوین در سال 2020، افزایش سهمی‌وار بیش از 170 درصد داشته است. این امر باعث شد تا بیتکوین و کل بازار کریپتو بسیار قدرتمندتر شود و بزرگترین موسسات جهانی به عنوان یک طبقه دارایی بیت‌کوین را به پورتفوی خود اضافه کنند. با کاهش ارزش ارزهای جهانی، قیمت بیتکوین روند صعودی خود را ادامه خواهد داد. در سال 2021، شاهد افزایش قیمت بیت کوین از 25 تا 30 هزار دلار خواهیم بود.

نمودار حجم خرید و فروش بیت کوین | همتاپی

نمودار حجم خرید و فروش بیت کوین. منبع: Messari

همانطور که نمودار فوق نشان می‌دهد حجم خرید و فروش بیت کوین در ماه نوامبر به بالاترین مقدار خود تاکنون (116 میلیارد دلار) رسیده است. 

این مقدار حدودا 9 برابر کمتر از حجم معاملات گزارش شده است. زیرا برخی از صرافی‌ها برای جلب توجه، حجم معاملات خود را به صورت ساختگی افزایش داده و یا به راحتی داده‌های غیرقابل اعتمادی را گزارش می‌دهند.

همچنین، تعداد دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین موجود، در طول سال 2020 به میزان قابل توجهی افزایش یافته و با سرعت نیز در حال افزایش است. طبق داده‌های منتشر شده از وب سایت coin ATM radar، در حال حاضر حداقل 13,400 دستگاه خودپرداز بیتکوین در سراسر جهان در دسترس می‌باشد. در حالی که، در سال گذشته 6,039  و در پنج سال گذشته 460 دستگاه خود پرداز در دسترس بوده است.

نمودار رشد نصب دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین | همتاپی

نمودار تعداد دستگاه‌های بیتکوین. منبع: Coin ATM Radar.

اکثر این خودپردازها در ایالات متحده واقع شده‌اند و تنها 10,848 دستگاه خودپرداز در آمریکا می‌باشد. اما خودپردازهای بیت کوین موجود در اروپا از سال 2019 تعداد اندکی افزایش یافته و در دو سال گذشته از 943 به 1251 دستگاه رسیده است.

از آنجا که صرافی‌های آنلاین رمز ارز در ایالات متحده چندان قابل دسترس نیستند، لذا افراد مجبور به استفاده از گزینه‌های دیگری مانند خودپردازهای بیتکوین می‌باشند.

آدرس‌های بیت کوین

همانگونه که انتظار می‌رفت، با افزایش قیمت بیت کوین و افزایش خرید و فروش‌ها، تعداد آدرس‌های فعال آن در روز به طور قابل توجهی در طول سال 2020 افزایش یافت، اما نتوانست رکورد تعیین شده در دسامبر 2017 را بشکند.

تعداد آدرس‌های منحصر به فرد از حدود 480,000 (در ابتدای سال)، به بیش از 700,000، (در اوایل دسامبر) افزایش یافت.

نمودار تعداد آدرس‌های فعال بیت‌کوین در هر روز | همتاپی

نمودار تعداد آدرس‌های فعال بیت‌کوین در هر روز. منبع:  Blockchain.com

به موازات این افزایش فعالیت، تعداد میلیونرهای بیتکوین نیز افزایش یافت. طبق داده‌های وب سایت بیت‌اینفوچارت (BitInfoCharts)، در حال حاضر بیش از 67,000 میلیونر بیت کوین وجود دارد. این در حالی است که در یک ماه گذشته تنها 25,000 میلیونر وجود داشت.

با این وجود، هنوز اکثر آدرس والت‌های بیت کوین دارای 0.001 تا 0.01 بیت کوین می‌باشند، و تنها 1.7٪ از آدرس والت‌ها یک بیتکوین یا بیشتر دارند. بنابراین برای اینکه در میان 1٪ دارندگان برتر بیت‌کوین قرار بگیرید، می‌بایست در والت خود بین 1 تا 10 بیت کوین داشته باشید.

  • شبکه لایتنینگ 

شبکه لایتنینگ (Lightning Network) مدت‌هاست که به عنوان راه‌حلی برای معضل مقیاس‌پذیری بیت کوین و همچنین کارمزدهای بالای تراکنش‌ها هنگام ازدحام در شبکه، مورد استقبال قرار گرفته است.

از زمان راه‌اندازی اولین محصول شبکه اصلی لایتنینگ در اوایل سال 2018، تعداد نودها و کانال‌های فعال در شبکه بیشترین افزایش را داشته اند. البته از اواسط تا اواخر سال 2019، نسبتاً افت داشت.

تعداد کل نودهای شبکه لایتنینگ از 4,923 (در ژانویه) به بیش از 8,000 (در دسامبر) افزایش یافت. این امر نشان‌دهنده رشد بیش از 60 درصد در یک سال است. به همین ترتیب، ظرفیت کل شبکه (که با مجموع ظرفیت همه کانال‌ها اندازه گیری می‌شود) تقریباً از ماه مارس افزایش سهمی‌واری داشته و در حال حاضر بیش از 24.7 میلیون دلار است.

تعداد کانال‌های شبکه لایتنینگ در سال 2020 رشد کندتری داشته‌اند و از 27,929 (در ژانویه) به (33,483) تا (19 دسامبر) رسیده‌اند که معادل با رشد تقریبی 20٪ است.

نمودار تعداد نودها و کانال‌ها؛ ظرفیت کل شبکه؛ ظرفیت شبکه در هر کانال | همتاپی

نمودار تعداد نودها و کانال‌ها؛ ظرفیت کل شبکه؛ ظرفیت شبکه در هر کانال. منبع:  Bitcoin Visuals   

همچنین، پذیرش شبکه لایتنینگ در سال 2020 آغاز شده است. بیت فینکس (Bitfinex) یکی از اولین صرافی‌های حامی شبکه لایتنینگ از کانال‌های wumbo حمایت می‌کند و برای کاربران خود این امکان را فراهم آورده است تا با استفاده از این راه‌حل، مقادیر بیشتری بیتکوین واریز نمایند. به همین ترتیب، کراکن (Kraken) از برنامه خود برای پشتیبانی از لایتنینگ در اوایل سال 2021، خبر داده است.

علیرغم این رشد، شبکه لایتنینگ همچنان با تمرکزگرایی درگیر است. زیرا اکثر بیت کوین‌های موجود در شبکه توسط بخش کوچکی از نودها کنترل می‌شوند. وید گرادیسار (Vid Gradisar)، مدیرعامل نیوزکریپتو (NewsCrypto) اظهار داشت:

حدود 10٪ از نودها تقریباً 80٪ از شبکه را از ابتدای سال، کنترل می‌کنند.

دیفای بیت کوین

اگرچه صنعت در حال رشد امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) اساساً با اکوسیستم اتریوم در ارتباط است، اما در سال‌های اخیر تعدادی پروژه راه‌اندازی شده‌اند تا بیتکوین را به عنوان یک دارایی مصنوعی یا یک توکن پیچیده به بلاک چین‌های دیگر بیاورند.

اصطلاحا رپد بیتکوین (WBTC) به مراتب مشهورترین توکن‌های بیت کوین می‌باشند که یک توکن ERC-20 با پشتیبانی بیت کوین است. WBTC به عنوان یک توکن ERC-20، می‌تواند با طیف گسترده‌ای از پروتکل‌های دیفای مبتنی بر اتریوم مانند یونی سواپ (Uniswap) و کامپوند (Compound) مورد استفاده قرار گیرد. و در حال حاضر استفاده در این پروتکل‌ها، کاربرد اصلی این توکن به حساب می‌آید.

در سال گذشته، تعداد توکن‌های بیتکوین با نماد WBTC، به بیش از 4,000 درصد افزایش یافت و ارزش این بازار در ژانویه 2020 از 4.3 میلیون دلار به 2.8 میلیارد دلار در دسامبر رسید.

ایو جورجیف (Ivo Georgiev) مدیر عامل شبکه آدکس (AdEx)، به دیکریپت گفت این امر بیشتر تحت تأثیر رشد دیفای و یونی سواپ بوده است. در حالی که WBTC عمدتاً حضانتی می‌باشد، پیشرفت‌های چشمگیر دیگری، مانند tBTC  در پروژه Keep، وجود داشت که راه را برای وام‌دهی و قرض‌گیری بیت کوین هموار می‌کرد.

طبق داده‌های دون آنالیتیکس (Dune Analytics)، در حال حاضر توکن‌های WBTC حدود 80.4 درصد از سهم بازار توکن‌های بیت کوین را در اختیار دارد و رن بیتکوین (renBTC) با 11.9 درصد، نزدیکترین رقیب آن است.

  • استخراج بیت کوین در سال 2020

همانند سال‌های گذشته، نرخ هش بیت کوین در سال 2020 به بالاترین رقم تاریخ خود دست یافت. در ابتدای سال نرخ هش بیت کوین بیش از 100 اگزاهش بر ثانیه (EH / s) بود و در ماه اکتبر به بالاترین مقدار 157.6 EH / s رسید.

از آنجایی که قیمت بیت کوین سریعتر از سختی شبکه و نرخ هش رشد کرده است، سودآوری استخراج بیت کوین در در طول این سال افزایش یافت. در مقایسه با 0.155 دلار در ابتدای سال، به بالاترین میزان 0.2 دلار در روز برای هر  تراهش/ ثانیه رسیده است.

نمودار سوددهی استخراج بیت کوین.

نمودار سوددهی استخراج بیت کوین. منبع: BitInfoCharts

الخاندرو د لا توره (Alejandro De La Torre)، معاون رئیس پولین (Poolin) به دیکریپت گفت:

نرخ هش بیت کوین در سال 2020 بسیار افزایش پیدا کرده است. ما شاهد افزایش از حدود 100 اگزاهش به 150+ اگزاهش بودیم که یک نرخ رشد بسیار چشمگیر می‌باشد […] این نشان می‌دهد که بیتکوین اعتماد زیادی را به خود جلب کرده است. استخراج‌کنندگان در حال گسترش و ایجاد زیرساخت‌های جدید هستند که به نوبه خود شبکه بیت کوین را برای همه افراد در اکوسیستم بیت کوین امن می‌کند.

همانطور که در اوایل سال گزارش شد، چین با سهم 65٪ از کل نرخ هش در دسامبر 2020، بیشترین نرخ هش بیتکوین را به خود اختصاص داده است. ایالات متحده، روسیه و قزاقستان در رده‌های 2، 3 و 4 قرار داشته و سهم 6-7٪ را در اختیار دارند. این تسلط احتمالاً نتیجه دسترسی بهتر چین به تجهیزات استخراج و هزینه‌های پایین انرژی است- زیرا، اکثر تولیدکنندگان اصلی ای‌سیک (ASIC) در آسیا مستقر هستند. 

نمودار نرخ هش بیت کوین در کشورهای مختلف

نمودار نرخ هش بیت کوین در کشورهای مختلف. منبع: Cambridge Centre for Alternative Finance

توزیع نرخ هش بین استخرهای استخراج مختلف در طول سال به میزان قابل توجهی متفاوت بوده است، اما چندین نکته اساسی مشاهده شده است: BTC.com از اواسط سال شاهد سقوط سهم نرخ هش خود بود. استخر هوبی (Huobi) محبوبیت بیشتری پیدا کرده و استخرهای Poolin و F2POOL تقریباً سهم نرخ هش خود را حفظ کرده‌اند.

  • به طور خلاصه بیت کوین در سال 2020 چگونه عمل کرد؟ 

سال 2020، سال اوج بیت کوین بود. در این سال قیمت بیت کوین از کمتر از 5,000 دلار، به بیش از 24,000 دلار رسید که این رویداد در تاریخ کوتاه آن، بسیار چشمگیر است.

از آنجا که علاقه به بیتکوین در میان موسسات، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران خرده فروشی افزایش یافته و بیت کوین توانسته در 12 ماه گذشته، رکوردهای زیادی را از آن خود کند. بدین ترتیب، این رمز ارز توانست سال 2020 را با موفقیت به پایان برساند.

در حال حاضر، بیت کوین با شانس تبدیل شدن به اولین جایگزین مناسب برای ارز فیات، به دوازدهمین سال حیات خود نزدیک می‌شود. البته، بیتکوین که برترین رمزارز بازار کریپتوکارنسی‌هاست ابتدا می‌بایست بر موانع اندکی غلبه نماید.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *