ارزهای دیجیتال و فیات باید با هم ملاقات کنند و قهوه‌ای با هم بنوشند

ارزهای دیجیتال و فیات باید با هم ملاقات کنند و قهوه‌ای با هم بنوشند.

ارزهای دیجیتال در حال برداشتن گام­‌هایی بلند در جهت پذیرش گسترده­‌ی همگان هستند، اما اگر واقعاً بخواهند مردم از آنها استفاده کنند، لازم است عضو کانال­‌هایی شوند که مردم آنها را می‌­شناسند و درک درستی از آنها دارند.

موارد بسیار اندکی برای “قابل پرداخت با بیت­کوین”، حتی در فضای مجازی، دیده می‌شود. مطالعات بسیار معدودی نشان می‌­دهد که معامله‌­گران از پذیرش ارزهای دیجیتال به دلیل هزینه‌­ی تراکنش معاملات پایین‌تر آنها خوشحال هستند. اما بی‌­ثباتی ارزهای دیجیتال دلیل اصلی نگرانی افراد است و البته در نظر گرفتن این واقعیت که رمزارزها هفته‌­ی پرتلاطم دیگری را پشت سر گذاشته‌اند سبب می‌­شود این وضعیت به همین صورت باقی بماند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

تمامی خرید و فروش‌ها بر مبنای پول فیات (پول بدون پشتوانه (fiat)) انجام می‌شود و ممکن است همین روند در آینده نیز ادامه یابد. 

بنابراین جای تعجب نیست که کریپتو مدیا (crypto media) اخباری مبنی بر پذیرش بیت­کوین توسط معامله‌­گران اصلی و قراردادن این ارز دیجیتال در لیست ارزهای پذیرفته‌­شده­‌ی آنها انتشار می‌­دهد. برای مثال، تراوالا (Travala)، در ماه جولای، اکسپدیا (Expedia) را زیر چتر حمایت خود قرار داد و می‌­نویسد: “قابل پرداخت با بیت کوین” این مثال نمونه‌ای است مبنی بر اینکه پرداخت با ارزهای دیجیتال به تدریج در حال پذیرش از سوی کسب‌ ­و کارهای بیشتری می‌­باشد.

پذیرش گسترده­ ارزهای دیجیتال در حکم مشروعیت گرفتن آنهاست

پذیرش گسترده‌­ی ارزهای دیجیتال، بخصوص بیت­کوین، توسط مردم، برای مدت زمانی طولانی مدرکی برای اثبات مشروعیت جنبش رمز ارزها تلقی می‌­شود. خرید راحت یک لیوان قهوه با بیت­کوین یکی از معیارها برای سنجش میزان موفقیت توزیع آزمایشی ارز غیردولتی مبتنی بر بلاکچین (blockchain) تلقی می‌­شود که درواقع با وایت پیپر ساتوشی (Satoshi whitepaper ) آغاز شده است.

البته، افرادی که رمز ارزهای خود را برای مدت زمان طولانی نگه­ می‌­دارند، باور دارند که اگر که تعداد متقاضیان  رمز ارزها بیشتر شود و معامله‌­گران و تجار بیشتری آنها را بپذیرند،  تقاضا برای ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد و از آنجایی که مقادیر رمز ارزها ثابت ثابت می باشد باعث افزایش قیمت آنها خواهد شد. همچنین پیش‌­بینی روند بازار پیش از دیگران پرستیژی برای شخص به همراه دارد (هدف ما در اینجا، یادآوری پاداش­‌های مالی برای سود بردن از این مسئله نیست).

تغییر مسیر به سمت پولی که دولت مرکزی آن را توزیع نکرده است صرفاً یک داستان نیست. یکای پول یورو به سال 2002 به اتحادیه اروپا معرفی شد و در حال حاضر پول رایج نوزده کشور از 27 عضو این اتحادیه است، و تنها در ظرف سه ماه جایگزین مارک آلمان (German Mark) و فرانک فرانسه (French France) شده است.

بازه­­‌ی زمانی مهاجرت به غرب در ایالات متحده شاهد افزایش دوران بانکداری آزاد (Free Banking Era) بوده است که در آن زمان تمام بانک‌های خصوصی، شهرداری‌­ها و حتی فروشگاه‌­ها و شرکت‌های راه‌­آهن مجاز به چاپ پول بودند.

حتی کشورهای متاثر از تورم بسیار بالا می‌­توانستند از دلاریزیشن (یا دلارمحوری، dollarization) استفاده کنند، کاری که زیمبابوه به سال 2008 انجام داد.

اما ارزهای دیجیتال به دلایلی، متفاوت از سایر جنبش­‌های مرتبط با پول فیات دولت‌ها است. ایالات عضو منطقه یورو، واحد پول یورو را بر همگان تحمیل کردند و همه­‌ی شهروندان را مجبور به پذیرش آن نمودند. برنامه‌­ی محوریت دلار با هدف ایجاد ثبات در اقتصاد کشورهای مستعد سقوط آزاد (free fall) شکل گرفته است.
کشورهای سرحد امریکایی در اواخر قرن 19 با عنوان جوامع منزوی توصیف می شدند چرا که پول‌هایشان به صورت خصوصی چاپ می‌شد تا زمانی که قوانین بانکداری ملی (National Banking Acts) با اعمال زور به این کار آنها پایان داد.

رمز ارزها به صورت جهانی قابل دسترسی می‌باشند، زیرا بومی اینترنت هستند. جک دورسی (Jack Dorsey) در مصاحبه با کوارتز (Quartz) گفت:

اگر فضای اینترنت را شبیه به دولتی ملی در نظر بگیرید، پول رایج مخصوص خود را خواهد داشت.

رمز ارزها برای دنیای دیجیتالی که در آن زندگی می‌­کنیم طراحی شده است، و پذیرش همگانی آن هدفی دیرینه است. اما جنبش کریپتو می‌­تواند دشمنی تمام عیار برای خیر عمومی باشد. بنابراین شاید زمان آن فرارسیده است که فیات و کریپتو برخی اختلافات را کنار بگذارند … و صرفاً با یکدیگر کنار بیایند؟

در دنیای فیات، رمپ‌­های خروجی (off-ramps) در حکم کلیدی برای رمز ارزها هستند

همانطور که بیت­کوین نمی‌­تواند بدون اینترنت به حیاتش ادامه دهد، واحد پول آن (پوزش اگر احیاناً جسارتی شده است) به شیوه­ای خاص در بومی‌­گرایی دیجیتال ریشه دوانده است. شکاف­ آشکار نسل­‌ها نشان می‌­دهد که رمز ارزها بیشتر شبیه به یک روند کلان جمعیت‌­شناختی (“demographic mega-trend”)” هستند.

نظرسنجی هریس (Harris Poll)، از طرف بلاک­چین کپیتال (Blockchain Capital)، پژوهشی را در آوریل سال گذشته انجام داده است و به این نتیجه دست یافته است که کمتر از 10 درصد آمریکایی‌­های مسن تمایل به خرید بیت­کوین داشته‌­اند. در حالی که رقم بدست آمده از این پژوهش تقریباً دو برابر رقم بدست آمده از یافته‌­های پژوهش­‌های سال 2017 بوده است. این رقم در برابر 42 درصد اشخاص 18 تا 34 ساله و 35 درصد  اشخاص 35 تا 44 ساله بسیار ناچیز به نظر می‌­رسد.

نمودار تمایل به خرید بیتکوین بر اساس گروه سنی

نمودار تمایل به خرید بیتکوین بر اساس گروه سنی

نتایج بدست آمده از پژوهش بالا نشان داده است که کمتر از 1 درصد اشخاص بالای 65 سال بیت­کوین داشته‌­اند.

آمار و ارقام بدست آمده از این پژوهش در تضاد با دورنمای روند پذیرش بسیار آهسته­‌ی مصرف‌­کنندگان و معامله‌­گران است؛ تا جایی که حتی برخی شرکت‌های ارز دیجیتال تصمیم گرفته‌­اند که دیگر مقاومت زیادی برای استفاده‌­ از ارزهای دیجیتال در بازار نشان ندهند. شاید پیوریست­های کریپتو (crypto purists) هیچ علاقه­‌ای به این شرکت‌های خدمات‌­ ارتباطی بین دنیای کریپتو و فیات نداشته باشند. اما باید بپذیریم که این شرکت‌ها در واقع گام‌­هایی مهم در جهت افزایش کاربران رمز ارز برداشته‌اند.

شرکت‌های بانکداری آنلاین سازگار با دارایی‌های دیجیتال و شرکت‌هایی که از ابتدا با کریپتو کار می‌کردند نقشی مهم در برآوردن این نیازها دارند.

برای مثال، نکسو (Nexo) و مسترکارت (Mastercard) با یکدیگر همکارهایی ­را داشته‌اند. آنها این امکان را برای دارندگان کریپتو فراهم آورده‌اند تا رمزارز خود را در معاملات مورد قبول مسترکارت خرج کنند. همچنین Crypto.com با Visa همکاری داشته است و بانک Revoult به مسترکارت، اَپِل پِی (یا سامانه پرداخت اَپِل، Apple Pay) و گوگل پِی (یا سامانه پرداخت گوگل، Google Pay) ملحق شده است.

زاک پرینس (Zac Prince)، موسس و مدیرعامل بلاک فای (BlockFi)، می‌گوید:

ارز‌های دیجیتال در حال برداشتن گام­‌هایی بلند در جهت پذیرش گسترده­‌ی همگان است. اما اگر واقعاً هدف در اینجا استفاده از آن توسط تمام افراد باشد، لازم است این ارزهای دیجیتال عضو کانال­‌هایی شوند که مردم آنها را می‌­شناسند و درک درستی از آنها دارند. مواردی همانند کارت­‌های نقدی (یا دبیت کارت، debit cards) و کارت­‌های اعتباری (credit cards)، امور مالی شخصی (personal finance) و برنامه­‌های بانکی، حتی کارت­‌های هدیه (gift cards). مردم تمایل به استفاده از چیزهای دارند که با آنها آشنا هستند. این حقیقت در مورد موضوعاتی حساس و مهم همانند امور مالی شخصی کاملاً صدق می‌­کند. در واقع نرم‌­افزار تلفن همراه را اخیراً نصب کرده‌­ایم و در حال کار کردن با محصولاتی جدید همانند کارت جایزه­ اعتباری مصرف­‌کنندگان هستیم که پاداش کریپتویی دارد.

البته، دخالت پردازنده‌های اصلی پرداخت سبب بی‌­تاثیر و خنثی شدن مزایای بسیار زیاد ارزهای دیجیتال شده است تا در قالب هزینه­‌های پایین‌­تر برای فروشندگان و خریداران ارائه ­شود. با این حال، کانالی ارتباطی فراهم می‌­آورد که اهمیتش را همچنان حفظ می‌­کند. حتی زمانی که غالب جمعیت مردم عادت به خرید با شیوه­‌های پرداختی فعلی دارند و معامله­‌گران در خروج از رمپ (آف‌­رمپ) کریپتو با مشکلاتی مواجه هستند.

سرویس ارتباطی آف‌­رمپ (off-ramp bridging service) برای کاربرانی که تمایل به پرداخت کریپتو دارند ولی یا معامله­ گر  قبول نمی‌کند و یا تمایل به پذیرش آن ندارد، این سرویس اهمیت ویژه‌ای دارد. کریپتو، در این مورد خاص، جایگزین زیرساخت‌های موجود مبتنی بر فیات نخواهد شد بلکه تنها در راستای آن به فعالیت خواهد پرداخت.

احتمال آن می‌­رود که پردازنده­‌های پرداخت در حکم راه­ حل‌­ دومی در زیرساخت‌های بانکداری موروثی یا لگسی (legacy banking) تلقی شوند. بنابراین، هیچ دلیلی برای عدم پذیرش آنها به عنوان راه­‌حل­‌ دوم برای تکمیل شبکه‌­های بلاک­چین وجود ندارد.

خندق نظارتی که صنعت بانکداری به دور خود حفر کرده است به معنای جابجا کردن آن به وسیله یک بخش خدمات مالی کاملاً مستقل مبتنی بر رمزنگاری است. به احتمال زیاد برای غلبه بر موانع نظارتی  چندین دهه طول خواهد کشید، مطمئناً با مشکلاتی برای تغییر نگرش کاربران روبرو خواهید شد اما نباید به آنها اهمیت دهید.

در سطح خرده­‌فروشی، نسبتاً واضح است که کریپتو و بخش اصلی امور مالی در نهایت یکدیگر را ملاقات خواهند کرد. در واقع، در انتخاب شیوه‌­ی پرداخت ضرورت این تقاضا آشکار می‌شود. اما تکلیف دست اندرکاران نهادی و مفهوم ارائه شده برای بیت­کوین تحت عنوان طلای دیجیتال و ذخیره ارزش (store-of-value)، چه می‌­شود؟

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی 

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *