ماینرهای ارزهای دیجیتال باید از معافیت صادراتی برخوردار باشند

ماینرهای ارزهای دیجیتال باید از معافیت صادراتی برخوردار باشند | همتاپی

فعال حوزه ارزهای دیجیتال: دولت نباید سقوط بورس کشور را به گردن ارزهای دیجیتال بیندازد. بلکه به جای آن باید نماد ارزهای دیجیتال را در بورس ایجاد کند.

دولت نسبت به بخش خصوصی ارزهای دیجیتال بی‌توجه است

عباس آشتیانی، رئیس گروه بلاک‌چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به دو موضوع ایجاد شده برای بازار ارزهای دیجیتال گفت:

موضوع اول مربوط به اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی و معاون اداره نظام‌های پرداخت این بانک در مورد تدوین آیین‌نامه برای تبادل رمزارزهاست که در گروه اقتصادی مجلس نیز در حال پیگیری بود. در باب این موضوع در معاونت ارزی بانک مرکزی آیین‌نامه‌ای تدوین شده و تعدادی صرافی بانکی از جمله صرافی بانک سامان مشخص شده‌اند که بتوانند طبق مصوبه سوم هیات وزیران رمز ارزهای استخراج شده را به چرخه تولید برگردانند.

عباس آشتیانی در ادامه افزود کمیسیون بلاک‌چین و  ارز دیجیتال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور همواره در تلاش است تا با معاونت ارزی بانک مرکزی تعامل داشته باشد. در حالی که این معاونت تاکنون با بخش خصوصی این حوزه هیچ گونه همکاری نداشته است اما سعی بر این است که برخی از نکات بسیار مهم را در تدوین این آیین‌نامه لحاظ کنیم. موارد مانند هرگز نباید ماینرها را مجبور به انجام کاری کنند را اضافه نماییم.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

آشتیانی با اشاره به اینکه برخی از صاحبان ارزهای دیجیتال تمایل دارند ارز‌های دیجیتال خود را برای مدتی نگهداری کنند، افزود:

حتی اگر صاحبان ارزهای دیجیتال بخواهند این دارایی خود را به صرافی‌های تعیین شده بانک مرکزی واگذار کنند، باید به عنوان صادرکننده از معافیت‌های صادراتی طبق مصوبه هیات وزیران و هم از مشوق‌های صادراتی بهره‌مند شوند.

رئیس گروه بلاک‌چین و ارز دیجیتال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در این گفت و گو خاطر نشان کرد سرمایه‌گذاری شخصی در حوزه استخراج ارزهای دیجیتال می‌تواند شامل مالیات شود. اما اگر برای تامین ارز واردات مورد استفاده قرار گیرد و مجدد به چرخه واردات بازگردد باید از مالیات معاف شود.

عامل سقوط بورس کشور را به ارزهای دیجیتال نسبت دادند

آشتیانی با اشاره به موضوع دوم که با نامه مجتبی توانگر، یکی از نمایندگان مجلس، آغاز شد خاطر نشان کرد پس از سقوط‌های پی در پی بازار بورس در کشور، سهامداران زیادی به بازار ارزهای دیجیتال کوچ کردند. در این میان، مسئولان کشور گناه نابسامانی‌های بورس را به گردن ارزهای دیجیتال انداخته‌اند. در حالی که سرمایه وارد شده به این بازار از سرمایه خارج شده در بورس بسیار کمتر است؛ آشتیانی بر این باور است که اگر قیمت ارزهای دیجیتال و حجم معاملات آن در ماه‌های اخیر زیاد شده است به خاطر رشد قیمتی این ارزها است.

مسدود کردن درگاه‌های کسب‌وکارهای حوزه ارز‌های دیجیتال کار اشتباهی است

رئیس گروه بلاک‌چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در خصوص مسدود کردن پرداخت یارها توسط شاپرک توضیح داد محدود کردن درگاه‌ها و مقابله با صرافی‌های ارز دیجیتال کار اشتباهی است؛ امیدواریم این اتفاق نیفتد. ولی متاسفانه در حال حاضر شاهد این هستیم که مجموعه شاپرک نامه‌هایی را به عنوان ناظر و واحد رگولاتور شرکت‌های پرداخت یار و درگاه‌های بانکی به آن‌ها ارسال کرده است. لذا صرافی‌های فعال در حوزه ارز‌های دیجیتال با مشکل پرداخت و دریافت وجه مواجه هستند؛ اما تاکنون برخورد خاصی با آن‌ها نشده است.

پیشنهاد یک راه‌حل جدید برای این مشکل

آشتیانی در پایان سخنان خود برای حل این مشکل پیشنهاد کرد:

پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع‌تر ایران نیز مانند کشورهای دنیا با ایجاد نماد رمز ارزها در سازمان بورس و اجازه به صندوق‌های سبد گردانی برای تشکیل صندوق‌هایی به پشتوانه رمز ارز در این حوزه راهگشا باشد. در این راستا صرافی‌ها و پلتفرم‌هایی که هم‌اکنون وجود دارند می‌توانند به عنوان امین الصندوق و تعیین کننده نقدینگی این بازار باشند و از هر جهتی به نقش پلتفرم‌های تبادل رمز ارزها در کشور نگاه کنیم بسیار مفید و راهگشا خواهد بود.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارزهای دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *