در حال حاضر بانک‌های مرکزی بیش از پیش به ارز دیجیتال روی آورده‌اند

در حال حاضر بانک‌های مرکزی بیش از پیش به ارز دیجیتال روی آورده‌اند

تجزیه و تحلیل احساسات در مورد CBDC نشان می‌دهد که بانک‌های مرکزی بیش از پیش به ایجاد ارز دیجیتال برای خود اشتیاق نشان می‌دهند. تعداد زیادی از پروژه‌ها نیز صحت این ادعا را تائید کرده‌اند.

در حال حاضر بانک‌های مرکزی بیش از پیش در مورد ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنند. به علاوه، طبق آمار گزارش شده از بانک بین‌الملل (BIS)، در اکثر موارد این طور به نظر می‌رسد که بانک‌های مرکزی‌ بیش از قبل برای ایجاد ارزدیجیتال منحصر به فرد خود (central bank digital currency یا CBDC) علاقه نشان داده‌اند. این‌ روزها به ارزهای دیجیتال نزدیک‌تر شده‌ایم.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

طبق گزارش BIS، در سال‌های اخیر تعداد سخنرانی‌ها در مورد ارزهای دیجیتال بیشتر شده و در حال حاضر لحن پرتردید (ناخوشایند) مدیران بانک‌های مرکزی و اعضای کابینه آن‌ها نسبت به تکنولوژی عوض شده است.

BIS با تحلیل احساسات در 175 سخنرانی بانک‌های مرکزی در این باره می‌گوید:

در حقیقت در حال حاضر اکثر سخنرانی‌ها مثبت هستند.

در مقایسه با اواسط سال 2018،‌ که نسبت سخنرانی‌های مثبت به منفی 1 به 4 بود، پیشرفت خوبی محسوب می‌شود.

نمودار تحلیل تمایلات سخنرانی‌‌ها در مورد CBDC. منبع: BIS. | همتاپی

نمودار تحلیل تمایلات سخنرانی‌‌ها در مورد CBDC. منبع: BIS.

در حال حاضر بانک‌ها تنها در مورد ارزهای دیجیتال منحصر به فرد خود صحبت نمی‌کنند. بلکه مشتاقانه بر روی آن‌ها مطالعه می‌کنند. طبق آمار منتشر شده توسط BIS در اواسط ماه ژوئیه 2020،‌ حداقل 36 بانک مرکزی فعالیت‌های خود را در زمینه ارزهای دیجیتال خود منتشر کرده‌اند.

در این گزارشات حداقل 3 کشور آزمایش طرح‌های ارزهای دیجیتال منحصر به فرد خود را به پایان رسانده‌اند (اکثر این طرح‌ها مشابه پول نقد دیجیتال در راستای توزیع عمومی فعالیت می‌کنند) و 6 پروژه دیگر نیز در دست اجرا می‌باشند. همچنین 18 مورد پژوهش‌های خود را پیرامون CBDC منتشر کرده‌اند و 13 مورد اظهار داشتند که برای ارتقای عرضه وسیع ارز دیجیتال بانک مرکزی در حال تحقیق و پژوهش هستند (اکثر آن‌ها طرح‌هایی برای کاهش هزینه‌ها و بالا بردن سرعت تراکنش‌های بانکی می‌باشند).

تعداد بسیاری از بانک‌ها بر این باورند که تکنولوژی بسیار فراتر از این‌هاست. طبق گزارش دیگری از BIS که در ماه ژانویه منتشر شد، بیش از 80% بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در نظر دارند با این تکنولوژی‌ها همراه شوند.

تنها در هفته گذشته، بانک مرکزی برزیل بیان کرد که کارگروهی را برای تولید ارز دیجیتال خود تشکیل داده است، که طبق گفته آنها «می‌تواند در ارتقای مدل کنونی تراکنش‌های تجاری بین افراد و حتی بین کشورها موثر باشد.» این تیم 12 نفره طی 6 ماه آینده گزارش خود را در مورد ارز دیجیتال بانک مرکزی برزیل به بانک مرکزی این کشور تحویل خواهند داد.

در هفته قبل، یکی از رهبران صندوق ذخیره فدرال ایالات متحده اظهار داشت با محققان MIT پیرامون ایجاد و سنجش ارز دیجیتال بانک مرکزی خود همکاری دارد.

گریجوری کلومو (Gregory Klumov)، مدیرعامل Stasis، استیبل‌کوینی با پشتوانه یورو، در این باره می‌گوید:

علیرغم اینکه اکثر ارزهای دیجیتال بانک مرکزی هنوز در اوایل مسیر هستند، حتما ‌دلیلی وجود دارد که دولت‌ها کار بر روی آن‌ها را آغاز کرده‌اند.

او در ادامه صحبت‌هایش با Decrypt اضافه کرد که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی مزایای بی‌شماری دارند:

عندالمطالبه، غیرقابل برگشت‌، تغییر ناپذیر و مطمئن‌ هستند و تقریبا تراکنش‌ها آنی انجام می‌شود. این‌ ارزهای دیجیتال مشابه پول نقد می‌مانند اما از آن‌ها بهتر عمل می‌کنند چرا که قیمت آن‌ها می‌تواند به عرش برسد (که از نظر اقتصادی نمی‌توان توصیفی برای آن ارائه داد).

مزیت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی بخصوص برای دولت‌ها در این است که روند پرداخت، نگه‌داری و تسویه (سرویس‌های انحصار چند جانبه توسط نهادهای تجاری) را مختل می‌کنند.

در حال حاضر، بین کشورهایی که در حال کشف ارزهای دیجیتال منحصر به فرد بانک مرکزی هستند شکاف عمیقی ایجاد شده است. BIS با نگاه سیستماتیک به این 175 کشور متوجه شد که آن‌ها بیشتر از لحاظ حقوقی به ارزهای دیجیتال منحصر به فرد بانک مرکزی علاقه‌مند شده‌اند. کارایی این ارزها به شدت با استفاده از موبایل و اینترنت گره خورده است و فوایدی چون ظرفیت بالا در ایجاد فناوری‌های نوین، سرعت بخشیدن به سیستم‌های پرداخت موجود و کارآمدتر شدن دولت‌ها را به همراه دارند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *