بانک مرکزی ایران در حال طراحی و تولید ارز دیجیتال ملی

بانک مرکزی ایران در حال طراحی و تولید ارز دیجیتال ملی

یک مقام مسئول در نظام بانکی اعلام کرد بانک مرکزی در حال طراحی و تولید ارز دیجیتال ملی است. به گفته این مقام مسئول از این ارز دیجیتال می‌توان برای قراردادهای بین‌المللی در بستر بلاک‌چین داخلی استفاده کرد.

اسماعیل لله‌گانی، مدیرعامل بانک وابسته به وزارت رفاه، در حاشیه سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی در میز گرد  بانکداری مرکزی در گام دوم انقلاب در محل بانک مرکزی، گفت: در حال حاضر توجه بیشتر بانک‌های مرکزی در جهان به سمت ارزهای دیجیتال رفته‌ است. صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نیز به این حوزه روی آورده است و حدود 80 بانک مرکزی در دنیا برای صدور ارز دیجیتال با پشتیبانی بانک مرکزی اقدام کرده‌اند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

لله‌گانی با اشاره به اینکه بانک مرکزی ایران هم باید ارز دیجیتال اختصاصی طراحی و تولید کند، افزود: ارزهای دیجیتالی که توسط بانک‌های مرکزی منتشر می‌شود در واقع معادل دیجیتال پول رسمی کشور آن هستند که باید شرایطی مانند پذیرش جهانی را دارا باشند و توسط بانک‌های مرکزی صادر شوند.

مدیرعامل بانک وابسته به وزارت رفاه در ادامه خاطر نشان کرد:

ارزهای دیجیتال اختصاصی هر بانک مرکزی یا CBDC در دو نوع عمده فروشی و خرده فروشی از سوی بانک‌های مرکزی منتشر می‌شود که در کشورهای پیشرفته به دلیل امکان عرضه نوع عمده فروشی آن در شبکه‌های بین‌المللی بیشتر به سمت استفاده از این مدل حرکت شده است.

وی با اشاره به اینکه CBDC‌ها را می‌توان به صورت آفلاین نیز استفاده کرد، گفت:

برخلاف ارزهای دیجیتال CBDC ها مانند سکه و اسکناس رایج هر کشور دارای رقم رسمی هستند و از اعتبار و پشتوانه بانک مرکزی برخوردارند. بانک‌های مرکزی CBDC‌ها را یا مستقیماً منتشر کرده و در اختیار مشتری می‌گذارند که در این صورت نقش بانک‌ها کمرنگ می‌شود و یا اینکه بانک مرکزی صرفاً صادر کننده است و نهادهای مالی به عنوان واسطه CBDC ها را عرضه می‌کنند.

لله‌گانی در ادامه با اشاره به سایر مزایای ارز دیجیتال ملی مانند کاهش هزینه‌های چاپ پول و ریسک تبادلات الکترونیکی بخش خصوصی افزود: ارز دیجیتال ملی در حفظ ارزش پول ملی موثر خواهد بود؛ زیرا مردم کشور به ارزهای دیجیتال توجه کرده‌ و به سمت بازار ارزها رفته‌اند؛ بنابراین اگر بانک مرکزی وارد عمل نشود ممکن است به ارزش پول ملی صدمه وارد شود. البته استفاده از آن‌ها معایبی نیز دارد مانند نبود امنیت در شبکه، دشواری جلب اعتماد مردم، کمرنگ شدن حضور بانک‌ها، پولشویی و سو استفاده‌.

لله‌گانی بیان کرد، CBDCها در بستر بلاک‌چین تولید و عرضه می‌شوند؛ بنابراین امکان استفاده از آن به عنوان پول رایج ملی و ارزهای دیجیتال رایج در دنیا وجود دارد. البته بانک مرکزی می‌تواند به کمک CBDCها نقدینگی در کشور را به صورت حرفه‌ای مدیریت کند. 

ایشان در ادامه خاطر نشان کرد: در مقابل ارزهای دیجیتال که هر روز در حال گسترش هستند. باید به صورت فعالانه وارد عمل شد. البته در سطح کشور مجوزهایی برای ماینینگ ارزهای دیجیتال صادر شده است؛ اما هنوز در بخش نقل و انتقالات و نقد کردن ارز دیجیتال دستورالعمل روشنی نداریم.

وی در پایان افزود:

باید بتوانیم ریال را در قالب ارز دیجیتال منتشر کنیم و در قراردادهای دوجانبه با کشورهای همسایه از این ابزار استفاده کنیم؛ CBDCها نیازی به سوئیفت ندارند و حتی به بلاک‌چین جهانی نیز نیاز نیست. بانک مرکزی ایران در حال راه‌اندازی CBDC است و از آنجایی که بلاک‌چین یک بستر و شبکه جهانی است که مانند سوئیفت و مخابرات می‌توان از آن استفاده کرد، می‌توانیم به سمت استفاده از CBDCها در بستر بلاک‌چین داخلی حرکت کنیم. این بستر مختص کشور ماست و در حوزه قراردادهای بین‌المللی می‌توانیم از ظرفیت بلاک‌چین داخلی استفاده کنیم.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش تتر صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *