احتمال هجوم به ایران برای استخراج ارزهای دیجیتال به دلیل ارزانی برق

احتمال هجوم به ایران برای استخراج ارزهای دیجیتال به دلیل ارزانی برق | همتاپی

روبرت بگلریان نماینده مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از نبود قانون مشخص در حوزه ارزهای دیجیتال اظهار داشت: با توجه به ارزان بودن هزینه برق در کشور اگر تمهیدات لازم را در حوزه ارزهای دیجیتال انجام ندهیم، ماینرهای خارجی به کشور هجوم خواهند آورد.

این روزها که خرید و فروش بیت کوین و سرمایه‌گذاری در حوزه ارز‌های دیجیتال به خصوص بیت‌کوین رونق گرفته است و هر فردی با دارایی کم و زیاد به فکر سرمایه‌گذاری در این حوزه است. افراد سودجو با دادن وعده دریافت پول و واریز مبلغ چند 100 هزارتایی بیت کوین از مردم کلاهبرداری می‌کنند. نبود قانون مشخص در خصوص ارزهای دیجیتال زمینه را برای فعالیت این کلاهبرداران هموارتر کرده است. 

روبرت بگلریان، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفتگو خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه مجلس چه تلاشی برای قانونمندی ارزهای دیجیتال انجام داده است؟ گفت:

صحبت‌هایی جهت قانون‌گذاری در خصوص ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین شده اما در حال حاضر عملا مسکوت مانده است؛ برای مثال از آنجایی که سال گذشته در فصل تابستان با قطعی برق روبه رو شدیم، نگرانی‌هایی در خصوص میزان مصرف انرژی، قیمت‌گذاری آن و… برای شرکت توانیر و مقامات به وجود آمد؛ بنابراین طرحی در این خصوص یعنی مجوزهای مصرف برق برای استخراج بیت‌کوین، مصرف برق، نحوه محاسبه قیمت‌گذاری آن و… در کمیسیون اصلی یعنی کمیسیون انرژی تدوین شد؛ اما به دلیل وجود ابهاماتی کلیات آن رای نیاورد از طرفی دولت هم تاکنون پیشنهاد قانونی و لایحه‌ای در این خصوص به مجلس شورای اسلامی ارسال نکرده است.

وی در ادامه افزود:

از آنجایی که طرح‌ها پس از رد شدن تا 6 ماه دیگر با همان اسم نمی‌توانند دوباره بیایند، ممکن است این طرح که رد شد با انجام اصلاحاتی پس از 6 ماه مجددا به کمیسیون بیاید و مورد بررسی قرار گیرد. درواقع اگر مشکل تامین انرژی و منابع حل شود ممکن است به ابعاد بانکی، مالی و حقوقی ارزهای دیجیتال نیز پرداخته شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از هجوم ماینرهای خارجی به ایران برای استخراج ارزهای دیجیتال اظهار داشت: یکی از نگرانی‌های ما در حوزه ارزهای دیجیتال ارزان بودن انرژی در کشور است. لذا اگر تمهیدات لازم را در این حوزه نیاندیشیم ماینرهای خارجی برای ماینینگ به ایران هجوم خواهند آورد؛ در واقع به دلیل ارزان بودن انرژی، دستگاه‌های ماینینگ پرمصرف و کم کیفیت وارد کشور می شود و به اقتصاد و تامین برق کشور صدمه می زند.

ایشان در ادامه خاطر نشان کرد: سال گذشته که بحث ارزهای دیجیتال در کشور داغ شد و نگرانی‌های گسترده‌ای در خصوص تامین برق به وجود آمد. بانک مرکزی و وزارت نیرو بخشنامه‌هایی را صادر کردند. اما  در حال حاضر نمی‌دانم چقدر از این بخش‌نامه‌ها اجرایی خواهند شد.

به گفته بگلریان تا زمانی که قوانین مشخص و راهکاریی جهت صیانت از حقوق مردم در کشور وجود ندارد، اگر ریسکی انجام دهند مسئولیت آن بر عهده خودشان است.

این عضو کمیسیون انرژی گفت:

آنچه در حیطه کاری کمیسیون انرژی بوده انجام شده یعنی ما طرحی آماده کردیم و ارائه دادیم؛ اما به دلیل ابهامات رای نیاورد و باید بیشتر روی آن کار شود پس بهترین کار این است که رسانه‌ها کمک کنند به روزترین اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند تا دولتی‌ها و نمایندگان مجلس به موضوع بپردازند و یک قانون کارگشا تصویب کنند.

بگلریان در انتهای سخنان خود گفت از آن جایی که ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین کمی پیچیده و چند بعدی هستند، بهتر است یک کمیسیون مشترک متشکل از کمیسیون‌های اقتصاد و انرژی تشکیل شود تا بتوانند همه ابعاد این حوزه مانند تامین انرژی، برق، قیمت‌گذاری، مباحث حقوقی، مالی، بانکی و غیره را مورد بررسی قرار دهند.

ترجمه و جمع‌آوری: واحد تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *