لایت کوین (LiteCoin) چیست؟ از مفاهیم پایه تا معامله لایت کوین

لایت کوین (LiteCoin) چیست؟ از مفاهیم پایه تا خرید و فروش لایت کوین

لایت کوین (LiteCoin) یا برادر کوچک بیت کوین یکی از قدیمی‌ترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار می‌باشد و تاثیر زیادی در حل مشکلات بیت کوین داشت.

 

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید)

ارزهای دیجیتال امروز به بخش بسیار مهمی در بازار اقتصاد جهانی تبدیل شده‌اند. وقتی سایت‌های خبری و یا اخبار اقتصادی را دنبال می‌کنیم، در کنار قیمت طلا، نفت و دلار، قیمت ارزهای دیجیتال نیز بررسی می‌شود. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که آینده پول و سرمایه بشر به این ارزهای دیجیتال وابسته خواهد بود. طراحان ارز دیجیتال قصد داشتند این رمز ارزها را به واحد پولی برای خرید و فروش‌های روزمره تبدیل کنند. برخی از این ارزهای دیجیتال اما بسیار بیشتر و فراتر از تصور همگان رشد کردند.

بیت کوین (Bitcoin) به عنوان پرچمدار و آغازگر عصر رمز ارزها امروز به یک ارز دیجیتال سرمایه‌ای با قیمت بالا تبدیل شده است. این ارز دیجیتال در راه رسیدن به هدف خود با مشکلاتی زیادی رو به رو می‌باشد. برای مثال تایید شدن هر تراکنش در شبکه بلاک چین بیت کوین حداقل 10 دقیقه زمان نیاز دارد. به همین دلیل برای تایید حجم انبوهی از تراکنش‌های این شبکه زمان زیادی لازم است. عده‌ای از توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال درصدد حل این مشکلات برآمدند و زمینه تولید انواع آلتکوین‌ (Altcoin)ها را فراهم کردند. یکی از آلتکوین‌هایی که با هدف بهبود شبکه بیت کوین ایجاد شد لایتکوین (Ltc) می‌باشد. این آلتکوین تاثیر زیادی در حل مشکلات بیت کوین داشت. لایت کوین یکی از این آلت کوین‌ها است که به دلایل گوناگون مانند سرعت تراکنش بالاتر نسبت به بیت کوین و کارمزد پایین‌تر به عنوان ارز دیجیتالی برای پرداخت‌های خردتر به کار گرفته شده است. در این مقاله قصد داریم با تفاوت‌های این ارز دیجیتال با بیت کوین آشنا شویم و بدانیم که استخراج آن چگونه و با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟ در ادامه نیز با کیف پول‌هایی که برای ذخیره این رمز ارز به کار گرفته می‌شود، آشنا خواهیم شد.


چه کسانی لایت کوین را پایه‌گذاری کردند؟


لایت کوین را فردی به نام چارلز لی (Charles Lee) در اکتبر سال 2011 میلادی راه اندازی کرد. لی یکی از کارمندان سابق شرکت گوگل بود. چارلی لی که در صنعت دیجیتال به نام چوکوبو (Chocobo) نیز معروف شده است یک دانشمند علوم کامپیوتر و یکی از اولین ماینرهای بیت کوین است. سه فرد مهم دیگر که در توسعه و ارتقای این ارز دیجیتال تلاش کرده‌اند Xinxi Wang Alan Austin و Zing Yang هستند که امروزه به عنوان اعضای ارشد هیئت مدیره بنیاد Litecoin مشغول به فعالیت هستند. لی لایت کوین را با هدف بهبود و حل مشکلات شبکه بیت کوین مانند کاهش مدت ‌زمان تایید تراکنش‌ها، کاهش هزینه‌های نقل و انتقال، استخرهای متمرکز ماینینگ و با ایجاد تغییراتی در کدها و پروتکل‌های بیت کوین طراحی کرد. 

چه کسانی لایت کوین را پایه‌گذاری کردند؟ | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

لایت کوین از فناوری بلاک چین (blockchain) و شبکه انتقال متن باز (open source) برای انجام تراکنش‌های خود استفاده می‌کند و با فناوری همتا به همتا (P2P) به مبادلات ارزی و مالی در بین کاربران در سراسر جهان اقدام می‌کند. این ارز دیجیتال (Digital currency) مانند ارزهای دیجیتال دیگر توسط هیچ شرکت یا نهاد متمرکزی کنترل نمی‌شود. این ارز دیجیتال توسط کاربران فعال در شبکه و به صورت غیر متمرکز مدیریت می‌شود.

Litecoin از نوع ارزهای دیجیتالی است که تعداد محدودی از آن در شبکه وجود دارد. تعداد واحدهای تعریف شده در شبکه بلاکچین 84 میلیون می‌باشد که این تعداد 4 برابر بیشتر از تعداد بیت کوین‌‌های تعریف شده در شبکه بلاکچین می‌باشد. تا اوایل سال 2021 میزان ۶۶٫۲۴۵ میلون واحد از این ارز دیجیتال استخراج شده است. بنیاد لایت کوین زمان تقریبی برای استخراج این تعداد Litecoin را 100 سال تخمین زده است.

امروزه لایت کوین به یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال در سراسر بازار تبدیل شده است. نماد Litecoin یک سکه نقره‌ای است که در برابر بیت کوین که نمادی طلایی دارد، با هدف تراکنش‌های خردتر و مقاصد روزمره‌تر توسعه پیدا کرده است. در بازار ارزهای دیجیتال به LiteCoin نسبت نقره و به بیت کوین نسبت طلا داده شده است و قرار بود در ابتدا به عنوان یک کوین تستی حفظ شود اما در حال حاضر در جایگاه هفتم جدول کریپتوکارنسی قرار دارد و ایمن‌ترین شبکه‌ نقل و انتقالات ارزی را بعد از بیت کوین به خود اختصاص داده است. این رمز ارز را با نماد LTC نمایش می‌‌دهند.


 عملکرد LiteCoin در شبکه چگونه است؟


عملکرد شبکه لایت کوین مانند بیت کوین می‌باشد. در شبکه این ارز دیجیتال استخراج‌کنندگان توان پردازشی کامپیوترهای خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند و برای حل معادلات ریاضی تلاش می‌کنند تا با بررسی و تایید تراکنش‌های مختلف، شبکه امن و قابل اعتمادی را برای انجام تراکنش‌های مالی ایجاد کنند. شبکه LTC برای انجام تراکنش‌های مالی خود از الگوریتم Scrypt استفاده می‌کند که نسبت به الگوریتم SHA-256 که در شبکه بیت کوین استفاده می‌شود کارایی بهتری دارد. این الگوریتم امکان محاسبه معادلات را آسان‌تر کرده است و حجم کار ماینرها (Miners) را کمتر می‌کند. LiteCoin در شبکه پلتفرم (platform) خود از دو الگوریتم شبکه لایتنینگ (Lightening Network) و Segregated Witness استفاده می‌کند که باعث بالا رفتن حجم مبادلات انجام شده و افزایش سرعت تایید تراکنش‌ها می‌شود علاوه بر این هزینه‌های پرداخت (کارمز تراکنش‌ها) آن را کم می‌کند. مدت زمان لازم برای تایید یک تراکنش در شبکه این ارز دیجیتال 2.5 دقیقه می‌باشد.

 عملکرد LiteCoin در شبکه چگونه است؟ | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

در حالی که برای تایید هر تراکنش در شبکه بیت کوین 10 دقیقه زمان صرف می‌شود بنابراین سرعت شبکه لایت کوین 4 برابر بیشتر از بیتکوین می‌باشد به همین دلیل ماینرها می‌توانند در شبکه این ارز دیجیتال بلاک بیشتری را استخراج (Mining) کنند و در نهایت مقدار بیشتری LiteCoin پاداش بگیرند. این پاداش علاوه بر کارمزد تراکنش‌ها شامل لایت کوین‌های جدید که پس از استخراج هر بلاک تولید می‌شود نیز می‌باشد. در حال حاضر پاداش استخراج هر بلاک لایتکوین معادل 12.5 واحد می‌باشد این پاداش در هر 840,000 بلاک استخراج شده نصف می‌شود درحالی که این فرآیند بعد از استخراج 210 هزار واحد اجرا می‌شود. علاوه بر این، این دو الگوریتم شرایطی را ایجاد می‌کند تا با اجرای قراردادهای هوشمند کاربران بتوانند هر مقدار از ارز دلخواه خود را مبادله کنند.


امنیت شبکه لایت کوین


امنیت شبکه لایت کوین همانند سایر ارزهای دیجیتال که از الگوریتم‌ اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می کنند بسیار بالا است. در این الگوریتم هر عضو و یا نود شبکه که بخواهد در فرآیند تایید تراکنش‌ها و تامین امنیت شبکه مشارکت کند می‌بایست قدرت پردازشی سیستم خود را در اختیار شبکه قرار دهد. این افراد برای تایید تراکنش‌ها و دریافت پاداش می‌بایست معادلات پیچیده ریاضی را حل کنند و بلاک حاوی تراکنش‌ها را پس از تایید سایر افراد به بلاکچین اضافه کنند.

به این وسیله امکان خرابکاری و هک در شبکه به کمترین میزان خواهد رسید. به علاوه از دو سال پیش لایت کوین از پروتکل اثبات کار توسعه یافته‌تر MimbleWimble یا به اختصار MW نیز رونمایی کرده است که می‌تواند امنیت این شبکه را باز هم بیشتر ارتقا دهد. این الگوریتم حریم خصوصی و مقیاس پذیری این شبکه را تا حد زیادی افزایش داده است.


 استفاده از لایت کوین چه مزایایی دارد؟


لایت کوین یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال بین خریداران و فروشندگان است. این حقیقت به دلیل مزایای فراوانی است که این رمز ارز از آن بهره می‌برد. یکی از مهم‌ترین مزایای لایت کوین مقرون به صرفه بودن و سرعت بالای تراکنش‌های آن می‌باشد. تراکنش‌های لایت کوینی از سرعت بسیار بالایی برخوردار هستند. سرعت بالای تراکنش‌ها در این ارز دیجیتال باعث شده است بلاک چین آن بتواند تراکنش‌های زیادی را در واحد زمان پردازش و تایید نماید. این امر باعث می‌شود کارمزد تراکنش‌های لایت کوین پایین‌تر از دیگر رقیبان مانند بیت کوین باشد. هزینه پایین تراکنش‌ها برای بسیاری از افراد یک جنبه تشویقی دارد و هنگام خرید و انتقال یک ارز دیجیتال مورد توجه قرار می‌گیرد. مجموع این ویژگی‌ها باعث شده است لایت کوین روز به روز محبوب و محبوب‌تر شود.

یکی دیگر از عوامل موفقیت این ارز دیجیتال ارائه پروتکلی با نام MimbleWimble یا به اختصار MW است که بلاک چین این شبکه را در سال 2020 به روز کرده است. این پروتکل امنیت و مقیاس پذیری شبکه لایت کوین را تا حد زیادی بالا برده است. این پروتکل نوعی از الگوریتم اثبات کار است که ساختاری جدید در ذخیره تراکنش‌ها ارائه می‌کند.

معاملات پیشرفته شبکه لایت کوین امنیت آن را بالا برده است و این ویژگی به عنوان یکی از خصوصیات بارز این ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) مورد توجه قرار گرفته است.

به سرعت توسط کاربران فعال در حوزه ارزهای دیجیتال مورد حمایت قرار گرفت.

برای پرداخت‌های مالی و ارزی آن هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. بنابراین شما می‌توانید حجم معاملات زیادی را انجام دهید.

لایت کوین یک پلتفرم متن باز است و به کاربران خود اجازه می‌دهد که با اعمال تغییراتی در آن نسخه جدیدی را ایجاد کنند.


 استفاده از LiteCoin چه معایبی دارد؟


همانگونه که می‌دانید هر ارز دیجیتالی که اختراع می‌شود مزایا و معایبی دارد و LTC نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به چند مورد از معایب آن اشاره می‌کنیم.

  • تنها ویژگی بارز لایت کوین سرعت معاملات و امنیت آن است به طوری که هیچ مزیت دیگری نسبت به رمز ارزهای دیگر ندارد.
  • استخراج لایت کوین مانند بیت کوین نیاز به سخت افزارهای بسیار قویی دارد و ماینینگ آن پرهزینه می‌باشد.
  • هر چند که LiteCoin برای تکمیل بیت کوین اختراع شده است اما هنوز جایگاه بیت کوین را تصرف نکرده است.
  • تحلیل و بررسی بازار معاملات آینده LTC کمی دشوار است و ممکن است در آینده با چالش‌های مختلفی روبرو شود.
  • امنیت کوین‌هایی که در کیف پول نگهداری می‌شوند؛ بسیار پایین است و برای همین شما نیاز به دانش و تخصص بالایی برای حفظ و نگهداری آن‌ها دارید.

تفاوت‌های بیت کوین و لایت کوین


بیت کوین و لایت کوین به عنوان دو رمز ارز پیشرو در دنیای ارزهای دیجیتال شباهت‌های زیادی دارند. هر دوی این ارزها از الگوریتم‌ اثبات کار برای تایید تراکنش‌ها و یکپارچه‌سازی شبکه خود استفاده می‌کنند. به علاوه هر دو این ارزهای دیجیتال قابل استخراج هستند و از دستگاه های ماینر مشابهی می‌توان برای استخراج هر دو نوع رمز ارز استفاده کرد. اما بیت کوین و Litecoin تفاوت‌های اساسی زیادی نیز با هم دارند. در ادامه با این تفاوت‌ها آشنا می‌شویم:

  • ارزش بازار

بیت کوین اولین ارز دیجیتال در دنیای کریپتوکارنسی است و امروزه اولین ارز از لحاظ قیمت و نیز از لحاظ ارزش بازار است. این موضوع همواره باعث شده است طرفداران زیادی برای خرید بیت کوین و نگهداری آن تلاش نمایند و بیت کوین ارزش صعودی داشته باشد. ارزش بازار بیت کوین امروزه در حدود 74 برابر ارزش بازار Litecoin برآورد می‌شود. این ارز دیجیتال هم‌اکنون یعنی در اوایل سال 2022 در رتبه 23 در جدول ارزش بازار قرار دارد. با این که سرعت تراکنش‌های بیت کوین هنوز هم پایین است و تراکنش‌ها کارمزد بالایی نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال دارد اما باز هم در صدر جدول  قرار دارد و به نظر نمی‌رسد رمز ارز دیگری در این زمینه بتواند به این زودی‌ها بتواند به گرد پای بیت کوین در این زمینه برسد.

  • تعداد کوین‌هایی که قرار است توزیع شود

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم این دو ارز دیجیتال تعداد کوین‌هایی است که از هر کدام قرار است در شبکه توزیع شود. شبکه بلاک چین بیت کوین 21 میلیون واحد از این ارز دیجیتال و شبکه Litecoin قرار است 84 میلیون از این ارز را به بازار عرضه نماید. در حال حاضر سرعت تولید و استخراج سکه‌های لایت کوین 4 برابر بیت کوین است. برای هر دو شبکه بیش از صد سال دیگر تا استخراج آخرین کوین آن‌ها زمان باقی مانده است.

  • سرعت تراکنش‌ها

یکی از مهم‌ترین برتری‌های لایت کوین نسبت به بیت کوین سرعت بالای تراکنش های آن می باشد. به طور کلی پردازش و تایید هر تراکنش در شبکه لایت کوین 2.5 دقیقه زمان می برد. این در حالی است که این عدد برای تراکنش‌های بیت کوین در حدود 10 دقیقه است. به عبارت دیگر سرعت تایید تراکنش‌ها در بلاک چین لایت کوین 4 برابر سرعت بیشتری نسبت به تایید تراکنش‌ها در بلاک چین بیت کوین دارند. این امر یک مزیت نسبتا بزرگ برای Litecoin است زیرا صف انتظار برای انجام معاملات همیشه کوتاه‌تر باقی می‌ماند و مدت انتظار کمتری برای هر تراکنش وجود خواهد داشت.

  • کارمزد تراکنش‌ها

کارمزد تراکنش‌هایی که با Litecoin انجام می‌شود در همه شرایط چندین برابر از تراکنش‌های بیت کوین کمتر بوده است. در سال 2017 و در شلوغ‌ترین زمان بازار ارزهای دیجیتال تراکنش بیت کوین با کارمزد 52 دلار نیز ثبت شد و این در حالی بود که بیشترین میزان کارمزد برای تراکنش‌های لایت کوین در شلوغ ترین زمان ها از 1.4 دلار فراتر نرفته است.

این یک مزیت بزرگ برای لایت کوین و کسانی که با این ارز دیجیتال خرید و فروش انجام می‌دهند محسوب می‌شود. زیرا در کنار پایین بودن قیمت کلی این ارز دیجیتال، هزینه تراکنش آن نیز پایین است و زمان انجام تراکنش نیز یک چهارم مدت زمان لازم برای تایید تراکنش ها روی شبکه بیت کوین است.

  • الگوریتم‌های استخراج متفاوت

بیت کوین و لایت کوین از الگوریتم‌های استخراج متفاوتی استفاده می‌کنند که درجات سختی متفاوتی دارند. بیت کوین از الگوریتم استخراج اس‌اچ‌ای 256 (SHA-256) و در مقابل Litecoin از الگوریتم اسکریپت (Scrypt) برای استخراج استفاده می‌کند. الگوریتم استخراج بیت کوین از الگوریتم Litecoin پیچیدگی بیشتری داشته و بنابراین برای حل آن به توان پردازشی بالاتری نیاز است.

امروزه از دستگاه‌هایی با نام ماینر و یا پردازنده‌های موازی پرقدرت (ASICs) برای حل الگوریتم‌های استخراج بیت کوین استفاده می‌شود. رقابتی تنگاتنگ میان ماینرها در سرتاسر جهان برای ارائه توان پردازشی بیشتر به منظور گرفتن بیت کوین بیشتر، در جریان است. الگوریتم استخراج اسکریپت نیز با این که ساده‌تر است اما با گذشت زمان در حال پیشرفت و بالارفتن درجه سختی است.


 قیمت لایت کوین از گذشته تا امروز


در این بخش می‌خواهیم خلاصه تاریخچه قیمت LiteCoin از زمان پیدایش آن تا امروز را بررسی کنیم.

سال 2011: در این سال همزمان با اختراع لایت کوین قیمت آن در بازار به 3 دلار رسید.

سال 2013: در سال 2013 برای اولین بار قیمت لایت کوین افزایش یافت و ارزش آن در بازار 3 برابر شد و در نهایت به 40 دلار رسید.

سال 2014 تا 2016: در این سال‌ها قیمت لایت کوین در کمترین نرخ خود قرار گرفت. به طوری که بین 1 الی 4 دلار معامله می‌شد.

تاریخ 18 دسامبر 2017 قیمت آن با رشد 7000 درصدی به 358.33 دلار رسید.سال 2017: این سال نقطه اوج قیمت لایت کوین بود زیرا پس از راه اندازی پروتکل SegWit قیمت آن به تدریج افزایش یافت و در

سال 2018 تا 2019: در این سال‌ها قیمت لایت کوین سیر نزولی داشت و متوسط قیمت آن کمتر از 100 دلار بود.

سال 2020: هم اکنون که در سال 2020 هستیم LiteCoin به عنوان یکی از آلتکوین‌های بازار کریپتوکارنسی در رتبه هفتم جدول قرار دارد. قیمت آن در این لحظه 53.81 دلار است و حدود 1.28 درصد از سهم کل بازار را به خود اختصاص داده است. حدود 64,574,800 واحد از 84 میلیون واحد آن در بازار عرضه شده است و صرافی Coin Egg به عنوان فعال‌ترین صرافی در عرصه خرید و فروش لایت کوین حدود 4.52% از حجم معاملات روزانه آن را به خود اختصاص داده است.


چند روش برای خرید لایت کوین وجود دارد؟


برای خرید لایت کوین دو روش وجود دارد که شما می‌توانید از طریق آن‌ها LiteCoin خریداری کنید.

  • خرید لایت کوین با ارز فیات

شما به صورت مستقیم می‌توانید با داشتن ارز فیات (Fiat currency)، لایت کوین بخرید. برای خرید لایت کوین از صرافی‌های ایرانی ریال بهتر است به وبسایت‌های رسمی آن‌ها مراجعه کنید. البته تعداد محدودی از صرافی‌های ایرانی این ارز دیجیتال را برای فروش گذاشته‌اند که در اکثر مواقع موجودی لایت کوین این سایت‌ها صفر است بنابراین شما می‌توانید با بررسی موجودی این ارز در سایت صرافی و امکان خرید، ارز دیجیتال LiteCoin را خریداری کنید.

اما اگر می‌خواهید از صرافی‌های خارجی و با دلار خرید خود را انجام دهید قبل از خرید لایت کوین باید حساب بین‌المللی مانند مستر یا ویزا کارت ایجاد کنید. بنابراین کاربران ایرانی برای خرید لایت کوین با دلار بدون واسطه می‌بایست هزینه زیادی پرداخت کنند. علاوه بر این به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد ثبت نام کاربران ایرانی در وب سایت‌های خارجی به راحتی امکان ندارد. اما اگر به هر دلیلی تمایل به خرید لایت کوین داشته باشید می‌توانید به وبسایت‌های خارجی مانندCoinbase  Kraken و  Bitstamp مراجعه کنید.

  • مبادله لایت کوین با ارزهای دیجیتال

 شما می‌توانید با تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به لایت کوین مقدار مورد نظر خود از این ارز را تهیه کنید البته این روش متداول‌ترین روش خرید یک رمز ارز در بین کاربران ایرانی می‌باشد. برای مثال شما می‌توانید از طریق سایت‌های ایرانی مانند همتاپی بیت کوین یا اتریوم با ریال خریداری کنید و یا اگر در کیف پول ارز دیجیتال خود مقداری ارز دیجیتال بیت کوین یا اتریوم (Ethereum) داشته باشید می‌توانید از طریق صرافی‌های معتبر با تبدیل آن‌ها به LiteCoin مقدار مورد نظر خود از این ارز دیجیتال را تهیه کنید. اما به دلیل وجود تحریم‌های سیاسی علیه ایران شما نمی‌توانید از همه وبسایت‌ها برای تبدیل ارز دیجیتال خود به LiteCoin استفاده کنید. بلکه تنها چند وبسایت خاص مانند Changelly، ShapeShift و Hitbtc وجود دارند که قابلیت تبدیل ارز دیجیتال به لایت کوین را برای کاربران ایرانی فراهم می‌کنند.


استخراج لایت کوین به چه صورتی انجام می‌شود؟


لایت کوین نیز مانند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال از الگوریتم اثبات کار برای تایید تراکنش‌ها و تامین امنیت شبکه خود استفاده می‌کند و قابل استخراج است. 

استخراج ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات کار به این صورت است که استخراج‌کننده‌ها توان پردازشی سیستم خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند و با حل معادلات پیچیده ریاضی در فرآیند تایید تراکنش‌ها و تامین امنیت شبکه مشارکت می‌کنند. در نتیجه این مشارکت، استخراج‌کننده (ماینر) ای که بتواند سریع‌تر جواب معادله ریاضی را پیدا کند پاداش دریافت می‌کند. این پاداش بصورت ارز دیجیتال شبکه پرداخت می‌شود. مثلا ماینرهای شبکه لایت کوین پس از استخراج بلاک مقادیر لایت کوین به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. 


روش‌های استخراج لایت کوین


به طور کلی سه روش اصلی برای استخراج ارزهای دیجیتال از جمله لایت کوین وجود دارد. استفاده از این روش‌ها به تعداد و قدرت پردازشی که توسط ماینرها در اختیار دارید بستگی دارد.

1. استخراج انفرادی

اولین روش استخراج به صورت انفرادی است. در این روش شما با استفاده از قدرت پردازشی دستگاه‌های خود ماینینگ لایت کوین را پیش می‌برید. اگر بتوانید با این روش پاداشی دریافت کنید، همه پاداش متعلق به خود شما خواهد بود. البته با توجه به گسترش شبکه باکچین ارزهای دیجیتال و راه اندازی استخرهای استخراج ارز دیجیتال و سخت شدن رقابت، این بسیار بعید است که بتوانید با استخراج فردی و در مدت زمان کم پاداشی به دست آورید. این روش تنها در صورتی توجیه مالی دارد که دستگاه‌های ماینر زیادی در اختیار داشته باشید.

2. استخر استخراج

در این روش شما عضو یک استخر استخراج (Mining pool) می‌شوید. در یک استخر استخراج دستگاه‌های ماینر قدرت پردازشی خود را با اشتراک می‌گذارند و برای به دست آوردن پاداش تلاش می‌کنند. در این استخرها پس از استخراج بلاک، پاداش بدست آمده به نسبت توان پردازشی بین همه اعضا تقسیم می‌شود. ماینرها با استفاده از این روش شانس خود را برای استخراج بلاک و کسب پاداش افزایش می‌دهند.

برای این که بتوانید عضو یک استخر استخراج لایت کوین شوی، باید وارد سایت استخر مورد نظر خود شوید و برخی تنظیمات را روی ماینرهای اعمال نمایید. چندین استخر بزرگ و معتبر برای استخراج این ارز دیجیتال وجود دارد. از جمله مهم‌ترین استخرها می‌توان به استخرهای Poolin، Easy2Mine، Antpool،  F2Pool، ViaBTC و Litecoinpool اشاره نمود.

3. استخراج ابری

در استخراج ابری نیازی به خرید دستگاه‌های ماینر نیست.در این روش شما در ازای پرداخت مبلغی به عنوان هزینه ماهیانه و یا سالانه توان پردازشی را به میزان مورد نیاز از استخرهای بزرگ ابری اجاره می‌کنید. در این روش نیز پاداش براساس توان پردازشی بین همه اعضا تقسیم خواهد شد.

استفاده از این روش مزایایی به همراه دارد. افرادی که از استخراج ابری استفاده می‌کنند نیازی به پرداخت هزینه‌های سنگین برای خریداری دستگاه‌های ماینر، دانش فنی برای راه‌اندازی و یا نگهداری دستگاه‌های ماینر نخواهند داشت. این روش استخراج لایت کوین اما معایبی نیز دارد. برای مثال در این روش بخشی از درآمد حاصل از استخراج ارزهای دیجیتال متعلق به اشخاص ثالثی می‌باشد که وظیفه راه‌اندازی تجهیزات را به عهده دارند. نوسانات قیمت ارز دیجیتال و افزایش سختی شبکه  سود دریافتی افراد کاهش یابد. علاوه بر این به دلیل کلاهبرداری‌های زیادی که در این روش اتفاق می‌افتد هنگام انتخاب سایت استخراج ابری باید دقت زیادی داشته باشید.


 سخت افزار مورد نیاز برای استخراج لایت کوین


برای استخراج (ماینینگ) لایت کوین می‌توانید از 4 روش مختلف استفاده کنید.

  • پردازنده (CPU)

استخراج لایت کوین نیز مانند بیت کوین بسیار پر هزینه می‌باشد. علاوه بر این به دلیل گسترش شبکه و سختی، استخراج این ارز دیجیتال با پردازنده (CPU) به صرفه نیست به همین دلیل استخراج‌کننده‌ها معمولا از دستگاه‌های ASIC و یا کارت گرافیک برای انجام فرایند استخراج استفاده می‌کنند.

  • کارت‌های گرافیکی (GPU)

در گذشته اگرچه که می‌توانستید لایت کوین را با کامپیوتر خانگی استخراج کنید اما امروزه با توجه به گسترش شبکه این ارز دیجیتال برای آن که استفاده از GPU‌ها برای انجام استخراج صرفه اقتصادی داشته باشد باید از کارت گرافیک‌هایی با توان پردازش بالا استفاده کنید. شما برای استخراج لایت کوین با کارت گرافیک نیاز به تهیه ریگ ماینینگ که یک پک از سخت افزارها می‌باشد، دارید. برای جمع‌آوری یک ریگ ماینینگ نیاز به داشتن مادربرد مخصوص، کارت گرافیک قدرتمند، RAM ،CPU، پاور مناسب و یک شاسی برای نصب کردن قطعات روی آن دارید. قبل از خرید کارت گرافیک بهتر است دقت کنید که هش ریت آن چگونه است برای این کار لازم است در ماشین حساب‌های آنلاین استخراج (Mining Calculator) هزینه برق در کشور و هش ریت را وارد کنید و میزان سود تقریبی خودتان را به دست بیاورید.

معمولا در این روش از استخراج لایت کوین، علاوه بر سیستم‌های سخت‌افزاری نیاز به سیستم‌های نرم‌افزاری هم می‌باشد. انتخاب بهترین و مناسب‌ترین نرم افزار ماینینگ لایت کوین می‌تواند نقش موثری در بازدهی سیستم داشته باشد. نرم افزار CGMiner برای استخراج بیت کوین توسعه یافته است اما نسخه 3.7.2 این نرم افزار از ماینینگ ارز دیجیتال LTC پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید آن را روی کارت‌های گرافیکی AMD و Nvidia نصب کنید. همچنین می‌توانید از نرم افزارهای CUDAminer، sgminer و bfgminer استفاده کنید. که در همه آن‌ها الگوریتم Scrypt پشتیبانی می‌شود.

  • دستگاه‌های ASIC

برای استخراج لایت کوین با استفاده از دستگاه‌های ASIC می‌توانید از مدل Innosilicon A6 LTCMaster استفاده کنید که به دلیل رابط کاربری ساده و هش ریت 1.23GH/S که در اختیار ماینر می‌گذارد امکان استخراج راحت را ایجاد می‌کند. این دستگاه در سایت‌های شرکت bitmain، فروشگاه آمازون و ebay به قیمت 3 هزار دلار به فروش می‌رسد.

  • کامپیوترهای خانگی

استخراج با لپ‌تاپ و کامپیوترهای خانگی برای ماینینگ LiteCoin توصیه نمی‌شود زیرا هزینه‌های زیادی را به ماینرها تحمیل خواهند کرد. اما هم اکنون نیز قابلیت استخراج لایت کوین را دارند.

اما ما برای استخراج لایت کوین به چه ابزار و سخت افزاری نیاز خواهیم داشت؟ در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.


موارد مورد نیاز برای استخراج لایت کوین


با گسترش شبکه بلاکچین ارزهای دیجیتال، استخراج ارزهای دیجیتال روز به روز سخت‌تر شده و به سخت افزارهای پیشرفته‌تری نیاز دارد . بنابراین کاربران برای استخراج این دارایی‌ها و کسب درآمد از طریق استخراج باید از سخت افزارهایی با توان پردازشی بالا استفاده کنند. 

در سال‌های ابتدایی عرضه ارزهای دیجیتال شما می‌توانستید با استفاده از توان پردازشی کامپیوترهای خانگی و معمولی نیز فرایند استخراج ارزهای دیجیتال را انجام دهید اما امروزه ماینینگ تنها با کمک دستگاه‌های ماینر و کارت گرافیک‌های با توان پردازشی بسیار بالا ممکن است. لایت کوین نیز از این قاعده مستثنی نیست. 

در سال 2017 و با ساخت و عرضه دستگاه ماینر 3 Antminer L استخراج لایت کوین دچار تحول شد و امروزه تنها با دستگاه‌های اسیک قابل انجام می‌باشد. قدرت پردازشی این ماینرها چندین برابر پردازنده‌های گرافیکی است. 

در استخراج لایت کوین علاوه بر دستگاه ماینر به سخت افزارهای جانبی هم نیاز خواهید داشت:

  •         کیف پول ارز دیجیتال
  •         اینترنت پایدار
  •         تجهیزات مخصوص خنک کردن دستگاه‌های ماینر 
  •       برق و کابل مناسب برای اتصال تجهیزات

1. کیف پول دیجیتال

به عنوان یک ماینر لایت کوین، به جایی نیاز دارید که دارایی خود را در آن ذخیره کنید. کیف پول‎‌های ارز دیجیتال نرم افزارهایی هستند که می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را در آن ذخیره و نگهداری نمایید. این نرم افزارها معمولا به صورت رایگان به کاربران عرضه می‌شوند. شما می‌توانید به راحتی یکی از آن‌ها را بر روی کامپیوتر یا گوشی خود نصب کنید و برای ذخیره لایت کوین‌های استخرج شده خود به کار ببرید. یکی از امن‌ترین و بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره‌سازی لایت کوین کیف پول تراست والت (Trust Wallet) است.

2. اینترنت پایدار

برای استخراج لایت کوین به اینترنت نیاز دارید. در این مورد سرعت و حجم اینترنت اهمیت چندانی ندارد و پایدار بودن و قطع نشدن مدنظر می‌باشد. سرویس‌های ADSL و TD_LTD برای این موارد مناسب است. 

3. برق و تجهیزات مرتبط با آن

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که برای استخراج لایت کوین باید در نظر بگیرید، برق است. همانطور که می‌دانید دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال برق زیادی مصرف می‌کنند. طبق قوانین ایران، استخراج ارز دیجیتال با برق خانگی و پارانه‌ای غیر قانونی می‌باشد و کاربران می‌بایست پس از دریافت مجوز از وزارت صمت، برق با تعرفه صادرات دریافت نمایند. 

علاوه بر برق، برای انجام فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال می‌بایست تجهیزات لازم برای تامین برق مورد نیاز را فراهم آورید. 

4. امکانات تهویه محیط

دستگاه‌های ماینینگ به دلیل کار مداوم و قدرت پردازشی بالا گرمای زیادی نیز تولید می‌کنند. به خصوص اگر تعداد زیادی دستگاه ماینر در اختیار دارید باید برای خنک کردن آن‌ها به فکر تجهیزات سرمایشی مناسبی باشید.


استخرهای استخراج لایت کوین


گفتیم که استخرهای استخراج لایت کوین مکانی مجازی است که در ان ماینرهای مختلف قدرت پردازشی خود را به اشتراک گذاشته و به صورت گروهی به استخراج لایت کوین می پردازند. هر کس با داشتن دستگاه ماینر می‌تواند به این استخرها ملحق شده و برای استخراج بلاک ها و دریافت پاداش همراه با دیگر ماینرها تلاش کند. اگر گروه ماینرهای درون یک استخر به پاداشی دست پیدا کنند، لایت کوین بدست آمده بین همه ماینرها و به نسبت قدرت پردازشی که در اختیار استخر قرار داده‌اند تقسیم خواهد شد.

چگونه می توانیم یک استخر مناسب برای استخراج پیدا کنیم؟ در ادامه معیارهایی مهم برای انتخاب استخر استخراج لایت کوین را بررسی خواهیم کرد.

1. شفافیت بالا

یکی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب استخر مناسب برای استخراج لایت کوین شفافیت در فعالیت‌های آن است. یک استخر باید جزئیات فعالیت‌های خود را به صورت شفاف در اختیار اعضا قرار دهد تا ماینرها بتوانند هر گونه تخلف یا دستکاری در آمار را رصد کرده و پیگیری نمایند.  اگر استخر استخراجی از ارائه این اطلاعات خودداری کند، قطعا یک جای کارش می‌لنگد. 

2. روش پرداخت

قبل از انتخاب یک استخر استخراج، روش‌های پرداخت آن را بررسی نمایید. انتخاب روش پرداخت مناسب بر درآمد شما تاثیر زیادی دارد. استخرهای استخراج روش‌های متنوعی برای پرداخت سود استخراج دارند، برخی از آنها بصورت روزانه پاداش‌ها را پرداخت می‌کنند برخی دیگر دارای سطح حداقلی هستند. 

3. میزان کارمزد

همه استخرهای استخراج میزانی از پاداش نهایی را که قرار است به شما تحویل دهند به عنوان کارمزد از حساب شما کسر می‌کنند. هر چه میزان کارمزد کمتر باشد، میزان پاداش نهایی و سوددهی بالاتر خواهد رفت.


معرفی دو مورد از بهترین استخرهای استخراج لایت کوین


ممکن است بتوانید با یک سرچ ساده در اینترنت استخرهای زیادی که کار استخراج لایت کوین را انجام می دهند پیدا کنید. ولی آشنایی با معروف‌ترین و معتبرترین استخرهای استخراج ارزهای دیجیتال به شما در انتخاب کمک زیادی خواهد کرد. این استخرهای استخراج عبارتند از:                                                                                                                         

1. استخر F2pool

این استخر یکی از بهترین استخرهای استخراج ارز دیجیتال می‌باشد. استخر استخراج F2pool  در سال 2013 و در کشور چین راه‌اندازی شد. F2pool را شاید بتوان یکی از سه استخر برتر جهان دانست. این استخر در حال حاضر مشغول استخراج انواع ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، بیت کوین کش، اتریوم و لایت کوین و… است.

کاربران ایرانی نیز بدون نگرانی از محدودیت‌های ناشی از تحریم می‌توانند در این استخر نام نویسی کرده و شروع به فعالیت نمایند. برای شروع کار با F2pool ابتدا باید وارد وب سایت آن شده و ثبت نام نمایید. کارمزد یا هزینه تراکنش‌هایی که این سایت از حساب شما برداشت می‌کند 4 درصد است. این میزان کارمزد شاید برای برخی از کاربران رقم زیادی باشد.

2. استخر Litecoinpool .Org

این استخر در حال حاضر یکی از بهترین استخرهای موجود برای استخراج لایت کوین است. Litecoinpool از ویژگی احراز هویت دو مرحله‌ای پشتیبانی می‌کند. این خصوصیت می‌تواند یک ویژگی مهم برای افزایش امنیت کاربران در این سایت باشد. حداقل برداشت در این استخر استخراج 1 لایت کوین می‌باشد.


آیا برای لایت کوین بازار آتی وجود دارد؟


ابتدا بیایید با هم درباره قراردادهای آتی یا فیوچرز (Future Contract) در بازارهای مالی مانند ارز دیجیتال بیشتر آشنا شویم. قرارداد آتی قراردادی است که بین دو طرف منعقد می‌شود و در آن یک دارایی مشخص شده در یک زمان معین در آینده و با قیمتی مشخص معامله می‌شود. در این نوع از قراردادها افراد و یا شرکت‌ها به دنبال پوشش ریسکی هستند که ممکن است دارایی‌های آنها را مورد تهدید قرار دهد. 

استفاده از قراردادهای فیوچرز امروزه در بازارهای مالی به ویژه ارزهای دیجیتال رونق بسیار زیادی یافته است. در حال حاضر نیز قراردادهای آتی برای ارزهای دیجیتال مختلف از جمله لایت کوین در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال در حال انجام است. از جمله مهم‌ترین صرافی‌های آنلاین که قرارداد های آتی لایت کوین را ارائه می‌کنند می‌توان به بیتمکس (BitMEX)، بکت (Bakkt) و صرافی بایننس (Binnace) اشاره نمود.


بهترین کیف پول‌های لایت کوین


در حل حاضر کیف پول‌های زیادی وجود دارند که از لایت کوین پشتیبانی می‌کنند. در ادامه قصد داریم با بهترین کیف‌پول‌های لایت کوین آشنا شده و خصوصیات، مزایا و معایب آن‌ها را بررسی کنیم. این لیست بر اساس اولویت‌هایی مانند امنیت، تعداد نصب، اعتبار تیم سازنده و آسان بودن کاربری آماده شده است.

کیف پول‌های سخت افزاری

1. لجر نانو اس (Ledger Nano S)

این کیف پول یکی از بهترین و امن‌ترین کیف پول‌های موجود برای ذخیره و نگهداری لایت کوین محسوب می‌شود. لجر نانو اس یک کیف پول سخت افزاری می‌باشد، این نوع از کیف پول‌‌ها کلید خصوصی را به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند و از امنیت زیادی برخوردار هستند. این کیف پول‌ها برای افرادی که قصد دارند لایت کوین خود را برای طولانی‌ مدت در یک جای امن نگهداری کنند بسیار کاربردی و مفید است. کیف پول لجر نانو اس علاوه بر لایت کوین از ارزهای دیجیتال بسیاری پشتیبانی می‌کند. 

این کیف پول دارای یک نمایشگر OLED است که با استفاده از آن کاربر می‌تواند جزئیات هر تراکنش را با یک کلید دو حالته مشاهده نماید و به راحتی با استفاده از درگاه یو‌اس‌بی به کامپیوتر متصل می‌شود.  Ledger Nano S را می‌توانید به قیمت حدودی 60 دلار از وب سایت‌های معتبر خریداری نمایید. 

2. لجر نانو ایکس  (Ledger Nano X)

این کیف پول سخت افزاری تمام ویژگی‌های مثبت کیف پول Ledger Nano S را دارا است با این تفاوت که به روزرسانی‌هایی در ساخت آن توسط شرکت سازنده انجام شده است. به عنوان مثال صفحه نمایش بزرگ‌تری نسبت به مدل قبلی دارد تا کار کردن با آن برای کاربر ساده‌تر باشد. در این مدل علاوه بر کابل ارتباطی USB، امکان ارتباط از طریق بلوتوث نیز گنجانده شده است. این کیف پول دارای باتری است و از آن می‌توان در هنگام جابه‌جایی‌ها نیز استفاده نمود. این کیف پول با قیمت 119 دلار عرضه شده است.

3. کیف پول ترزور (Trezor)

ترزور (Trezor) اولین کیف پول سخت افزاری عرضه شده در جهان بود که در سال 2014 به بازارها معرفی شد. این کیف پول با کابل یو‌اس‌بی به کامپیوتر متصل شده و توسط یک رابط کاربری آنلاین مدیریت می‌شود. این کیف پول نیز در دو مدل عرضه شده است که از لحاظ امکانات امنیتی و قیمت اندکی با هم تفاوت دارند. ترزور وان (TREZOR One) نمایشگر غیرلمسی دارد و از مدل‌های رمزنگاری پیشرفته‌ای بهره می‌برد. قیمت این کیف پول در حال حاضر در حدود 55 دلار است.

در مقابل ترزور مدل تی ‌(TREZOR Model-T) از ارزهای دیجیتال بیشتری پشتیبانی کرده و صفحه نمایشگر لمسی و رنگی دارد که کار با آن را ساده‌تر می‌کند. قیمت این مدل کیف پول 202 دلار است و در فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی آنلاین می‌توانید آن را پیدا کنید.

  • کیف پول‌های نرم افزاری

1. تراست (Trust wallet)

این کیف پول بر روی سیستم عامل‌های اندروید و iOS نصب می‌شود و یک کیف پول متن باز است. تراست از بیشتر ارزهای دیجیتال شناخته شده مانند لایت کوین پشتیبانی می‌کند و یک رابط کاربری ساده و کاربرپسند دارد. صرافی بایننس در سال 2018 این کیف پول را به زیر مجموعه خود افزوده ولی گفته می‌شود که به صورت مستقیم به دارایی‌های کاربران دسترسی ندارد.

 امنیت در این کیف پول با استفاده از کلید خصوصی، پسورد و یا شناسه بیومتریک شما قابل تنظیم است. این کیف پول همچنین دارای تنظیمات خاص و اضافی است که به کاربران اجازه می‌دهد سطح امنیت و حریم خصوصی خود را بالاتر نیز ببرند و از تراکنش‌های خود بیشتر محافظت نمایند.

2. لایت والت Litewallet

این کیف پول، والت رسمی بنیاد لایت کوین است که یک اپلیکیشن موبایلی است. این اپ یک ابزار ساده و متن باز است که به راحتی بر روی گوشی موبایل نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی در این والت کارمزد تراکنش‌ها اندکی بیشتر از دیگر کیف پول‌های مخصوص لایت کوین است و همچنین امکان تنظیم دستی کارمزد توسط کاربر را نیز نمی‌دهد.

3. کیف پول اتمیک (Atomic wallet)

این کیف پول یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین والت‌های نرم افزاری در بین کاربران به شمار می‌رود و نسخه‌های گوناگون آن برای تمامی پلتفرم‌ها و سیستم عامل‌های رایج ارائه شده است. شعار طراحان این والت محبوب امنیت، ناشناس بودن کاربر و جلوگیری از تمرکززدایی عنوان شده است. با استفاده از اتمیک ولت کلید خصوصی شما بر روی سیستم ذخیره می‌شود و امنیت دارایی‌های دیجیتال شما با استفاده از عبارت ۱۲ کلمه‌ای و نیز گذر واژه ای که خودتان تنظیم کرده اید تامین می‌شود. این کیف پول در عین حال رابط کاربری جذاب و ساده‌ای دارد و از بیش از 500 ارز دیجیتال مانند لایت کوین برای انجام معاملات پشتیبانی می‌کند.


 آینده پیش روی لایت کوین


آینده LiteCoin را نمی‌توان به طور دقیق پیش بینی کرد زیرا بسیاری از فعالان ارزهای دیجیتال، لایت کوین را ارزی می‌دانند که دیر یا زود از رده جدول کریپتوکارنسی خارج خواهد شد. زیرا هیچ گونه قابلیتی جز امنیت و سرعت تراکنش بالا نسبت به بیت کوین ندارد و تقلیدی از بیت کوین به حساب می‌آید که از گذشته تا به امروز ویژگی منحصر به فردی نداشته است. بنابراین  وجود یکی از آن‌ها کافی است. توسعه دهندگان بیت کوین دائما با بروز رسانی‌هایی تلاش می‌کنند تا مشکلات بیت کوین را برطرف کنند. به همین دلیل عده‌ای از تحلیل گران بازار، آینده لایت کوین را تمام شده می‌دانند.

اما با این وجود چارلی لی به آینده لایت کوین امیدوار است. زیرا LiteCoin مزایایی نسبت به بیت کوین دارد و می‌تواند در انجام برخی از تراکنش‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. LiteCoin برادر کوچک بیت کوین است و مانند نقره‌ای در برابر طلا است. بنابراین از طلا (منظور بیت کوین) برای سرمایه گذاری‌های طولانی مدت استفاده می‌کنند و از نقره (منظور لایت کوین) برای خرید و فروش‌های روزانه استفاده می‌شود. هم چنین بیت کوین و لایت کوین به راحتی به یکدیگر تبدیل می‌شوند و تقریبا یکپارچه هستند و برای همین ممکن است در انجام تراکنش‌های سریع و آسان از لایت کوین به جای بیت کوین استفاده کنند. در حال حاضر روزانه 30 هزار تراکنش در شبکه لایت کوین انجام می‌گیرد که با بالا بردن حریم خصوصی و امنیت آن می‌توان کاربران زیادی را به آن جلب کرد. مقاومت در برابر سانسور و جعل در شبکه  LiteCoin  بسیار بالا است و می‌تواند به عنوان یک پول قوی مورد استفاده قرار بگیرد. هم اکنون LiteCoin به عنوان هفتمین ارز دیجیتال دنیای کریپتوکارنسی در جدول قرار دارد و تیم چارلی لی همواره تلاش می‌کند تا جایگاه LiteCoin را ارتقا دهند.

 

سوالات متداول

 

  • چه کسانی لایت کوین را پایه‌گذاری کردند؟

لایت کوین را فردی به نام چارلز لی (Charles Lee) در اکتبر سال 2011 میلادی راه اندازی کرد. لی یکی از کارمندان سابق شرکت گوگل بود. چارلی لی که در صنعت دیجیتال به نام چوکوبو (Chocobo) نیز معروف شده است یک دانشمند علوم کامپیوتر و یکی از اولین ماینرهای بیت کوین است. سه فرد مهم دیگر که در توسعه و ارتقای این ارز دیجیتال تلاش کرده‌اند Xinxi Wang Alan Austin و Zing Yang هستند که امروزه به عنوان اعضای ارشد هیئت مدیره بنیاد Litecoin مشغول به فعالیت هستند. لی لایت کوین را با هدف بهبود و حل مشکلات شبکه بیت کوین مانند کاهش مدت ‌زمان تایید تراکنش‌ها، کاهش هزینه‌های نقل و انتقال، استخرهای متمرکز ماینینگ و با ایجاد تغییراتی در کدها و پروتکل‌های بیت کوین طراحی کرد.

  • عملکرد LiteCoin در شبکه چگونه است؟

عملکرد شبکه لایت کوین مانند بیت کوین می‌باشد. در شبکه این ارز دیجیتال استخراج‌کنندگان توان پردازشی کامپیوترهای خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند و برای حل معادلات ریاضی تلاش می‌کنند تا با بررسی و تایید تراکنش‌های مختلف، شبکه امن و قابل اعتمادی را برای انجام تراکنش‌های مالی ایجاد کنند.

شبکه LTC برای انجام تراکنش‌های مالی خود از الگوریتم Scrypt استفاده می‌کند که نسبت به الگوریتم SHA-256 که در شبکه بیت کوین استفاده می‌شود کارایی بهتری دارد. این الگوریتم امکان محاسبه معادلات را آسان‌تر کرده است و حجم کار ماینرها (Miners) را کمتر می‌کند. LiteCoin در شبکه پلتفرم (platform) خود از دو الگوریتم شبکه لایتنینگ (Lightening Network) و Segregated Witness استفاده می‌کند که باعث بالا رفتن حجم مبادلات انجام شده و افزایش سرعت تایید تراکنش‌ها می‌شود علاوه بر این هزینه‌های پرداخت (کارمز تراکنش‌ها) آن را کم می‌کند. مدت زمان لازم برای تایید یک تراکنش در شبکه این ارز دیجیتال 2.5 دقیقه می‌باشد.

  • استفاده از لایت کوین چه مزایایی دارد؟

لایت کوین یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال بین خریداران و فروشندگان است. این حقیقت به دلیل مزایای فراوانی است که این رمز ارز از آن بهره می‌برد. یکی از مهم‌ترین مزایای لایت کوین مقرون به صرفه بودن و سرعت بالای تراکنش‌های آن می‌باشد. تراکنش‌های لایت کوینی از سرعت بسیار بالایی برخوردار هستند. سرعت بالای تراکنش‌ها در این ارز دیجیتال باعث شده است بلاک چین آن بتواند تراکنش‌های زیادی را در واحد زمان پردازش و تایید نماید. این امر باعث می‌شود کارمزد تراکنش‌های لایت کوین پایین‌تر از دیگر رقیبان مانند بیت کوین باشد. هزینه پایین تراکنش‌ها برای بسیاری از افراد یک جنبه تشویقی دارد و هنگام خرید و انتقال یک ارز دیجیتال مورد توجه قرار می‌گیرد. مجموع این ویژگی‌ها باعث شده است لایت کوین روز به روز محبوب و محبوب‌تر شود.

  • امنیت شبکه لایت کوین چگونه تامین می شود؟

امنیت شبکه لایت کوین همانند سایر ارزهای دیجیتال که از الگوریتم‌ اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می کنند بسیار بالا است. در این الگوریتم هر عضو و یا نود شبکه که بخواهد در فرآیند تایید تراکنش‌ها و تامین امنیت شبکه مشارکت کند می‌بایست قدرت پردازشی سیستم خود را در اختیار شبکه قرار دهد. این افراد برای تایید تراکنش‌ها و دریافت پاداش می‌بایست معادلات پیچیده ریاضی را حل کنند و بلاک حاوی تراکنش‌ها را پس از تایید سایر افراد به بلاکچین اضافه کنند.

  • تفاوت‌های بیت کوین و لایت کوین در چیست؟

تفاوت‌ آنها در ارزش بازار، تعداد کوین های توزیع شده، سرعت تراکنش ها، کارمزد تراکنش ها و الگوریتم استخراج است.

  • استخراج لایت کوین به چه صورتی انجام می‌شود؟

لایت کوین نیز مانند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال از الگوریتم اثبات کار برای تایید تراکنش‌ها و تامین امنیت شبکه خود استفاده می‌کند و قابل استخراج است.

استخراج ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات کار به این صورت است که استخراج‌کننده‌ها توان پردازشی سیستم خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند و با حل معادلات پیچیده ریاضی در فرآیند تایید تراکنش‌ها و تامین امنیت شبکه مشارکت می‌کنند. در نتیجه این مشارکت، استخراج‌کننده (ماینر) ای که بتواند سریع‌تر جواب معادله ریاضی را پیدا کند پاداش دریافت می‌کند. این پاداش بصورت ارز دیجیتال شبکه پرداخت می‌شود. مثلا ماینرهای شبکه لایت کوین پس از استخراج بلاک مقادیر لایت کوین به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

 

ترجمه و جمع‌آوری: واحد تیم خرید و فروش لایت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ارز دیجیتال لایت کوین برای من که به تایید فوری تراکنش‌های با هزینه کم نیاز دارم ، مناسب هست.