بیت کوین کش چیست؟ (BCH) همه چیز در مورد جایگزین سبز رنگ بیت کوین

چکیده مطلب:

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) با نماد اختصاری BCH یک ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۱۷ از طریق انجام هارد فورک بر روی شبکه بیت کوین ایجاد شد. هدف اصلی بیت کوین کش، رفع مشکلات مقیاس‌پذیری بیت کوین با افزایش اندازه بلاک و در نتیجه امکان پردازش تراکنش‌های بیشتر در هر ثانیه بود. البته، این ارز دیجیتال به‌اندازه بیت کوین یا اتریوم به‌طور گسترده پذیرفته نشده است.

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) با نماد اختصاری BCH، یک ارز دیجیتال است که در اوت ۲۰۱۷ (مرداد ۱۳۹۶)، پس از انجام یک هارد فورک از بیت کوین به وجود آمد. این ارز دیجیتال در تلاش برای رفع برخی از محدودیت‌های بیت کوین، از جمله سرعت تراکنش پایین و کارمزدهای بالا، ایجاد شده است.

در نگاه اول، بیت کوین کش شباهت‌های زیادی به بیت کوین دارد. هر دو از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند و از الگوریتم اثبات کار (PoW) برای استخراج و تأمین امنیت شبکه بهره می‌برند. با این حال، تفاوت‌های کلیدی نیز بین این دو ارز دیجیتال وجود دارد

در ادامه این مقاله از همتاپی، قصد داریم پس از پرداختن به چیستی بیت‌کوین کش و نحوه و انگیزه پیدایش آن، شباهت‌ها و تفاوت‌های بیت کوین کش با بیت کوین را معرفی کرده و کیف پول‌ها و سایر اطلاعات مورد نیاز برای سرمایه گذاری یا خرید‌و‌فروش بیت کوین کش را بررسی کنیم.

ارز بیت‌کوین کش چیست؟

بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash) با نماد اختصاری BCH در سال ۲۰۱۷ میلادی با اجرای هاردفورک روی بلاک شماره ۴۷۸٬۵۵۸ بیت کوین از این ارز دیجیتال جدا شد. هدف از این هاردفورک افزایش سایز بلاک بیت کوین از یک مگابایت به ۳۲مگابایت بود.

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) در وایت پیپر بیت‌کوین، این ارز دیجیتال را به‌عنوان «پول الکترونیک همتا‌به‌همتا» معرفی کرده است. بیت‌کوین کش نیز سعی دارد همین ایده را دنبال کند اما تحت عنوان یک «پول نقد الکترونیکی همتا‌به‌همتا» و دقیقاً به‌خاطر همین ایده هم در نام‌گذاری آن از واژه کش (Cash) به‌معنی پول نقد استفاده شده است.

در واقع می‌توان این‌طور در نظر گرفت که بیت‌کوین کش و خالقان آن می‌خواهند نوعی از بیت کوین را در اختیار کاربران قرار دهند که کاربردی مانند پول نقد دارد، سرعت تراکنش‌ها در آن به مراتب بالاتر است و درست مثل ارز‌های رایج می‌توان از آن استفاده کرد.

یکی از چالش‌های مهمی که از روز نخست معرفی بیت کوین تا همین امروز در مورد شبکه آن مطرح بوده، بحث سرعت تراکنش‌ها و کارمزد شبکه بوده است. بلاک چین بیت کوین می‌تواند در هر ثانیه حدود ۷ تراکنش را پردازش کند و این موضوع یک معضل مهم برای کاربران آن است. طی این سال‌ها، متخصصین دو نوع راه‌کار برای رفع این معضل ارائه کرده‌اند:

در ادامه و در نگاهی به تاریخچه بیت کوین کش، بیشتر این موضوع را باز خواهیم کرد.

تاریخچه بیت کوین کش (BCH)

حدود ۵ سال پس از معرفی بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو، قیمت این دارایی شروع به افزایش کرد. پس از این افزایش قیمت، کاربران اکنون بیشتر از این‌که به بیت کوین به چشم یک ابزار معاملاتی صِرف نگاه کنند، روی آن به‌عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری و ذخیره ارزش حساب می‌کنند.

با تداوم استقبال کاربران از بیت کوین، حوالی سال ۲۰۱۵ بود که مهم‌ترین چالش بلاک چین این ارز دیجیتال هویدا شد؛ مشکل مقیاس‌پذیری. اندازه هر بلاک بیت‌کوین محدود به یک مگابایت است و همین مسئله باعث می‌شود تا سرعت پردازش تراکنش‌های آن پایین باشد.

باتوجه به محدودیت ۱۰دقیقه‌ای بلاک چین بیت کوین برای ایجاد یک بلاک جدید، توان عملیاتی آن از پردازش ۷ تراکنش در ثانیه فراتر نمی‌رود. برای رفع این مشکل و افزایش اندازه بلاک، دو راه بیشتر وجود ندارد:

  • هارد فورک (Hard Fork)
  • سافت فورک (Soft Fork)

هارد فورک یا سافت فورک؟ مسأله این است!

به زبان ساده، سافت فورک یک به‌روزرسانی سازگار با نسخه‌های پیشین پروتکل بلاک چین است. در این به‌روزرسانی، بلاک‌ها و تراکنش‌های قبلی شبکه معتبر می‌مانند. سافت فورک معمولاً مشکلات کمتری ایجاد می‌کند و نودهایی که نرم‌افزار خود را به‌روزرسانی نکرده‌اند نیز همچنان می‌توانند در بلاک چین مشارکت کنند. روشی که عده‌ای از متخصصین و صاحب‌نظران بیت کوین با آن موافق بوده و برخی از سافت فورک‌های مهمی را هم پیاده کرده‌اند. مثل سافت فورک سگویت (SegWit) که در سایه آن هر بلاک بیت کوین قابلیت جای‌دادن حدود ۴٬۰۰۰ تراکنش را در خود پیدا کرد.

عده‌ای هم معتقد بودند که برای بهبود شبکه، باید تغییراتی اساسی در آن انجام داد که هارد فورک نامیده می‌شوند. در این شیوه، شبکه عملاً به ۲ بلاک چین مجزا تقسیم می‌شود؛ نود‌های ارتقا‌نیافته روی بلاک چین قدیمی به کار خود ادامه می‌دهند و نودهای ارتقایافته در بلاک چین جدید مشارکت می‌کنند. هایپو یانگ (Haipo Yang)، راجر ور (Roger Ver) و وو جیهان (Wu Jihan) از جمله این افراد بودند.

افرادی که می‌خواستند به ایده ساتوشی ناکاموتو که «پول الکترونیکی همتابه‌همتا» بود جامه عمل بپوشانند و معتقد بودند که جز یک هاردفورک بزرگ در شبکه، راه دیگری وجود ندارد. اما مشکلی که وجود داشت این بود که همه جامعه بیت‌کوین با این کار موافق نبودند!

بسیاری هم بر این عقیده بودند که با افزایش اندازه بلاک‌ها، حجم شبکه بیت کوین بیش‌از‌حد بزرگ خواهد شد و برخی از نودها از ذخیره‌سازی تراکنش‌ها جا مانده و رسالت تمرکززدایی شبکه زیر سوال خواهد رفت. این بود که نهایتاً در اول اوت۲۰۱۷ (مرداد۱۳۹۶)، این هارد فورک جنجالی اجرا شد و بلاک چین بیت کوین را به دو قسمت تقسیم کرد:

  • بیت‌کوین (Bitcoin)
  • بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash)

بعد از این هارد فورک، همه کاربران به‌اندازه دارایی‌شان روی شبکه بیت کوین، بیت کوین کش دریافت کردند و این فرصت به آن‌ها داده شد که روی شبکه‌ای فعالیت کنند که ترجیح می‌دهند.

هارد فورک‌های خودِ بیت کوین کش

ماجرای بیت کوین کش به همان هارد فورک بزرگ ختم نشد و بین توسعه‌دهندگان بیت‌کوین کش، از جمله راجر ور (Roger Ver) و کریگ رایت (Criag Wright) نیز بر سر مقیاس‌پذیری بیشتر اختلاف‌نظر پیش آمد.

در ۱۵نوامبر۲۰۱۸ (۲۴آبان۱۳۹۷)، یک هارد فورک دیگر بیت کوین کش را به دو بخش تقسیم کرد:

  • بیت‌کوین کش اِی‌بی‌سی (Bitcoin Cash ABC)
  • بیت‌کوین کش اس‌وی (Bitcoin Cash SV)

بیت‌کوین کش اِی‌بی‌سی مورد حمایت راجر ور و دوستان هم‌عقیده با او بود که نامش از «Adjustable Block Size Cap» به معنی «سایز بلاک تنظیم‌شونده» برگرفته شده است. این هارد فورک، سایز بلاک بیت‌کوین کش را به ۳۲مگابایت افزایش داد.

بیت کوین کش اس‌وی هم که دستاورد کریگ رایت و طرفدارانش بود، از عبارت «Satoshi Vision» به معنی «آرمان ساتوشی» برگرفته شده و محدودیت اندازه بلاک را تا ۱۲۸مگابایت افزایش داد.

بیت‌کوین کشی که اکنون ما می‌شناسیم و در صرافی‌ها خرید‌وفروش می‌کنیم، همان بیت‌کوین کش ای‌بی‌سی (Bitcoin Cash ABC) است که از کلاینت اصلی بیت‌کوین کش استفاده می‌کند.

شباهت‌ها و تفاوت‌های بیت‌کوین و بیت‌کوین کش

در این بخش از مقاله، بد نیست به برخی از مهم‌ترین شباهت‌ها و تفاوت‌های بیت کوین و بیت کوین کش بپردازیم. مواردی که می‌توانند در درک تمایز این دو شبکه و توکن‌های آن‌ها کمک‌کننده باشند.

شبکه بلاک چین

بیت کوین کش نیز درست مانند بیت کوین، یک شبکه بلاک چین اختصاصی دارد که از مکانیسم اجماع اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌کند. با این حساب، بیت کوین کش نیز درست مثل بیت‌کوین قابل استخراج است.

از آن‌جا که بیت کوین کش، یک فورک منشعب از بیت کوین است، تاریخچه تراکنش‌ها و پایگاه داده ۲ شبکه مثل هم است. از نظر ساختاری نیز در بیت کوین کش هم مانند بیت کوین، ایجاد هر بلوک جدید در شبکه هر ده دقیقه یک‌بار اتفاق می‌افتد و پاداش بلوک‌ها نیز در هر دو شبکه یکسان است. (پس از هاوینگ اخیر به ۳.۱۲۴ واحد رسیده است).

باوجوداینکه بیت کوین کش نیز مانند بیت کوین در ابتدا برای تنظیمات سختی شبکه از الگوریتم (Difficulty Adjustment Algorithm) یا به اختصار DAA استفاده می‌کرد، اما بعد از مدتی، توسعه‌دهندگان آن الگوریتم تنظیمات اضطراری درجه سختی (Emergency Difficulty Adjustment) یا به اختصار EDA را نیز اضافه کردند.

الگوریتم DAA به‌نحوی سختی شبکه (Network Difficulty) را تنظیم می‌کند که در هر ۱۰ دقیقه یک بلاک ایجاد شود و هر دو هفته یک‌بار هم بازبینی انجام می‌دهد. با افزوده شدن الگوریتم EDA، اگر فاصله زمانی استخراج بین ۶ بلاک بیشتر از ۱۲ ساعت شود، الگوریتم جدید سختی شبکه را ۲۰درصد کاهش می‌دهد.

تراکنش‌ها

اولین و ساده‌ترین تفاوتی که بین بیت‌کوین و بیت‌کوین کش، سایز بزرگ‌تر بلاک‌ها در بیت‌کوین کش – 32 مگابایت در مقابل 1 مگابایت – و سرعت بالای تراکنش‌ها است. همچنین، کارمزد تراکنش‌های آن نیز به مراتب پایین‌تر است:

بیت‌کوین (Bitcoin) بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash)
متوسط کارمزد تراکنش‌ها 5.65 دلار 0.0162 دلار

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، اختلاف زیادی میان کارمزدهای دو شبکه وجود دارد.

یکی از قابلیت‌هایی که در شبکه بیت‌کوین وجود دارد، قابلیت «‌جایگزینی تراکنش‌ها» است. یعنی تراکنش‌هایی که تأیید نشده‌اند می‌توانند مجدداً اصلاح شده و به شبکه برگردند. در این حالت، تراکنش‌های قبلی که جایگزین شده‌اند مشمول کارمزد نمی‌شوند و فقط تراکنش نهایی کارمزد خواهد داشت. این قابلیت می‌تواند منجر به حمله محروم‌سازی از سرویس توزیع‌شده (Distributed Denial of Service) یا به اختصار حمله دیداس (DDoS) در شبکه شود؛ به این معنی که مهاجمان تراکنش‌های متعددی را ایجاد کنند و فقط بابت تراکنش آخر کارمزد بپردازند!

شبکه بیت کوین برای حل این مشکل و برای نجات خود از این حملات، در کنار کارمزد جایگزینی، برای تراکنش‌های جایگزین‌شده هم کارمزد مشخص کرد. اما هنوز هم یک‌جای کار می‌لنگید!

تصور کنید بابت خرید یک قهوه، مقداری بیت کوین در قالب تراکنش نخست به شبکه بفرستید، بعد از دریافت قهوه از کافه خارج شده و با پرداخت اندکی کارمزد تراکنش جایگزین را قبل از تایید تراکنش قبلی ارسال کرده و بیت کوین‌های خود را پس بگیرید! قهوه را گرفته‌اید، بدون این‌که پولی بابت آن پرداخت کنید!!

بیت کوین کش برای رهایی از همه این دردسرها، قابلیت «جایگزینی‌ تراکنش‌ها» را از کد خود حذف کرد. به همین‌خاطر نیز به بیت کوین کش، کافی کوین (Coffee Coin) یا کوین قهوه هم گفته می‌شود.

تراکنش بدون نیاز به تأیید (Zero Confirmation)، تفاوت دیگری است که بین بیت کوین و بیت کوین کش وجود دارد. این قابلیت که در بیت‌کوین کش پیاده شده، باعث می‌شود تا تراکنش‌هایی که هنوز روی بلاکچین تأیید نشده‌اند از طرف گیرنده به‌عنوان دریافت‌شده لحاظ شوند.

اگرچه این امر می‌تواند از نظر امنیتی و ریسک «دوبار خرج شدن» کمی بحث‌برانگیز باشد، اما برای تراکنش‌های خرد و ناچیز کاربردی است. مخصوصاً که شبکه بیت‌کوین کش با سه ویژگی زیر از ریسک بالای این ویژگی کاسته است:

  • حذف «جایگزینی تراکنش‌ها»
  • ثابت‌بودن مدت زمان تایید تراکنش‌ها
  • فضای بسیار زیاد شبکه برای تراکنش‌های خرد

توکن‌سازی

یک تفاوت عمده دیگر بین بیت‌کوین و بیت‌کوین کش هم این است که شما در بستر بیت‌کوین کش، به واسطه پروتکل دفتر کل ساده (SLP) و ورم‌هول لانچد (Wormhole-launched) می‌توانید توکن‌سازی کنید.

در واقع شما این قابلیت را دارید که در ازای هزینه‌ای ناچیز، در عرض چند ثانیه توکن مورد نظرتان را روی بلاکچین بیت‌کوین کش ایجاد کرده، خرید‌و‌فروش کنید و از آن سود به دست آورید (البته که اگر بتوانید به آن ارزش اضافه کنید).

توکنومیکس

و اما از نظر توکنومیکس هم بد نیست نگاهی به دو ارز بیت‌کوین و بیت‌کوین کش داشته باشیم:

بیت‌کوین (Bitcoin) بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash)
حداکثر عرضه 21میلیون واحد 21میلیون واحد
میزان در گردش بیش از 19.6میلیون واحد بیش از 19.6میلیون واحد
ارزش بازار بیش از یک تریلیون دلار بیش از 8میلیارد دلار
بالاترین قیمت تاریخی 73.75هزار دلار (مارس 2024) 4.35هزار دلار (دسامبر 2017)
پایین‌ترین قیمت تاریخی 0.05 دلار (جولای 2010) 75 دلار (دسامبر 2018)

در ادامه می‌توانید نمودار قیمتی بیت‌کوین کش از زمان تولد آن در سال 2017 میلادی تاکنون را مشاهده کنید:

کیف پول‌های بیت‌کوین کش

کیف‌ پول‌های متعددی از ارز بیت‌کوین کش پشتیبانی می‌کنند. برخی از این کیف پول‌ها به‌صورت نرم‌افزاری و رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و برخی دیگر برای ارتقای سطح امنیت، سخت‌افزاری هستند.

تعدادی از محبوب‌ترین و بهترین کیف پول‌های بیت‌کوین کش عبارتند از:

  • کیف پول تراست والت (Trust Wallet) – نرم‌افزاری
  • کیف پول کوینومی (Coinomi) – نرم‌افزاری
  • کیف پول بیت کوین دات کام (Bitcoin.com) – نرم‌افزاری
  • کیف پول اتمیک (Atomic) – نرم‌افزاری
  • کیف پول لجر (Ledger) – سخت‌افزاری
  • کیف پول ترزور (Trezor) – سخت‌افزاری

کیف پول تراست ولت صرفاً در قالب برنامه موبایلی در دسترس است ولی سه کیف پول نرم‌افزاری دیگر را می‌توانید هم به‌صورت موبایلی و هم دسکتاپی استفاده کنید.

خرید‌و‌فروش بیت‌کوین کش

برای خرید بیت کوین کش، به‌راحتی می‌توانید به‌صورت ریالی و از طریق کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب خود در صرافی‌های داخلی بیت‌کوین کش خرید کنید.

مراحلی که برای خرید‌و‌فروش بیت‌کوین کش در همتاپی باید طی کنید به شرح زیر هستند:

  • ثبت‌نام در صرافی همتاپی از طریق شماره موبایل و آدرس ایمیل
  • تکمیل فرایندهای احراز هویت (در عرض کمتر از 5 دقیقه)
  • وارد کردن اطلاعات کارت بانکی در سیستم
  • شارژ حساب کاربری یا کیف پول
  • خرید بیت‌کوین کش از بخش خرید‌و‌فروش آسان
نگذار دارایی هات از دست بره

جمع‌بندی

بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash) با نماد اختصاری BCH هاردفورک یا انشعابی از بیت‌کوین (Bitcoin) است که در سال 2017 میلادی روی بلاک شماره 477.559 این ارز اجرا شده است. هدف از این هاردفورک افزایش سایز بلاک بیت‌کوین از یک مگابایت به 32 مگابایت بوده است.

یکی از چالش‌های مهمی که از روز نخست معرفی بیت‌کوین تا همین امروز در مورد شبکه آن مطرح بوده، بحث سرعت تراکنش‌ها و کارمزد شبکه بوده است. بلاکچین بیت‌کوین تنها قادر است در هر ثانیه حداکثر 7 تراکنش را پردازش کند و این موضوع یک معضل مهم برای کاربران آن است.

راه‌کارهای مختلفی برای ارتقای مقیاس‌پذیری بیت‌کوین پیشنهاد و حتی پیاده‌سازی شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، همین هاردفورک بیت‌کوین کش بوده است. در اول اوت 2017 میلادی، هارد فورک معروف و بزرگ بیت‌کوین عملی شد و بلاکچین بیت‌کوین را به دو قسمت تقسیم کرد:

  • بیت‌کوین (Bitcoin)
  • بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash)

در 15 نوامبر 2018 میلادی، یک فورک دیگر روی بیت‌کوین کش اعمال شد که آن را به دو بخش تقسیم کرد:

  • بیت‌کوین کش اِی‌بی‌سی (Bitcoin Cash ABC)
  • بیت‌کوین کش اس‌وی (Bitcoin Cash SV)

بیت‌کوین کشی که اکنون ما می‌شناسیم و در صرافی‌ها خرید‌وفروش می‌کنیم، همان بیت‌کوین کش ای‌بی‌سی (Bitcoin Cash ABC) است که از کلاینت اصلی بیت‌کوین کش استفاده می‌کند.

سوالات متداول

  1. ارز بیت‌کوین کش چیست؟

بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash) با نماد اختصاری BCH هاردفورک یا انشعابی از بیت‌کوین (Bitcoin) است که در سال 2017 میلادی روی بلاک شماره 477.559 این ارز اجرا شده است. این ارز یک آلت‌کوین مستقل است.

  1. هدف از ایجاد بیت‌کوین کش چیست؟

هدف از این هارد فورک بیت‌کوین کش افزایش سایز بلاک بیت‌کوین از یک مگابایت به 32 مگابایت است. بلاکچین بیت‌کوین تنها قادر است در هر ثانیه حداکثر 7 تراکنش را پردازش کند و کارمزدهای آن نیز بالا است که با فورک بیت‌کوین کش، این مشکل تاحدودی حل شده و مقیاس‌پذیری افزایش یافته است.

  1. بیت‌کوین و بیت‌کوین چه تفاوت‌هایی با هم دارند:

عمده‌ترین تفاوت‌های بیت‌کوین و بیت‌کوین کش در موارد زیر است:

  • سایز بلاک‌ها، سرعت پردازش تراکنش‌ها و کارمزد تراکنش‌ها
  • الگوریتم‌های تنظیمات سختی شبکه
  • تراکنش‌های بدون نیاز به تأ‌یید
  • جایگزینی تراکنش‌ها
  • قابلیت توکن‌سازی
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *