طرح پانزی چیست؟ چگونه طرح‌های پانزی را تشخیص دهیم؟

طرح پانزی چیست؟ چگونه طرح‌های پانزی را تشخیص دهیم؟ | همتاپی

اگر جایی به شما در قبال سرمایه گذاری وعده سودهای تضمینی و نجومی داده شد، احتمالا با یک طرح پانزی روبرو هستید.

در این ویدئو از همتاپی قصد داریم شما با طرح پانزی آشنا کنیم.

طرح‌ پانزی یکی از طرح‌های رایج و قدمی کلاهبرداری می‌باشد که تاکنون منجر به از دست دادن پول‌های زیادی شده است. شاخصه‌ی اصلی طرح پانزی سودهای نجومی و تضمینی می‌باشد. در حقیقت، طرح پانزی سیستم سرمایه‌گذاری کلاهبرادری می‌باشد که در آن سود سرمایه گذاران قدیمی  و بالا دستی از سرمایه‌هیا افراد جدید پرداخت می‌کند.

متاسفانه افراد با وعده‌های نجومی این سیستم، قربانی طرح پانزی می‌شوند. به عنوان مثال شما با سرمایه گذاری در یک بازه مشخص سود تضمینی به صورت ماهانه یا هفته‌ای دریافت خواهید کرد. همچنین بعد از گذشت این مدت به سرمایه اولی خود دسترسی پیدا خواهید کرد.

انتقال به صفحه استخراج ابری

از آنجایی که طرح‌های پانزی هیچ روش قانونی برای جذب سرمایه ندارند. باید دائما قربانی‌های جدید را جذب سیستم خود ‌کنند.

در اوایل فعالیت این طرح، سرمایه گذاران اولیه وقتی به راحتی سودهای خود را دریافت می‌کنند، افراد جدید را به عنوان زیر مجموعه به سیستم دعوت می‌کنند و به ازای معرفی به دوستان پورسانت می‌گیرند.

درنتیجه با ورود سرمایه گذاران جدید به این طرح‌ها، سیستم گسترده‌تر خواهد شد و به  مرور پرداخت سودها به راحتی امکان‌پذیر نیست.

اینجاست که صاحبان طرح‌ پانزی با مقدار زیادی پول متواری می‌شوند.

تاریخچه طرح پانزی

طرح پانزی برای اولین بار توسط فردی به نام چارلز پانزی (Charles Ponzi) طراحی شده است. او با استفاده از این طرح توانست در طول یک سال از صدها نفر با وعده‌ سودهای نجومی کلاهبرداری کند.

طرح‌های پانزی با سیستم بازاریابی قوی به قربانیان این طرح القا می‌کنند که نتیجه تجارت و سرمایه گذاری‌های هوشمندانه صاحب سایت است که چنین سود بالایی را دریافت کرده‌اند.

 معمولا بعد از مدتی  با شرط اینکه یا افراد جدید را وارد طرح کنید و یا دارایی خود را افزایش دهید، پرداخت سود سرمایه گذارها قطع می‎شود. در نتیجه افراد به دلیل اعتمادی که به این طرح دارند و سودی که تاکنون دریافت کرده‌اند، این شروط را عملی می‌کنند.

چطور طرح پانزی را تشخیص دهیم؟

زود باور نباشید. به سودهای قطعی و نجومی که این طرح‌ها در ازای سرمایه گذاری اعتماد نکنید.

شرکت‌ها و یا کارگذاری‌های سرمایه‌گذاری معتبر قطعا ثبت شده هستند و توسط دولت نظارت می‌شوند. بنابراین قبل از هر اقدامی اطمینان حاصل کنید که آیا شرکت ثبت شده وقعی وجود دارد یا خیر!

نوع سرمایه گذاری را باید بشناسید. درحقیقت شما باید اطلاع داشته باشید با سرمایه شما قرار است چه کاری انجام شود.

بیت کوین بخر تا از هاوینگ جا نمونی

درصورت تشخیص طرح پانزی با مراجعه به مراجع قضایی و یا با اطلاع رسانی به افراد دیگر از قربانی شدن افراد بیشتر در این طرح‌ها جلوگیری کنید

برخی از سایت‌ها ممکن است تحت عنوان سرمایه گذاری در سیستم بیت کوین یا دیفای (DEFI) قصد کلاهبرداری داشته باشند، همانطور که اطلاع دارید بیت کوین نوعی پول دیجیتال می‌باشد  و بسیاری با خرید بیت کوین و فروش آن در قیمت دیگر کسب سود می‌کنند. بیت کوین یک ارز است که بر پایه علم رمزنگاری و کدهای کامپیوتری کار می‌کند. در واقع بیت کوین یک ابزار بسیار قوی برای پرداخت‌های بدون مرز می‌باشد. با استفاده از این ارز دیجیتال شما می‌توانید بدون محدودیت مکانی و زمانی به راحتی پول خود را انتقال دهید. واضح است که بیت کوین طرح پانزی نمی‌باشد.

دیفای هم به زبان ساده پلتفرمی شبیه بانک می‌باشد، با این تفاوت که غیرمتمرکز بوده و توسط  هیچ دولت یا سازمانی کنترل نمی‌شود. در این پلتفرم سیستم دریافت وام دهی و وام گیری وجود دارد و افراد با وام دادن دارایی خود سود دریافت می‌کنند. در نتیجه، همین شباهت باعث شده است که شرکت‌های پانزی مشابه دیفای باشند.

در حالی که تفاوت‌هایی بین طرح پانزی و پلتفرم دیفای وجود دارد.

دردیفای سودی که از سرمایه گذاری دریافت خواهید کرد بسیار پایین‌تر از شرکت‌های طرح پانزی می‌باشد.

پروژه‌های دیفای شما را تشویق به زیرمجموعه گیری نخواهد کرد.

تفاوت‌های ذکر شده کاملا مشخص می‌باشد و فقط افراد ناآگاه از پلتفرم دیفای و ارزهای دیجیتال ممکن است با حیله و ترفند‌های طرح پانزی به دام بیفتند.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. در یک کلمه بخای بگین طرح پانزی چیه چطوری توضیح میدید؟ میشه سختش نکنین!

  2. سلام
    طرح پانزی همون طرح هرمی هست؟ یا در واقع طرح پانزی و هرمی یکی هستند؟

  3. سلام
    وقت بخیر
    تشکر بابت آگاه کردن ما نسبت به طرح پانزی
    سوالی که برای من به وجود اومده اینکه طول عمر این طرح های پانزی چقدر هست؟؟

    1. سلام دوست عزیز

      طول عمر یک پانزی به عوامل بسیار زیادی بستگی داره. معمولا تا جایی که ممکنه شرکت‌های پانزی به کار خودشون ادامه میدن. اما جایی که دیگه روش‌های مدیریت سیستمشون دیگه جواب نده و نتونن ورودی سرمایه داشته باشن، جمع می‌کنن و میرن.

      بعضی از پانزی‌ها ممکنه چند هفته طول بکشه و بعضی‌ها هم چند سال. ما نمونه‌های مشابه زیادی رو داشتیم. مثلا پروژه بیت کانکت (Bitconnect) تو بازار ارزهای دیجیتال، از این نمونه بود که حدود ۲ سال فعالیت کرد.

  4. سلام و درود
    ممنون از توضیحاتتون راجب طرح پانزی، لطف می کنید چند طرح پانزی رو هم معرفی کنید.

    1. سلام دوست عزیز

      پروژه‌های زیادی هستن مثل پروژه E2C و V2C که به بهانه گرفتن پول و سرمایه‌گذاری در بورس آمریکا و اروپا وعده سود ماهیانه ۶ تا ۱۰ درصد تضمین شده داده بودن. و پروژه‌های دیگه‌ای مثل T2X, Eco Smart, forexteam, Pai Network و …