نحوه سیگنال گیری از باند بولینگر + معرفی

چکیده مطلب:

باند بولینگر در سال 1980، توسط جان بولینگر ابداع شد و نشان دهنده نواسانات موجود در بازار است. این باند از سه باند بالا، وسط و پایین تشکیل شده که باند بالا نشان دهنده سطح مقاومت است و باند پایین نشان دهنده سطح حمایت و باند وسط که همان میانگین متحرک 20 روزه (SMA-20) است، روند کلی قیمت در میان مدت را نشان می‌دهد.

آموزش اندیکاتور باند بولینگر در ارزدیجیتال

استفاده از اندیکاتورها می‌تواند استراتژی معاملاتی شما را تکمیل کند. اندیکاتورها نه برای گرفتن سیگنال ورود، برای تایید دیگر گواه‌های معاملاتی کاربردی هستند. اندیکاتور باند بولینگر یکی از اندیکاتورهای کاربردی است که می‌تواند تأییدیه‌های قوی به شما بدهد. در ادامه این مطلب شما با چگونگی ایجاد بولینگر باند و نحوه سیگنال‌گیری از این اندیکاتور آشنا می‌شوید و همچنین بهترین استراتژی اندیکاتور باند بولینگر در ارز دیجیتال را می‌آموزید.

اندیکاتور باند بولینگر چیست؟ فرمول بولینگر باند

وقتی اندیکاتور باند بولینگر (Bollinger Bands) را روی نمودار قیمت-زمان باز کنید، همانند یک کانال متحرک است که با قیمت حرکت می‌کند. این کانال در برخی نقاط باریک می‌شود و در برخی نقاط دیگر گسترده است و هر یک از این دو مورد معنای به‌خصوص خود را دارد. شناسایی روند کوتاه‌مدت قیمت یکی از کاربردهای این اندیکاتور است که به سادگی قابل تشخیص است. اما باند بولینگر چگونه ایجاد می‌شود و چه اجزایی دارد؟

معرفی اجزای باند بولینگر

باند بولینگر در واقع از دو میانگین متحرک ساده ۲۰ روزه (SMA) تشکیل شده است که به میزان دو برابر انحراف استاندارد قیمت، به بالا و پایین رفته است و دو خط بالا و پایین کانال را تشکیل داده است.

انحراف استاندارد در واقع نشان می‌دهد که در هر نقطه قیمت چه میزان از میانگین قیمت ۲۰ روزه فاصله دارد. این تنظیم ۲۰ روزه در واقع تنظیم پیش‌فرض اندیکاتور است و قابلیت تغییر دارد اما توصیه می‌شود که از همین تنظیمات پیش‌فرض استفاده کنید.

بنابراین برای ترسیم باند بولینگر به دو محاسبه نیاز دارید: محاسبه انحراف استاندارد قیمت نسبت به میانگین متحرک ساده ۲۰ روزه و سپس شیفت دادن میانگین متحرک ساده به بالا و پایین به اندازه دو برابر انحراف استاندارد. حالا شما دو باند بالایی و پایین بولینگر را دارید. اگر یک میانگین متحرک ۲۰ روزه دیگر اضافه کنید، خط میانی کانال را هم خواهید داشت که البته کاربرد آن محدود است و به کارایی دو خط بالا و پایین کانال باند بولینگر نیست.

در این قسمت شما با باند بولینگر و اجزای آن اشنا شدید. اگر می‌خواهید با نحوه سیگنال‌گیری از باند بولینگر در ارز دیجیتال آشنا شوید، با ما همراه باشید. 

نحوه سیگنال گیری از باند بولینگر در ارز دیجیتال

رفتار قیمت نسبت به اجزای باند بولینگر است که سیگنال‌های این اندیکاتور را می‌سازد. در واقع جایگاه قیمت نسبت به دو باند بالا و پایین یا خروج قیمت از این دو باند به شما سیگنال می‌دهد و روند کوتاه‌مدت پیش‌روی قیمت را اعلام می‌کند. هرچند این سیگنال‌ها قطعی نیستند و برای ورود به معامله کفایت نمی‌کنند، اما آگاهی از آن‌ها به تسهیل تحلیل شما کمک بسیاری می‌کند. با ما همراه باشید تا نحوه سیگنال گیری از باند بولینگر را بررسی کنیم.

معنای دو باند بالا و پایین در باند بولینگر چیست؟

اندیکاتورها در واقع با محاسبه‌های ریاضی تلاش می‌کنند تا نقاطی که قیمت وارد اشباع خرید یا اشباع فروش می‌شود را شناسایی کنند. دو باند بالا و پایین در اندیکاتور بولینگر باند هم چنین کاربردی دارد. هر چه قیمت به باند بالایی نزدیک‌تر باشد، در واقع وارد محدوده اشباع خرید شده است و به کسانی که تازه قصد ورود به موقعیت خرید دارند، اعلان خطر می‌کند. 

در مقابل هم نزدیکی قیمت به باند پایینی به معنای اشباع فروش است و برای کسانی که قصد ورود به موقعیت خرید دارند، مطلوب است. اشباع خرید به ناحیه‌ای گفته می‌شود که خریداران زیادی دست به خرید زده‌اند و کم‌کم قدرت خریدار در آن ناحیه به پایان می‌رسد. اشباع فروش هم به معنای ناحیه‌ای است که قدرت فروشندگان در آن قسمت تضعیف شده و کم‌کم تقاضا قدرت می‌گیرد. 

نگذار دارایی هات از دست بره

فاصله میان دو باند بالایی و پایینی هم مهم است. هرچقدر کانال باند بولینگر باریک‌تر باشد، نشان از فشردگی نوسان قیمت دارد. هر جایی که فشردگی ایجاد شود هم انتظار یک جهش قیمتی می‌رود. در مقابل زمانی که کانال باند بولینگر خیلی وسیع می‌شود و نوسان قیمت در بازه بزرگ‌تری انجام می‌شود، شما انتظار دارید تا در آینده نزدیک قیمت وارد یک بازه نوسانی کوچک‌تر شده و به اصطلاح روند بازار ساید شود.

خروج قیمت از دو باند بالا و پایین اندیکاتور باند بولینگر

نکته مهم دیگر در بررسی اندیکاتور باند بولینگر در زمانی است که قیمت از دو طرف بالا یا پایین باند بولینگر خارج می‌شود. این خروج به معنای فاصله گرفتن قیمت از میانگین ۲۰ روزه خود است. اگر با مفهوم قیمت تعادلی آشنا باشید، برایتان روشن است که میانگین قیمت، جاذب قیمت است و شما در چنین موقعیتی انتظار دارید تا کندل‌ها مجدداً وارد کانال اندیکاتور باند بولینگر شوند.

 

دقت کنید که این موارد سیگنال قطعی خرید یا فروش نیست و صرفاً به عنوان تاییدیه کاربرد دارند و شما باید استراتژی خود را بر اساس گواه‌های معاملاتی دیگر در سبک‌های مختلف مثل پرایس اکشن، ایچیموکو، اسمارت مانی یا ترکیبی از این‌ها بچینید.

نحوه اجرای باند بولینگر روی چارت در تریدینگ ویو

از آن‌جایی که در تحلیل ارز دیجیتال بیشتر از تریدینگ ویو استفاده می‌شود، شاید کنجکاو باشید که چگونه می‌توانید این اندیکاتور را روی این پلتفرم اجرا کنید. 

کافی است در صفحه چارت تریدینگ ویو، روی گزینه اندیکاتورها در قسمت بالایی چارت کلیک کنید. یک صفحه باز می‌شود و وقتی در قسمت جستجوی آن بنویسید Bollinger Bands یا به صورت اختصاری BB، اولین گزینه بولینگر باند خواهد بود که با زدن روی آن، این اندیکاتور به چارت اضافه می‌شود. برای راهنمایی بیشتر به تصویر زیر دقت کنید. 

باز کردن بولینگر باند در تریدینگ ویو

حالا که باز کردن اندیکاتور را یاد گرفته‌اید، بد نیست یک توضیحی درباره تنظیمات آن بدهیم. 

تنظیمات اندیکاتور بولینگر باند در تریدینگ ویو

اندیکاتور باند بولینگر را می‌توان با تنظیمات مختلفی استفاده کرد. تنظیم پیش‌فرض این اندیکاتور روی ۲۰ روزه است. اما شما می‌توانید از اندیکاتور روی تنظیمات دیگری مثل میانگین ساده ۹ روزه یا ۵۲ روزه استفاده کنید! چه فرقی بین این تنظیمات است؟

هرچقدر تعداد روزهای میانگین‌گیری را کم کنید، حساسیت اندیکاتور بیشتر می‌شود. به عبارتی شما زودتر متوجه تغییرات بازار می‌شوید. شاید فکر کنید این مورد خیلی به نفع شماست اما همواره اینطور نیست. با کوچک‌کردن روزهای میانگین‌گیری و افزایش حساسیت، بولینگر باند می‌تواند تغییرات کوچک و بسیار کوتاه‌مدت بازار را هم نشان دهد و این مطلوب نیست. چون شما نمی‌توانید به خاطر یک نوسان کوچک، سریع موقعیت معاملاتی خودتان را تغییر دهید. 

در مقابل وقتی تنظیمات اندیکاتور را به سمت روزهای میانگین‌گیری بیشتر مثل میانگین ۵۲ روزه تغییر دهید، حساسیت اندیکاتور کمتر شده و تنها به تغییرات جدی بازار واکنش نشان می‌دهد. این مورد هم برای افرادی که به صورت روزانه موقعیت معاملاتی باز می‌کنند، مطلوب نیست. 

شما می‌توانید این تنظیمات را مشابه تصویر زیر، از قسمت Settings و زبانه Inputs تغییر دهید.

تنظیمات اندیکاتور باند بولینگر

بهترین استراتژی اندیکاتور باند بولینگر در ارز دیجیتال

همانطور که در این مطلب چندباری اشاره کردیم، استفاده از اندیکاتورها صرفاً برای گرفتن تاییدیه است. بهترین استراتژی معامله با بولینگر باند در ارز دیجیتال هم همین است که شما پس از پیدا کردن موقعیت معاملاتی مناسب، گواه‌های معاملاتی خود را با اندیکاتور باند بولینگر هم تطبیق بدهید. برای اینکه موضوع شفاف‌تر باشد، بیایید نگاهی به باند بولینگر برای تحلیل کاردانو  داشته باشیم.

تفسیر اندیکاتور باند بولینگر

در این تصویر شما تمامی اجزا و سیگنال‌های ممکن از باند بولینگر را مشاهده می‌کنید. در قدم اول شما شاهد یک نوسان قوی قیمت هستید که باعث شده تا باند بولینگر گسترده‌تر از حالت عادی شود. در اینجا شما انتظار دارید تا در آینده نزدیک، دامنه نوسان قیمت محدود شود و دقیقاً همین اتفاق رخ داده است.

فلش‌ها هم هر کدام نشان‌دهنده نقاط اشباع خرید و اشباع فروش هستند. همانطور که مشاهده می‌کنید، هر جا که قیمت تلاش کرده از باند بولینگر خارج شود، با قدرت به درون کانال کشیده شده و تنها یک سایه یا شدو بیرون از باند باقی گذاشته است.

در استراتژی معامله با اندیکاتور بولینگر باند در ارز دیجیتال شما می‌توانید با در نظر گرفتن موقعیت قیمت نسبت به باندهای بولینگر و همینطور جهت‌گیری باند بولینگر و میزان فاصله دو باند از یکدیگر، بهینه‌ترین تصمیم را برای ورود به یک موقعیت معاملاتی یا خروج از یک موقعیت را بگیرید. به عنوان مثال ما در اینجا دو استراتژی نسبتا آسان را معرفی می‌کنیم:

استراتژی ورود در کف کانال

در این استراتژی شما منتظر ایجاد یک کانال در چارت قیمتی خواهید بود، سپس برای ورود مطمئن به کانال از کف قیمتی باند بولینگر تاییده خواهید گرفت. به تصویر زیر دقت کنید، اگر چه شادو کندل دقیقا به کف کانال برخورد نکرده است اما از آنجایی که شادو با کف باند بولینگر برخورد داشته می‌توانیم با احتمال مناسبی ورود کنیم و ریوارد یک به سه دریافت کنیم:

استراتژی ترکیبی باند بولینگر یک

با تتر کمر تورم رو بشکن

استراتژی ورود با کمک الگو‌ها

این استراتژی به این صورت عمل می‌کند، شما منتظر بریک صعودی (یا نزولی) از یک الگوی ادامه  دهنده روند می‌شوید؛ اگر کندل بریک کننده بالای باند بالایی کلوز کند (ِیا نزدیک آن) به معامله وارد می‌شوید و تا زمانی در معامله می‌مانید که کندل‌های کلوزشان بالای میانگین متحرک بسته شود. وین ریت این استراتژی چیزی نزدیک به 80 درصد است، اما ما به شما توصیه اکید می‌کنیم که قبل از امتحان با سرمایه واقعی بر روی چارت بک تست بگیرد.

استراتژی ورود الگویی

جمع‌بندی

اندیکاتورها ابزارهای مناسبی برای سنجش میزان قدرت روند یا شناسایی نوع روند هستند. در کنار اندیکاتورها شما نیازمند یک استراتژی قدرتمند هستید که بتواند به شما سیگنال ورود یا خروج از معامله را بدهد. سیگنال‌هایی که از اندیکاتورها دریافت می‌کنید، تنها به عنوان تاییدیه مورد قبول هستند و می‌توانند احتمال شما را برای تارگتی که در نظر گرفته‌اید، تقویت کنند. استفاده درست از اندیکاتور بولینگر باند در ارز دیجیتال می‌تواند به بهبود معاملات شما و افزایش سودتان منجر شود. در این مطلب به بررسی اجزا، سیگنال‌های صادره از این اندیکاتور و همچنین بهترین استراتژی باند بولینگر پرداختیم.  

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *