CZ استعفاء کرد، بایننس غرامت داد، بازار منفی شد

تشت رسوایی بایننس بر زمین افتاد

روز 21 نوامبر (30 آبان 1402) یک خبر بسیار مهم در بازار ارزهای دیجیتال پخش شد: مدیر عامل بایننس (CZ) استعفاء می‌کند. اما داستان از چه قرار است؟

بایننس از سال 2018 مظنون به پول شویی بود، به صورت جسته9 و گریخته گزارش‌هایی منتشر می‌شد که نشان از نقض قوانین پولشویی توسط بایننس داشت.

1 مارس 2023؛ سناتورهای آمریکا علیه بایننس

اما داستان سوء‌الظن به بایننس از 1 مارس امسال جدی شد، در این تاریخ بایننس آمریکا به صورت رسمی تحت نظارت کنگره ایالت متحده آمریکا قرار گرفت؛ از آن تاریخ سناتورهای آمریکایی، مدیرعامل بایننس آمریکا را دعوت به پاسخگویی به چندین اتهام (مرتبط با ترازنامه بایننس) کردند، سناتورها بعد از جلسه استماع از پاسخ‌های برایان رودر (مدیرعامل بایننس آمریکا) راضی نبودند و او را متهم به دروغگویی کردند.

27 مارس 2023؛ بایننس سر شاخ  با CFTC

در این تاریخ، کمیسیون معاملات آتی کالا آمریکا (CFTC) علیه ژائو، مدیر ارشد قوانین و مقررات بایننس، ساموئل لیم و خود صرافی بایننس، شکایت کرد و هفت مورد بی‌نظمی در معاملات و دستکاری بازار را نام برد. گزارش شده است که تحقیقات CFTC در سال 2021 آغاز شده است و امسال به مرحله شکایت رسیده است. Cz در واکنش به این شکایت به شدت این اتهامات را تکذیب کرد.

5 می 2023؛ بایننس در رادار DOJ

در این تاریخ بلومبرگ گزارش داد که وزارت دادگستری آمریکا (DOJ) در حال بازرسی بایننس به خاطر کمک به روسیه در دور زدن تحریم‌هاست.

ژوئن؛ شکایت SEC از بایننس

کمیسیون بورس و اوراق بهادار در 5 ژوئن علیه Binance، Binance.US و Zhao با 13 اتهام از جمله فروش اوراق بهادار ثبت نشده شکایت کرد که به مشتریان ایالات متحده اجازه می داد از صرافی Binance استفاده کنند، بایننس آمریکا به این متهم شد که با قاطی کردن پول آمریکایی‌ها با دیگر وجوه این صرافی پولشویی می‌کرده است.

شکایت sec از باینننس
متن شکایت نامه sec از بایننس

بعد از این شکایت، SEC توانست جلوی بخش عمده‌ای از فعالیت‌های بایننس در آمریکا را بگیرد.

سپتامبر پر حادثه برای بایننس

سپتامبر 2023 پر از حوادث مختلف برای بایننس (به خصوص بایننس آمریکا بود)، در ابتدا بایننس آمریکا به سرک کشی در کار نهاد‌های رگولاتوری در بازار آمریکا متهم شد.

  • در روزهای 13 و 14 سپتامبر، بایننس آمریکا کارمندان یک سوم از نیروهای خود را اخراج می‌کند و مدیر عامل آن، برایان شرودر، استعفاء می‌کند.
  • در 19 سپتامبر، بایننس به پیروزی جزئی در مقابل sec می‌رسد.
  • در 21 سپتامبر، باینسس به دادگاه درخواست می‌دهد که پرونده SEC علیه آنان را رد کند.

نوامبر 2023؛ تشت رسوایی بایننس بر زمین افتاد

دولت ایالت متحده در 14 نوامبر علیه بایننس و ژائو در ایالت واشنگتن کیفرخواست تنظیم کرد.

در 21 نوامبر بایننس با پذیرش اتهامات پولشویی توافقی با CFTC انجام داد که به موجب آن Cz از سمت مدیرعاملی کناره‌‌گیری کرد؛ همچنین بایننس متعهد شد 4.5 میلیارد دلار به عنوان غرامت به دولت آمریکا جریمه پرداخت کند.

توافق صورت گرفته با CFTC

 

بعد از این اتفاق، Cz مجبور به پرداخت 175 میلیون دلار وثیقه برای خروج از خاک آمریکا شده است. همچنین در تازه ترین خبر بایننس آمریکا قصد تعطیلی را دارد و این به معنی ترک خاک آمریکا توسط بایننس است.

وضعیت بازار بعد از شکست بایننس چگونه خواهد شد؟

لازم به ذکر است که قبول پول شویی توسط بایننس تا این لحظه یکی از بزرگترین اتفاقات تاریخ ارزهای دیجیتال است. با احتمال خیلی بالا، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تغییر و تحولات اساسی در ساختار قانون گذاری ارزهای دیجیتال باشیم.

همچنین به احتمال بسیار زیاد SEC به سراغ تک تک صرافی‌های فعال دیگر در بازار آمریکا خواهد رفت و در نهایت ارزهای دیجیتال در آمریکا را در زیر چتر خود سر و سامان خواهد داد؛ و این به احتمال زیاد به معنای پایان رویای تمرکز زدایی در بازارهای مالی خواهد بود.

بعد از انتشار این خبر ارز دیجیتال بایننس کوین با کاهش قیمت 8 درصدی و بیت کوین با کاهش 2 درصدی مواجه شد.

اگر مایل به پیگیری اخبار بایننس و ارز دیجیتال آن یعنی بایننس کوین هستید، توصیه می‌کنیم از صفحه آینده بایننس کوین بازدید کنید.

منبع: cointelegraph
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *