حضور بیت کوین در ترازنامه شرکت‌های بزرگ تکنولوژی

تحلیل بیت کوین | همتاپی

تنظیم‌کنندگان استاندارد حسابداری ایالات متحده در اقدامی پیشگامانه، قوانین جدیدی برای کسب‌وکارهای دارای ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم وضع کردند. انتظار می‌رود این قوانین تا پایان سال منتشر شوند و دست غول‌های تکنولوژی مانند اپل، آمازون و گوگل برای قرار دادن بیت کوین و آلت کوین‌ها در ترازنامه در ابتدای سال ۲۰۲۴ باز شود.

پشت دست بیت کوین بازی کردن

مدل جدید در حسابداری بیت کوین و ارزهای دیجیتال

طبق قوانین جدید، شرکت‌ها موظف هستند که دارایی‌های ارز دیجیتال خود را طبق «ارزش منصفانه» گزارش دهند. در روش ارزش منصفانه، آخرین قیمت یک دارایی سنجیده می‌شود. این کار یک اقدام بزرگ محسوب می‌شود، چون روش حسابداری فعلی به دلیل عدم انعطاف‌پذیری، مورد انتقاد بسیاری از شرکت‌ها و حسابداران قرار گرفته است.

کریستین بوتوسن (christine botosan)، یکی از اعضای هیئت استانداردهای حسابداری مالی (fasb) خاطرنشان کرد:

کمتر پیش می‌آید که بتوانیم هم هزینه را از سیستم جدا کنیم و هم سودمندی اطلاعات را بهبود دهیم. در نتیجه نظر داردن درباره هر دو مورد بسیار ساده‌تر می‌شود.

استانداردهای جدید از سال ۲۰۲۵ اجرا خواهند شد اما شرکت‌ها می‌توانند به اختیار آن را زودتر اجرا کنند.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

جِف راندلِت (jeff rundlet)، رئیس بخش استراتژی حسابداری شرکت کریپشو (cryptio) ضمن تمجید این طرح گفت:

این کار یک گام بزرگ برای تمام بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. به نظر من این اقدام یک گام بزرگ به سوی پذیرش همگانی است. من معتقدم این پیشنهاد می‌تواند به شرکت‌های بزرگی که به دلیل پیچیدگی‌های فنی از نگهداری ارزهای دیجیتال در ترازنامه خود هراس دارند، کمک زیادی کند.

اطلاعیه اخیر این هیئت حسابداری موجی را در جامعه کریپتو به راه انداخت و بسیاری از آن‌ها این طرح را یک تغییر سرنوشت‌ساز در پذیرش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال توسط شرکت‌ها می‌دانند. سوان بیت کوین (swan bitcoin)، یکی از فعالان حوزه رمز‌ارزها در توییتر (پلتفرم x فعلی) نیز از اهمیت و بزرگی این تغییر سخن گفت.

چرا این تغییر برای شرکت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است؟

سوان بیت کوین در یک توییت از نکات کلیدی قوانین جدید سخن گفت. معرفی این قوانین جدید حسابداری برای کسب‌وکارهایی که روی بیت کوین و سایر رمز‌ارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اند یا قصد انجام این کار را دارند یک نقطه عطف مهم محسوب می‌شود.

گزارش ارزش منصفانه به این معناست که شرکت‌ها باید آخرین قیمت دارایی‌های بیت کوینی خود را گزارش کنند و حتی برگشت قیمت را نیز لحاظ کنند. این طرح می‌تواند کمبودهای شیوه‌نامه حسابداری ایالات متحده در زمینه دارایی‌های ارز دیجیتال را پوشش دهد.

قبل از این تغییر، شرکت‌ها از دستورالعمل‌های انجمن حسابداران عمومی گواهی‌شده آمریکا (aicpa) پیروی می‌کردند. در دستورالعمل جدید، بیت کوین با دارایی‌های نامشهودی همچون نشان تجاری یا حق نشر تفاوتی ندارد. با این قانون، حتی در صورتی‌که قیمت از یک ریزش شدید بازیابی شود، ارزش منصفانه تغییر نخواهد کرد.

این رویکرد جدید به گزارش بر اساس ارزش منصفانه، اطلاعات شفاف‌تر و دقیق‌تری را در مورد وضعیت دارایی‌های بیت کوینی شرکت‌ها در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد. این ویژگی برای بازار پرنوسانی مثل ارزهای دیجیتال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

طبق قوانین جدید، شرکت‌های عمومی و خصوصی موظف هستند که برای سال‌های مالی پس از ۱۵ دسامبر ۲۰۲۴ (۲۵ آذر ۱۴۰۳) از این استانداردها پیروی کنند. لازم به ذکر است که این شرکت‌ها می‌توانند پس از انتشار قوانین در پایان امسال، اجرای این استانداردها را آغاز کنند تا زمینه برای پذیرش همگانی بیت کوین به عنوان یک دارایی ذخیره فراهم گردد.

از دیدگاه الزامات افشا (disclosure requirement)، شرکت‌ها باید دارایی‌های ارز دیجیتال خود را به صورت مجزا در ترازنامه‌های خود لحاظ کنند. به عبارت دیگر آن‌ها باید در هر دوره گزارش‌دهی، دارایی‌های بیت کوینی و محدودیت‌های مربوط به آن را در گزارش‌های توضیحی ترازنامه خود لحاظ کنند.

علاوه بر این آن‌ها ملزم هستند که به صورت سالانه، هرگونه تغییر در تراز افتتاحیه و اختتامیه دارایی‌های ارز دیجیتال خود را به صورت دسته‌بندی شده گزارش کنند. البته در این قوانین معافیت‌هایی مانند تبدیل آنی بیت کوین به پول نقد نیز در نظر گرفته شده است.

دامنه پوشش قوانین هیئت استانداردهای حسابداری مالی نیز جالب توجه است. این قوانین تمام دارایی‌هایی که روی دفاتر کل توزیع‌شده قرار دارند، مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین هستند و امنیت آن‌ها از طریق تکنیک رمزنگاری تأمین می‌شود را پوشش می‌دهند.

در حال حاضر طبق قوانین حسابداری ایالات متحده، این دارایی‌ها در دسته دارایی‌های نامشهود قرار دارند و از نوع مِثلی (fungible) محسوب می‌شوند. لازم به ذکر است که توکن‌های غیرمثلی (nft)، استیبل کوین‌ها و رپد توکن‌ها مشمول این قانون نمی‌شوند.

هیئت استانداردهای حسابداری مالی در ابتدا برای معرفی این قوانین، تمایل زیادی نداشت. این تغییر موضع احتمالاً ناشی از افزایش محبوبیت و سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگ در ارز دیجیتال است.

این هیئت خاطرنشان کرد که بازار ارزهای دیجیتال را به دقت زیر نظر خواهد داشت و به همین دلیل احتمال می‌رود در آینده شاهد وضع قوانین بیشتر در این حوزه باشیم. این اقدام از دیدگاه کارشناسان حوزه صنعت «اولین گام» به سمت پذیرش همگانی محسوب می‌شود.

توییت سوان بیت کوین بر نتایج مثبت و سازنده این طرح بر بیت کوین تأکید دارد. علاوه بر این مایکل سیلور (michael saylor)، مدیر عامل شرکت مایکرو استراتژی (microstrategy) نیز بر این نکته تأکید زیادی دارد.

او خاطرنشان کرد:

حسابداری مبتنی بر ارزش منصفانه به بیت کوین نیز نفوذ کرد. این تغییر در قوانین حسابداری، موانع مهمی را از سر راه نگهداری بیت کوین توسط شرکت‌ها برمی‌دارد.

با توجه به این تغییرات، انتظار می‌رود غول‌های تکنولوژی مانند اپل، آمازون و گوگل به زودی دارایی‌های بیت کوینی را در ترازنامه‌های خود لحاظ کنند و به پذیرش همگانی آن سرعت بدهند. تیم کوک (tim cook)، مدیر عامل اپل نیز قبلاً در سال ۲۰۲۱ در پاسخ به این سؤال که بیت کوین یا اتریوم دارد، پاسخ مثبت داده بود.

شرکت‌هایی مثل آمازون و گوگل در پروژه‌های متعددی در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت دارند. با این تفاسیر احتمال دارد در سال ۲۰۲۴ این شرکت‌ها از استراتژی‌های بیت کوین خود نیز پرده بردارند.

بیت کوین در زمان نگارش این مطلب با قیمت ۲۵،۸۲۳ دلار معامله می‌شود.

نمودار بیت کوین در تایم فریم ۴ ساعته | همتاپی

نمودار بیت کوین در تایم فریم ۴ ساعته، منبع: تریدینگ ویو

در صفحه پیش بینی قیمت بیت کوین می‌توانید جدیدترین تحلیل‌های قیمت بیت کوین را مشاهده کنید.

منبع: blockchair
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *