رشد احتمالی بازار ارزهای دیجیتال با کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا 

رشد احتمالی بازار ارزهای دیجیتال با کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا 

برخی از پیش‌بینی‌ها می‌گویند که بانک مرکزی اروپا پس از ۷ماه کاهش تورم متوالی در ناحیه یورو، این هفته نرخ بهره را ۰.۲۵ کاهش می‌دهد. این احتمال وجود دارد که جریان ورودی بیت کوین بعد از تصمیم سیاست پولی در اتحادیه اروپا در این هفته افزایش پیدا کند. 

از طرفی، انتظار می‌رود که بانک مرکزی اروپا (ECB) نرخ بهره را ۰.۲۵ تا ۴.۲۵درصد در ۶ژوئن (۱۷خرداد) کاهش دهد. به گفته جک کونر، رئیس مشتقات بیت‌فینکس، کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا تاثیر زیادی روی افزایش علاقه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های پرریسک مانند بیت کوین دارد.

کونر به کوین تلگراف گفت:

انتظار می‌رود که بانک مرکزی اروپا در هفته آینده نرخ بهره را کاهش دهد و از این طریق به رشد اقتصادی کمک کند. نرخ‌های پایین‌تر بهره معمولا یورو را تضعیف می‌کند و نقدینگی را افزایش می‌دهد. در صورت بروز چنین اتفاقی، دارایی‌های پرریسک مانند بیت کوین افزایش پیدا می‌کنند.

کاهش نرخ بهره در دوره کاهش تورم در اروپا رخ می دهد. شاخص اصلی قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای ماه مه احتمالاً ۲.۶درصد خواهد بود که هشتمین ماه متوالی است که تورم زیر ۳ درصد قرار دارد.

چشم‌انداز صعودی برای قیمت بیت کوین

به گفته جیمز وو، بنیان‌گذار و مدیرعامل گروه مالی دیجیتال (Digital Financial Group)، کاهش احتمالی نرخ بهره می‌تواند بازارهای سنتی سهام را تقویت کند و به بیت کوین حرکت صعودی بیشتری بدهد. وو به کوین تلگراف گفت:

کاهش نرخ‌های بهره تاثیر مثبتی روی سهام سنتی خواهد گذاشت، درست مانند زمانی که بعد از اظهار نظر شورای حکام بانک مرکزی اروپا در اوایل ماه مه (اردیبهشت), سهام اروپا افزایش پیدا کرد.

دو شاخص سهام اروپا، استاکس ۶۰۰ (STOXX 600) و دکس ۴۰ (DAX 40) در طول ماه مه، همراه با قیمت بیت کوین افزایش یافتند. طبق داده‌های بیت‌استمپ (BitStamp)، استاکس ۶۰۰ بیش از ۳.۳٪ افزایش یافت، در حالی که دکس ۴۰ در ۳۰ روز گذشته، هم‌زمان با افزایش ۱۷.۶درصدی قیمت بیت کوین، بیش از ۳.۸٪ افزایش قیمت داشت.

نمودار یک ماهه بیت کوین، استاکس ۶۰۰ و دکس ۴۰- منبع: BitStamp
نمودار یک ماهه بیت کوین، استاکس ۶۰۰ و دکس ۴۰- منبع: BitStamp

همبستگی بین بیت کوین و بازار سهام

همیشه یک همبستگی تاریخی بین بیت کوین با بازار سنتی سهام وجود داشته است و این همبستگی کاملاً متفاوت بود. بااین‌حال، بیت کوین می‌تواند بازار سهام را دنبال کند. 

کونر به کوین تلگراف گفت:

در طول استرس اقتصادی، بیت کوین اغلب منعکس‌کننده روندهای بازار سهام است زیرا سرمایه‌گذاران دارایی‌ها خود را نقد می‌کنند. بیت کوین ممکن است در یک محیط محرک با نرخ‌های پایین‌تر، همسو با بازار سهام عمل کند و به دنبال افزایش نقدینگی باشد.

هرچند، با وجود عقب ماندن بازار سهام آمریکا، قیمت بیت کوین در سال جاری توانست افزایش زیادی داشته باشد. به گفته بیت‌استمپ، شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500) تا به امروز بیش از ۱۱.۵درصد رشد کرده است در حالی که قیمت بیت کوین از ابتدای سال تاکنون ۵۷.۶درصد رشد قیمت داشت.

شاخص S&P 500 بیت کوین- منبع: TradingView
شاخص S&P 500 بیت کوین- منبع: TradingView

کونر اضافه کرد:

با وجود اینکه بازار سهام آمریکا کاهش یافته است، اما بیت کوین همچنان قوی ادامه می‌دهد. هنوز نمی‌دانیم که این عقب‌ماندگی از کریپتو است یا قدرت نسبی.

منبع: کوین تلگراف
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *