شرکت تتر از دارایی‌های طلا و بیت کوین خود پرده برداشت

تتر و پرده برداری از داریی‌های طلایش | همتاپی

شرکت تتر (Tether) که مسئولیت تولید و انتشار دلار مجازی یا همان استیبل کوین تتر (USDT) را بر عهده دارد، در تاریخ 31 مارس 2023 (11 فروردین 1402)، گزارشی را در مورد دارایی‌های ذخیره خود منتشر کرد که طی آن، برای نخستین بار به میزان طلا و بیت کوین خود نیز اشاره کرده است.

در 3 ماهه نخست سال 2023 (اواسط دی ماه تا اواسط فروردین)، میزان دارایی‌های تتر حدوداً 198.5 میلیارد ین (معادل 1.48 میلیارد دلار) افزایش یافته است. به طوری که مجموع این دارایی‌ها به بالاترین حد خود یعنی 327 میلیارد ین، معادل 2.44 میلیارد دلار رسیده است. این افزایش، ناشی از درآمد خالص تتر است.

مقاله پیشنهادی: تتر چیست

در فوریه سال جاری (بهمن ماه سال 1401)، یک شرکت حسابرسی مستقل به نام (BDO International Limited)، یک گزارش حسابرسی مربوط به تاریخ 31 دسامبر 2010 (10 دی 1389) را منتشر کرد.

مجموع دارایی‌های تلفیقی تتر به بیش از 81.8 میلیارد دلار می‌رسید که بیشتر از کل بدهی‌های تلفیقی این شرکت، یعنی 79.4 میلیارد دلار بوده است. شرکت تتر این مازاد سرمایه را به عنوان دارایی ذخیره نگهداری می‌کند.

مطالب مرتبط: پشتوانه تتر چیست و چه کسی اعتبار تتر را تضمین می‌کند؟

در این سند همچنین آمده است که بخشی از این سرمایه، شامل طلا (به ارزش 3.4 میلیارد دلار) و بیت کوین (حدود 1.5 میلیارد دلار) است. مقادیری که به ترتیب 4 و 2 درصد از پورتفو یا سبد سرمایه تتر را تشکیل می‌دهند.

تتر با اطمینان خاطر در مورد قابلیت نقدشوندگی دارایی‌هایش صحبت می‌کند و در همین رابطه اعلام نموده است که 85 درصد از سرمایه گذاری‌های این شرکت به صورت پول نقد، معادل وجه نقد و همچنین سپرده‌گذاری‌های کوتاه مدت انجام می‌شود. اسناد و اوراق خزانه‌داری ایالات متحده نزدیک به 53 میلیارد دلار از کل دارایی 81.8 میلیارد دلاری این شرکت را شامل می‌شود.

آن‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که با توجه به وضعیت نابسامان در حوزه بانکی، به تدریج در حال کاهش نیاز و وابستگی خود به سپرده‌های بانکی هستند و در عوض برای حفظ میزان نقدینگی لازم، از بازار‌های جایگزین مانند اوراق بهادار استفاده می‌کنند.

در ادامه گزارش تتر، به کاهش وام‌های وثیقه‌ای و اوراق تجاری این شرکت از 8.7 درصد به 6.5 درصد کل دارایی اشاره شده است. پیش زمینه این موضوع، به گزارش وال استریت ژورنال در ماه دسامبر باز‌می‌گردد. در این خبر اعلام شده بود که تتر در حال افزایش میزان توکن‌های خود برای ارائه وام به مشتریان است و ممکن است در صورت بروز بحران، تتر قادر به تبدیل یا بازخرید این توکن‌ها نباشد.

ثبت رکورد در سود خالص

به گفته پائولو آلدوینو (Paolo Aldoino)، مدیر ارشد فناوری تتر، میزان سود خالص این شرکت در 3 ماه اول سال 2023، برابر با 1.48 میلیارد دلار و بیش از هر زمان دیگری بوده است.

به عنوان بخشی از فرایند مداوم مدیریت ریسک، همواره به بررسی شرایط اقتصادی جهانی می‌پردازیم تا بتوانیم اقدامات لازم را برای تضمین امنیت و عدم مخاطره وجوه مشتریان انجام دهیم.

آلدوینو همچنین تاکید کرد که تتر ارزش زیادی برای شفافیت قائل است. به گفته او، افزودن جزئیاتی مانند ذخایر طلا و بیت کوین در این گزارش، با هدف افزایش شفافیت انجام شده است.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال است که ارزش آن همواره ثابت است. با وجود اینکه استیبل کوین‌ها جزو ارز‌های دیجیتال به شمار می‌روند، اما برخلاف ارز‌هایی مانند بیت کوین اتریوم و ریپل، نوسان قیمت نداشته و با برخورداری از پشتوانه دلار، تلاش می‌کنند تا همیشه در یک قیمت ثابت، مثلا برابر با 1 دلار آمریکا باقی بمانند.

علاوه بر استیبل کوین‌هایی که به پشتوانه دلار آمریکا عمل می‌کنند (مانند USDT و USDC)، نوع دیگری از استیبل کوین ها وجود دارند که به صورت الگوریتمی فعالیت می‌کنند. (برای مطالعه بیشتر درباره استیبل کوین‌ها به مقاله استیبل کوین چیست مراجعه کنید)

پیش نویس قانون استیبل کوین

کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا، در ماه آوریل پیش نویسی را در مورد قانون استیبل کوین ها منتشر کرد که مورد پذیرش هر دو حزب اصلی این مجلس قرار گرفته است. در حال حاضر طرفین در حال بحث و گفتگو در مورد محتوای این قانون هستند.

هر دو حزب کنگره ایالات متحده به این اجماع رسیده اند که بحث استیبل کوین‌ها می‌تواند خارج از مبحث کالا در مقابل اوراق بهادار باشد. استیبل کوین‌ها از قابلیت و پتانسیل تکامل بخشیدن به سیستم پرداخت در ایالات متحده برخوردار هستند.

این قانون همچنین شامل مقرراتی می‌شود که تولیدکنندگان استیبل کوین را ملزم به معرفی یک صندوق می‌کند که به عنوان پشتوانه و ذخیره استیبل کوین‌ها، با ارزش 1:1 اندوخته و نگهداری می‌شوند.

منبع: ourbitcoinnews
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *