بالاخره اولین ETF های اسپات بیت کوین مورد تایید SEC قرار گرفتند

etf بیت کوین

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) پس از مدت‌ها انتظار به ETF های بیت کوین (صندوق‌های قابل معامله در بورس) چراغ سبز نشان داد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده تنها یک روز پس از انتشار یک اعلامیه جعلی بر روی حساب کاربری توئیتر این سازمان، رسماً اولین صندوق های قابل معامله در بورس بیت کوین (ETF) را تأیید کرد.

این نهاد قانونگذار، در تاریخ 10 ژانویه 2024 (20 دی)، بالاخره با تایید درخواست شرکت‌های ARK 21Shares, Invesco Galaxy, VanEck, WisdomTree, Fidelity, Valkyrie, BlackRock, Grayscale, Bitwise, Hashdex  و Franklin Templeton موافقت نمود. بر اساس این تصمیم‌گیری، تغییراتی در مصوبات این سازمان ایجاد خواهد شد که طبق آن، کارگزاری‌های بورس می‌توانند صندوق‌های قابل معامله بیت کوین را لیست نموده و معاملات این ETF ها را اجرایی کنند.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

این اطلاعیه برای دقایقی در وبسایت SEC قابل مشاهد و بارگیری بودند اما سپس این وبسایت دچار خطا شد. اکنون این اطلاعات از طریق یک پیوند دیگر در دسترس قرار دارند.

اطلاعیه SEC مربووط به صدور مجوز لیست شدن ETF ها در بورس

این رویداد تاریخی، مسیر را برای راه اندازی نخستین صندوق‌های قابل معامله قانونی بیت کوین هموار می‌کند. از این پس کاربران با استفاده از این صندوق‌ها، بدون نیاز به خرید بیت کوین و نگرانی از نحوه نگهداری آن، قادر به سرمایه گذاری بر روی این ارز دیجیتال خواهند بود. این افراد می‌توانند بجای خرید بیت کوین، سهام این صندوق‌ها (ETF) را خریداری نمایند. لازم به ذکر است که این صندوق‌ها، بیت کوین را به عنوان دارایی اصلی و پایه خود انتخاب می‌کنند.

جیمز سیفارت (James Seyffart)، یکی از تحلیلگران ETF در مورد انتشار اولیه اطلاعیه SEC گفت:

احتمالاً SEC قصد انتشار این اطلاعیه مصوبه را نداشته است و به همین علت آن را حدذف کرده است. اما مطمئناً دوباره آن را منتشر خواهند کرد.

تایید این ETF ها پس از گذشت 10 سال از اولین درخواست مطرح شده صورت می‌گیرد. اولین بار برادران Winklevoss در سال 2013 درخواست ثبت صندوق Winklevoss Bitcoin Trust را ارائه نموده بودند. از آن زمان، SEC با دلایلی همچون نگرانی در مورد احتمال کلاهبرداری و دستکاری بازار، بطور مداوم چنین درخواست‌هایی را رد می‌کرد.

با این حال، پیروزی شرکت Grayscale در دادگاه علیه SEC، منجر به تغییر موضع این کمیسیون شد. موضوع این پرونده، شکایت Grayscale از کمیسیون بورس و اوراق بهادار به دلیل رد درخواست این شرکت برای تبدیل صندوق Grayscale Bitcoin Trust به ETF اسپات بیت کوین بود. اکنون و پس از تایید این درخواست‌ها، کاربران فعال در صنعت ارز های دیجیتال بی‌صبرانه منتظر شروع معاملات ETF ها هستند.

الکس تورن (Alex Thorn)، رئیس واحد دیجیتال Galaxy Research تخمین زده است که ورود سرمایه به ETF های اسپات بیت کوین در طول سال اول به 14 میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالی است که براساس تخمین مدیر صندوق جهانی این شرکت، ورود سرمایه به این صنوق‌ها در سه ماهه اول سال 2024 حدود 2.4 میلیارد دلار خواهد بود.

راه اندازی ETF اسپات بیت کوین در ایالات متحده، مستلزم تکمیل هر دو فرم S-1 (یا S-3) و 19b4 توسط در خواست کنندگان و تایید آن‌ها توسط SEC است.

در تاریخ 8 ژانویه (18 دی)، 10 صندوق درخواست کننده، ضمن اعلام کارمزد دریافتی خود از معاملات ETF، آخرین فرم‌های اصلاح‌شده S-1 و S-3 خود را ثبت کردند.

بر این اساس، شرکت بلک راک که بزرگترین شرکت مدیریت سرمایه در جهان است، 0.2 درصد کارمزد دریافت خواهد کرد. این موضوع تا زمانی که دارایی تحت مدیریت (AUM) این شرکت به 5 میلیارد دلار برسدتاوم خواهد داشت.پس از آن شرکت Bitwise با 0.24 درصد و شرکت‌های  Ark 21Shares و VanEck کارمزد 0.25 دردص در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

لازم به ذکر است که شرکت Ark 21 Shares به مدت 6 ماه و یا تا زمان رسیدن به 1 میلیارد دلار AUM، کارمزدی دریافت نخواهد کرد.

شرکت Grayscale بالاترین کارمزد ETF بیت کوین را دریافت خواهد کرد و احتمالاً نرخ کارمزد 1.5 درصد را از سرمایه گذاران خود دریافت می‌کند.

 

منبع: cointelegraph
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *