حجم معاملات صرافی‌ها در پایین ترین سطح ممکن؛ خطر در کمین بایننس

خطر در کمین بایننس | همتاپی

مجموع حجم معاملات لحظه‌ای یا اسپات (spot) و مشتقه (مانند مارجین و فیوچرز) در صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال با کاهش 15.7 درصدی به 2.41 تریلیون دلار رسیده است. طبق این آمار، حجم معاملات این صرافی‌ها برای دومین ماه متوالی با کاهش روبرو بوده است. در ماه گذشته، حجم معاملات اسپات با کاهش 21.8 درصدی مواجه شد و ضمن ثبت 494 میلیارد دلار، به پایین‌ترین میزان از ماه مارس 2019 (فروردین 98) تاکنون رسید.

50000 شیبا
جایزه بگیرید!
همین حالا ثبت نام کن

این اطلاعات طی جدیدترین گزارش CCData از بررسی عملکرد صرافی‌ها بدست آمده است و حائز این نکته است که کاهش حجم مبادلات، در نتیجه تداوم روند یکنواخت طولانی مدت ارز های دیجیتال برتر، یعنی بیت کوین و اتریوم بوده است. میزانه نوسانات 30 روزه این ارز‌ها با کاهشی کم سابقه همراه بوده است، به طوری که حجم معاملات روزانه در تاریخ 5 مه (15 اردیبهشت) به 24 میلیارد دلار، یعنی پایین‌ترین سطح در سال جاری رسید.

آمار تحلیل از معاملات ماهانه اسپات | همتاپی

در این گزارش همچنین آمده است که صرافی پیشرو بایننس نیز هم در بخش اسپات و هم در بخش مشتقه، با کاهش حجم معاملات همراه شده است. حجم معاملات اسپات در صرافی بایننس 26 درصد کاهش داشته و به 212 میلیارد دلار رسیده است که از نوامبر 2020 (آبان 99) تاکنون بی سابقه بوده است. در عین حال، حجم معاملات مشتقه این صرافی نیز به پایین‌ترین میزان خود پس از دسامبر 2022 (آذر 1401) رسیده است. این نوع معاملات با 16.5 درصد کاهش، حجم 1.6 تریلیون دلار را به ثبت رسانده است.

در نتیجه این تغییرات، سهم صرافی بایننس در کل معاملات مشتقه نیز با کاهشی محسوس همراه بوده و به 57.4 درصد رسیده است. این کاهش در پی برقراری مجدد کارمزد معاملات تتر و همچنین افزایش فشار‌های نظارتی اتفاق افتاد. اوایل سال جاری، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) به اتهام نقض قوانین و مقررات مربوط به اوراق بهادار، از صرافی بایننس شکایت کرده بود.

تغییر در سهم مارکت | همتاپی

تغییرات حجم معاملات مشتقه نیز مانند روند کلی بازار نزولی بوده است و پس از افت 15.7 درصدی، به 1.95 تریلیون دلار رسیده و پایین‌ترین حجم از دسامبر 2022 (آذر 1401) تا به امروز را به ثبت رسانده است. با این، نکته جالب توجه این است که سهم معاملات مشتقه در صرافی‌های متمرکز افزایش یافته است و با ثبت رکوردی جدید، 79.8 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است.

به گزارش CryptoGlobe، صرافی بایننس طی مدت زمان کوتاهی پس از شکایت SEC، شاهد خروج سرمایه قابل توجه 790 میلیون دلاری توسط کاربران بود. از جمله اتهامات SEC علیه بایننس، می‌توان به ارائه و فروش بدون مجوز اوراق بهادار اشاره کرد.

این اتهامات شامل حال مالک این صرافی یعنی چانگ پنگ ژائو (CZ) و شرکت‌های متعلق به او نیز می‌شود. چرا که طبق دادخواست SEC، آقای ژائو و نهاد‌های تحت کنترل او، متهم به دخل و تصرف در دارایی سرمایه گذاران و تداخل غیر مجاز این دارایی‌ها و دارایی‌های متعلق به بایننس هستند. SEC همچنین ادعا می‌کند که بایننس با دور زدن مجوز‌ها و اختیارات خود، به سرمایه گذاران سازمانی آمریکایی اجازه داده می‌دهد تا علاوه بر نسخه مخصوص (و محدود) کاربران آمریکایی، از پلتفرم بین المللی بایننس نیز استفاده کنند.

منبع: cryptoglobe
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *