تتر چگونه می‌تواند به یک استیبل کوین با ثبات‌تر تبدیل شود؟

تتر چگونه می‌تواند تبدیل به یک استیبل کوین با ثبات‌تر شود؟ | همتاپی

تتر (USDT) به عنوان بزرگترین استیبل کوین جهان شناخته می‌شود، اما با این حال با مشکلاتی نیز مواجه است. یکی از این مشکلات، عدم تمایل کاربران به حفظ تتر در شرایط سخت است. اما شرکت تتر برای تغییر این وضعیت چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

بازار رمزارز‌ها در سال 2022 با دو بحران بزرگ مواجه بود: فروپاشی لونا (ترا) در ماه می (اردیبهشت) و ورشکستگی صرافی FTX در ماه نوامبر (آذر). پس لرزه‌های مربوط به هر دو اتفاق، گریبان تتر را نیز گرفت چرا که موجی از بازخرید‌ها (فروش مستقیم توکن USDT) به سوی این شرکت سرازیر شد. در ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال، تتر بالغ بر 18 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد. این میزان حدود 21 درصد از کل ارزش بازار تتر را شامل می‌شد. پس از آن و در ماه آذر نیز شاهد کاهش 6 درصدی (برابر با 4 میلیارد دلار) از ارزش بازار USDT بودیم.

مقاله پیشنهادی: تتر چیست

استیبل کوین‌ها نباید یک ابزار یا دارایی باشند که مردم در زمان ترس و وحشت، آن‌ها را به فروش برسانند. این موضوع باید کاملا برعکس باشد و سرمایه‌گذاران در صورت مواجه شدن با بحران و مشکلات بازار، به استیبل کوین‌ها پناه بیاورند. در طول این بحران‌ها، عملکرد استیبل کوین‌های رقیب یعنی BUSD و USDC مطابق انتظار بود و آن‌ها آماج هجمه‌ای از باز خرید و فروش گسترده قرار نگرفتند.

در ادامه به بررسی 4 عاملی می‌پردازیم که به ثبات بیشتر تتر در زمان وقوع بحران‌های بازار کمک می‌کنند:

  • باید از شر اوراق قرضه شرکتی، صندوق‌ها و «سایر سرمایه گذاری ها» خلاص شود.

ثابت و پایدار بودن، اولین اولویت یک استیبل کوین است و این امر مستلزم در اختیار داشتن دارایی‌های ایمن مانند پول نقد و اسناد و اوراق خزانه است. اما برخی از موارد موجود در ترازنامه تتر ( از جمله اوراق تجاری، اوراق قرضه و وجوه شرکتی، وام‌های تضمین شده و «سایر سرمایه‌گذاری‌ها» ) نشان می‌دهد که تتر، بیش از آن که یک استیبل کوین باشد، به صورت یک صندوق تامین سرمایه یا شرکت سرمایه‌گذاری خطر پذیر عمل می‌کند.

شرکت تتر به مرور در حال برطرف نمودن این مشکل بوده است. آنها بخش عمده سال 2022 را صرف جایگزینی 30 میلیارد دلار اوراق تجاری خود با اسناد و اوراق خزانه داری نمودند تا اینکه بالاخره پیش از بحران FTX، موفق شدند این مقدار را به صفر برسانند. اما با وجود تمام این اقدامات، تتر بار دیگر در ماه نوامبر (آذر) شاهد موجی از بازخرید سرمایه بود. اکنون مدیران تتر با درک این موضوع که اقدامات انجام شده کافی نبوده است، متعهد شده‌اند که 6 میلیارد دلار وام تضمین شده خود را نیز به صفر برسانند.

این اقدام نیز عالی است، اما تتر هنوز هم در مورد موضوعی که از دید بسیاری از تحلیلگران به عنوان مبهم‌ترین دارایی این شرکت در نظر گرفته می‌‌شود، سکوت کرده است: 2.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری‌های دیگر و حدود 3 میلیارد دلار اوراق قرضه و صندوق‌‌های شرکتی. نرخ و مدت زمان این اوراق قرضه چقدر است؟ وام گیرندگان چه کسانی هستند؟ آیا شرکت‌های فعال در صنعت رمزارز‌ها هستند؟ آیا سایر سرمایه گذاری‌ها و وجوه آن‌ها از توکن‌های کریپتویی خاصی تشکیل شده است؟

ترس ناشی از احتمال سست بودن سرمایه‌گذاری‌های تتر، بهترین توضیح برای این است که چرا در طول دو بحران قبلی، شاهد بروز مشکلاتی برای تتر بودیم. گاهی سرمایه گذاران به این فکر می‌کنند که بهتر است همین حالا به سرمایه‌گذاری بر روی تتر خاتمه دهند، چرا که ممکن است تتر از سرمایه و نقدینگی کافی برای بازخرید تمام توکن‌های باقی مانده برخوردار نباشد.

تتر باید برای خاتمه دادن به این مسئله، تمام دارایی‌های پر خطر خود را فروخته و در راستای در اختیار گرفتن دارایی‌های 100 درصد ایمن و مطمئن تلاش کند. در این صورت اگر بحران دیگری رخ دهد، کاربران تمایل کمتری به فروش تتر‌های خود خواهند داشت.

  • تتر باید از کارمزد 0.1 درصدی واریز و فروش خود صرف نظر کند

قیمت استیبل کوین‌های رقیب یعنی BUSD و USDC در صرافی‌های معتبر بر روی یک دلار ثابت شده است، اما قیمت USDT گاهی با افزایش یا کاهش بسیار جزئی حوالی 1 دلار مواجه می‌شود و معمولا در یک کانال بسیار فشرده نوسان می‌کند. این عدم ثبات باعث خدشه‌دار شدن اعتبار تتر می‌شود. علت اصلی این مسئله، کارمزد 0.1 درصدی واگذاری یا فروش USDT است که بهتر است تتر از آن صرف نظر کند.

هر کسی که قصد خرید یا فروش تتر داشته باشد، باید 0.1 از موجودی تتر خود را به عنوان کارمزد، به این شرکت بپردازد. بنابراین اگر قصد فروش یک میلیون توکن USDT را دارید، تنها 999 هزار دلار دریافت خواهید کرد و 1000 دلار را به عنوان کارمزد به شرکت تتر خواهید پرداخت. برعکس این موضوع نیز صدق می‌کند و اگر قصد پرداخت یک میلیون دلار پول، برای خرید تتر داشته باشید، تعداد تتری که دریافت می‌کنید برابر با 999 هزار دلار خواهد بود.

این در حالی است که شرکت‌هایی مانند Circle و Paxos که جزء ارائه کنندگان استیبل کوین‌ها هستند، چنین کارمزد را دریافت نمی‌کنند.

شاید این درصد، مقدار زیادی به نظر نرسد، اما همین 0.1 درصد باعث ایجاد نوسان جزئی در قیمت USDT و عدم ثبات آن بر روی قیمت یک دلار می‌شود.

آربیتراژ عاملی است که قیمت خرید و فروش استیبل‌کوین‌ها در صرافی‌هایی مانند بایننس و کراکن (Kraken) را مشخص می‌کند. در صورتی که قیمت استیبل کوین در یک صرافی به میزان قابل توجهی از یک دلار کمتر شود، آربیتراژ کننده‌ها آن استیبل کوین را در صرافی مورد نظر خریده و با قیمت 1 دلار به صادرکنندگان استیبل کوین‌ها می‌فروشند و سود کمی به دست می‌آورند. در صورت افزایش قیمت استیبل کوین نیز دقیقا عکس همین اقدام را انجام می‌دهند.

مطالب مرتبط: آربیتراژ چیست؟ چگونه با آن در ارز دیجیتال کسب درآمد کنیم؟

رقابت بین آربیتراژ کننده‌ها برای انجام این معاملات و کسب سود از آن‌ها، باعث قفل شدن قیمت استیبل‌کوین‌ها در محدوده یک دلار در صرافی‌های معتبر می‌شود.

کارمزد 0.1 درصدی تتر، باعث بالا رفتن هزینه‌های آربیتراژ کنندگان می‌شود. با توجه به این موضوع، خرید و فروش USDT تنها در صورتی سودآور خواهد بود که در قیمت 0.999 دلار یعنی کف کانال گفته شده، خریداری شده و با قیمت 1.001 دلار (سقف کانال) به فروش برسد.

همین عامل باعث ایجاد نوسان قیمت تتر بین این دو عدد و ایجاد یک کانال می‌شود. این عدم ثبات، باعث جذب اخبار منفی و شایعات و کنایه‌های رسانه‌ها و رقبا می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که عملکرد تتر در طول بحران‌های این صنعت، مطلوب به نظر نرسد. چرا که در چنین مواقعی قیمت تتر نیز بجای ثابت ماندن، دچار افت شده و منعکس کننده شرایط بازار است. این در حالی است که رقبایی مانند BUSD و USDC دارای چنین کارمزدی نبوده و در شرایط دشوار، محکم و استوار عمل می‌کنند.

به نظر زمان آن رسیده است ک تتر نیز با خلاص شدن از شر این کارمزد، الگوی معاملاتی بهتری را در صرفی‌های مختلف شکل دهد.

  • تتر باید با برداشتن شرط حد‌اقل میزان قابل بازخرید (100 هزار دلار)، امکان بازخرید را برای افراد بیشتری فراهم کند.

تتر تنها استیبل کوینی است که عدد 100 هزار دلار را به عنوان حداقل مبلغ لازم برای خرید و فروش مستقیم (خرید و فروش مستقیم از طریق بانک و به وسیله ارزهای سنتی) در نظر گرفته است. سایر شرکت‌ها مانند Circle و Paxos هیچ گونه محدودیتی را برای میزان واریز و برداشت استیبل کوین‌های خود در نظر نگرفته‌اند.

این محدودیت باعث ایجاد الگو‌های معاملاتی غلطی در صرافی‌هایی مانند بایننس و کراکن می‌شود و بستری را برای ایجاد ترس بیشتر در مورد تتر فراهم می‌کند.

به طور خلاصه باید گفت که این محدودیت 100 هزار دلاری باعث می‌شود کاربرانی که قصد فروش انبوه تتر در صرافی‌‌ها را دارند، تحت فشار قرار بگیرند. در تئوری، وضعیت به گونه‌ای است که آربیتراژ کنندگان خوب، تتر همین کاربران را در صرافی‌ها خریده و مستقیما به شرکت Tether می‌فروشند و به این ترتیب قیمت تتر در نزدیکی یک دلار تثبیت می‌شود.

اما این مکانیزم آربیتراژ در بحبوحه بحران‌های مختلف، اثر خود را از دست می‌دهد. در چنین شرایطی، آربیتراژ کننده‌ها بخاطر ترس از دست دادن سرمایه، دست از کار می‌کشند و صرافی‌ها به دلیل افزایش شدید فعالیت کاربران و شلوغی بلاکچین‌ها، برداشت‌ها را متوقف می‌کنند. در چنین شرایطی، صرافی‌ها شاهد فروش میزان بسیار زیادی تتر توسط کاربران وحشت زده هستند و همین عامل مکانیزم منطقی آربیتراژ را مختل نموده و باعث افت قیمت USDT تا لبه پایینی کانال (0.999 دلار) و حتی پایین تر از آن می شود.

در ماه می شاهد افت قیمت تتر در صرافی کراکن تا 92 سنت بودیم و در ماه اکتبر نیز قیمت تتر به 93 سنت رسید. بر هم خوردن برابری قیمت تتر و دلار (depegging) باعث ایجاد ترس بیشتر و افزایش فشار فروش و در نتیجه کاهش بیشتر قیمت USDT می‌شود.

اگر تتر محدودیت حداقل صد هزار دلار خود را حذف می‌کرد و به همه اجازه می‌داد تا خرید و فروش خود را از منشا خود شرکت تتر انجام دهند، آنگاه انبوه کاربران برای فروش تتر به صرافی‌ها مراجعه نمی‌کردند. در این صورت آن‌ها می‌توانستند به راحتی 100 تتر خود را برای شرکت Tether فرستاده و در مقابل 100 دلار دریافت کنند.

این موضوع فشار قیمت را در صرافی‌ها کاهش می‌دهد و به نوسان افسار گسیخته قیمت تتر در بازار پایان می‌دهد.

  • تتر باید شفاف سازی بیشتری انجام دهد.

انتقاد از عدم شفافیت تتر مسئله جدیدی نیست اما لازم است بار دیگر به آن اشاره کنیم. تتر در زمینه استاندارد‌های شفاف‌سازی استیبل‌کوین‌ها عملکرد ضعیفی دارد. این ضعف باعث ایجاد عدم اطمینان شده و فروش شدید USDT در شرایط سخت را به دنبال دارد.

استاندارد فعلی مربوط به شفافیت صنعت استیبل کوین‌ها توسط سازمان خدمات مالی نیویورک (NYDFS) وضع شده است. وضعیت سرمایه گذاری‌های استیبل کوین ها باید به صورت ماهانه به تایید حسابرسان رسیده و گزارش آن در وب سایت‌های شرکت‌های مربوطه منتشر شود. به درخواست این سازمان، شرکت‌های ارائه کننده استیبل کوین‌ها باید به منظور رعایت چهارچوب استاندارد‌های NYDFS علاوه بر آزمون ماهانه گفته شده، در یکی دیگر از روزهای هر ماه که به طور تصادفی تعیین می‌شود نیز حسابرسی شوند.

بنابراین هر شرکت در سال 24 مرتبه مورد سنجش و آزمون قرار می‌گیرد. اما افسوس تتر این گزارش را به صورت فصلی منتشر می‌کند. یعنی سرمایه گذاری‌های این شرکت تنها 4 مرتبه در هر سال مورد حسابرسی قرار می‌گیرند که به هیچ وجه کافی نیست.

NYDFS همچنین از حسابرسان این شرکت‌ها می‌خواهد تا یک بار در هر سال قوانین و کنترل‌های داخلی این سازمان را بررسی و مطالعه کنند. این اقدامات و کنترل‌های داخلی مربوط به رویه‌هایی هستند که برای جلوگیری از هرگونه اشتباه و تقلب یا کلاهبرداری در نظر گرفته شده و باید توسط شرکت‌ها اجرا شوند. این کنترل‌ها شامل مواردی مانند بررسی تفکیک وظایف، تأیید فاکتورها و دسترسی کنترل شده به سیستم‌های گزارش‌گیری مالی هستند.

متاسفانه حسابرس تتر این اقدامات و کنترل‌های داخلی را مورد بررسی قرار نمی‌دهد.

شرکت تتر با ایجاد شفافیت هرچه بیشتر و تطبیق با استانداردهای این صنعت، اعتماد بیشتری را به خود جلب می‌کند و این امر باعث عدم تمایل کاربران به فروش تتر در صورت وقوع یک بحران جدید می‌شود.

بطوری کلی باید گفت تتر تبدیل به استیبل کوینی شده است که همه کاربران هنگام بروز وحشت آن را به فروش می‌رسانند. اما این مسئله اجتناب ناپذیر نیست. تتر می‌تواند با انجام اقداماتی مانند فروش دارایی‌‌های پرخطر و تنها نگه ‌داشتن اوراق خزانه امن، حذف کارمزد 0.1 درصدی، حذف محدودیت 100 هزار دلاری برای خرید و فروش مستقیم، و بهبود شفافیت به یک استیبل کوین بسیار پایدارتر تبدیل شود.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش تتر صرافی ارز دیجیتال همتا پی

منبع: www.coindesk.com
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. تتر ارز به این خوبی کل دنبا دارن با این معامله میکنند چطور حذف میشه