اجرای هارد فورک پکترا اتریوم در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵

چکیده مطلب:

هاردفورک پکترا (Pectra) اتریوم که در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵ انجام خواهد شد، شامل ۱۱ پیشنهاد بهبود اتریوم (EIP) است و فرمت شیء را در ماشین مجازی اتریوم معرفی می‌کند. همچنین، راه‌حل «پیِرداس» (PeerDAS) را پیاده‌سازی می‌کند که تاب‌آوری و عملکرد شبکه اتریوم را بهبود می‌بخشد.

به گزارش دیکریپ، توسعه‌دهندگان اتریوم کور برای هاردفورک پکترا (Pectra) آماده می‌شوند و به نظر می‌رسد که این ارتقا تا پایان سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵ راه‌اندازی شود.

توسعه‌دهندگان در این به‌روز‌رسانی که ۱۱ پیشنهاد بهبود شبکه اتریوم (EIP) را در خود جای داده است، فرمت شیء (EOF) ماشین مجازی اتریوم (EVM) را معرفی می‌کنند. هدف EOF، ارتقای کد‌های ماشین مجازی اتریوم از طریق یک سیستم کانتینر است که یک تحول اساسی در روند توسعه شبکه اتریوم ایجاد می‌کند.

یکی از به‌روزرسانی‌های مهم هارد فورک پکترا، راه‌حل پیرداس (PeerDAS) است که به‌عنوان یک ابزار کاربردی برای نمونه‌گیری از داده‌ها عمل می‌کند. همچنین، این راه‌حل از سیستم همتابه‌همتای اتریوم برای بررسی دقیق میزان دسترسی و کارآمدی شبکه کمک می‌گیرد.

در یک کلام، هدف اصلی این نوآوری و راه‌حل پکترا، افزایش انعطاف‌پذیری و عملکرد شبکه و همچنین ارائه راه‌حل‌های جدید برای چالش‌های مقیاس‌پذیری فعلی در شبکه اتریوم است.
نکته قابل‌توجه این است که توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم قصد دارند که پیشنهاد بهبود اتریوم ۳۰۷۴ (EIP-3074) را با یک نسخه بهتر، یعنی پیشنهاد ۷۷۰۲ (EIP-7702) جایگزین کنند.

EIP-7702 اولین‌بار توسط ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم معرفی شد، به حساب‌های با مالکیت خارجی (Externally Owned Account) یا EOA‌ها اجازه می‌دهد تا در طول تراکنش‌ها، نقش یک کیف پول قرارداد هوشمند را داشته باشند. در واقع کاربران می‌توانند از این حساب‌ها به‌عنوان یک کیف پول قرارداد هوشمند استفاده کنند که در نتیجه تجربه کاربری و امنیت کاربران تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

در بخشی از این پیشنهاد بهبود اتریوم آمده است:

این پیشنهاد بهبود اتریوم به‌گونه‌ای طراحی شده است که با راه‌حل مختصرسازی حساب (Account Abstraction) سازگاری بیشتری داشته باشد. پیاده‌سازی این راه‌حل به معنای پنهان‌کردن جزئیات فنی درگیر در تراکنش‌های وب۳ از کاربر است که نه‌تنها طراحی کیف پول را اصلاح می‌کند، بلکه تجربه کلی کاربر را نیز بهبود می‌بخشد.

ساختار هارد فورک پکترا اتریوم شامل دو بخش حیاتی است: مرحله اول اجرا ارتقاء پراگ در لایه اجرایی شبکه، سپس پیاده‌سازی ارتقاء الکترا در لایه اجماع بلاک چین اتریوم.

به‌طورکلی، تمامی این به‌روزرسانی‌ها باهدف بهبود پردازش تراکنش‌ها و مکانیزم‌ اثبات سهام شبکه و همچنین تضمین یک شبکه بلاک‌چین قوی‌تر و کارآمدتر صورت گرفت.

ناگفته نماند که توسعه‌دهندگان هنوز در مورد قابلیت نهایی پکترا صحبتی نکردند؛ اما اجرای برخی پیشنهادها مانند استفاده از درخت ورکل (Verkle trees) را احتمالاً به هارد فورک بعدی یعنی اوساکا (Osaka) موکول کرده‌اند.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *