کارمزد تراکنش‌های اتریوم طی ۶ ماه متوالی کمتر از ۵ دلار بوده است

کارمزد تراکنش‌های اتریوم طی 6 ماه متوالی کمتر از 5 دلار بوده است | همتاپی

بالا بودن میزان کارمزد تراکنش‌های شبکه اتریو‌م همواره یکی از مشکلات کاربران بوده است و به همین دلیل بسیاری از معامله گران ترجیح می‌دادند تراکنش‌های خود را با استفاده از شبکه‌های دیگر انجام دهند. اما اکنون آمارها نشان می‌دهند که طی 175 روز گذشته، میزان کارمزد تراکنش‌های شبکه اتریوم همواره پایین‌تر از 5 دلار بوده است.

معیارها نشان می‌دهند که در تاریخ 10 دسامبر (19 آذر) میانگین تراکنش‌های اتریوم، 0.0023 اتر یا 2.87 دلار بوده است، در حالی که میانگین کارمزد تراکنش یا گس فی اتریوم برابر با 0.00097 اتر یا 1.23 دلار بوده است. آمار گس فی ثبت شده در سایت اتر اسکن (etherscan.io) نشان می‌دهد که کارمزدهای بالای تراکنش‌های بزرگ حتی از میانگین گس فی که در گذشته پرداخت می‌شد، پایین‌تر است.

مقاله پیشنهادی: اتریوم چیست

کارمزد شبکه اتریوم پس از ادغام، همچنان به مراتب پایین‌تر از سال گذشته است

به گزارش وبسایت bitinfocharts.com، میانگین کارمزد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم در تاریخ 9 نوامبر 2021 (18 آبان 1400) حدود 62.84 دلار در هر تراکنش بود. اما امروزه هزینه گس مورد نیاز برای ارسال اتر، حدود 2.87 دلار و 95.43 درصد ارزان‌تر از سال گذشته است. 

گس فی یا کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم برای جلوگیری از تقلب و خرابکاری در شبکه استفاده می‌شود، به طوری که هر تراکنش بر روی این بلاکچین، نیازمند مقدار معینی کارمزد برای اجرای فرایند انتقال است. میزان کارمزدهای اتریوم پس از رویداد ادغام و یا به طور دقیق‌تر از تاریخ 18 ژوئن 2022 (28 خرداد) بسیار مقرون به صرفه‌تر از گذشته شده است.

از تاریخ گفته شده تا کنون، حدود 175 روز است که میانگین کارمزدهای اتریوم، پایین‌تر از 5 دلار بوده است. این میزان تنها در تاریخ 8 نوامبر (17 آبان) و همزمان با نوسانات شدید بازار در پی فروپاشی صرافی FTX از 5 دلار عبور کرد.

نمودار کارمزد تراکنش‌های اتریوم | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

نمودار کارمزد تراکنش‌های اتریوم 

صرف نظر از تنها یک روزی که کارمزد شبکه اتریوم از 5 دلار عبور کرد، طی اکثر روزها در این بازه 175 روزه، میانگین کارمزدها کمتر از 3 دلار بوده است. در مورد میانگین گس فی تراکنش‌های با حجم متوسط نیز همین آمار صدق می‌کند، به طوری که بیشتر مواقع میانگین گس فی پایین‌تر از 2 دلار باقی مانده است.

بررسی آمار مربوطه به گس فی در سایت اتر اسکن، حاکی از آن است که کارمزد یک تراکنش اتریوم با اولویت بالا، بسیار کمتر از میانگین اعلام شده در bitinfocharts.com است. بر اساس داده‌های سایت اتر اسکن، میزان کارمزد یک تراکنش با اولویت بالا در تاریخ 10 دسامبر (19 آذر) حدود 21 gwei (گیگا وی) یا 48 سنت تخمین زده می‌شود.

با این حال باید به نکته اشاره کنیم که میزان گفته شده، تنها برای یک تراکنش ساده جهت ارسال اتر (ETH) در نظر گرفته شده است و در صورتی که قصد تعامل با یک قرارداد هوشمند داشته باشید و هدف شما از این تراکنش، ارسال یک توکن ERC20 یا انجام یک مبادله درون زنجیره‌ای (swap) باشد، باید کارمزد بیشتری بپردازید. به عنوان مثال، کارمزد قرار دادن یک توکن غیرمثلی (NFT) در پلتفرم اُپن سی (Opensea)، چیزی حدود 1.74 دلار خواهد بود.

در زمان انتشار این مطلب، کارمزد ارسال یک توکن ERC20 مانند تتر یا USDC، حدود 1.31 دلار به ازاء هر تراکنش خواهد بود و کارمزد تبدیل توکن‌های ERC20 به یکدیگر نیز حدود 4.48 دلار تخمین زده می‌شود. نکته جالب توجه دیگر این است که در 175 روز گذشته، کارمزدهای لایه 2 حتی از تراکنش‌های درون زنجیره‌ای اتریوم نیز کمتر بوده است.

هزینه ارسال اتر در شبکه آربیتروم (Arbitrum)، چیزی حدود 3 سنت به ازاء هر تراکنش است و هزینه تراکنش لایه 2 در شبکه آپتیمیزم (Optimism) نیز حدود 10 سنت در هر تراکنش خواهد بود. تراکنش‌های لایه 2 در  Zksync، Loopring، Polygon، Hermez، Boba و Aztec  نیز شرایط مشابهی دارند و بسیار کم هزینه‌تر از تراکنش‌های معمول بر روی شبکه اتریوم هستند.

نظر شما در مورد تداوم کاهش هزینه‌های شبکه اتریوم در مدت طولانی چیست؟ نظر خود را درباره این موضوع با ما در میان بگذارید.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتا پی

منبع: news.bitcoin.com
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. به نظرم با کم کردن زمان ارسال اتریوم و یا استفاده از توکن گس میتونیم هزینه رو کاهش بدیم

  1. واقعا کارمزد اتریوم از عذاب آورترین هزینه هایی هست که باید بدیم .