استیبل کوین الگوریتمی Djed بر روی شبکه کاردانو راه‌اندازی شد

استیبل کوین الگوریتمی Djed بر روی شبکه کاردانو راه‌اندازی شد | همتاپی

استیبل کوین Djed، پس از کسب نتایج موفقیت آمیز در بررسی‌ها و آزمون‌های امنیتی، بر روی شبکه اصلی کاردانو راه اندازی شد. این استیبل کوین الگوریتمی توسط پلتفرم غیرمتمرکز COTI توسعه یافته و نوعی استیبل کوین بیش وثیقه (Over Collateralized) به شمار می‌رود.

استیبل کوین شبکه ترا یا لونا (UST)، یکی دیگر از استیبل کوین‌های الگوریتمی بود که در ماه مه 2022 (اردیبهشت 1401) ارزش خود را از دست داد و دچار فروپاشی شد. این اتفاق باعث از بین رفتن اعتماد کاربران نسبت به این دسته از استیبل کوین‌ها شد و در نتیجه، ارزش بازار استیبل کوین‌های الگوریتمی با ریزش شدیدی مواجه شد و به یک دهم سقف تاریخی قبل از فروپاشی لونا رسید. 

با این حال، این اتفاق نتوانست توسعه دهندگان کارد‌انو را از ادامه تلاش برای ساخت استیبل کوین بیش وثیقه خود و معرفی آن در تاریخ 31 ژانویه (11 بهمن) منصرف کند. از همین رو، کاردانو برای متمایز کردن استیبل کوین خود نسبت به سایر استیبل کوین‌های الگوریتمی، نام جدیدی را به کار می‌برد و از عبارت بیش وثیقه (Over Collateralized) استفاده میکند. این بدان معناست که ارزش وثیقه و پشتوانه در نظر گرفته شده برای این استیبل کوین، بجای نسبت 1:1، از نسبت 1:2 یا بیشتر برخوردار خواهد بود. ارزش این استیبل کوین که بر روی شبکه اصلی کاردانو راه اندازی شده است، همیشه برابر با 1 دلار آمریکا خواهد بود و از توکن بومی این شبکه (ADA) و توکن شِن (SHEN) به عنوان ذخیره و پشتوانه خود بهره می‌برد.

بر اساس آخرین اطلاعیه، مراحل توسعه و ساخت این استیبل کوین بیش از یک سال پیش آغاز شده و به تازگی توانسته است آزمون و بررسی امنیتی خود را با موفقیت پشت سر بگذارد. همانطور که قبلا گفته شد، این استیبل کوین توسط پلتفرم COTI طراحی شده است.

COTI یک اکوسیستم لایه 1 مبتنی بر فناوری DAG است که بر روی بلاکچین کاردانو فعالیت می‌کند و وظیفه فراهم نمودن ابزار‌های مالی و فرصت‌های پرداخت غیرمتمرکز را بر عهده دارد.

مدیر عامل کوتی، آقای شهف بار-گفن(Shahaf Bar-Geffen) در مصاحبه با کوین تلگراف اذعان نمود که با توجه به رویداد‌های اخیر، بازار ارزهای دیجیتال به پناهگاهی امن برای در امان ماندن از نوسانات شدید احتیاج دارد.

نیاز ما فقط یک استیبل کوین ساده نیست، بلکه به یک استیبل کوین غیرمتمرکز و دارای اثبات ذخیره آنچین احتیاج داریم.

تا پیش از راه اندازی استیبل کوین جدید کاردانو، ایده ایجاد یک استیبل کوین الگوریتمی جدید، باعث ایجاد ترس و دلهره در میان جامعه ارزهای دیجیتال شده بود.

مقاله پیشنهادی: کاردانو چیست

 

این رویداد، یکی از جدید‌ترین بروزرسانی‌های اخیر شبکه کاردانو بود. پیش از این و در تاریخ 22 دی ماه، آقای چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، یکی از بنیانگذاران کاردانو، از برنامه‌های خود برای گسترش این اکوسیستم از طریق زنجیره‌های جانبی خبر داده بود.

سوم بهمن ماه، بر اثر یک اختلال در شبکه، ارتباط 50 درصد از نودهای این شبکه قطع شده و همگی ناچار به راه ‌اندازی مجدد شدند. این اتفاق که باعث ایجاد یک وقفه در عملکرد شبکه شد، تنها یک هفته پیش از راه اندازی استیبل کوین الگوریتمی جدید رخ داد.

اوایل سال 2023، بلومبرگ گزارش داد که شرکت Moody’s Corporation (شرکت تجزیه و تحلیل ریسک سرمایه گذاری) در حال راه اندازی یک سیستم امتیاز دهی مختص استیبل کوین‌ها است که به تجزیه و تحلیل اولیه بیش از 20 ارز مختلف خواهد پرداخت. باید منتظر بمانیم و ببینیم Djed چه امتیازی از این سیستم کسب خواهد نمود.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش کاردانو صرافی ارز دیجیتال همتا پی 

منبع: cointelegraph.com
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *