ائتلاف کاردانو و مدیرسابق OpenAI برای توسعه هوش مصنوعی غیرمتمرکز

شراکت آلتمن در پروژه کاردانو؟!

چارلز هاسکینسون، بنیانگذار کاردانو از سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI (ChatGPT) برای همکاری در توصعه یک مدل زبان بزرگ غیرمتمرکز LLM دعوت کرده است. این اتفاق پس از ترک OpenAI توسط سم آلتمن و 3 تن از برترین کارمندان این شرکت رخ داده است. خروج آلتمن از شرکت OpenAI با افت 13 درصدی توکن WLD و رسیدن آن به 1.91 دلار همراه شده است.

در دنیای ارز های دیجیتال، به هیچ‌وجه نباید فرصت‌های سرمایه گذاری را از دست داد. در راستای همین موضوع، چارلز هاسکینسون خالق کاردانو، با توجه به وضعیت نابسامان سم آلتمن (Sam Altman) در OpenAI برای او یک دعوتنامه فرستاده است.

دعوت بنیانگذار کاردانو از سم آلتمن پس از برکناری او از سمت مدیر عاملی OpenAI (ChatGPT) صورت گرفت. هاسکینسون از او دعوت کرده است تا بر روی توسعه یک مدل زبان بزرگ غیرمتمرکز (LLM) در زنجیره Partnerchain کاردانو کار کند.

مقاله پیشنهادی: کاردانو چیست

هاسکینسون به دنبال صلح با سم آلتمن

چارلز هاسکینسون بطور علنی و با استفاده از پلتفرم X به سم آلتمن پیشنهاد همکاری داده است:

سم، حالا که وقت آزاد بیشتری داری، اگر مایل به کار بر روی یک زبان LLM هستی، به من اطلاع بده. کار بر روی پارتنر چین کاردانو حتماً جالب خواهد بود.

به لطف این همکاری غیرمنتظره، ممکن است دو مغز متفکر دنیای کامپیوتر به هم نزدیک‌تر شوند. لازم به ذکر است که این اتفاق چند روز پس از اطلاعیه OpenAI در مورد استعفای آلتمن و انتصاب میرا موراتی (Mira Murati) به عنوان مدیرعامل موقت صورت گرفت. بنابر اعلام هیئت مدیره OpenAI، عدم شفافیت در اقدامات آلتمن دلیل خروج او از OpenAI بوده است.

همچنین گفته می‌شود که پس از استعفای آلتمن و همچنین رئیس این شرکت یعنی گرگ براکمن (Greg Brockman)، سه محقق رده بالای این شرکت، یعنی جیکوب پاچوکی (Jakub Pachocki)، الکساندر مادری (Aleksander Madry) و زیمون سایدور (Szymon Sidor) نیز اقدام به ترک این شرکت نموده‌اند. در عین حال این تحولات شرکت OpenAI و خروج کارکنان آن از سمت‌های خود، باعث ایجاد مشکل و شرایط پیچیده در این شرکت شده است.

این بی‌ثباتی بیشتر ناشی از تغییرات مدیریتی و راهبردی گسترده OpenAI می‌باشد که نگرانی‌هایی را در مورد آینده و مسیر توسعه این ابزار هوش مصنوعی ایجاد می‌کند.

اگرچه شرایط و پیامد‌های این تغیرات در OpenAI هنوز مشخص نیست، اما به طور حتم این اتفاقات بر روند تصمیمات استراتژیک و تلاش های تحقیقاتی OpenAI تأثیر‌گذار خواهند بود.

در عین حال، سم آلتمن و گرگ براکمن اعلام کردند که از این تصمیم هیئت مدیره شوکه شده‌اند و همچنین در مورد اخراج آلتمن ابراز نارضایتی کردند. به نظر می‌رسد که خروج سریع آلتمن از این شرکت، نتیجه یک جنگ قدرت باشد. مسئله‌ای که باعث ایجاد شرایط ناگواری در این شرکت شده است. سم آلتمن نیز با انتشار یک پست در پتلفرم X، باعث ایجاد سوالات بیشتری در ذهن مخاطبان شده‌است:

اگر من شروع کنم، هیئت مدیره OpenAI باید برای متوقف کردن من به ارزش سهامم رجوع کنند.

سم آلتمن این اتفاق را به علاج قبل از واقعه تشبیه کرد و همچنین اشاره کرد که اگر بخواهد در مورد نارضایتی‌اش از هیئت مدیره صحبت کند، مواجهه با پیامد‌های حقوقی ناگزیر خواهد بود.

عملکرد کاردانو در بازار

کاردانو که به عنوان یک پلتفرم بلاکچین متعهد به کار بر روی فناوری‌های قوی و برنامه‌های غیرمتمرکز شناخته شده است، اخیراً در بازار ارزهای دیجیتال خبرساز شده است. دعوت چارلز هاسکینسون از سم آلتمن، نشان‌دهنده جاه‌طلبی کاردانو برای گسترش هرچه بیشتر نوآوری‌های این پلتفرم در بخش فناوری است.

 در رابطه با هوش مصنوعی، حتی می‌توان گفت که ایده یک مدل زبان بزرگ غیر متمرکز یا LLM با تلاش‌های کاردانو برای ایجاد و توسعه راهکار‌های پایدار و مقیاس‌پذیر در یک راستا قرار دارند.

مدل زبان بزرگ یا LLM غیرمتمرکز به نوعی یک تحول اساسی در نوع بررسی و استفاده از هوش مصنوعی (AI) است. چنین استراتژی و رویکردی می‌تواند امنیت، شفافیت و دسترسی بهتری را با استفاده از فناوری بلاکچین فراهم کند.

علاوه بر این، همکاری احتمالی کاردانو و آلتمن ممکن است منجر به توسعه یک پلتفرم تراز اول شود و فراتر از نمونه‌های هوش مصنوعی متمرکز فعلی شود.

در حال حاضر، حجم معاملات خرید و فروش کاردانو به 369,749,349 دلار رسیده است. همچنین قیمت کاردانو پس از 0.4 درصد افت طی 24 ساعت گذشته، در محدوده 0.359 دلار قرار دارد.

تداوم ریزش Worldcoin

داده‌‌های CoinMarketCap نشان می‌دهد که قیمت توکن Worldcoin (WLD) با بیش از 13 درصد کاهش نسبت به روز گذشته، به 1.97 دلار رسیده است. پس از تغییرات اخیر قیمت Worldcoin، ارزش بازار آن به 225,910,076.58 دلار رسیده است.

در ماه می، پروژه ابتکاری آلتمن شاهد جذب سرمایه 115 میلیون دلاری در سری C سرمایه گذاری این شرکت با مدیریت Blockchain Capital بود. کاربران ورلدکوین (Worldcoin) پس از اسکن عنبیه چشم به وسیله مکانیزم احراز هویت بیومتریک به نام Orb، عضو این شبکه خواهند شد. پس از این کار، یک کد عنبیه یا شناسه جهانی به هر کاربر اختصاص پیدا می‌کند که امکان دسترسی به پروژه را در اختیار او قرار داده و مانند یک گذرنامه دیجیتال عمل می‌کند.

به نقل از وبلاگ Worldcoin، تا ابتدای ماه نوامبر سال جاری، تعداد نصب برنامه Worldcoin به بیش از 4 میلیون مرتبه رسیده است و همچنین تعداد کاربران فعال آن بیش از دوبرابر شده است.

علاوه بر این، وبسایت این شرکت اعلام کرده است که در حال حاضر، بیش از 2.4 میلیون کاربر منحصر به فرد، از Worldcoin استفاده می‌کنند. همچنین 59000 تراکنش روزانه در کیف پول‌ها و ایجاد تقریباً 53,800 حساب جدید طی هفته گذشته، توسط این وبسایت اعلام شده‌است.

اگر به اخبار و حواشی حول پروژه کاردانو علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم آن‌ها را در صفحه پیش بینی آینده کاردانو پیگیری کنید.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *