اضافه شدن امکان استیکینگ اتریوم در کیف پول متامسک

اضافه شدن امکان استیکینگ اتریوم در کیف پول متامسک | همتاپی

کیف پول معروف ارز دیجیتال متامسک (MetaMask)، قابلیت استیکینگ اتریوم را به تازگی راه اندازی کرده است. استیک کردن به این معناست که افراد قادرند موجودی اتریوم خود را از طریق پلتفرم‌های استیکینگ لیدو (Lido) یا راکت پول (Rocket Pool)  قفل نموده و پاداش دریافت کنند.

درواقع هرکسی که کیف پول متامسک را در اختیار دارد، می‌تواند به راحتی هر مقدار اتریوم که تمایل داشته باشد، از طریق این کیف پول استیک نماید و سود آن را کسب کند. بدین ترتیب این امر بدون نیاز به درگیر شدن با اپلیکیشن‌های استیکینگ که معمولا رابط کاربری پیچیده‌ای دارند، مستقیما در والت متامسک انجام می‌پذیرد. اما آیا توصیه می‌شود این کار را انجام دهیم؟

مقاله پیشنهادی: اتریوم چیست

نیاز است بدانیم که به هرحال فرآیند استیکینگ، تا حدودی با ریسک همراه است. البته بدون توجه به این که در حال حاضر گزینه خروج از استیک (Unstake) هنوز در شبکه جدید اتریوم فعال نیست؛ اگرچه به گفته توسعه‌دهندگان اتریوم، این ویژگی نیز به زودی ارائه می‌گردد.

بسیار خوشحالیم اعلام کنیم که از این پس شما می‌توانید بوسیله لیدو و راکت پول و از طریق دپ پورتفولیو (Portfolio Dapp)، موجودی اتریوم خود را استیک کنید.

ارائه دهندگان سرویس استیکینگ (Staking Providers)

فرآیند استیک کردن برای کاربرانی که اهل ریسک هستند، می‌تواند یک فعالیت سودآور باشد. می‌بایست توجه داشته باشیم که نرخ سود پلتفرم‌های مختلف استیکینگ ارزهای دیجیتال، متفاوت است. سایت متامسک ادعا می‌کند که کاربران می‌توانند از سپرده‌های اتریومی خود، در پلتفرم‌های لیدو و راکت پول به ترتیب حدود 5.22 و 4.59 درصد سود سالانه کسب کنند.

طبق وبسایت لیدو، بیش از 6.9 میلیارد دلار اتریوم در حال حاضر در این سرویس استیک شده است که تقریبا 4.9 درصد بصورت سالانه به کاربران سود پرداخت می‌شود. 

لیدو اصطلاحا یک پلتفرم «ارائه دهنده سرویس استیکینگ» می‌باشد. به این معنا که کاربرانی که در این پلتفرم موجودی اتریوم خود را استیک می‌کنند، هم اندازه آن توکن «اتر استیک شده» (Staked Ethereum) با نماد stETH، دریافت می‌نمایند. این امر باعث می‌شود که استیک کنندگان همچنان موجودی خود را بصورت نقدی داشته باشند و در حالی که اتریوم خود را استیک کرده‌اند، قادر باشند تا موجودی stETH خود را در سایر سرویس‌های دیفای (DeFi) استفاده نمایند.

طبق اطلاعات پلتفرم کوین گیکو (CoinGecko)، در حال حاضر قیمت اتریوم حدودا 1,418 دلار بوده و خرید و فروش توکن stETH با قیمت 1,407 در حال انجام می‌باشد.

بر اساس داده‌های وبسایت Dune Analytics، لیدو در حال حاضر معروف‌ترین ارائه دهنده سرویس استیکینگ می‌باشد که سهم 29 درصدی از کل اتریوم‌های استیک شده را در اختیار دارد.

پلتفرم راکت پول نیز ارائه دهنده سرویس استیکینگ دیگری است که به کاربران در ازای موجودی اتریوم استیک شده آن‌ها، توکن rETH ارائه می‌دهد.

اما در حال حاضر ظاهرا راکت پول در متامسک به حداکثر ظرفیت (Max Capacity) رسیده است که به این معناست کاربران تنها امکان استیک کردن از طریق پلتفرم لیدو را روی کیف پول متامسک خود دارا می‌باشند.

مطالب مرتبط: بررسی و نحوه راه اندازی کیف پول متامسک (MetaMask)

سوالی که اینجا مطرح است، چه تعداد کاربر تا کنون از طریق متامسک، اتریوم استیک کرده‌اند؟

آقای ایبد میان (Abad Mian)، مدیر محصول ارشد متامسک، در پاسخ به وبسایت دکریپت (Decrypt) اظهار داشته که تیم متامسک تا این‌ جا از میزان عرضه این محصول راضی بوده است، هرچند که آمار و ارقام دقیقی از این ادعا ارائه نکرده است.

وی گفت:

ما دیروز عرضه این محصول را با 10 درصد شروع کردیم و امروز بصورت کامل عرضه را انجام دادیم. از 4 ساعت پیش که خبر آن منتشر شده است، بازخورد بسیار خوبی دریافت کرده‌ایم.

اما لازم به ذکر است که برای استیک اتریوم، گزینه‌های دیگری بجز دو پلتفرمی که متامسک ارائه می‌دهد نیز وجود دارد. صرافی‌های کوین بیس (Coinbase)، بایننس (Binance US)، کراکن (Kraken) و نکسو (Nexo) نیز سرویس استیکینگ اتریوم را با نرخ‌های متفاوت ارائه می‌دهند. در میان این ارائه دهندگان متمرکز، تنها کوین بیس و نکسو هستند که توکن دیگری را در ازای مقدار اتریوم استیک شده، به کاربر ارائه می‌دهند. برای این امر، کوین بیس از توکن Wrapped Staked ETH با نماد cbETH و نکسو از توکن Nexo Staked Ethereum با نماد NETH، استفاده می‌نمایند.

همچنین پروتکل سولو (Solo staking) نیز به عنوان گزینه دیگری برای استیک اتریوم مطرح است. البته این پلتفرم محدودیت حداقل مقدار 32 اتریوم (معادل حدودا 45,800 دلار) را برای استکینگ در نظر گرفته است.

مزایای استیکینگ اتریوم

با توجه به این که اتریوم یک بلاکچین اثبات سهام (POS) می‌باشد، در تئوری آن، هرچقدر کاربران بیشتری به استیک اتریوم بپردازند و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در سراسر جهان گسترده‌تر شود، شبکه اتریوم در طول زمان امن‌تر و غیرمتمرکز تر خواهد شد. این مساله برای شبکه اتریوم مزیت محسوب می‌شود، خصوصا به این دلیل که تمرکز بالاتر آن نسبت به بیت کوین، یکی از انتقاداتی است که به آن وارد شده است.

از طرفی، درآمد غیر فعالی که از طریق استیک کردن اتریوم بدست می‌آید برای افرادی که قصد نگهداری بلندمدت اتریوم را دارند، آسان و بدون زحمت به نظر می‌آید.

خطرات استیک کردن ارزهای دیجیتال

گذشته از مزایایی که برای استیک اتریوم مطرح شد، لازم به ذکر است که سپرده گذاری و قفل شدن موجودی کریپتویی نزد یک پلتفرم شخص ثالث، خطراتی به همراه دارد. عبارت معروف “Not your keys, Not your Coins”، می‌گوید که اگر کلید خصوصی موجودی ارز دیجیتال خود را در اختیار نداشته باشید، به این معنی است که آن‌ها اصلا به شما تعلق ندارند! متاسفانه پس از اتفاقاتی از قبیل سقوط Terra و از هم پاشیدن صرافی FTX، بیشتر به صحت این موضوع پی می‌بریم. 

حتی اکنون که صرافی جمینی (Gemini) برنامه موسوم به Earn خود را در پی فروپاشی وام دهندگان کریپتویی بلاکفی (BlockFi) و سلیسیوس (Celsius)، تعطیل می‌کند، آیا منطقی است که دارندگان ارز دیجیتال به پلتفرم‌های شخص ثالث اعتماد کنند؟ خطرات آن و نظر توسعه‌دهندگان اتریوم درباره این موضوع چیست؟

شرکت مادر متامسک موسوم به کانسنسیس (ConsenSys)، ماه گذشته در یک پست، خطرات اصلی ناشی از استیک اتریوم را از نظر خودش توضیح داد. این توضیحات بطور خاص، به خطرات احتمالی مربوط به سوء استفاده از نرم افزار شخص ثالث، نقص داشتن قرارداد هوشمند و همچنین نوسانات قابل توجه قیمت توکن‌ها اشاره می‌نماید.

 موضوعات دیگری از جمله خطرات احتمالی مرتبط با تصمیمات حاکمیتی که از طریق دائوهای مربوطه اعمال می‌شوند، در این پست بررسی شده است. از طرفی مسائل مربوط به انتقال کد، ابهامات قانونی و سوء استفاده از کلیدهای خصوصی نیز به عنوان خطرات احتمالی استیک کردن مطرح گردیده است.

در حالی که ممکن است این خطرات متعدد و گسترده به نظر برسند، اما هر یک از آن‌ها فقط در صورتی امکان پذیر هستند که کاربر اطلاعات خودش را به خطر بیندازد و یا یک شخص ثالث دارای قدرت، تصمیم به سوء استفاده بگیرد و قوانین بازی را تغییر دهد.

برداشت موجودی‌های استیک شده

پیش از تصمیم به استیک کردن اتریوم، ضروری است که بدانیم گزینه خارج کردن از استیک یا Unstaking، در حال حاضر در شبکه اتریوم فعال نمی‌باشد. این به این معناست که اتریوم شما اکنون می‌تواند وارد برنامه استیکینگ شود، اما فعلا امکان خروج از آن وجود ندارد. در واقع در حال حاضر استیکینگ یک فرآیند یک طرفه می‌باشد و به همین دلیل ممکن است برای برخی افراد این موضوع بسیار تعجب برانگیز باشد. اما توسعه‌دهندگان اتریوم برای تغییر این وضعیت، برنامه‌هایی در آینده بسیار نزدیک دارند.

ارتقاء شانگهای (Shanghai) اتریوم که برای اوایل امسال برنامه‌ریزی شده، ویژگی امکان برداشت موجودی‌های استیک شده و پاداش آن را برای استیک کنندگان فراهم می‌کند.

مطالب مرتبط: شانگهای، ارتقای بزرگ بعدی شبکه اتریوم

در وبسایت بنیاد اتریوم آمده است:

پس از بروزرسانی شانگهای، استیک کنندگان قادر خواهند بود که پاداش‌های خود را و یا به همراه موجودی اصلی، از موجودی اعتبارسنجی خود برداشت نمایند.

یکی از توسعه دهندگان اتریوم به نام Marius van der Wijden، در گفتگو با وبسایت دیکریپت اظهار داشته که برداشت‌ها بزودی در ماه مارس فعال خواهند شد.

او در پیامی به دیکریپت گفت:

ما سه شبکه توسعه‌ای (Devnet) برای اتریوم راه اندازی کرده‌ایم و بزودی فورک‌های سایه برای ویژگی برداشت‌ را انجام خواهیم داد (این فورک‌ها کپی‌هایی از شبکه اصلی اتریوم هستند که در آن‌ها این ویژگی را فعال می‌کنیم). انتظار می‌رود که برداشت‌ها در ماه مارس فعال شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دارندگان اتریوم بهتر است استیک کنند یا خیر، بیان کرد:

مردم برای تصمیم‌گیری برای این که استیک کردن را الان یا چند ماه دیگر انجام دهند، باید به ندای قلب خود گوش دهند.

همچنین او گفت:

کد برنامه برداشت‌ها تقریبا آماده است، اما پیش از اعمال آن، هنوز نیاز به انجام تست‌های کامل داریم.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتاپی

منبع: decrypt.co
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *