خروج ۳میلیارد دلار اتریوم از صرافی‌ها پس از تأیید ETFهای اسپات

 در حال حاضر صرافی‌های غیرمتمرکز تنها ۱۰.۶ درصد از کل عرضه اتریوم را در دست دارند و این درصد نسبت به سطح عرضه اتریوم در سال‌های اخیر، رقم بسیار پایینی است.

 درست بعد از تأیید صندوق قابل‌معامله اتریوم در ۲۳مه (۳خرداد) در ایالات متحده, بیش از ۳میلیارد دلار اتریوم از صرافی‌های متمرکز خارج شد. این خروج اتریوم از صرافی‌های متمرکز حاکی از آن است که به‌احتمال زیاد عرضه اتریوم در آینده کاهش پیدا کند.

 بر اساس داده‌های کریپتو کوانت، مقدار اتریوم در صرافی‌های متمرکز در فواصل بین ۲۳مه (۳خرداد) تا ۲ژوئن (۱۳ خرداد) ۷۹۷هزار اتریوم کاهش پیدا کرد و این معادل ۳.۰۲ میلیارد دلار است.

 کاهش ذخایر اتریوم در صرافی‌های متمرکز نشان می‌دهد که کوین‌های کمتری برای فروش در دسترس است؛ زیرا سرمایه‌گذاران کوین‌های خود را برای مقاصدی غیر از فروش، در کیف پول‌های شخصی خود نگهداری می‌کنند.

نمودار ذخایر اتریوم در صرافی‌های متمرکز - منبع: لئون ویدمن
نمودار ذخایر اتریوم در صرافی‌های متمرکز

لئون ویدمن، داده‌های گلسنود را به اشتراک گذاشت و این داده‌ها نشان می‌دهد که درصد عرضه اتریوم در گردش در صرافی‌های متمرکز روی پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر، یعنی ۱۰.۶ درصد قرار دارد.

اتریوم در مسیر ثبت اوج قیمتی جدید

 اریک بالچوناس، تحلیلگر ETF بلومبرگ، هفته گذشته در مورد امکان قانونی‌شدن راه‌اندازی ETFهای اسپات اتریوم تا آخر ماه ژوئن (اوایل تیر) صحبت کرد.

 برخی از تحلیلگران بر این باورند که اتریوم می‌تواند به‌محض شروع معاملات ETFهای اسپات اتریوم و افزایش فشار تقاضای سرمایه‌گذاران، بالاترین اوج قیمت قبلی خود در نوامبر۲۰۲۱، یعنی سطح قیمت ۴۸۷۰ دلار را بشکند. این درست همان مسیری است که قیمت بیت کوین پس از راه‌اندازی معاملات ETF اسپات بیت کوین در ماه ژانویه (دی) طی کرد.

 مایکل نادو، تحلیلگر ارزهای دیجیتال در سایت دیفای ریپورت، طی گزارشی در ۲۸مه (۸خرداد) گفت که اتریوم می‌تواند حتی بیشتر از بیت کوین از افزایش تقاضا سود ببرد زیرا «ساختار مشخصی برای فشار فروش» ندارد.

مطالب مرتبط: صندوق ETF بیت کوین چیست و چه انواعی دارد؟

 به‌عنوان‌مثال، ماینرهای بیت کوین گاهی اوقات مجبور می‌شوند که برای پوشش هزینه‌های استخراج، بیت کوین خود را بفروشند. این در حالی است که سیستم اعتبارسنجی اتریوم هزینه‌های عملیاتی مشابه استخراج‌کنندگان بیت کوین را ندارد و چنین هزینه‌ای را به آن‌ها تحمیل نمی‌کند.

 بااین‌حال، یک سناریوی دیگر وجود دارد که نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند. صندوق بیت‌کوین تراست گری اسکیل (GBTC) تنها در ماه اول پس از تصویب ETF بیت کوین، شاهد خروج ۶.۵میلیارد دلار سرمایه بود.

 اگر صندوق اتریوم تراست گری اسکیل (ETHE)، با ۱۱میلیارد دلار سرمایه، از صندوق بیت‌کوین تراست پیروی کند، این احتمال وجود دارد سرمایه زیادی از این صندوق اتریوم خارج شود و در نتیجه روی قیمت اتریوم تأثیر بگذارد.

 طبق گزارش کوین مارکت کپ، اتریوم در حال حاضر با قیمت ۳۷۸۱ دلار معامله می‌شود و در طی ۲۴ ساعت گذشته، ۰.۸۲درصد کاهش قیمت داشت. به‌علاوه، قیمت اتریوم نسبت به اوج قیمت قبلی خود حدود ۲۳درصد کاهش پیدا کرد.

منبع: کوین تلگراف
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *