۱۰۰ روز تا هاوینگ لایت کوین؛ آیا قیمت LTC افزایش میابد؟

100 روز تا هاوینگ لایت کوین؛ آیا قیمت LTC افزایش میابد؟ | همتاپی

با توجه به اینکه زمان زیادی تا وقوع سومین هاوینگ لایت کوین (litecoin) باقی نمانده است، در ادامه برخی از نکات مهم درباره این رویداد را بررسی می‌کنیم.

بر اساس آمار و داده‌ها، تنها 100 روز دیگر تا سومین هاوینگ ارز دیجیتال لایت کوین باقی مانده است و پیش بینی می‌شود که این رویداد در تاریخ 2 آگوست (11 مرداد) در بلوک شماره 2,500,000 رخ دهد. با این حال، این احتمال نیز وجود دارد که تاریخ وقوع این رویداد به علت نوسان هش ریت شبکه دچار تغییر شود.

مقاله پیشنهادی: لایت کوین چیست

هاوینگ رویدادی است که طی آن، پاداشی که استخراج کنندگان در ازای تایید تراکنش‌های بلاکچین دریافت می‌کنند، نصف می‌شود. این کار با هدف کاهش سرعت ایجاد واحد‌های جدید یک ارز دیجیتال اتفاق می‌افتد و بر اساس اصل عرضه و تقاضا، باعث کاهش میزان عرضه و احتمالاً افزایش قیمت و بهبود ارزش یک دارایی می‌شود.

در واقع هاوینگ با کمک به کاهش میزان کوین های در گردش، عملکردی ضد تورم داشته و باعث ایجاد یک روند رو به رشد و پایدار برای ارز های دیجیتال می‌شود.

تاثیر هاوینگ بر شبکه لایت کوین

هاوینگ لایت کوین، هر چهار سال یک بار و پس از ایجاد 840 هزار بلوک جدید اتفاق می‌افتد و منجر به کاهش 50 درصدی پاداش ماینرها و دریافت کوین کمتر توسط آن‌ها می‌شود. این بلاکچین، از زمان شکل‌گیری خود در سال 2011 شاهد دو هاوینگ بوده است و در حال حاضر ماینرها 12.5 لایتکوین (ltc) به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

پس از هاوینگ پیش رو، میزان پاداش دریافتی ماینرها به 6.25 ltc کاهش میابد. در زمان ایجاد اولین بلوک لایت کوین، میزان پاداش ماینرها 50 لایتکوین بود، اما با رسیدن به بلاک 840,000 و وقوع اولین هاوینگ در تاریخ 25 آگوست 2015 (3 شهریور 94)، میزان پاداش به 25 لایتکوین رسید. پس از آن و در تاریخ 5 آگوست 2019 (14 مرداد 98) نیز هاوینگ دوم در بلوک 1,680,000 اتفاق افتاد که بازهم منجر به نصف شدن پاداش استخراج شد.

در حال حاضر، روزانه 576 بلاک در شبکه لایتکوین استخراج شده و باعث ایجاد 7,200 لایتکوین جدید می‌شود. با این حال پس از وقوع سومین هاوینگ، میزان تولید روزانه لایت کوین باز هم کاهش یافته و به 3,600 ltc در روز خواهد رسید. در نتیجه میزان عرضه لایت کوین کمتر خواهد شد که ممکن است افزایش تقاضای خریداران را به دنبال داشته باشد. این موضوع تاثیر مثبتی بر روی ارزش این دارایی خواهد داشت.

هاوینگ سوم چه تاثیری بر روی ltc خواهد داشت؟

گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد تاثیر هاوینگ بر روی قیمت لایت کوین وجود دارد. برخی از کاربران بازار ارزهای دیجیتال اعتقاد دارند که هاوینگ باعث افزایش قیمت این دارایی خواهد شد، اما از سوی دیگر برخی معتقدند که این خبر پیش از این تاثیر خود را بر روی قیمت لایتکوین گذاشته است و وقوع هاوینگ تاثیری بر روند قیمت ltc نخواهد داشت.

پیش بینی‌های خوش بینانه در مورد تاثیر مثبت هاوینگ بر روی قیمت لایت کوین، ناشی از تجربه کاربران از تاثیر هاوینگ بیت کوین بر روی روند قیمت این ارزدیجیتال است. هاوینگ بیت کوین نیز به طور مشابه هر 4 سال یک بار انجام می‌شود. در هاوینگ بیت کوین نیز اتفاقی کاملاً شبیه به هاوینگ لایتکوین رخ می‌دهد و نصف شدن پاداش استخراج ماینر ها، باعث کاهش عرضه بیت کوین می‌شود.

با توجه به دامیننس (dominance) یا تسلط ارزش بازار بیت کوین بر کل بازار ارز های دیجیتال، معمولاً هاوینگ بیت کوین منجر به نوسانات قابل توجهی در بازار می‌شود. هاوینگ بیت کوین در سال‌های 2016 و 2020، افزایش سریع و چشمگیر قیمت‌ها را به دنبال داشت به طوری که بسیاری از ارزهای دیجیتال، تا یک سال پس از هاوینگ به سقف تاریخی خود رسیدند.

با این حال، داده‌های درون زنجیره نشان می‌دهد که هاوینگ قبلی لایتکوین در بروز چنین تاثیری ناتوان بوده است. در سال‌های 2015 و 2019، قیمت لایت کوین بدون توجه به وقوع هاوینگ به روند خود ادامه داد به طوری که در هاوینگ قبلی، قیمت لایت کوین پیش از هاوینگ در یک روند نزولی قرار داشت و پس از وقوع این رویداد نیز مسیر نزولی خود را پیش گرفت. بنابراین، پیش بینی مسیر و جهت حرکت لایت کوین پس از هاوینگ، قطعی و مشخص نخواهد بود.

 

منبع: cryptopotato.com
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *