تولدت مبارک: ۱۴ سال پیش ساتوشی ناکاموتو وایت پیپر بیت کوین را عرضه کرد

تولدت مبارک: 13 سال پیش ساتوشی ناکاموتو وایت پیپر بیت کوین را عرضه کرد | همتاپی

چهارده سال از زمان انتشار وایت پیپر (Whitepaper) بیت کوین توسط فردی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) می‌گذرد. شبکه بیت کوین و ارزهای دیجیتال تنها در عرض 14 سال به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده‌اند.

پس از انتشار مقاله‌ای با عنوان بیت کوین: سیستم پرداخت نقدی الکترونیکی همتا به همتا در 31 اکتبر 2008، این تاریخ به عنوان تولد بیت کوین به ثبت رسیده است.

 

وایت پیپر بیت کوین مشکل سیستم‌های پرداخت الکترونیکی متمرکز نظیر بانک‌ها و موسسات مالی را توضیح، و همچنین نحوه حل مسئله توسط یک پروتکل همتا به همتای غیرمتمرکز و نفوذناپذیر را پیشنهاد می‌دهد.

به بیان ساده، راه حل ساتوشی در وایت پیپر بیت کوین، حذف کامل سیستم شخص ثالث متمرکز است؛ به این صورت که به افراد امکان می‌دهد تا به بانک خود تبدیل شوند و برای پردازش تراکنش و انجام معامله به شخص ثالث نیاز نداشته باشند.

این پروتکل پیشنهادی بر روی یک سیستم رمزنگاری امن بنا شده است که اساس فناوری بلاکچین که امروزه به عنوان پایه و اساس ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود را تشکیل می‌دهد.

همچنین این سیستم غیرمتمرکز، مشکل اعتماد و خطای بیزانس (Byzantine Fault) را از طریق الگوریتم اثبات کار (Proof-of-Work) حل می‌کند و امکان اجرای بروزرسانی‌های جدید را در صورت توافق حداقل 51 درصد از شبکه نیز فراهم می‌آورد.

تولد یک صنعت تریلیون دلاری

دو ماه پس از انتشار وایت پیپر بیت کوین، اولین بلاک بیت کوین در 3 ژانویه 2009 استخراج شد. بیت کوین نه تنها به یک سرمایه بزرگ تبدیل شده است، بلکه تنها در بیش از یک دهه موفق شده است که یک صنعت تریلیون دلاری را از صفر ایجاد کند.

بر اساس داده‌های کوین مارکت کپ (Coinmarketcap)، ارزش کل بازار کریپتو بیش از 808 میلیارد دلار است که بیت کوین با ارزش بازار 309 میلیارد دلاری، 40 درصد از این مقدار را در اختیار دارد و همین امر بیت کوین را، مانند همیشه، به ارزشمندترین ارز دیجیتال تبدیل کرده است.

بیت کوین از سال 2010 بیش از 2,066,670,000 درصد رشد داشته است و اولین قیمت بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال 0.003 دلار بوده است. این رشد شگفت‌انگیز نه تنها جذابیت آن را به عنوان یک دارایی سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد بلکه اهمیت خرید بیت کوین و نقش آن در آینده مالی را نیز تاکید می‌کند. این تحول چشمگیر، بیت کوین را به یکی از مهم‌ترین ابزارهای مالی در دنیای امروز تبدیل کرده و نشان می‌دهد که چگونه سرمایه‌گذاری‌های اولیه، حتی با مبالغ ناچیز، می‌تواند به بازده‌های بسیار بالایی منجر شود.

ساتوشی ناکاموتو برخلاف بسیاری از پروژه‌های رمزنگاری، هیچ فروش عمومی یا افزایش سرمایه‌ای را برای راه‌اندازی بیت کوین انجام نداده است. این ارز دیجیتال توسط جامعه کریپتو و بعداً توسط شرکت‌های بزرگ استخراج بیت کوین، استخراج گردید.

مطالب مرتبط: تاریخچه لوگوی بیت کوین: چه کسی آرم بیت کوین را طراحی کرد؟

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

هویت ساتوشی ناکاموتو از دیرباز یکی از اسرار دنیای کریپتو به حساب می‌آید. هیچ فردی تاکنون از هویت واقعی خالق بیت کوین اطلاعی در دست ندارد، زیرا وی در سال 2010 از این صحنه دور شد.

در طول این سال‌ها، گمانه‌زنی‌هایی در مورد هویت این فرد وجود داشته است، اما تلاش‌ها برای یافتن این بنیانگذار مرموز همچنان بی نتیجه بوده است. حتی برخی از افراد معتقدند که ساتوشی ممکن است مرده باشد.

در همین حال، کریگ رایت (Craig Wright) چندین بار ادعا نموده است که خالق بیت کوین است و تلاش‌های بسیاری برای اثبات این که واقعاً ساتوشی ناکاموتو است، نیز به عمل آورده است.

صرف نظر از اینکه چه کسی این پروتکل را ایجاد کرده است، گزارش‌ها حاکی از آن است که ساتوشی بیش از یک میلیون بیت کوین دارد که ارزش فعلی آن بیش از 16 میلیارد دلار است.

مطالب مرتبط: وایت پیپر چیست؟ دلایل اهمیت وایت پیپر برای ارزهای دیجیتال

حقیقت‌هایی در مورد وایت پیپر بیت کوین

بسیاری بر این باورند که ساتوشی از قبل تصمیم داشته سند تأسیس بیت کوین را در هالووین منتشر کند، البته خیلی از افراد 31 اکتبر را به عنوان روز اصلاح نیز می‌شناسند. 504 سال پیش، مارتین لوتر، راهب شهری کوچک، 95 «تز» خود را جهت اصلاح قوانین شهر به درب کلیسای قلعه ویتنبرگ میخکوب کرد و هژمونی کلیسای کاتولیک را به چالش کشید. شاید ساتوشی نیز قصد داشته تا همانند مارتین لوتر به سیستم کنونی مالی جهان اعتراض کند و در صدد اصلاح باشد.

  1. وایت پیپر در ساعت 2:10 بعد از ظهر در فهرست cryptography mailing منتشر شد.
  2. ساتوشی قبل از رونمایی از وایت پیپر بیت کوین، تمامی کدها را نوشته بود.
  3. وایت پیپر بیت کوین به 36 زبان از جمله نروژی، پرتغالی و اسلوونیایی ترجمه شده است.
  4. راجر ور، حامی بیت کوین کش، اقدام به ترجمه وایت پیپر به زبان ژاپنی کرد. در آن سو، یکی از بنیانگذاران بیت مین، به نام جیهان وو نیز روی ترجمه چینی کار می‌کرد.
  5. وایت پیپر بیت کوین هرگز به واژه «معدن» یا مشتقات آن اشاره نمی‌کند. ساتوشی از واژه «Mining» تنها برای استخراج یا تولید بیت کوین توسط کارت‌های گرافیکی به صورت دیجیتالی و آنلاین یاد کرده است.
  6. ساتوشی در وایت پیپر خود ظهور استخرهای استخراج ارزهای دیجیتال را پیش بینی نکرده بود.
  7. جک دورسی، مدیر عامل توییتر، وایت پیپر بیت کوین را اقدامی بنیادین در علوم کامپیوتر توصیف کرد.
  8. آدام بک، یکی از بنیانگذاران Blockstream، جزو افرادی است که در وایت پیپر به او اشاره شده است.
  9. ساتوشی کریگ رایت، ادعا می‌کند که او وایت پیپر را نوشته است، اما جامعه بیت کوین به شدت با ادعای او مخالفند.
  10. وایت پیپر 17201 بار در وب‌سایت‌ها و کتاب‌های معتبر ذکر شده است.
  11. بخش محاسبات (Calculations)، طولانی‌ترین بخش سند تاسیس بیت کوین است که شامل 559 کلمه می‌شود.
  12. چندین دولت و شرکت ملی وایت پیپر بیت کوین را در وب سایت‌های خود آپلود کرده‌اند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. تولدت مبارک پادشاه ارز ها ( ولی فعلا که مارو بدبخت کردی 🙂 )

  2. واقعا کی فکرشو میکرد ۱۴ سال پیش ارز بیت کوین که با یک پیتزا برابری میکرد الان به این قیمت برسه