جزئیات طرح خرید برق صرفه‌جویی شده برای ماینرها

جزئیات طرح خرید برق صرفه‌جویی شده برای ماینرها | همتاپی

در تاریخ ۱۸ تیر سال ۱۳۹۹ طرحی از سوی شرکت توانیر ابلاغ شد که براساس آن ماینرها می‌توانند از برق ارزان‌تری نسبت به تعرفه فعلی (صادراتی) استفاده کنند.

براساس دستورالعمل‌های مندرج در این طرح که همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی کشور آنرا صادر کرده است، تمام دارندگان گواهی صرفه‌جویی می‌توانند از طریق بورس انرژی (به‌طور مستقیم و یا از طریق قراردادهای دوجانبه با مالک نیروگاه) معادل انرژی درج شده در گواهی و مطابق قوانین و مقررات برق مورد نیاز خود را خریداری کنند و از آن‌ برای مصارف مختلف مانند استخراج ارز دیجیتال استفاده کنند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

امید علوی، کارشناس و ماینر حرفه‌ای کشورمان در خصوص این طرح گفت: امسال آقای اردکانیان، وزیر نیرو طرح کاهش مصرف کولرهای گازی را بیان کرد؛ زیرا در جنوب کشورمان حدود ۹ ماه سال کولرهای گازی روشن هستند علاوه بر این بیشتر این کولرهای گازی قدیمی و پرمصرف هستند. به همین دلیل بار مضاعفی بر دوش شبکه برق کشور می‌گذارند مخصوصا چهار ماه از سال که هوا گرم‌تر است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد با توجه به این موضوعات وزیر نیرو طرح تعویض کولرهای گازی را مطرح کردند. در این طرح کسانی که با هزینه شخصی در طرح تعویض کولرهای گازی فرسوده مشارکت کنند می‌توانند از طریق بورس انرژی، برق صرفه‌جویی شده را ارزان‎تر خریداری کنند. این طرح به شرکت توانیر و شرکت‌های توزیع ابلاغ شده است و دارندگان گواهی صرفه‌جویی می‌توانند از طریق بورس، به میزان درج شده در گواهی، برق مورد نیاز خود را خریداری کنند.

علوی در مورد جزئیات گواهی صرفه‌جویی و نحوه خرید انرژی در بازار بورس کشور گفت گواهی صرفه‌جویی به این صورت است که سرمایه‌گذار کولر گازی را خریدای کرده و آن را در اختیار وزارت نیرو قرار می‌دهد و  کارکنان وزارت نیرو این کولرها را در منازل مردم نصب می‌کنند. در صورتی که صرفه جویی محرز شود؛ آنگاه گواهی صرفه‌جویی صادر می‌شود و شخصی که کولر گازی را خریداری کرده است به مدت ۱۰ سال می‌تواند به اندازه برقی که کولر گازی صرفه‌جویی می‌کند از بورس، انرژی بخرد. در حال حاضر هر کولر گازی با قدرت بالای ۱۸ هزار وات می‌تواند حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ کیلووات انرژی الکتریکی صرفه‌جویی کند.

علوی در خصوص صرفه اقتصادی این طرح برای ماینرها توضیح داد طرح بهینه‌سازی انرژی برای صنعتگرانی که در حال حاضر برق با نرخ ۶۰ تا ۱۲۰ دریافت می‌کنند به هیچ عنوان مناسب نیست؛ زیرا در حال حاضر برای هر کولر گازی حدود ۱۰ میلیون تومان سرمایه لازم است؛ بنابراین این طرح تنها برای ماینرهایی جذابیت دارد که بالای ۷ هزار دستگاه استخراج ارز دیجیتال دارند؛ زیرا برای ماینرهای خرد و فارم‌هایی که کمتر از این تعداد دستگاه ماینر دارند توجیه اقتصادی ندارد و باعث طولانی شدن بازگشت سرمایه (ROI) یک ساله می‌شود.

این کارشناس ضمن اشاره به ناکارآمد بودن این طرح، از وزارت نیرو گلایه کرد و افزود ظرفیت قابل استفاده برای ماینرها از سوی توانیر و با اعلام نظر آقای حائری اعلام شده است؛ اما این رقم‌ها به‌گونه‌ای است که نمی‌تواند فشار روی ماینرها را کم کند. در واقع هیچ کدام از آن‌ها جوابگوی نیاز ماینرها نیستند.

او در مورد سرمایه لازم جهت راه‌اندازی طرح‌های بهینه‌سازی انرژی گفت در حال حاضر سرمایه‌گذاران می‌بایست برای تامین هر مگاوات برق برای ۴ ماه پرمصرف سال حدود ۴ الی ۵ میلیارد تومان کولر گازی بخرد که این رقم بسیار بالایی است. علاوه بر این هزینه‌ها می‌بایست بهای ساخت و ساز، انتقال و خرید انرژی از بورس را نیز در نظر گرفت.

این کارشناس حوزه ماینینگ در مورد ایرادهای بزرگ این طرح گفت تا زمانی که صرفه‌جویی انرژی، صورت نگیرد سرمایه‌گذار نمی‌تواند از گواهی آن استفاده کند؛ یعنی این که باید کولر به وزارت نیرو تحویل داده شود، کولرها می‌بایست روشن شود، صرفه‌جویی صورت گیرد و پس از تایید وزارت نیرو آنگاه گواهی صرفه‌جویی ارائه می‌شود. علاوه بر این نمی‌توان انرژی‌ که طی ۱۰ سال صرفه‌جویی شده است را در یک سال استفاده کرد و باید انرژی صرفه‌جویی شده در هر ماه را در ماه خودش استفاده کرد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *